SYKSYN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Laitetaanpa samanlainen ketju tulille kuin keväällä :D
Hakuaika oli ja meni, AMK pääsykokeet on lokakuun lopussa. Syksyn 2025 todistusvalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 17.10.2025 joten todistusvalinnalla sisään päässeille tulee tieto opiskelupaikasta jo ennen valintakoetta.
Kaikki tulokset julkaistaan Opintopolussa viimeistään 20.11.2025. Varasijalta voi tulla valituksi 8.12.2025 asti.
Minne olette hakeneet ja mitkä on fiilikset? Itse hain terveydenhuoltoalalle ei-ensikertalaisena. Hakijoita on paljon ja paikkoja ei-enskoille vain pari. Olen hakenut kahdesti aiemmin (en niin tosissani), tällä kertaa panostan pääsykokeeseen vähän enemmän.
Kommentit (155)
Omat pisteet 134 taisin olla jonossa 10 varasijalla
Onkohan joku EI ensikertalainen päässy Lapin AMK trade linjalle verkkoon ja ei jostain syystä halua ottaa paikkaa vastaan ? 😅
Vierailija kirjoitti:
Onkohan hakijoita enemmän kuin aiemmin?
Riippuu tietenkin koulutuksesta. Esimerkiksi hakemiini kolmeen koulutusohjelmaan oli hakijoita yhtä paljon keväälläkin.
Itse veikkaan että hakijoissa on entistä enemmän alanvaihtajia ja hiljattain työttömäksi jääneitä. Useimmilla todennäköisesti on jo ainakin yksi tutkinto joten niistä yhdestä tai kahdesta ei-enskojen paikoista käydään kovaa taistoa. Kohtuuton tilanne kun ei opiskelemaan lähtemisen pitäisi olla näin vaikeaa :(
Metropolian pisteet tuli. Hain kolmelle linjalle, alimmat sisäänpääsyyn oikeuttavat pisteet jokaiseen alle 90. Itsellä suunnilleen kaksinkertaiset alkupisteet ja olen varasijoilla lähempänä 20. sijaa. Kyllä tässä joutuu pettymään taas.
Miksi meille ei-ensikertalaisille on opiskelemaan lähteminen tehty näin hirmu vaikeaksi? Mulla on jo ammatti ja korkeakoulutus mutta kun ne ei auta työllistymään. Jos saisin opiskella uuden tutkinnon olisin todennäköisesti töissä ennen valmistumista. Nyt istun kotona tekemättä yhtään mitään. Mikä hellvetin järki tässä on?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan joku EI ensikertalainen päässy Lapin AMK trade linjalle verkkoon ja ei jostain syystä halua ottaa paikkaa vastaan ? 😅
Onkohan joku EI ensikertalainen päässyt Helsinkiin, Hämeenlinnaan tai Tampereelle? Vai olisiko päässyt ihan monta? Mikä ihmeen kysymys tuo on ylipäätään? Jonotatko itse Lappiin ja haluat tuon pois edestäsi jonosta vai mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
Kevään haussa taisi olla enemmän hakijoita kuin yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevään haussa taisi olla enemmän hakijoita kuin yleensä.
Monessa koulutusohjelmassa hakijoita oli yhtä paljon nyt kuin mitä oli keväällä. Ei taida olla ihan tavallista ja kuvastaa vain miten huonot ajat nyt on.
Liikkuiko muilla varasijat yön aikana?
Vierailija kirjoitti:
Liikkuiko muilla varasijat yön aikana?
Liikkuiko sulla? En itse katsonut vielä mutta en odota muutoksia ennen pääsykoetta. Ei-enskana olen sen verran kaukana pistesijoista etten usko pääseväni opiskelemaan tälläkään kertaa. Tää on masentavaa, ei töitä ei opintoja.
Chatgpt mukaan laureaan tradenomiksi on melkein mahdoton päästä todistus valinnalla ellei ole liiketalouden alan työkokemusta tyyliin 15 vuotta ja kaikki arvosanat 5.
Ilman tuota työkokemusta ei onnistu. Aika tiukaksi on vedetty....
Kyl mulla liikku varasijat kahdella sijalla yön aikana
Onko kellään kokemusta siitä että pääsee yhteen AMK ja siirto toiseen ja tutkinto ala pysyy samana? Onko helpompi väylä?
Itsellä insinööri-linjoille haku päällä. En ole ensikertalainen. Varasijat 7, 9, 8 ja 2. Toivepaikkajärjestyksessä siis. Ei ihan mahdotonta, mutta pääsykokeisiin mentävä. Töissä edessä yyteet, joten olisi kiva, jos saisi opiskelupaikan ja tekemistä ensi vuodelle...
Hain Metropoliaan eikä jonossa ole omien hakukohteiden osalta tapahtunut kehitystä. Sijoitus ja alimmat hyväksytyt pisteet on samat kuin eilen.
Vierailija kirjoitti:
Hain Metropoliaan eikä jonossa ole omien hakukohteiden osalta tapahtunut kehitystä. Sijoitus ja alimmat hyväksytyt pisteet on samat kuin eilen.
Ihmiset jumii paikan hylkäämisessä tai vastaanottamisessa, "koska heillä on oikeus"... Useampi saisi paikan, jos ihmiset toimisivat nopeasti ja jonot etenisivät.
(Ja itselläni on paikka viime vuodelta, joten en mainitse siksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jumii paikan hylkäämisessä tai vastaanottamisessa, "koska heillä on oikeus"... Useampi saisi paikan, jos ihmiset toimisivat nopeasti ja jonot etenisivät.
Näinhän se menee. Ne jotka saa paikan jää odottamaan jos saisivat jovkun toisen, ehkä mieluisamman opiskelupaikan. Se hyvä ehkä kuitenkin että jos on hakenut useampaa paikkaa niin kaikki kyseisen saadun paikan alapuolella olevat opiskelupaikat palautuu jakoon. Sitten vasta joku toinen voi saada opiskelupaikan. Mutta sama se oli keväällä, vahvistamissia pantattiin ihan viimeisille päiville minkä näki jonojen liikkumisesta. Itsekin hain enemmän kuin yhtä paikkaa enkä voi hyvällä omallatunnolla väittää että kuittaisin sen vähiten kiinnostavan vaihtoehdon jos olisin todistussvalinnalla päässyt sisälle. En silti vetkuttaisi viimeisiin hetkiin saakka.
Osaako kukaan sanoa jos ei tule hylky ilmoitusta vaan kutsu valintakokeisiin niin jos niihin ei mene niin onko mitään mahiksia'?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee. Ne jotka saa paikan jää odottamaan jos saisivat jovkun toisen, ehkä mieluisamman opiskelupaikan. Se hyvä ehkä kuitenkin että jos on hakenut useampaa paikkaa niin kaikki kyseisen saadun paikan alapuolella olevat opiskelupaikat palautuu jakoon. Sitten vasta joku toinen voi saada opiskelupaikan. Mutta sama se oli keväällä, vahvistamissia pantattiin ihan viimeisille päiville minkä näki jonojen liikkumisesta. Itseki
Mulle hakutoiveissa toiseksi ylin tarjoutuu ehdollisena, eli sen saa ellei ykköstoive toteudu. Siinä olen varasijalla kolme. Eli en voi ottaa paikkaa vastaan ennen kuin on varmistunut etten pääse ykköstoiveeseen. Tässä vaiheessa ei siis oma valinta vaikka on tullut valituksi.
Hakiko kukaan sairaanhoitajaksi vai kaikki vaan tradenomeiksi?