SYKSYN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Laitetaanpa samanlainen ketju tulille kuin keväällä :D
Hakuaika oli ja meni, AMK pääsykokeet on lokakuun lopussa. Syksyn 2025 todistusvalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 17.10.2025 joten todistusvalinnalla sisään päässeille tulee tieto opiskelupaikasta jo ennen valintakoetta.
Kaikki tulokset julkaistaan Opintopolussa viimeistään 20.11.2025. Varasijalta voi tulla valituksi 8.12.2025 asti.
Minne olette hakeneet ja mitkä on fiilikset? Itse hain terveydenhuoltoalalle ei-ensikertalaisena. Hakijoita on paljon ja paikkoja ei-enskoille vain pari. Olen hakenut kahdesti aiemmin (en niin tosissani), tällä kertaa panostan pääsykokeeseen vähän enemmän.
Kommentit (435)
Jep. Mikähän kestää? Vuosi sitten tullut jo 8.11.
Vierailija kirjoitti:
Savonia verkkokurssi odottaa edelleen tuloksia 😩
Niitäpä odottelen myös.
Ei todellakaan kannata luottaa siihen mitä keskustelufoorumeilla sanotaan. Olen kysynyt asiasta hakijapalvelusta, jossa vastattiin, että ei ole tällaista yhteistä jonoa vaan ensikertalaisilla on oma kiintiönsä.
Vain ensikertalaisilla on kiintiö, loput ensikertalaiset ja toiskertalaiset kilpailee lopuista paikoista parhausjärjestyksessä
Siis kyllähän tää ensikertalaisten suosiminen vetää mielen matalaksi tällaisella erittäin motivoituneella ja osaavalla ihmisellä, joka vuodesta toiseen jää rannalle ruikuttamaan, koska aloituspaikkoja on niin vähän. Kilpailu on kovaa. Olisi varmaan hyvä käyttää joukkovoimaa ja laittaa tästä asiasta palautetta päätöksentekijöille, mutta minne? Onhan tää ihan karmaisevaa, ettet edes pienipalkkaiseen amk-tutkintoon tähtäävään koulutukseen pääse vaikka saisitkin valintakokeista todella hyviä pisteitä.
En mä ainakaan pääse kirjautumaan enää sinne Savonian valintakoekurssille. Olis ollu kiva tietää mitkä pisteet tuli.
Tai sitten jos opintoihin todella haluaa voi hyödyntää polkuopintoja tai käy parantamassa yo-todistusta. Näin äitinä musta on kyllä tärkeää, että nuorilla on etusija opintoihin. Itsekin kuitenkin olen toissijainen hakija ja jollain ihmeen kaupalla olen opintoihin näinkin päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kannata luottaa siihen mitä keskustelufoorumeilla sanotaan. Olen kysynyt asiasta hakijapalvelusta, jossa vastattiin, että ei ole tällaista yhteistä jonoa vaan ensikertalaisilla on oma kiintiönsä.
Kukaan ei täällä ole sanonut ettei ensikertalaisille olisi omaa kiintiötä. Rillit päähän.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten jos opintoihin todella haluaa voi hyödyntää polkuopintoja tai käy parantamassa yo-todistusta. Näin äitinä musta on kyllä tärkeää, että nuorilla on etusija opintoihin. Itsekin kuitenkin olen toissijainen hakija ja jollain ihmeen kaupalla olen opintoihin näinkin päässyt.
Mielestäni pitäisi ottaa huomioon työelämän muuttuminen ja työpaikkojen katoaminen. Työttömien joukossa on ennätysmäärät korkeakoulutettuja ihmisiä, jotka eivät olemassaolevilla tutkinnoilla työllisty, mutta jotka haluaisivat töihin. Tässä tilanteessa näen kohtuuttomana sen, että esimerkiksi noihin verkkososionomikoulutuksiin on toiskertalaisella 2-4% mahdollisuus päästä. Opintopolussa lukee mm. "Lain mukaan aloituspaikkojen varaaminen ensikertalaisille ei saa kohtuuttomasti heikentää muiden kuin ensikertalaisten mahdollisuuksia päästä opiskelemaan." Mielestäni tässä kohtuus on jo ylitetty, ja tämä nyt on vain yhden alan esimerkki. Tämänkään ei tarvitse olla mikään nuoret vastaan boomerit-vastakkainasettelu, vaan nostan vain aidon huolen esiin tästä uudelleenkouluttautumisen vaikeudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni pitäisi ottaa huomioon työelämän muuttuminen ja työpaikkojen katoaminen. Työttömien joukossa on ennätysmäärät korkeakoulutettuja ihmisiä, jotka eivät olemassaolevilla tutkinnoilla työllisty, mutta jotka haluaisivat töihin. Tässä tilanteessa näen kohtuuttomana sen, että esimerkiksi noihin verkkososionomikoulutuksiin on toiskertalaisella 2-4% mahdollisuus päästä. Opintopolussa lukee mm. "Lain mukaan aloituspaikkojen varaaminen ensikertalaisille ei saa kohtuuttomasti heikentää muiden kuin ensikertalaisten mahdollisuuksia päästä opiskelemaan." Mielestäni tässä kohtuus on jo ylite
Opiskele niihin pääsykokeisiin paremmin niin pääset sisään. Ei täällä kannata turhaa käyttää aikaa kitisemiseen asiasta, mihin voit itse vaikuttaa.
Viime vuonna Helsingin yliopistoon pääsi opiskelemaan lääkistä helpommin kuin tänä vuonna sosionomiksi amk-verkkokurssilla.
Tuleeko tuloksista heti joku sähköposti, vai pitääkö opintopolku sivua päivystää?
Pitäisi tulla, mutta mulle ei ainakaan tullut, vaikka tulokset tuli.
Sähköposti taitaa tulla 20.11. kun kaikki tulokset on julkaistu. Nyt pääsee näkemään amk-valintakokeen pisteet eri osioista!
Vierailija kirjoitti:
Polku opinnot eivät ole läheskään aina vaihtoehto sillä niitä ei joko a) tarjota ko koulutuksessa b) pitäisi suorittaa vuoden opinnot hyvällä menestyksellä ilman opintotukea tai opintolainaa. Melko nopeasti mahdoton yhtälö.
Ensikertalaisuus kiintiö heikentää merkittävästi uudelleen kouluttautuvien mahdollisuuksia, lakia ei siis noudateta.
Turun YAMK-tradenomin valintatehtävän pisteet tuli just.
Vierailija kirjoitti:
Polkuopinnoistakin voi olla tiukka kilpailu. Ainakin sosionomi polkuopintoihin savonialla oli nyt muistaakseni 3 paikkaa, jotka täyttyi ensimmäisellä minuutilla haun auettua.
Vierailija kirjoitti: lueppas kuule uudelleen koko foorumi
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei täällä ole sanonut ettei ensikertalaisille olisi omaa kiintiötä. Rillit päähän.
Vierailija kirjoitti:
Turun YAMK-tradenomin valintatehtävän pisteet tuli just.
Missä ne pisteet näkyy? Opintopolku sivullako? Pitääpä käydä tsekkaan
Savonia verkkokurssi odottaa edelleen tuloksia 😩