SYKSYN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Laitetaanpa samanlainen ketju tulille kuin keväällä :D
Hakuaika oli ja meni, AMK pääsykokeet on lokakuun lopussa. Syksyn 2025 todistusvalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 17.10.2025 joten todistusvalinnalla sisään päässeille tulee tieto opiskelupaikasta jo ennen valintakoetta.
Kaikki tulokset julkaistaan Opintopolussa viimeistään 20.11.2025. Varasijalta voi tulla valituksi 8.12.2025 asti.
Minne olette hakeneet ja mitkä on fiilikset? Itse hain terveydenhuoltoalalle ei-ensikertalaisena. Hakijoita on paljon ja paikkoja ei-enskoille vain pari. Olen hakenut kahdesti aiemmin (en niin tosissani), tällä kertaa panostan pääsykokeeseen vähän enemmän.
Kommentit (435)
Vierailija kirjoitti:
Tamk ja Jyväskylä sairaanhoitajaopintojen tulokset on ainakin tulleet
Pääsikö täältä kukaan näihin? Millä pisteillä?
Kuinka pian hyväksymiskirjeet tulevat sähköpostiin? Olen 4. varasijalla ykköskohteeseen ja sen tulokset ovat jo tulleet. Kauanko pitää vielä odotella kakkoskohteen hyväksymiskirjettä? Tulos siis näkyy jo opintopolussa.
varasijalla 3. valintakoevalinnainen ja ei-ensikertalainen hakemassa monimuoto HAMK rakennusmestariksi. Kellään kokemusta kyseisen alan varasijan liikkumisesta?
Kyllä ne varasijat toisinaan liikkuvat ei-enskoillakin. Itse pääsin sosionomiksi varasijoilta.
Onko jotkut tulokset vielä tulematta?
YAMK tuloksia on ainakin vielä tulematta
Vierailija kirjoitti:
Onko jotkut tulokset vielä tulematta?
Metropolia panttaa tuloksia.
Olen varasijalla 16 Tampereelle sairaanhoitajasta terveydenhoitajaksi muuntokoulutukseen. Onko minkäänlaista mahdollisuutta, et tuolta varasijalta irtoaa opiskelupaikka? Vai joko peli on menetetty..
Varasijat 10 ja 15 ei-ensikertalaisena. Pääsykoetuloksia ei näy eikä kuulu. Vaikka ihan sama, ei noilta sijoilta opintoihin ponnisteta. Näyttäs siltä ettei amk haluta toista tutkintoa tekeviä. Hakemissani koulutuksissa on surkeat KAKSI paikkaa ei-ensikertalaisille. Tämä asettaa hakijat täysin epäreiluuun tilanteeseen. Minne voi tehdä valituksen?
Vierailija kirjoitti:
Varasijat 10 ja 15 ei-ensikertalaisena. Pääsykoetuloksia ei näy eikä kuulu. Vaikka ihan sama, ei noilta sijoilta opintoihin ponnisteta. Näyttäs siltä ettei amk haluta toista tutkintoa tekeviä. Hakemissani koulutuksissa on surkeat KAKSI paikkaa ei-ensikertalaisille. Tämä asettaa hakijat täysin epäreiluuun tilanteeseen. Minne voi tehdä valituksen?
"Korkeakoulujen on varattava osa yhteishaun opiskelupaikoista ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakeville. Ensikertalaiskiintiöiden tavoitteena on parantaa niiden asemaa, jotka hakevat ensimmäistä opiskelupaikkaansa.
Myös ei-ensikertalaiset voivat silti hakea yhteishaussa. Lain mukaan aloituspaikkojen varaaminen ensikertalaisille ei saa kohtuuttomasti heikentää muiden kuin ensikertalaisten mahdollisuuksia päästä opiskelemaan."
-opintopolusta.
Mikä sitten on kohtuuttoman määritelmä.
Eikös ole niin, että ei-ensikertalaisille ei edes ole kiintiötä. Jos esimerkiksi kaikki muut paitsi kaksi paikkaa menevät ensikertalaisille, ne jäljelle jäävät kaksi paikkaa annetaan seuraavaksi parhaille koko joukosta (olivat he sitten ensikertalaisia tai ei-ensikertalaisia). Eli tosiasiassa ei-ensikertalaisten mahdollisuudet päästä ovat varsin kehnot
Vierailija kirjoitti:
Eikös ole niin, että ei-ensikertalaisille ei edes ole kiintiötä. Jos esimerkiksi kaikki muut paitsi kaksi paikkaa menevät ensikertalaisille, ne jäljelle jäävät kaksi paikkaa annetaan seuraavaksi parhaille koko joukosta (olivat he sitten ensikertalaisia tai ei-ensikertalaisia). Eli tosiasiassa ei-ensikertalaisten mahdollisuudet päästä ovat varsin kehnot
Näin mä oon ymmärtänyt. Että eka jaetaan enskojen paikat ja sitten paremmuusjärjestykseen otetaan mukaan myös ei-ensikertalaiset.
On aina kaksi kiintiötä, ensikertalaiset ja ei-ensikertalaiset. He jonottavat heille varattuihin paikkoihin koulutuksessa. Jokaisessa jonossa on erikseen määritelty ensikertalaisten ja ei-ensikertalaisten kiintiö määrät. Kun peruutuspaikka tulee, tarjotaan paikkaa siitä jonosta seuraavalle, josta tuo peruutus on tullut.
Vierailija kirjoitti:
On aina kaksi kiintiötä, ensikertalaiset ja ei-ensikertalaiset. He jonottavat heille varattuihin paikkoihin koulutuksessa. Jokaisessa jonossa on erikseen määritelty ensikertalaisten ja ei-ensikertalaisten kiintiö määrät. Kun peruutuspaikka tulee, tarjotaan paikkaa siitä jonosta seuraavalle, josta tuo peruutus on tullut.
Toivottavasti näin. Täällä on pitkään sanottu, että olis vaan yksi jono joka muuttuu yhteiseksi, kun ensikertalaisten paikat on jaettu.
Ne paikat, joita ei ole varattu ensikertalaisille, täytetään valintaperusteiden mukaan paremmuusjärjestyksessä kaikkien hakijoiden joukosta. Ensikertalaisia ja ei-ensikertalaisia ei siis valita kahdessa erillisessä valintatavassa. Näin luki ainakin Jamkin sivuilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapin YAMK tuloksia odottelen. Jännittää riittääkö pisteet vai onko ollut kova taso tänä vuonna.
Mihin hait sinne? Paljonko sait valintakoeopintojaksosta pisteitä? Minäkin hain sinne kahteen eri
Hain kaikkiin kolmeen hakukohteeseen. 1. Ennakointi ja kehittäminen 2. Palvelujohtaminen 3. Terveyspalvelut. Pisteitä 88,5. Miten sinulla?
Minä hain kahteen ensimmäiseen. Pisteitä sain 88. 😁
Samk valintakurssista 82,73, mites muilla?
Vierailija kirjoitti:
Olikohan mikä linja kyseessä? taisi aika moneen olla pelkkä valintakurssi valintatapana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikohan mikä linja kyseessä? taisi aika moneen olla pelkkä valintakurssi valintatapana.
Tulevaisuuden johtaminen ja toisena vaihtoehtona hyvinvoinnin uudistuva asiantuntijuus ja johtaminen
Tamk ja Jyväskylä sairaanhoitajaopintojen tulokset on ainakin tulleet