Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi valtio maksaa yrittäjien eläkkeitä

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samasta syystä kuin se maksaa työttömien tai pienituloisten palkansaajien eläkkeet. 

Ei, vaan yrittäjät maksavat liian pieniä eläkemaksuja tuloihinsa nähden. Se on ihan tahallista, kun valtio hoitaa...

😡

Vierailija
22/66 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samasta syystä kuin se maksaa työttömien tai pienituloisten palkansaajien eläkkeet. 

Minkä suuruinen on pienin summa?

Takuueläke on vähän alle tonnin kuussa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ei-yrittäjäkin voinut vaan ryypätä parhaat opiskelu ja työvuotensa. Miksi hänelle mitään pitäisi maksaa?

Vierailija
24/66 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plus yrittäjän muut edut ja vähennykset. Yrittäjät niitä todellisia sossupummeja ovat.

Mitä ovat yrittäjän muut edut ja vähennykset?

Tunnen aika paljon yrittäjiä ja kyllä niitä perheen ruokaostoksia, ravintolakäyntejä, polttoainekuluja, asunnon ja mökin remppakuluja ym. ym. ym. menee sinne yrityksen kirjanpitoon aika kivuttomasti.

Miten voit tietää? Kukaan asiansa osaava kirjanpitäjä ei suostu tekemään tuollaista. 

Vierailija
25/66 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli miten oli, mutta kaikki ymmärtää, että eläke on vanhalle pakko maksaa tavalla tai toisella.

Muuten käy, kuten Japanissa, että vankiloissa on köyhiä vanhuksia. Tekevät tahalleen rikoksen, että pääsevät vankilaan loikoilemaan ja syömään.

Vankila muuten ei varmaan edes paljoa eroa jostain dementiaosastosta. Ulos ei pääse kummastakaan ilman valvojaa.

Vierailija
26/66 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtio mitään maksa, me veronmaksajat nuo yrittäjien eläkkeet maksamme.

Ihme touhua, kun eivät suostu itse maksamaan tarpeeksi ja rahastoimaan niitä maksuja. Miksi tämä pitää kaataa duunarien niskaan. Setviköön yrittäjät keskenään, miten eläkkeensä maksavat.

Me ehdottomasti haluaisimme, että järjestelmä olisi rahastoiva. Mutta kun se ei ole. 

Miten muut maat tämän osaavat ja pikkuinen Suomi ei?

Niinpä. Tyel-järjestelmä on huono ja epäreilu nuorille palkansaajille. Yel on vielä huonompi. 

Molemmat on suunniteltu jatkuvasti kasvavan työikäisen väestön perusteella, ei todellakaan niin että yhä pienemmät ikäluokat huolehtivat isommista. 

Vierailija
27/66 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjien pitäis mennä töihin!

Vierailija
28/66 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vielä paljastuu? Onhan tämä törkeetä rahantuhlausta

Tämän lisäksi menee vuosittain suoraan budjetista noin 800 miljoonaa maatalousyrittäjien eläkkeisiin.

Ja 2,5 miljardia kansan- ja takuueläkkeisiin. 

Entä julkisen sektorin työllisten ja eläkeläisten eläkkeet ja palkat?

Kaikki verovaroista ja itketään kun inflaatio nipistänyt palkasta tuhannesosaprosentin ja että miten tämä korvataan. Voi taittamurallaa:( Tämä maa on hukassa:(

Vierailija
29/66 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on sekoittunut asiat. Aikoinaan on päätetty ettei YEL maksuja rahastoida vaan maksut menee valtiolta. Samalla yrittäjien maksut ovat menneet valtion kassaan. Lisäksi yrittäjä saa eläkettä ihan samalla tavalla kuin toisetkin. Jos maksut ovat jääneet pieniksi, ei elätettäkään kerry.

Vierailija
30/66 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plus yrittäjän muut edut ja vähennykset. Yrittäjät niitä todellisia sossupummeja ovat.

Tunnen aika paljon yrittäjiä ja kyllä niitä perheen ruokaostoksia, ravintolakäyntejä, polttoainekuluja, asunnon ja mökin remppakuluja ym. ym. ym. menee sinne yrityksen kirjanpitoon aika kivuttomasti.

Miten voit tietää? Kukaan asiansa osaava kirjanpitäjä ei suostu tekemään tuollaista. 

Voi kuule keinoja on monenlaisia, kun on vähänkään osaamista taustalla. Eri konsernirakenteilla kikkaillaan omistuksia, kun on asunto-osakeyhtiötä, kiinteistöosakeyhtiötä, osakeyhtiöitä, tytäryhtiöitä alitoiminimiä ja kaikki omistaa tietysti ulkomaille rekisteröity holdingyhtiö. Mitään lakia ei rikota, liikutaan vain harmaalla alueella ja venytetään vähän sääntöjä.

Tiedän yhdenkin tapauksen, jossa kunnalla virassa oleva vaimo tuli raskasksi. Vaimo otti virkavapaata ja mies palkkasi yhteen yritykseensä hallintojohtajaksi. Maksoi 30.000 euron kuukausipalkkaa vaimolle ja kiltisti kaikki sivukulut ja eläkemaksut. Puolen vuoden päästä vaimo jäi äitiyslomalle ja vanhempainvapaalle. Palasi sitten vanhempainvapaan jälkeen kunnan virkaan takaisin. Voitte vapaasti laskea kuinka paljon Kela maksoi äitiys- ja vanhempainrahaa perheelle ja taaskaan ei mitään lakia rikottu.

Vierailija
31/66 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se aika outoa että työttömälle maksetaan vaan 595 €/kk

Vierailija
32/66 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme touhua, kun eivät suostu itse maksamaan tarpeeksi ja rahastoimaan niitä maksuja. Miksi tämä pitää kaataa duunarien niskaan. Setviköön yrittäjät keskenään, miten eläkkeensä maksavat.

Sinä et tiedä mistä puhut. Minä olen taiteilija eli verottajan silmissä yrittäjä. Maksoin YEL-maksuja 25 % työtuloista. Palkkioideni ennakonpidätys on 30 %. Käteen jäi siis alle puolet kun kaikki työvälineetkin hankin itse. Nyt olen vanhuuseläkkeellä ja saan pientä työeläkettä jonka maksaa työeläkeyhtiö. Kyllä, olin alivakuutettu, koska minulla ei ollut varaa maksaa YEL-maksuja yli 500e/kk verojen, vuokran ja muiden menojen lisäksi.

Vierailija
33/66 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne kirjanpitäjät voi tehdä ihan mitä vaan

Vierailija
34/66 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et tiedä mistä puhut. Minä olen taiteilija eli verottajan silmissä yrittäjä. Maksoin YEL-maksuja 25 % työtuloista. Palkkioideni ennakonpidätys on 30 %. Käteen jäi siis alle puolet kun kaikki työvälineetkin hankin itse. Nyt olen vanhuuseläkkeellä ja saan pientä työeläkettä jonka maksaa työeläkeyhtiö. Kyllä, olin alivakuutettu, koska minulla ei ollut varaa maksaa YEL-maksuja yli 500e/kk verojen, vuokran ja muiden menojen lisäksi.

Ihan se ja sama mikä sinun tilanteesi ja maksusi ovat olleet. Kylmä tosiasia on, että valtio maksaa 500 miljoonaa yrittäjien eläkkeitä vuosittain eli me veronmaksajat maksamme tämän osuuden yrittäjien eläkkeistä vuosittain.

Vierailija
35/66 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit onnellinen, että yrittäjä on antanut sulle töitä

Vierailija
36/66 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän lisäksi menee vuosittain suoraan budjetista noin 800 miljoonaa maatalousyrittäjien eläkkeisiin.

Sekin vielä 😡, vaikka he saavat maataloustukia

Kaiken lisäksi ovat suurimpia valittajia opiskelijoiden lisäksi ja huonoimpia veronmaksajia.

Vierailija
37/66 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette sitten perusta yritystä, kun se on niin kannattavaa ja rahaa tulee joka suunnasta ja tiedätte kuinka helppoa ja kadehdittavaa se kaikki on? Eikö se nyt olisi juuri sopiva ratkaisu noiden konkurssiin menneiden yritysten tilalle? Itseä ei jostakin syystä kadehdituta yhtään. 

Vierailija
38/66 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maatalousyrittäjäthän maksavat MYEL-maksuja ja saavat ssitten niihin perustuvaa eläkettä, pitäisikö myös MYEL-maksuja korottaa kuten YEL-maksuja?

Vierailija
39/66 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu yrittäjä nosti YEL-maksua sopivasti ajoissa, kun tiesi että on tulossa suunniteltu leikkaus sairaalassa. Sitten taas vähensi, kun oli pv-rahat saatu. Näitä puljaajia riitti entiseen aikaan ja eipä tämäkään tapaus työllistänyt kuin itsensä.

Vierailija
40/66 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienyrittäjäthän ei enää saa itse päättää kuinka paljon maksavat eläkemaksuja itselleen. YEL-uudistus tarkoittaa että lätkäistään joku random summa, riippumatta yrittäjän tuloista. Jos ei pysty maksamaan niin yritys saa mennä konkkaan. 

Ja yel-maksu menee ulosottoon. Se pitää maksaa, vaikka firma olisi tuottanut tappiota. Palkansaaja maksaa eläketta vain saamastaan palkasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme