Miksi kouluissa ei tarjota aamupalaa
On outo juttu että ei vieläkään tarjota aamupalaa.
Monilla koulu alkaa jo klo 8 joka on aivan liian aikaisin.On joutunut kotoa lähtemään ties kuin aikasin.
Aamupäivällä pitäisi saada evästä kouluissa jotta lapset jaksaa.
Liian pitkä aika lounaaseen.
Ja iltapäivällä välipalaa.
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko suostut maksamaan, ap?
Lapsiltako kinuat.Huomaa ett täällä oaa on kateellinen, lapsille, jos he saisivat jotain.
Itse aikuisena en osallistu koulun ruokailuihin.
Tuliko sinulle yllätyksenä, että lastenvanhemmat maksaa lastensa kuluja?
Miksi pitäisi tarjota? Lapsista maksetaan lapsilisää, vanhemmat vois niillä rahoilla ostaa lapselle evästä kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapset eivät syö kotona aamupalaa ennen kouluunlähtöä? Ei kai ole kovin työlästä keittää puuroa tai laittaa pari voileipää ja kaakaota, ehkä jugurttia ym. lapselle ennen kouluunmenoa. Itse en lähde aamulla mihinkään syömättä, miksi laittaisin lapseni kouluun ilman aamiaista.
Ihan ohiksena: mä en pysty syömään mitään (en ole koskaan pystynyt) heti kun olen noussut ylös, tarviin sellaisen 1-1,5h ennen kuin pystyn edes miettimään ruokaa yökkäämättä. Uskon, että en ole ainoa. Ja jos vaikka koulubussi lähtee 6.30 kotiovelta, se tarkoittaisi että 5ltä olisi noustava sitä aamiaista ihmettelemän. TAI: 6.30 bussiin, koululla 7.30 ja sit puuro ennen kuin koulu alkaa klo 8? Varmasti vähemmistö lapsista on joo tällaisia, mutta miksi tuo olisi mahdoton? Vaikka sitten maksullisena? Onhan työpaikkaruokaloissakin puuroa myynnissä aamuisin?
Ota kotoa mukaan vaikka sämpylä ja hedelmä.
Lapsilisät voisi poistaa, kun yhteiskunnan pitäisi tarjota kaikki lapsille maksutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä olet valmis maksamaan tästä ja lisäksi niiden lasten välipalat ja aamupalat, joiden vanhemmilla ei ole varaa?
Yhteiskunta maksaa, ei kai se mulle kuulu.
Tulee kuin mariinille aamiainen 🤣🤣🤣
Miksi ei aamupalaa tarjota kotona. Puuro lämpiää hetkessä aamutoimien aikana. Siihen voi tehdä viikon mehukeitot itse tai ostaa valmista. Eipä sitä muuta sitten välttämättä tarvitsekkaan.
Jos et anna lapselle aamupalaa kotona, pakkaa itse hänelle mukaan jotain välipalaa. Miks jonkun muun täytyisi ruokkia sun kakarasi?
Just jostain luin juttua, että yläkouluikäisistä 40% syö kouruokaa päivittäin. Kouluruoka ei isolle osalle kelpaa, käyvät sensijaan lounasaikaan ostamassa evästä lähikaupasta. Mahtaa tulla aikamoinen määrä ruokahävikkiä jatkuvasti ja mennä veronmaksajien rahoja hukkaan jo siinäkin
Vierailija kirjoitti:
Just jostain luin juttua, että yläkouluikäisistä 40% syö kouruokaa päivittäin. Kouluruoka ei isolle osalle kelpaa, käyvät sensijaan lounasaikaan ostamassa evästä lähikaupasta. Mahtaa tulla aikamoinen määrä ruokahävikkiä jatkuvasti ja mennä veronmaksajien rahoja hukkaan jo siinäkin
Siis kouluruokaa T.edellinen
Lapsi voi syödä kotona täyttävän aamupalan ja jaksaa odottaa lounaaseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Kouluruoka kokonaan pois ja eväät mukaan lapsille. En ymmärrä miksi rahaa kannetaan suoraan roskiin kun kouluruoka ei maistu.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi voi syödä kotona täyttävän aamupalan ja jaksaa odottaa lounaaseen asti.
Eikä tarvitse olla edes täyttävä, vaan sellainen, mikä pitää kylläisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä olet valmis maksamaan tästä ja lisäksi niiden lasten välipalat ja aamupalat, joiden vanhemmilla ei ole varaa?
Sitten pitäisi myöhäistä koulun alkamista, jos lounas tarjotaan klo 11-13 välillä.
Nyt kun lähikoulut on lakkautettu ja lapset siirretty suuriin kouluihin, johon välimatka voi olla jopa 30km ja laki mahdollistaa 2 tunnin koulukuljetukset niin moni lapsi joutuu lähtemaan kouluun jo 6.30-7.00 eli lapsi syö aamiaisen kotona kuuden jälkeen ja koululounas esim. 12 tai 13. Eikä tämä koske pelkästään maaseutua, vaan yhtälailla kaupunkeja, kun syntyvyys laskee ja pienet koulut lakkautetaan säästösyistä.
Ja nälkä vaikuttaa oppimiseen.
Se lounas on noin klo 11 ei missään oo klo 13, ruokailuun vaan on isoissa kouluissa vähän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotku joutuu lähtemään vaikka jo 7 ja lounas 11.
Kauhee nälkä, vaikuttaa jaksamiseen, opisleluun.
Sitten onkin *pahaa* kouluruokaa ja se jätetään syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Ai aamupala, lounas ja välipala viiden tunnin koulupäivän sisälle? Jos tuota pidetään normaalina syömistahtina, eipä ihme että Suomen kansa palloistuu.
Varsinkin kun nää nassukat haluaa donitseja, ranuja ja hampurilaisia että edes maistuu...
Ohan hyvin pärjään näin aikuisena, syön lounaan, päivällisen ja siinä mun ruokailut. Aamukahvin juon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotku joutuu lähtemään vaikka jo 7 ja lounas 11.
Kauhee nälkä, vaikuttaa jaksamiseen, opisleluun.
Olisikohan mitenkään ajateltavissa että lapset söisivät aamupalan kotonaan? Ei ehtisi tulla se "kauhee nälkä"-
Eihän tässä ole kotona syötävistä kyse.
Ohis mutta kyllä meillä ainakin on lapsella jo 12.30 nälkä, kun on aamiaisen syönyt klo 6.30 ennenkuin on lähtenyt kouluun. Joka päivä on ruokailu joko 11.30 tai 12.30. Näinä päivinä on oltava evästä mukana koulussa. Olisihan se kätevä, jos saisi vaikka eurolla sen puurolautasen käydä syömässä tuossa välissä.
Nälän tunne on hyväksi, kehonviestit toimii silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vain köyhemmillä on nälkä. Ns. "parempi väki" on ruokkinut sikiönsä.
Puuro on halpaa. Ei ole meidän lapset nälkää nähnyt vaikka tukien varassa elän.
Vierailija kirjoitti:
Espoossa ainakin omien lasten kouluissa on ollut mahdollisuus maksulliseen aamupuuroon ja iltapäivisin välipalaan. Varsinkin yläastevuosina kun omatkin (pojat) ovat kasvaneet sellaisen 15-20cm vuodessa ja koulusta suoraan on lähdetty parin tunnin urheilutreeneihin, nuo ovat olleet oikea pelastus. Parempi se tuoreista aineista koululla kasattu sämpylä ja vaikka kaakao on kuin energiajuoma ja joku patukka kaupasta matkalla sinne treeneihin.
Miksi et opeta lapselle että kaupassa myydään myös hyviä tuotteita. Ei mun lapsi ostaisi ikinä energiajuomaa ja patukkaa. Valitsisi esimerkiksi banaani, pähkinöitä, smoothie, valmiiksi täytetty leipä esim. Reissumies...
Meillä kokeiltiin maksullista välipalaa. Loppui kysynnän puutteeseen. Aamupalasta oli kysely, ei saanut tarpeeksi kannatusta. Niillä, joilla aamupalalle olisi tarvetta on ongelmana yleensä kouluun ehtiminen ensimmäisille tunneille, alkoivat ne 8, 9 tai 10.