Saan kuukaudessa rahaa 1200 euroa, pärjään mainiosti. Miten sinä et?
Harrastan mieluisia lajeja lähes päivittäin, syön joka päivä hyvää ruokaa, käyn ravintoloissa sillointällöin, ajan autolla kaupungista toiseen. Miten teillä ei riitä 2000 nettopalkka?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en selviäisi tolla summalla kunnolla. Asuminen: netti, puhelin, sähkö, vesi, kerran vuoteen jokin kodinkone ( pyykki-, tiskikone, mikro, jääkaappi, pakastin, toinen pakastin, liesitaso, uuni, vedenkeitin, kahvinkeitin, tietokone, telkkari) pitää korvata.
Vakavat ryoka-aineallergiat. Ei sovi maito eikä suomalaiset viljat, kaalit eikä peruna. Riisiäkään ei saa syödä kovin usein.
Pitkäaikaissairauksia, menee lääkkeitä, menee lääkärimaksuja.
Synnynnäinen virheasento jaloissa - mitkä tahansa kengät yli 250euroa.
Silmälasit vaihtoon joka toinen vuosi. Sen verran erikoiset silmät, että halppislinssit ei käy. Siinä 1200 menee. Eli vuotta kohti 600.
Puhumattakaan, että tolla summalla vielä elättäisi omia lapsia.
Jos on paha virheasento jaloissa kengät voi saada lääkinnällisestä kuntouksena terveysaseman kautt
Juu voi. Mutta yhdet kengät ei riitä. Vai riittäisikö sulle? Metsäretkelle, urheiluun ja häihin sanat kengät vai?
Jep. Sankoja ei tarvitse vaihtaa. Tossa oli linssien hinnat. Sangat nyt saa halvalla.
Vuokria pitäisi alentaa kohtuulliselle tasolle helsinkiä myöten. 400-500e 40m2 kakasiosta on kohtuullista. Ei 700e. Mutta tämmöistähän se joskus on ja keinotekoisesti on luotu tämmöinen rahastus automaatti kuin asunotojen hinnat. Itellä vuokra tällä hetkellä 460 ja ei kyllä sais mielellään nousta. Jos täällä peräkylillä hinnat nousee liikaa, niin pitää alkaa miettimään että asuisko jossain isossakin kaupungissa yhtä halvalla. Miksi jäädä silloin peräkyliin?
No en väitä pärjääväni mainiosti niinä kuukausina kun työtunteja ei saa tehdä ylimääräisiä, mutta kyllä tuolla 1200 eurolla toimeen tulee kun elämäntavat ei perustu kuluttamiseen ja ns makeaan elämään. Viikkotasolla budjettini on pieni enkä kuluta esim ravintoloihin tai työpaikkalounaisiin ja työmatkatkin taitan omin voimin liki ympäri vuoden eli julkista liikennettä käytän vain keskitalvella. Kitsaasti eläminen on jo niin tuttua, että tuskin osaisin toisin edes elää ja varmaan tuntuisi suorastaan pahalta ostaa jotain turhaa tai tehdä jotain kallista ruokaa. Toki se sapettaa, että asuminen on jatkuvasti kalliimpaa ja esim puhelinliittymään tulee pakkomaksulla joku tietoturva jota ei halua eikä tarvitse eli jostain on jatkuvasti keksittävä säästökohteita.
Tosin vain 300 euroa / kk enemmän tekee jo hurjan muutoksen etenkin ajattelussa eli tulee taloudellisesti turvallisempi olo kun rahaa jää jo säästöönkin ja tietää, että jos vaikka pitää ostaa uusi puhelin / mikro / pesukone / imuri jne tai käydä yksityisellä lääkärissä niin siihen on varaa eikä se ole pois siitä normiarkeen varatusta rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 900, siihen päälle ruoka, sähkö, vesi ja vakuutus. Ei 1200 riitä millään.
Minulla on vuokra 890€/kk ja 1300€/kk tulot riittää ihan hyvin
Hyvänä nyrkkisääntönä voidaan pitää, että asumismenoihin saisi mennä korkeintaan noin 30-40 prosenttia kuukausittaisista nettotuloista. Sulla menee lähes 70%.
Vuokra + sähkö + vesi 850 e. Juuri ja juuri pärjään tuolla, jos jätän menot aivan minimiin. Muutamia bussikortteja silloin tällöin.
Nyt, kun tuli syöpälaskut maksettaviksi eli ylimääräinen 500 e, en pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en selviäisi tolla summalla kunnolla. Asuminen: netti, puhelin, sähkö, vesi, kerran vuoteen jokin kodinkone ( pyykki-, tiskikone, mikro, jääkaappi, pakastin, toinen pakastin, liesitaso, uuni, vedenkeitin, kahvinkeitin, tietokone, telkkari) pitää korvata.
Vakavat ryoka-aineallergiat. Ei sovi maito eikä suomalaiset viljat, kaalit eikä peruna. Riisiäkään ei saa syödä kovin usein.
Pitkäaikaissairauksia, menee lääkkeitä, menee lääkärimaksuja.
Synnynnäinen virheasento jaloissa - mitkä tahansa kengät yli 250euroa.
Silmälasit vaihtoon joka toinen vuosi. Sen verran erikoiset silmät, että halppislinssit ei käy. Siinä 1200 menee. Eli vuotta kohti 600.
Puhumattakaan, että tolla summalla vielä elättäisi omia lapsia.
Jos on paha virheasento jaloissa kengät voi saada
Kysyisin vielä kuitenkin, että miten unohdit ton ruokavalion. Annatko siitäkin neuvoksi jotain itsestäänselvyyksiä, kuten että itsekin voi yrittää kasvattaa amaranttia, itse tehden ruoka on halvempaa jne.
Tulen omilla rahoillani hyvin toimeen. Mulle ei ole ongelma uudet lasien sangat joka toinen vuosi. Niihin menee oari kymppiä. Elätän lapsenikin ihan ok. Mun ei tarvitse säästellä joka senttiä venyttäen. Vastasin vain kysymykseen, että miksi en tule toimeen 1200 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vuokria pitäisi alentaa kohtuulliselle tasolle helsinkiä myöten. 400-500e 40m2 kakasiosta on kohtuullista. Ei 700e. Mutta tämmöistähän se joskus on ja keinotekoisesti on luotu tämmöinen rahastus automaatti kuin asunotojen hinnat. Itellä vuokra tällä hetkellä 460 ja ei kyllä sais mielellään nousta. Jos täällä peräkylillä hinnat nousee liikaa, niin pitää alkaa miettimään että asuisko jossain isossakin kaupungissa yhtä halvalla. Miksi jäädä silloin peräkyliin?
+700e on kylläkin yksiön hinta Helsingissä, eikä sekään meinaa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 900, siihen päälle ruoka, sähkö, vesi ja vakuutus. Ei 1200 riitä millään.
Hyvänä nyrkkisääntönä voidaan pitää, että asumismenoihin saisi mennä korkeintaan noin 30-40 prosenttia kuukausittaisista nettotuloista. Sulla menee lähes 70%.
Eli tulot pitäisi olla yli 2000 kuussa. Turha toivo monelle, halpoja kämppiä ei silti pk seudulta löydy, ja vielä sellaisia joissa pystyisi asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi kuuluu vuokraan? Puhelin, netti, kotivakuutus, sähkö, matkakulut? Ruoka? Hygieniatarvikkeet? Joskus pitää uusia vaatteita ja kenkiä. Vaikea uskoa että elät herroiksi.
No koska vuokra on tosta n 80% ja on lapsi elätettävänä.
Vanhoihin silmälasinsankoihin eivät ala liikkeessä vaihtamaan uusia linssejä. Olen useasti kysynyt tätä.
Ja kyllä tämän päivän sangat ovat niin heikkoa tekoa ( hinta ja laatu eivät kohtaa), etten kyllä niihin vaihtaiskaan uusia linssejä.
Uusilla laseilla on aina takuu, mutta vanhoilla sangoilla ei ole. Jos sangat menisivät nopeasti rikki linssien vaihdon jälkeen, pitäisi silloin hankkia sankojen lisäksi uudet linssit. Kallista lystiä sanoisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tule mitään yllättävää. Niin kuin rillit, syöpähoidot, pesukoneen uusiminen, kutsu häihin.
Vierailija kirjoitti:
Vuokrat on täysin normaalit. Vuokrien määrä liittyy aina elintasoon ja sitä kautta asuntojen hintoihin eli kysyyään. Nyt asuntojen ylläpitoon ei edes nämä Vuokrahinnat riitä. Mihin tahansa länsimaahan verrattuna meillä on kohtuulliset vuokrat. Toki kun halutaan laskea suomalaisten elintaoa (sanoi purra), niin silloin laskee palkat ja vuokrat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin asuvan pitäisi pärjätä hyvin 1200 eurolla kuukaudessa kunhan ei ala tuhlaamaan.
Yksin asuva maksaa kaiken yksin. Vuokrahinnat yksin asuville on järkyttävät. Omalla asuinalueellani yksiöiden vuokrat on 600-700e/kk. Kaksiot 800-900e. Kahdestaan maksaa asumisesta huomattavasti vähemmän kuin yksin. Myös kaikki muu, auton kulut yms voi parisuhteessa jakaa. On huomattavasti kalliimpaa asua yksin kuin pariskuntana tai perheenä.
Pariskuntana kyllä on edullisempaa asua, mutta lisää kuvioon 2 - 3 lasta, niin kuvio muuttuu täysin, sillä siinä ei paljon yksiössä enää asuta.
1550e itellä eläke. Tulen ihan hyvin toimeen. En tuhlaile paljoa ja vaateostoja harvakseltaan. Käytän samoja ja vuosia sitten ostettu kaapit täyteen alennuksesta. Ravintolassa en käy. Mutta on niitä hankintojakin ollut eli kännykkää 650e, läppäri 569e, ja sitä rataa.
Mulla menee pelkästään sijoituksiin 2500e/kk. Ei onnistus 2k palkalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi kuuluu vuokraan? Puhelin, netti, kotivakuutus, sähkö, matkakulut? Ruoka? Hygieniatarvikkeet? Joskus pitää uusia vaatteita ja kenkiä. Vaikea uskoa että elät herroiksi.
Tuo ei ikinä sairasta joten rahaa ei mene terveyskuluihin. Superihminen näköjään. Vaikuttavaa.
Miksi köyhät täällä haukkuu toisiaan? Jos tienaisin vain 1200 ja pärjäisin, olisi minulla silti ymmärrystä toisia köyhiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noin halpoja asuntoja ole.