En ymmärrä miten voisi päästä normaalipainoon
Olen kyllä laihtunut reilu 20kg, mutta viimeiseen yli vuoteen paino ei ole enää tippunut. Ylipainoa on vielä 10kg ja silloinkin olen vasta normaalipainon ylärajalla.
Liikun paljon! Aerobista liikuntaa noin 6h viikossa + kävelylenkkejä + töissä tulee tuhansia askeleita.
Syön tasaisesti noin 5x päivässä normaalia kotiruokaa, kohtuulliset annoskoot ja pyrin painottamaan kasvisten osuutta. En syö herkkuja juurikaan lähes koskaan. Alkoholia juon ehkä kerran kolmessa kuukaudessa.
Paino ei vain enää tipu. Missä vika? Mielestäni en voi syömisestäkään enää vähentää.
Kommentit (30)
Jos paino ei tipu tuosta kulutuksesta huolimatta, saat kaloreita silti juuri sen verran liikaa, että paino ei putoa.
Syöt liikaa kaloreita ja liian usein, pätkäpaasto ja 500-1000 miinus kaloria päivässä niin laihdut varmasti.
Vähennä kaloreista n. 300kcal päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Syöt yhä liikaa kulutukseesi nähden. Vähennä syömistä. Miten edes ehdit syödä 5 kertaa? Mä syön vain 3 kertaa ja joskus harvoin 4.
aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Näinhän usein ohjeistetaan syömään.
Itse syön 4 kertaa, eli en syö välipalaa, ja tällä ruokarytmillä itse pudotin melkein 15 ylimääräistä kiloa normaalipainoon. Mutta toki myös merkkaa se, miten nuo ateriat koostaa ja minkä kokoisia ne ovat.
Punnitse ruoka. Lounaalla ja päivällisellä puolet ruokaa, puolet kasviksia. Mahalaukun koko on noin 400 grammaa, joten enempää et ainakaan tarvitse. Vähennä liikuntaa, jolloin voit vähentää myös hiilihydraatteja, se voi auttaa pudottamaan viimeisiä kiloja. Kävely ja kuntosali ok.
Vähennä syömiskertoja ja panosta ruuan sisältöön. Pätkäpaastoakin voisit kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt yhä liikaa kulutukseesi nähden. Vähennä syömistä. Miten edes ehdit syödä 5 kertaa? Mä syön vain 3 kertaa ja joskus harvoin 4.
aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Näinhän usein ohjeistetaan syömään.
Jos paino ei putoa, tuossa on liikaa joko aterioita tai energiaa. Valipalat eivat ole aikuisille tarpeellisia.
Lainaa kirja "Laihduttamisen loppu" ja noudata ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos paino ei putoa, tuossa on liikaa joko aterioita tai energiaa. Valipalat eivat ole aikuisille tarpeellisia.
Niinhän tässä ketjussa on jo sanottu.
Mutta ruokailurytmi on hyvin yksilöllinen. Siinä missä toiselle sopii 3 kertaa päivässä syöminen, toinen voi tarvita sen 5 tai jopa 6 ateriaa. Kokonaiskalorimäärä sitten ratkaisee, mitä painolle tapahtuu.
Keholle ei ole luontaista olla koko aika laihdutuskuurilla. Jos olet pitkään laihduttanut (kuten on oletettavissa 20kg painon pudotuksesta) niin mitä jos kuukauden ajan keskittyisit syömään ikään kuin normaalisti ilman laihdutusajatusta ja sitten taas kuukauden kuluttua yrittäisit pudottaa painoa?
Jospa tuo on sun normaalipainosi Ap...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syömiskertoja on todellakin liikaa.
Itse pudotan normaalipainon ylärajalta viimeisiä kiloja n 1000kcal/pvä. Paino putoaa n 300g viikossa
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan aikaa sinulta menee yhden hedelmän tai voileivän syömiseen, jos koet välipalojen syömisen vievän paljon aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ruokailurytmi on hyvin yksilöllinen. Siinä missä toiselle sopii 3 kertaa päivässä syöminen, toinen voi tarvita sen 5 tai jopa 6 ateriaa. Kokonaiskalorimäärä sitten ratkaisee, mitä painolle tapahtuu.
En tiedä johtuuko sitten suomalaisesta kehnommanlaatuisesta ruuasta mutta Suomessa ollessa syön aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan. Paljon leipää tulee syötyä, kilokaloreja n 1300-1500 päivässä. Paino vaan nousee.
Asun osan vuotta Italiassa, syön aamiaisen, runsaan lounaan ja päivällisen ja paino putoaa heti vaikka kaloreja on saman verran mutta leipää tietty vähemmän.
Harmi etten onnistu ikinä säilyttämään samaa ruokatapaa Suomessa - siellä on koko ajan nälkä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokarytmin voi itse muuttaa, ei se ole mikään vakio.
Syöt 5 kertaa päivässä ja ihmettelet miksi paino ei putoa! Voin sanoa että kaksikin kertaa päivässä syötynä voi lihoa perus kotiruoalla jos ei ole erityisen tarkka määristä. Minä olin hoikka kun söin aamupalan ja kerran päivässä lämpimän ruoan, iltapalan, kun aloin syömään kahdesti päivässä lihoin kymmenen kiloa. Paino alkoi tippua vasta kun aloin oikeasti katsomaan mitä syön, esim aamupala kaksi viipaletta kauraleipää ja muna on reilu 200kca lounas ei kestä olla kuin pelkistettynä viisi kalapuikkoa ja desi riisiä, salaattia että se on noin 400kca, päivällinen samoin, iltapala Esim 2-3 desiä marjoja maustamattoman jogurtin kanssa. Niin kuitenkin että syöt reilu 1000kca päivässä. Tähän päälle esim joka päivä puolen tunnin kävely tai lihastreeniä. Itselläni on vielä fyysinen työkin. M40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä johtuuko sitten suomalaisesta kehnommanlaatuise
Niinpä, ruuan sisällöllä on suuri merkitys painonhallinnassa. Se sisältö vaikuttaa kylläisyyteen ja sitä myöten ruokailukertoihin. Jos joku tarvii 5 tai 6 ateriaa (syömiskertaa) niin kyllä vika on silloin ruuassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä johtuuko sitten suomalaisesta kehnommanlaatuise
Leipä onkin paha. Se riittää aamupalaksi, mutta itsekkin söin päivällä välipalana ja illalla vielä. Leipä on noin 70kca, ja terveellinen, mutta jos siihen päälle laittaa oikein herkut, kinkkua, juustoa jne. Se onkin helposti 200kca kpl ja jos niitä syö 3 päivässä ja siihen päälle muut ruoat ei pääse enää siihen kalorivajeeseen joka tarvitaan. Lisäksi siinä on kovia rasvoja paljon.