Mitä teidän 12-13-vuotiaat tytöt toivoo lahjaksi?
Meillä on tytöllä synttärit tulossa. Ja joulukin kohta. Mutta kysyttäessä vastaa vaan emmätiiä. Tiedän kuitenkin, että odottaa saavansa sekä synttäri että joululahjoja. Kertokaa siis mitä teillä teini-iän kynnyksellä olevat tytöt toivoo ja mistä pitää. Voin sitten yrittää raapia kasaan jotain ideoita.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Uusi puhelin tai muu elektroniikka aika varma valinta, esimerkiksi kuulokkeet tai läppäri. Ei taida nykynuoret enää tabletteja oikein käyttää? Lahjakortit myös, kahvilat, vaatekaupat, body shop, Normal, mäkkäri tms. Urheiluvaatteita, lenkkarit, juomapullo, aktiivisuusranneke. Sisustusesineitä, olisiko jotain astiasarjaa tms mitä haluaisi kerätä, muumimukeja tms. Itse aloitin muumimukien ja astiastojen keräilyn tuossa iässä ja taisin 13-vuotiaana saada myös ensimmäisen mariskoolini ja Savonian aterinsetin joululahjaksi, toki olin itse niitä toivonut. Petivaatteet, pyyhkeet ja muut liinavaatteet olivat myös mieluisia lahjoja tuossakin iässä.
N20
Varmaan riippuu aivan henkilöstä, mutta itse en todellakaan toivonut tuossa iässä mitään astioita, enkä kerännyt mitään sisustusjuttuja tai astiasarjoja vielä parikymppisenäkään. En halunnut niitä opiskelijabokseihin ja muuttoihin vaivoiksi. Vasta sitten kun olin vakiintunut ja omassa asunnossa.
N31
Toi astiassrjan kerääminen on erikoista Suomessa. En ole muualla törmännyt vastaavaan tai siihen että lapselle ostetaan tavaraa omaan kotiin. Onko se joku kapioarkku-perinteen jäänne? Ostetaanko pojillekin astioita?
Vierailija kirjoitti:
Toi astiassrjan kerääminen on erikoista Suomessa. En ole muualla törmännyt vastaavaan tai siihen että lapselle ostetaan tavaraa omaan kotiin. Onko se joku kapioarkku-perinteen jäänne? Ostetaanko pojillekin astioita?
Ainakin minun miehelle oli ostettu. Meillä kävi sillä tavalla hyvä tuuri, että meille oli ostettu vähän eri asioista ja melkein mitään ei tarvinnut yhteen muuttaessa ostaa itse. Kaveripiirissä melkein kaikille on kerätty teinistä saakka.
Minusta tämä on hyvä perinne, mutta 13-vuotias on vielä niin lapsi, että pari vuotta ainakin odottaisin, ennen kuin alkaisin mitään keräämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäiselle on minusra todella vaikea ostaa mitään Itse olen ollut sillä tavalla ovela, että olen muka löytänyt uusia kauppoja, joissa on potentiaalisesti tytön mielestä kivoja juttuja. Sitten tyttö on selaillut niitä ja jättänyt kivat läppärini välilehtiin. Näin saan vähän kuvaa siitä, että mistä tykkää ja mitä haluaa, vaikka kysyttäessä vastaa vaan, että emt.
Meillä listalle on päässyt Lululemonin vesipullo ja trikootakki, Jellycat-pupu, Pandoran rannekoru ja pari helaa, yksi tietty yöpuku, tietty huppari ja jotain muita vaatteita. Lisäksi on aika spesifejä kosmetiikkatoiveita. Lisäksi ostetaan joka joulu Lindtin ja Ferrero Rocherin suklaata.
Minkä verran käytätte rahaa teinin lahjoihin? Onko teillä muita lapsia, joita lahjotte samalla tavalla?
Ei ole muita lapsia. En ole koskaan laskenut mitä on mennyt joululahjoihin. Ostetaan järkeviä ja toivottuja lahjoja, jotka varmasti tulevat käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Siirtolaistaustaiset lattareista lapset pukeutuvat ja meikkaavat kuten aikuiset. Espanjalaiset taas ovat yleensä tarkkoja siitä että lapset ovat lapsia. Esim 14 v asti saatetaan kouluun, alle 12 v ei saa olla yksin kotona, cokis on kofeiinintonta jota lapset juo ja yleisesti alke 14 v eivät meikkaa tai käytä ns aikuisten vaatteita. Suomessahan ollaan jo pikkuaikuisia 10v alkaen ja ollaan yksin kotona jne.
Tämä vaan off topic itse aiheeseen. Mutta erikoisia lahjaideoita täällä on.
Kuitenkaan ei aikuisiksi aleta kuin vasta yli 30v.
Minun lapseni toivoo vielä Schleich aiheisia leluja, niillä voi leikkiä, mutta voi myös pitää koristeena. Voi myös ostaa juuri sen eläimen, josta sinun lapsesi tykkää, valitsemisen varaa kyllä riittää.
Raha kelpaa kaikenikäisille tytöille (5-105 v.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Louis Vuitton laukun
Onneksi pojat ei käytä laukkuja eikä meikkaa.
Haaaahahhaaa! Ai eivät vai?
Helppo ratkaisu. Mikä on hänen suosikki vaateliikkeensä? Osta lahjakortti sinne. Toinen hyvä konsti on räätälöidä lahjakortti niin, että maksaja lähtee ostosreissulle lompakkonsa kanssa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
"Vapea ja tupakkaa käytetään vaan vähän huonommissa piireissä. Ei todellakaan ole mikään normi, että 13-vuotias vapettaisi. Omassa lähipiirissä on teinejä, jotka urheilee tavoitteellisesti ja joilla on urasuunnitelmat selvillä jo yläkoulussa. Ei sellaisten kunnon teinien elämään kuulu mikään vape."
Tämä riippuu täysin nuoresta. Itse tiedän useamman yläkouluikäisestä asti vapettaneen/tupakoineen tytön, jotka myös välillä viikolla joivat. Tällä hetkellä ainakin 3 heistä opiskelee yliopistossa... toki elämä on "melko" risaista muuten edelleen...
Vanhempia on joka junaan. Osa haluaa olla kavereita lastensa kanssa ja osa sitten suhtautuu vanhemmuuteen vähän vakavammin.
Mun 13 vee tytär ja toive numero yksi: Stanley Cup. Kakkosena Sol De Janeiro-setti.
Aloituksesta saa kuvan, että ap:n tyttö on täyttämässä 13v. Ja minusta kuvailu teini-iän kynnyksellä sopii juuri 12-13-vuotiaisiin.