Mitä teidän 12-13-vuotiaat tytöt toivoo lahjaksi?
Meillä on tytöllä synttärit tulossa. Ja joulukin kohta. Mutta kysyttäessä vastaa vaan emmätiiä. Tiedän kuitenkin, että odottaa saavansa sekä synttäri että joululahjoja. Kertokaa siis mitä teillä teini-iän kynnyksellä olevat tytöt toivoo ja mistä pitää. Voin sitten yrittää raapia kasaan jotain ideoita.
Kommentit (86)
Olen jo alustavasti kysellyt joululahjatoiveita minäkin. Kuulokkeet ja yöpaita on toistaiseksi ainoat, mitkä on mainittu. Synttäripäivänä käytiin syömässä hänen valitsemassaan ravintolassa ja pyörittiin hetki kaupoilla. Ostettiin muutama mieluisa juttu (ainakin hiuspanta ja joku ilmeisesti isompien suosiossa oleva värityskirja), kun millekään isommalle ei ollut tarvetta.
Labubu on muuten äärimmäisen huono idea, ellei täysin varmasti tiedä, että teini tykkää. Omasta teinistä Labubut on rumia ja tykkää enemmän Jellycatin bag charmeista.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tavallaan. Mä aloin jo ala-aste ikäisenä keräämään erästä astiasarjaa ja perinteenä oli, että muutamat tietyt tyypit niitä mulle synttärilahjaksi antaa. Vanhemmilta saadut lahjat piti olla ylläreitä mullekin. Nyt jo täysi-ikäisenä mulla on kiva aikaa kestävä astiasto josta oli iso hyöty jo silloin kun lähdin lukion jälkeen toiseen kaupunkiin opiskelemaan. Kippojen ja kuppien joukossa on muuten joku jo aika arvokaskin. Sain myös pussilakanasetin joskus 13-vuotiaana ja se oli todella mieluinen kun siihen oli painettu iso hevonen.
Mie rupesin yläasteel kerään Kermansaven astioita ja varsinki Heinä-sarjaa kun olin siihe niin ihastunu. Hyvä ja kestävä sarja joo, mutta nykyään jo niin vanhan aikasen olonen jotta lähes joka kirppispöydält niitä löytää. Ei se mittään, miula niitä on edelleen ja iha käytössä, ja kirppiksiltähän löytyy lissää jos tarvis. Kyl meitä astia-hamstereita siis on nuorisossakii.
Vierailija kirjoitti:
Jos ilman mitään pelleilyjä aletaan miettimään mitä tuon ikäiset tytöt toivoisi lahjaksi niin kyllä minulla saattaisi siitä neljän lapsen tätinä joku käsitys olla.Kun yksi näistä neljästä sattuu olemaan teini ikäinen tyttö.
Tässä omat ehdotukseni:
Vaatteita.
Meikkejä.
Ihonhoitotuotteita.
Koruja.
Tupakkaa tai Vape.
Oma lemmikki.
Lahjakortti.
Energiajuomaa.
Ulkomaan matka.
Joku kallis laukku.
Hajuvesi.
Shoppailupäivä.
Uusi kallis puhelin.
Labubu.
Hiustenhoitotuotteita.
Skootteri.
Asusteita.
Huom! Tuo tupakka/vape ei ole mikään suositus.Mutta monet teinit nykyään tupakoi ja varsinkin vapettaa.Tod näk myös oma lapsesi vaikket sitä tiedäkään.Eli on helpompi antaa lupa kuin kestää että tekee sitä salaa.
Näytin tätä listaa omalle teinille. Ainoat jotka nappasi oli lahjakortti,vaatteet (niitä ostetaan kyllä pitkin vuotta eikä vain lahjaksi) sekä laukku, mutta kallista ei halua.
"Vapea ja tupakkaa käytetään vaan vähän huonommissa piireissä. Ei todellakaan ole mikään normi, että 13-vuotias vapettaisi. Omassa lähipiirissä on teinejä, jotka urheilee tavoitteellisesti ja joilla on urasuunnitelmat selvillä jo yläkoulussa. Ei sellaisten kunnon teinien elämään kuulu mikään vape."
Tämä riippuu täysin nuoresta. Itse tiedän useamman yläkouluikäisestä asti vapettaneen/tupakoineen tytön, jotka myös välillä viikolla joivat. Tällä hetkellä ainakin 3 heistä opiskelee yliopistossa... toki elämä on "melko" risaista muuten edelleen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ilman mitään pelleilyjä aletaan miettimään mitä tuon ikäiset tytöt toivoisi lahjaksi niin kyllä minulla saattaisi siitä neljän lapsen tätinä joku käsitys olla.Kun yksi näistä neljästä sattuu olemaan teini ikäinen tyttö.
Tässä omat ehdotukseni:
Vaatteita.
Meikkejä.
Ihonhoitotuotteita.
Koruja.
Tupakkaa tai Vape.
Oma lemmikki.
Lahjakortti.
Energiajuomaa.
Ulkomaan matka.
Joku kallis laukku.
Hajuvesi.
Shoppailupäivä.
Uusi kallis puhelin.
Labubu.
Hiustenhoitotuotteita.
Skootteri.
Asusteita.
Huom! Tuo tupakka/vape ei ole mikään suositus.Mutta monet teinit nykyään tupakoi ja varsinkin vapettaa.Tod näk myös oma lapsesi vaikket sitä tiedäkään.Eli on helpompi antaa lupa kuin kestää että tekee sitä salaa.
En väittänyt että kaikki niin tekee mutta aika monet.Ei siihen kannata kuitenkaan takertua.On tuossa listassa muitakin hyviä vaihtoehtoja.Esim nuo labubut on juuri nyt suosittuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä omat ehdotukseni:
Vaatteita.
Meikkejä.
Ihonhoitotuotteita.
Koruja.
Tupakkaa tai Vape.
Oma lemmikki.
Lahjakortti.
Energiajuomaa.
Ulkomaan matka.
Joku kallis laukku.
Hajuvesi.
Shoppailupäivä.
Uusi kallis puhelin.
Labubu.
Hiustenhoitotuotteita.
Skootteri.
Asusteita.
No voit vaikka mennä lapsen kanssa yhdessä shoppailemaan niin voi itse valita mikä on mieleen ja just jos ei mitään kallista halua.Ja se lahjakortti on myös hyvä.
Ostanpa sitten omalle lapsenlapselle 10v kossupullon kun helpompi antaa lupa ryypätä kuin kestää että ryyppää salaa. Sitä vaan mietin, että kerrotaanko lapsen vanhemmille vai ei, ja joko hänet pitäisi alkaa röökiinkin totuttamaan? Tietysti voitaisiin syyslomalla hakea Haaparannasta nuuskaa.
Näinkö?
Vierailija kirjoitti:
Louis Vuitton laukun
Onneksi pojat ei käytä laukkuja eikä meikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ostanpa sitten omalle lapsenlapselle 10v kossupullon kun helpompi antaa lupa ryypätä kuin kestää että ryyppää salaa. Sitä vaan mietin, että kerrotaanko lapsen vanhemmille vai ei, ja joko hänet pitäisi alkaa röökiinkin totuttamaan? Tietysti voitaisiin syyslomalla hakea Haaparannasta nuuskaa.
Näinkö?
Ei ne nykyajan kakarat mittään viinaa juo tai tupakkaa polta. Sitä myö tehtiin nuoruudessa. Nykyään pittää olla peukkuu ja muuta pöljyyttä millä piän suapi sekasin. Pittää vuan se käyttö kestee vaikka veitsi kurkulla. Kielteehän nykyajan kakrui ei sua ettei ne vaan saa traumoja ja ahdistu.
Vierailija kirjoitti:
1. Rahaa
2. Rahaa
3. Rahaa
Oma tyttö ei toivo koskaan rahaa. Saa kuukausirahan 40€/kk ja sen lisäksi me vanhemmat ostetaan ne mitä tarvitsee. Yleensä toivoo lahjaksi jotain spessumpaa, kuten jotain tiettyä korua tai vaatetta tai kosmetiikkasettiä. Joululahjaksi ostetaan myös aina tytön lempparisuklaita.
Vierailija kirjoitti:
Näinkö?
En tarkoittanut alkoholia vaan tupakkatuotteita.Enkä millään tavalla suosittele sitä alaikäisille mutta satun neljän lapsen tätinä tietämään että yhä nuoremmat lapset ja teinit päihdekokeiluja tekee.Se on yleistä.Jotkut vanhemmat jopa antaa luvan teini ikäisilleen tupakointiin.En minä sitä silti suosittele kerroin vaan faktoja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tyttö toivoo pehmoleluja, kirjoja, ma gaa, anime tavaraa, tiettyä nukkea ( anime jolle voi kerätä vaatteita), schlwich leluja.
En ole kyllä koskaan kuullut että joku 13 v saisi lahjaksi astioita ja liinavaatteita omaan kotiin. On tämä Suomi outo maa, vähän vihje että muuta nopeasti pois.
Meillä on ikäraja meikkeihinkin 14 v mutta olenkin isän puolelta italialainen. Siellä lapset ovat lapsia pidempään.
Tämä on ihan off topic, mutta itse ainakin Espanjassa huomannut että siellä tytöt meikkaa ja laittautuu jopa nuorempana kuin täällä. Myös oma nuoruuden ystävättäreni joka sikäläisiä. Viimeksi huomasin jollain ihan nuorella teinillä(tyyliin 14-15v) Marlies dekkersin bikinit, siis ihan sellaiset aikuisten topatut jne, jos tiedätte ko merkin tyylin. Kauniit, ei siinä mitään, mutta jotenkin kiinnitti huomion.
Saman kanssa täällä painitaan. Onneksi jouluun on aikaa. Puhelimen ja kuulokkeet sai tarpeeseen viime talven aikana eikä tarvitse uusia. Läppäri on niin iso ja kallis, että saa säästää siihen itse myös ja ollaan luvattu ostaa se vasta vuoden päästä. Ihonhoitotuotteita ja kosmetiikkaa ostetaan tarpeeseen. Hajuvesiä on muutama eikä halua enempää. Lahjakortit jää lojumaan eikä keksi niillä mitään ostettavaa.
Ennen odotti joulua ja lahjoja. Nyt ei osaa edes toivoa mitään. Sanoi itsekin, että joulu ei ole enää niin kiva, kun ei edes keksi mitä toivoa ja odottaa. No, ollaan yritetty panostaa ruokiin ja yhdessäolon sitten enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tyttö toivoo pehmoleluja, kirjoja, ma gaa, anime tavaraa, tiettyä nukkea ( anime jolle voi kerätä vaatteita), schlwich leluja.
En ole kyllä koskaan kuullut että joku 13 v saisi lahjaksi astioita ja liinavaatteita omaan kotiin. On tämä Suomi outo maa, vähän vihje että muuta nopeasti pois.
Meillä on ikäraja meikkeihinkin 14 v mutta olenkin isän puolelta italialainen. Siellä lapset ovat lapsia pidempään.
Tämä on ihan off topic, mutta itse ainakin Espanjassa huomannut että siellä tytöt meikkaa ja laittautuu jopa nuorempana kuin täällä. Myös oma nuoruuden ystävättäreni joka sikäläisiä. Viimeksi huomasin jollain ihan nuorella teinillä(tyyliin 14-15v) Marlies dekkersin bikinit, siis ihan sellaiset aikuisten topatut jne, jos tiedätte ko merkin tyylin. Kauniit, ei siinä mitään, mutta jotenkin kiinnitti huomion.
Naisen "asema" on siellä niin heikko.
Vierailija kirjoitti:
1. Rahaa
2. Rahaa
3. Rahaa
Valitettavasti tuo on monen kohdalla totta eli saadut random-lahjat ei enää kelpaa vaan pitää saada kuluttaa rahaa ihan mihin haluaa. Hyvä esimerkki on sukulaispoika joka pääsi kesällä ripille. Hän halusi kutsuttavan lähes kaikki kyläläiset, sukulaiset, tuttavat, vanhempiensa työkaverit jne. jne. eli tyyliin kummin kaimat ja kummin kaiman kirjeenvaihtotoverit. Juhlissa porukkaa oli kuin pipoa, eikä juhlakalu itse kaikkia edes tuntenut. Rippijuhlien kutsussa oli lahjatoive eli rahaa, joko käteistä tai suoraan tilille laitettuna. Minä sylikummina halusin ostaa rippiristin ja poika näytti minulle netistä minkä ehdottomasti halusi. Sen ristin hinta ketjuineen oli monta sataa! Kun muu ei tuntunut kelpaavan, sanoin vanhemmilleen että minä vetäydyn "vastuustani" eli ostakoot rippiristin pojalleen ihan itse. Muutamien viikkojen jälkeen kysäisin pojalta mitä hän aikoo lahjarahoillaan ostaa, mutta vastaus oli, että hänen ei tarvitse omilla rahoilla koskaan mitään ostaa ja hänen pankkitilinsä kasvoi taas usealla tuhannella eurolla. Säästäminen on hyve, ahneus ei. Sorry, ohis.
Meillä toivotaan kylpy/aamutakkia, kaulakoruja, hiustuotteita, lahjakortteja sushipaikkaan ja kahvilaan ja kauppoihin (s-ryhmä, normal, kicks, lyko jne). Varmaan ostetaan Pandorakoruun lisää heloja jne.
Suklaata myös ja varmaan pehmusukkia sekä tohvelit🙂
Vapea ja tupakkaa käytetään vaan vähän huonommissa piireissä. Ei todellakaan ole mikään normi, että 13-vuotias vapettaisi. Omassa lähipiirissä on teinejä, jotka urheilee tavoitteellisesti ja joilla on urasuunnitelmat selvillä jo yläkoulussa. Ei sellaisten kunnon teinien elämään kuulu mikään vape.