Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodet, seksi ja parisuhde - miesten näkökulmia

Vierailija
01.10.2025 |

Miten muut miehet ja puolisoiden vaihdevuodet? Meillä on parisuhteessa aina ollut vahva seksielämä, on ollut tärkeä osa parisuhdetta. Vaihdevuosien myötä sitä ei enää käytännössä ole ollenkaan. Puoliso suuttuu kun varovaisesti ja hienotunteisesti yritän ottaa gynekologi/lekuri-käynnin puheeksi. Jotenkin seksittömyys on mun vika, yhtäkkiä en ymmärräkään miten naista tulisi käsitellä ja miten pitäisi olla..?! Tästä on muodostumassa todella iso ongelma ainakin minulle, koska asiasta on vaikea keskustella, ja pikkuhiljaa katoaa myös muu läheisyys ja myös kontakti, syvemmät keskustelut. Eli ollaan matkalla kohti pinnallista kaverisuhdetta..

Miten muilla?

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onhan naisten aivotkin olemattomat, kuten eräs jatkuvasti kirjoittaa wanharouva tyhjä päästä puhumattakaan klitoris hullusta, on niin itsekästä ajatella sitä naisen omaa nautintoakin.

On muuten ketjun luettuani, puhuttu vain yhdynnästä.

Vierailija
62/113 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja onhan naisten aivotkin olemattomat, kuten eräs jatkuvasti kirjoittaa wanharouva tyhjä päästä puhumattakaan klitoris hullusta, on niin itsekästä ajatella sitä naisen omaa nautintoakin.

Ei ole puhuttu vain yhdynnästä, vaan seksistä. Se on toinen juttu, että naisetkin haluaa yhdyntöjä siinä kuin miehetkin. Toki on poikkeuksia. Enemmistölle seksiin kuuluu yhdynnät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole puhuttu vain yhdynnästä, vaan seksistä. Se on toinen juttu, että naisetkin haluaa yhdyntöjä siinä kuin miehetkin. Toki on poikkeuksia. Enemmistölle seksiin kuuluu yhdynnät.

Siinä kuin miehetkin,  niillä eri merkitys kyllä. Miehet haluaa kun saavat siinä, ja naiset haluavat miellyttää...toki pidän itsekkin yhdynnästä,v vaikka se ei ainakaan tyydytystä.

Vierailija
64/113 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä kuin miehetkin,  niillä eri merkitys kyllä. Miehet haluaa kun saavat siinä, ja naiset haluavat miellyttää...toki pidän itsekkin yhdynnästä,v vaikka se ei ainakaan tyydytystä.

Ei varsinaisesti. Molemmilta poistuu panetus vain yhdynnällä. Yhdyntä on ainut tapa mikä vapauttaa kaikki läheisyys-, mielihyvä- hormoomit. Suuseksi ei sitä korvaa orgasmeineenkaan vaikkei yhdynnässä saisikaan tai mieskään laukeaisi. Runkkaus ei ole siellä päinkään, teki sen kumpi tahansa. 

Vierailija
65/113 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tarvitsen orgasmeja, että tyydytyn.

Vierailija
66/113 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vaimoni tarvitsee molemmat. Pelkkä suuseksi orgasmeineen ei riitä, eikä kelpaa, eikä ole  kelvannut. Itse olen sentään toosinaan suostunut suikkareihin panemista odotellessa. 

Vierailija
67/113 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksi, olkoon mitä vain, on vajaa ilman täyttymystä eli orgasmia. En usko että miehet olisivat kuukaudet tai vuodet ilman, ja aina sitten suostuisivat naistaan tyydyttämään ilman omaa orgasmia.suorastaan hupaisaa mutta monille naisille todellisuutta.

Vierailija
68/113 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksikerrat väheni vaihdevuosien aikaan ja vaihdevuosien jälkeen loppuivat kokonaan. Vaimolta en ole saanut enää 7 vuoteen. Se ei kylläkään tarkoita sitä, että olisin ilman seksiä, elän vain seksittömässä liitossa. Kun ymmärsin, ettei seksiä enää tule olemaan vaimon kanssa, lähdin aktiivisesti etsimään fwb suhdetta ja nyt sellainen on ollut noin 5 vuotta. Näemme seksin merkeissä noin kerran viikossa ja molemmat tietävät suhteen tarkoituksen. Ei häiritse kummankaan liittoa ja saamme tarpeemme tyydytettyä.

Tokihan mieluummin hoitaisin asian parisuhteessa, mutta vaimoni on tehnyt selväksi, ettei seksi enää kuulu hänen elämäänsä.

Kerroitko asian vaimollesi?

En tuomitse, kunhan kysyn vaan.

Vierailija
69/113 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksi, olkoon mitä vain, on vajaa ilman täyttymystä eli orgasmia. En usko että miehet olisivat kuukaudet tai vuodet ilman, ja aina sitten suostuisivat naistaan tyydyttämään ilman omaa orgasmia.suorastaan hupaisaa mutta monille naisille todellisuutta.

Paska elimistö ja surkean libidon aiheuttavat tuhnut hormonit eivät ole kumppanin syy.

Vierailija
70/113 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä liittoa takana 22 vuotta. Seksitöntä siitä liki 6 nyt. Ikä varaan vaille 50. 

Eilen pitkästä aikaa oli seksiä sen jälkeen kun otin puheeksi että onnellinen en ole tässä tilanteessa ja rouva tajusi että tosissani olen ettei yhteiselo näin enää kauaa jatkuu. Lapset isoja eikä enää kulissin ylläpito tarvetta siis olisi.

Hämmästys. Rouva ollut aina sulkeutunut ja pidättyväinen puhumaan mistään seksin aikana. 

Liiton aika ekaa kertaa alkoi puhua että haluaisi nähdä ja yhdessä tapahtuen nimenomaan, sen kuinka nauttisin toisen naisen kanssa. Ja ei ollut mitään mieliyttämishalua alakerran kosketustilanteen perusteella.

Meinas mennä itsellä jauhot suuhun mikä harvinaista, kun puhuu kuinka kiihottaisi nähdä mun käyttävän ja täyttävän kaikki halut nuollen ja naiden joka reikään naisen kanssa joka orgasmi toisensa perään alistuisi kohtaloonsa nauttien.

Oli oikeasti upea tilanne rouvalla tämä kokea. 

Aamuvuoroonsa lähtevänä ekaa kertaa tähän niin kuuteen seksittömään vuoteen herätti mut puoli kuudelta taivaallisella suihinotolla. Koskaan ei ole loppuun tehnyt suulla, saati niellyt, mutta jotain on muuttunut, sillä imi valtavalla kiimalla tyhjäksi asti mieleen ja helvetin irstas ilme kasvoilla huulia nuolen kumartui suutelemaan sanoen : toteutetaanko haaveet pian? Nyt täytyy lähteä töihin.

Yllätys oli melkoinen. Mutta en valita. Ja toivon että tämä jää päälle ehdotusten kanssa. Jos tämä oli se kuuden vuoden pihtauksen hinta, niin otan kaiken nyt vastaan ilolla.

Vierailija
71/113 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ongelmaa, aina kun nainen lähestyy tätä ikää laitan luiskaan.

T. Markku

Murhaaja! Sairas murhaaja! Tapatko sä nuoria tyttöjä?

(Tietäjät tietää.)

Vierailija
72/113 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaimoni tarvitsee molemmat. Pelkkä suuseksi orgasmeineen ei riitä, eikä kelpaa, eikä ole  kelvannut. Itse olen sentään toosinaan suostunut suikkareihin panemista odotellessa. 

No ompas sulla asiat huonosti, kun oikein suostut suikkariiñ ennen sitä panos, härreguud.

Vierailija
73/113 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattaa vaihtaa miestä tai harkita jopa naista.

Vierailija
74/113 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän vaimosi saa yhdynnässä.

Vierailija
75/113 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehiä kaivattiin, vastaan silti. Minulla on ihan lääkärin testeillä (verikoe) toteamat vaihdevuodet. Oireina unettomuus,hikoilu ja ärtyisyys (korvaushoitoa mietin). Mutta ainakaan vielä tämä ei ole seksielämään vaikuttanut. Kostun edelleen, alapää joustaa edelleen ja haluan edelleen seksiä noin 2krt/vko. Voisin haluta enemmänkin, mutta mies on tyytyväinen tahtiin eikä halua enempää, joten mennään tällä. Vaihdevuodet eivät siis välttämättä vaikuta seksuaaliseen haluun kaikilla, vaan ovat yksilöllisiä. Tätä ei tuoda kovin usein esiin.

Vierailija
76/113 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaihdevuodet eivät siis välttämättä vaikuta seksuaaliseen haluun kaikilla, vaan ovat yksilöllisiä. Tätä ei tuoda kovin usein esiin."

Massiivisen 'Melbourne Women's Midlife Health Project' tutkimuksen mukaan korrelaatio on vahva. TUtkimuksessa seurattiin 13 vuoden ajan 438 kpl naista, SPEQ kyselyarviointien ja hormonimittausten avulla. Tutkimukseen valittiin 45-55 ikäisiä sellaisia naisia (keskiarvo 48v) joilla kaikilla oli lähtötilanteessa vielä kuukautisvuotoa. Tulosten yhteenvetoa, käännöstä:

- Naisten seksuaalisen toiminnan kaikki osa-alueet heikkenevät iän myötä.

- Seksuaalitoimintoihin aiheutuu lisäheikennys kun naiset siirtyvät vaihdevuosien läpi. Tämä lisäheikennys liittyy estradioli-tasojen laskuun.

LÄHDE: The American Journal Of Medicine: 'Sexuality' - https://www.amjmed.com/article/S0002-9343(05)00890-9/fulltext

Katso ainakin himograafi (Figure 1) joka osoittaa naisen libidon putoavan kuin kivi jo ainakin 9 vuotta ennen menopaussia (siis ainakin 9 vuotta ennen 51v ikää).

Vierailija
77/113 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vaihdevuodet eivät siis välttämättä vaikuta seksuaaliseen haluun kaikilla, vaan ovat yksilöllisiä. Tätä ei tuoda kovin usein esiin."

Massiivisen 'Melbourne Women's Midlife Health Project' tutkimuksen mukaan korrelaatio on vahva. TUtkimuksessa seurattiin 13 vuoden ajan 438 kpl naista, SPEQ kyselyarviointien ja hormonimittausten avulla. Tutkimukseen valittiin 45-55 ikäisiä sellaisia naisia (keskiarvo 48v) joilla kaikilla oli lähtötilanteessa vielä kuukautisvuotoa. Tulosten yhteenvetoa, käännöstä:

- Naisten seksuaalisen toiminnan kaikki osa-alueet heikkenevät iän myötä.

- Seksuaalitoimintoihin aiheutuu lisäheikennys kun naiset siirtyvät vaihdevuosien läpi. Tämä lisäheikennys liittyy estradioli-tasojen laskuun.

LÄHDE: The American Journal Of Medicine: 'Sexuality' - https://www.amjmed.com/article/S0002-9343(05)00890-9/fulltext

Katso ainakin himograafi (

Sulla on varmaan joku trauma miksi tuota suollat ja yrität tapella tuulimyllyjä vastaan, eli sitä, ettei läheskään kaikki naiset menetä seksihalujaan, eikä varsinkaan ne jotka huolehtivat seksuaaliterveydestään. Mitä jos kaivaisit jonkun kotimaisen tutkimuksen, koska netissä olevat rsndomit voi olla mitä tahansa huttua. Tosin ei sillä halukkaiden naisten kokemuksia mihinkään muuta. 

Vierailija
78/113 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän vaimosi saa yhdynnässä.

So? Hänelle seksi on etupäässä yhdyntää ja suuseksi orgasmeineen siihen kuuluvaa valmistelua esileikkinä. Halunnut aina saada kovaa kullia sisäänsä, nauttia panetuksi tulemisesta joka kerta kun on seksiä. Siksikin otan nykyisin pillerin, kun muuten seisokki ei kestä riittävän kauan eikä ole muuten kivikova, kuten ennen 60v asti. 

Vierailija
79/113 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoajan unohdetaan sen miehen toimien tärkeys!

Vierailija
80/113 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä liittoa takana 22 vuotta. Seksitöntä siitä liki 6 nyt. Ikä varaan vaille 50. 

Eilen pitkästä aikaa oli seksiä sen jälkeen kun otin puheeksi että onnellinen en ole tässä tilanteessa ja rouva tajusi että tosissani olen ettei yhteiselo näin enää kauaa jatkuu. Lapset isoja eikä enää kulissin ylläpito tarvetta siis olisi.

Hämmästys. Rouva ollut aina sulkeutunut ja pidättyväinen puhumaan mistään seksin aikana. 

Liiton aika ekaa kertaa alkoi puhua että haluaisi nähdä ja yhdessä tapahtuen nimenomaan, sen kuinka nauttisin toisen naisen kanssa. Ja ei ollut mitään mieliyttämishalua alakerran kosketustilanteen perusteella.

Meinas mennä itsellä jauhot suuhun mikä harvinaista, kun puhuu kuinka kiihottaisi nähdä mun käyttävän ja täyttävän kaikki halut nuollen ja naiden joka reikään naisen kanssa joka orgasmi toisensa perään alistuisi kohtaloonsa nauttien.

Oli oikeasti upea tilanne rou

Onnittelut. Kannatti avata suunsa ja kertoa miten asia on ja mitä käy, jos ei ole seksiä. Vaimosi ymmärsi, että pitää muuttua jos haluaa pitään sinut. Tämän pitäisi olla aina molemmilla tiedossa, että kumppanin tyydyttäjättäminen johtaa kumppanin menetykseen. Kaikki ovat suhteessa vapaasta tahdostaan, eikä sitä pidättele mitkään liitot. En tiedä miten muilla, mutta meillä vaimon kanssa ollut itsestään selvää, että toisen menettää, jos ei enää halua haluta ja huolehtia toisen tarpeista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi