Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodet, seksi ja parisuhde - miesten näkökulmia

Vierailija
01.10.2025 |

Miten muut miehet ja puolisoiden vaihdevuodet? Meillä on parisuhteessa aina ollut vahva seksielämä, on ollut tärkeä osa parisuhdetta. Vaihdevuosien myötä sitä ei enää käytännössä ole ollenkaan. Puoliso suuttuu kun varovaisesti ja hienotunteisesti yritän ottaa gynekologi/lekuri-käynnin puheeksi. Jotenkin seksittömyys on mun vika, yhtäkkiä en ymmärräkään miten naista tulisi käsitellä ja miten pitäisi olla..?! Tästä on muodostumassa todella iso ongelma ainakin minulle, koska asiasta on vaikea keskustella, ja pikkuhiljaa katoaa myös muu läheisyys ja myös kontakti, syvemmät keskustelut. Eli ollaan matkalla kohti pinnallista kaverisuhdetta..

Miten muilla?

Kommentit (113)

Vierailija
1/113 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas päinvastoin, seksiä on lähes päivittäin ja ollaan kuin liimattu kiinni toisiinmme. Kohta 25vuotta oltu yksissä ja koskaan ei oo ollu näin rentoa menoa

Vierailija
2/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassahan sinä olet. Itselläni hormonikorvaushoito kyllä antoi elämänilon takaisin ja myös seksihalut. Gynekologille tai työterveyslääkärille siis. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeassahan sinä olet. Itselläni hormonikorvaushoito kyllä antoi elämänilon takaisin ja myös seksihalut. Gynekologille tai työterveyslääkärille siis. 

Hups. Pitikin olla miesten näkökulmia... 

Vierailija
4/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hups. Pitikin olla miesten näkökulmia... 

Niin: Minä, minä minä....  aihe kuin aihe.

Vierailija
5/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullisen tutulta kuulostaa!

Meillä rouva (46 v) "menee hormonien taakse" yhä useammin todeten, että minun rakastavana aviomiehenä täytyy ymmärtää, että hänen haluttomuudessaan ei ole kyse henkilökohtaisuudesta vaan että hormonit säätelevät naisen seksuaalisuutta. Yrityskin viedä keskustelua hormonikorvaushoidon suuntaan vaikuttaa olevan massiivinen loukkaus - ja seurauksena on poikkeuksetta entistäkin viileämpi kausi makuuhuoneessa.

Vierailija
6/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas sama laulu. Kun miehellä ei oikein seiso, niin naiset patistaa lääkäriin hakemaan pillereitä.

Mutta, kun naisella ei enää hormoonit hyrrää, niin vika miehessä tässäkin tapauksessa eikä lääkäriin tarvitse mennä.

Vierailija
7/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä rouva (46 v) "menee hormonien taakse" yhä useammin todeten, että minun rakastavana aviomiehenä täytyy ymmärtää, että hänen haluttomuudessaan ei ole kyse henkilökohtaisuudesta vaan että hormonit säätelevät naisen seksuaalisuutta. Yrityskin viedä keskustelua hormonikorvaushoidon suuntaan vaikuttaa olevan massiivinen loukkaus - ja seurauksena on poikkeuksetta entistäkin viileämpi kausi makuuhuoneessa.

Meillä puhutaan jo esivaihdevuosista - ja ehdotuskin gynekologikäynnistä on sodanjulistus! Ikää vaimolla vasta 36 vuotta...

Vierailija
8/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonikorvaushoito ei auta halujen eikä kyvyn palauttamisessa lainkaan, se yleensä auttaa moniin muihin vaihdevuosivaivojen pulmiin. Jos hormonien pumppaaminen naiseen auttaisi naisen haluttomuuteen, niin ei olisi kehitetty miljardeilla mm. uutta Vyleesiä: https://www.health.harvard.edu/blog/a-new-drug-for-low-sexual-desire-in…

Vyleesi siis voi auttaa parantamaan haluja (libido) mutta se ei auta seksuaalisen funktion palauttamiseen, menopausaalisen naisen vagina ei enää toimi, se ei kostu, sen limakalvat ovat paperinohuet, ja etenkin se ei enää tee tilaa miehen peitselle, litoris, lepattimet ym. ei turpoa joten mitään mahdollisuutta kiihottua ei enää ole siksikään.

Menopausaalinen nainen voi huolehtia aviollisista velvoitteistaan sodomialla sekä suorittamalla oraalista seremoniaa, mutta koska nainen ei siitä itse mitään kostu niin nämä palvelukset alkavat pian naista inhottamaan.

Vierailija
9/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka tuore tilanne tämä on? Ei ne vaihdevuodet ole mikään pikaisesti tapahtuva asia ja siinä on keho ja mieli melkoisessa myllerryksessä. Meillä meni pari vuotta niin, että seksiä ei käytännössä ollut juurikaan, mutta nyt on vilkkaampaa kuin koskaan aikaisemmin. Meillä vaimo tarvi vaan aikaa ja suhde pidettiin hyvänä muulla läheisyydellä ja sillä, että olin vaimon tukena tuossakin isossa elämänmullistuksessa.

Vierailija
10/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

#10: "Ei ne vaihdevuodet ole mikään pikaisesti tapahtuva asia"

Vaihdevuosi-vaivat kestävät keskimäärin 6 vuotta, sitten on menopaussin hetki ja sen jälkeen on vaihdevuodet jotka kestävät hautaan asti.

#10: "Meillä meni pari vuotta niin, että seksiä ei käytännössä ollut juurikaan, mutta nyt on vilkkaampaa kuin koskaan aikaisemmin."

Valehtelet.

Vierailija
11/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ongelmaa, aina kun nainen lähestyy tätä ikää laitan luiskaan.

T. Markku

Vierailija
12/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miehilläkin on vaihdevuodet jos ette tienneet. 

Vierailija
13/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman vuoden ajan on rouvalla ollut erilaisia, oireita, hikoilua, huonoa unta jne. Mitä seksiin tulee, niin selvää on että sellainen spontaani halu on vähentynyt ja alkaa tulla päälle vasta joskus parin viikon seksittömän tauon jälkeen. Responsiivinen halu on kuitenkin tallella, ja minä sitä osaan herätellä aina tarvittaessa. Ei myöskään ole muuttunut vihamieliseksi seksiä (tai minua) kohtaan, vaan 30 vuoden suhteen seksinautinnot kantavat kyllä mielessä edelleen ja saavat seksin tuntumaan tärkeältä asialta. Osaa myös nauttia kun sinne asti päästään ja sanoo että tuntuu paljon paremmalta kuin nuorena.

Enkä mä usko että ihan kaikkea voi vaihdevuosienkaan piikkiin aina pistää. Tämä on isojen muutosten ja asioiden elämänvaihetta joka tapauksessa, kun lapset ovat lähteneet pesästä, omat vanhemmat alkavat olla aika heikkona ja tukea vailla, talo remontin tarpeessa, autot paskana ja työelämäkin kovin kuormittavaa.

Ja on ne tosiaan jonkinlaiset vaihdevuodet miehilläkin. Kyllä sen itsestänikin huomaan, että seksuaalisuus muuttuu ja vaatii tavallaan aktiivisempaa otetta kuin nuorena, jolloin seksi vain tapahtui omalla painollaan, oltiin väsyneitä tai ei. Nyt sitä joutuu pohjustamaan, että seksiä ylipäänsä olisi omassakaan mielessä. Vaimolle tämä varmaan välittyy enemmän sellaisena että minun haluni ovat lisääntyneet, kun todellisuudessa puhun vain enemmän ääneen ja pyrin aktiivisesti tutkimaan ja kokeilemaan asioita.

Ei seksi samaa kuin ennen ole eikä yhtä usein, mutta ei silti välttämättä ollenkaan huononmpaakaan.

M55

Vierailija
14/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä lohduttava ketju koska en ole yksin tämän ongelman kanssa. Olemme puhuneet tästä puolisoni kanssa. Sain kuulla että vaihdevuosien alkaessa naista panetaa aivan sairaasti ennenkun alkavat halut hiippua ja loppua. No, tämä on tietysti yksilöllistä. Siksi ymmärrän täysin tuon ensimmäisen kommentin. Tässä viimeisessä huipussa tapasin oman rakkaanikin ja olihan se aikamoista touhua, ei siinä kymmenen kertaa päivässä riittänyt. Nyt on hyvä jos seksiä on kymmenen kertaa vuodessa. Hormoonin korvaushoitoon hän ei halua mennä eikä sitä varmaan enää saisikaa kun siitä on jo niin monta vuotta. Onneksi meillä on hellyyttä josta hän pitää. 

Kun tässä kysytiin miehen näkökulmaa niin kyllä olen monta pettymystä kokenut kun naiseni ei haluakaan enää seksiä niinkuin alussa. En kuitenkaan halua pettä häntä ja hakea seksiä muualta. Vaikka tämä on käynyt mielessä. Omaa kivaa kuitenkin saan harrastaa (tästä on sovittu). Kyllähän minä tästä naisen halutomuudesta kärsin mutta kaikkeen tottuu ja eihän ne minun halutkaa ole enää niinkuin nuorena jolloin kolmekin varvia meni ilman että erektio edes laski välillä. 

Vierailija
15/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miehilläkin on vaihdevuodet jos ette tienneet. 

No tämä andropaussi on joidenkin femakkojen tasa-arvon vuoksi keksimä juttu. Joo, testotasot laskee neljänkympin jälkeen pikku hiljaa hautaan saakka, mutta ei mitään naisten vaihdevuosiin verrattavaa. Näkyyhän se näissäkin vastauksissa, kuinka miehet haluaisivat sitä seksiä, mutta vaimot eivät johtuen juurikin hormonimuutoksista. Ei meillä halut häviä 5-kymppisenä, tuskin koskaan.

Ja nyt pitää vielä sanoa: Tämä yleistys ei tarkoita, etteikö poikkeuksia olisi, ja joskus miehet ovat suhteessa niitä, joita ei seksi kiinnosta. Tämä litania pitää aina kirjoittaa, tai joku vetää herneen nokkaan, ja alkaa vängätä, että meillä näin ja noin. Ja Patelle vielä: vaimosi ei ole kaikki naiset.

Vierailija
16/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tämä lohduttava ketju koska en ole yksin tämän ongelman kanssa. Olemme puhuneet tästä puolisoni kanssa. Sain kuulla että vaihdevuosien alkaessa naista panetaa aivan sairaasti ennenkun alkavat halut hiippua ja loppua. No, tämä on tietysti yksilöllistä. Siksi ymmärrän täysin tuon ensimmäisen kommentin. Tässä viimeisessä huipussa tapasin oman rakkaanikin ja olihan se aikamoista touhua, ei siinä kymmenen kertaa päivässä riittänyt. Nyt on hyvä jos seksiä on kymmenen kertaa vuodessa. Hormoonin korvaushoitoon hän ei halua mennä eikä sitä varmaan enää saisikaa kun siitä on jo niin monta vuotta. Onneksi meillä on hellyyttä josta hän pitää. 

Kun tässä kysytiin miehen näkökulmaa niin kyllä olen monta pettymystä kokenut kun naiseni ei haluakaan enää seksiä niinkuin alussa. En kuitenkaan halua pettä häntä ja hakea seksiä muualta. Vaikka tämä on käynyt mielessä. Omaa kivaa kuitenkin saan harrastaa (tästä on sovittu). Kyllä

Vaihdevuodet alkavat menopaussista ja päättyvät haudassa.

Menopaussi on keskimäärin kun nainen on 51v vanha.

Keskimäärin 7 vuotta ennen menopaussia alkavat vaihdevuosi-vaivat.

Ennen vaihdevuosi-vaivojen alkua on noin 2 vuoden mittainen voimaantuminen, uho, kriisiaika.

Normaali mies ei totu seksittömään suhteeseen.

Vierailija
17/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko seksi sinulle noin tärkeää, ap?

Mikäli pakotat puolisoasi yhtään mihinkään, saatat joutua ulkoruokintaan.

Vierailija
18/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa onki perää. Nainen ei halua seksiä, eikä tämä ole hänelle ongelma. Hän siis EI halua sitä, ei halua käyttää aikaansa sen suunnitteluun, valmisteluun, toteutukseen, lämmittelyihin eikä jälkihoitoon, päin vastoin, hän olisi tyytyväisin kun ei tarvisi koko asiaa ajatellakaan enää koskaan.

Mies taasen haluaisi, mikä onkin täysin ymmärrettävää, ja ehdottelee korvaushoitoa. Korvaushoito on paikallaan silloin kun potilas ITSE hoitoa haluaa, mutta kun ei halua, kun ei koe mitään ongelmaa asian suhteen. Hän ei itse asiassa ole edes haluton, vaan seksiä ei hänelle ole enää ikään kuin olemassakaan. 

Tuskin sinäkään haluat että vaimosi vetää hormoneita jotta sinä saisit seksuaalista tyydytystä häntä käyttäessäsi? Etkö haluaisikin että haluaisitte molemmat toisia ne mieluummin? 

En osaa sanoa mitä asialle olisi tehtävissä, minulle kunnon tullut stoppi seksiin jonkun miehen kanssa niin se on tullut lopullisesti.

Vaihdevuosien alku on menossa nyt ja seksi on vähentynyt jo 1,5 vuotta. Toisaalta silloin kun minä olen halukas niin jos en saa pari kertaa päivässä niin halut hiipuvat. Mies taas haluaisi tasaisesti n 3 kertaa viikossa. Molemmat hyväksytään että minä haluan nyt mutta toinen ei halua, ja seuraava kerta on sitten 1pv viiva 3 vko päästö kun molemmat taas samaan aikaan haluavat.

Vierailija
19/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se tärkeää, en halua viettää loppuelämäni seksittömässä suhteessa, tai edes suhteessa missä seksi tai seksin puute muodostuu pysyväksi ongelmaksi.

En oikein ymmärrä miksi puhut pakottamisesta, en minä puolisoani pakota yhtään mihinkään (seksissä, enkä muutenkaan) - päinvastoin, yritän olla ymmärtäväinen ja kärsivällinen, tarvittaessa läsnä ja annan tilaa kun siihen on tarve.

t. ap

Vierailija
20/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksi, tarkemmin seksileikit, esileikit ja rakasteleminen, on miehille parisuhteen ehto, edellytys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän