Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodet, seksi ja parisuhde - miesten näkökulmia

Vierailija
01.10.2025 |

Miten muut miehet ja puolisoiden vaihdevuodet? Meillä on parisuhteessa aina ollut vahva seksielämä, on ollut tärkeä osa parisuhdetta. Vaihdevuosien myötä sitä ei enää käytännössä ole ollenkaan. Puoliso suuttuu kun varovaisesti ja hienotunteisesti yritän ottaa gynekologi/lekuri-käynnin puheeksi. Jotenkin seksittömyys on mun vika, yhtäkkiä en ymmärräkään miten naista tulisi käsitellä ja miten pitäisi olla..?! Tästä on muodostumassa todella iso ongelma ainakin minulle, koska asiasta on vaikea keskustella, ja pikkuhiljaa katoaa myös muu läheisyys ja myös kontakti, syvemmät keskustelut. Eli ollaan matkalla kohti pinnallista kaverisuhdetta..

Miten muilla?

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oma vaimo sitten ilmeisesti tavanomainen, kun halunnut aina saada seksiä ja kulliani. Halunnut aina pitää minusta huolta ja varmistaa, että olen saanut tarpeeksi pillua. Hänelle ollut aina tärkeää, että yhä edelleen himoitsen hänen pilluaan kaikkien vuosikymmenten jälkeenkin. Hän on on aina halunnut haluta itsensä ja minun vuokseni. Jos parikymppisenä etsi ja vaihteli minipillereitä ja muita ehkäisypillereitä sen mukaan, että halut pysyi. Halusi jo nuorena lapsetkin ja kun kolmannen jälkeen tuli haluttomuutta haki heti gyneltä apuja kierron ja hormonitoimintojen tasoittamiseen, mikä palauttikin halut. Kun kierto ja hormonitoiminta alkoi hiipumaan ennen 40b haki siihen hormonikorvaushoitoa gyneltä ja sai divinaa. Sitten tulikin vielä iltatähti, vaikka pitikin olla mahdotonta. Söi noita yli 60v asti ja halut pysyi koko ajan yllä, joten seksiä olo useampi kerta viikossa. Nykyisin pitänyt limakalvot ja estrogeenitasot yllä ulkoisilla  estrogeeni valmisteilla ja haluaa yhä seksiä vähintään kerran viikossa. Kaikki nämä vuodet olen pyrkinyt pitämään hänen halunsa yllä ja varmistanut, että hän saanut aina orgasminsa. Meille ollut itsestään seivää, että kumpikin vastaamme toistemme tyydyttämisestä. Sellainen joka ei vastaa puolisostaan on itsekäs, eikä oikeasti rakasta. Jos meillä jompi kumpi syyllistyisi tähän, kysyisi toinen heti, että mikä mättää ja miten ongelma raykaistaan. Tangoon tarvitaan kaksi. 

Vierailija
22/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on se haluton ja kai vähän kyvytönkin. Ehkä se on naiselle vielä kovempi paikka kuin naisen haluttomuus teille miehille. Kuten tästäkin ketjusta saa lukea, teidän päässänne naisen haluttomuus on luonnollinen tila. Se tapahtuu vääjäämättä. Te osaatte ulkoistaa itsenne siitä kokonaan. Mitenkään se haluttomuus ei liity teihin. Miehen haluttomuutta taas te ette edes tunne. Miehelle kun seksi on teidän mukaanne parisuhteen ehto, edellytys. Suora lainaus yltä. Joten jos mies ei halua, se on pakko johtua naisesta. 

On se kova paikka. Kiitän jo etukäteen kaikista kommenteista jotka teette liittyen minun ikääni, painooni ja ulkonäkööni. Onneksi te miehet pysytte kuolemaan asti saman ikäisinä ja näköisinä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies on se haluton ja kai vähän kyvytönkin. Ehkä se on naiselle vielä kovempi paikka kuin naisen haluttomuus teille miehille. Kuten tästäkin ketjusta saa lukea, teidän päässänne naisen haluttomuus on luonnollinen tila. Se tapahtuu vääjäämättä. Te osaatte ulkoistaa itsenne siitä kokonaan. Mitenkään se haluttomuus ei liity teihin. Miehen haluttomuutta taas te ette edes tunne. Miehelle kun seksi on teidän mukaanne parisuhteen ehto, edellytys. Suora lainaus yltä. Joten jos mies ei halua, se on pakko johtua naisesta. 

On se kova paikka. Kiitän jo etukäteen kaikista kommenteista jotka teette liittyen minun ikääni, painooni ja ulkonäkööni. Onneksi te miehet pysytte kuolemaan asti saman ikäisinä ja näköisinä. 

Olen kanssasi samaa mieltä. Ensivuonna tulee 50v täyteen vaimon kanssa ja voin kokemuksesta sanoa, että miehenkin tekemisillä, sanomisilla ja sanomattajättämisillä on hitosti merkitystä säilyykö naisen halut ja haluaajo nainen haluta miestään ja arvostaako ja rakastaako nainen miestään. 

Vierailija
24/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oma vaimo sitten ilmeisesti tavanomainen, kun halunnut aina saada seksiä ja kulliani. Halunnut aina pitää minusta huolta ja varmistaa, että olen saanut tarpeeksi pillua. Hänelle ollut aina tärkeää, että yhä edelleen himoitsen hänen pilluaan kaikkien vuosikymmenten jälkeenkin. Hän on on aina halunnut haluta itsensä ja minun vuokseni. Jos parikymppisenä etsi ja vaihteli minipillereitä ja muita ehkäisypillereitä sen mukaan, että halut pysyi. Halusi jo nuorena lapsetkin ja kun kolmannen jälkeen tuli haluttomuutta haki heti gyneltä apuja kierron ja hormonitoimintojen tasoittamiseen, mikä palauttikin halut. Kun kierto ja hormonitoiminta alkoi hiipumaan ennen 40b haki siihen hormonikorvaushoitoa gyneltä ja sai divinaa. Sitten tulikin vielä iltatähti, vaikka pitikin olla mahdotonta. Söi noita yli 60v asti ja halut pysyi koko ajan yllä, joten seksiä olo useampi kerta viikossa. Nykyisin pitänyt limakalvot ja estrogeenitasot yllä ulkoisilla  estrogeeni

Sinulla on käynyt tuuri että olet löytänyt halukaan naisen. Todennäköisesti hänen astrologisessa kartassa on mars skorppioonissa. Niinkuin täällä on jo mainittu kaikki ovat yksiloitä. Jotkut haluavat korvaushoitoa, jotkut voivat olla halukaita vaihdevuosista huolimatta ja jotkut eivät halua korvaushoitoa rintasyöpä riskin vuoksi. 

Vierailija
25/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullisen tutulta kuulostaa!

Meillä rouva (46 v) "menee hormonien taakse" yhä useammin todeten, että minun rakastavana aviomiehenä täytyy ymmärtää, että hänen haluttomuudessaan ei ole kyse henkilökohtaisuudesta vaan että hormonit säätelevät naisen seksuaalisuutta. Yrityskin viedä keskustelua hormonikorvaushoidon suuntaan vaikuttaa olevan massiivinen loukkaus - ja seurauksena on poikkeuksetta entistäkin viileämpi kausi makuuhuoneessa.

No ei se minunkaan mieskaverini tahdo kuulla lääkityksestä,  kun ei toimi kunnolla loppuun asti. Odottaa varmasti, että elämäntapojen korjausliike auttaa.

Ehkä osittain, mutta vain osittain.

Vierailija
26/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko seksi sinulle noin tärkeää, ap?

Mikäli pakotat puolisoasi yhtään mihinkään, saatat joutua ulkoruokintaan.

Seksi, tarkemmin seksileikit, esileikit ja rakasteleminen, on miehille parisuhteen ehto, edellytys.

Sitten se on seksisuhde eikä parisuhde.

Vierailija
27/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman oloo piisaa, ap!

Vierailija
28/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko seksi sinulle noin tärkeää, ap?

Mikäli pakotat puolisoasi yhtään mihinkään, saatat joutua ulkoruokintaan.

Seksi, tarkemmin seksileikit, esileikit ja rakasteleminen, on miehille parisuhteen ehto, edellytys.

Minkäs tuolle sitten voi? HYI!

Vierailija
29/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutaman vuoden ajan on rouvalla ollut erilaisia, oireita, hikoilua, huonoa unta jne. Mitä seksiin tulee, niin selvää on että sellainen spontaani halu on vähentynyt ja alkaa tulla päälle vasta joskus parin viikon seksittömän tauon jälkeen. Responsiivinen halu on kuitenkin tallella, ja minä sitä osaan herätellä aina tarvittaessa. Ei myöskään ole muuttunut vihamieliseksi seksiä (tai minua) kohtaan, vaan 30 vuoden suhteen seksinautinnot kantavat kyllä mielessä edelleen ja saavat seksin tuntumaan tärkeältä asialta. Osaa myös nauttia kun sinne asti päästään ja sanoo että tuntuu paljon paremmalta kuin nuorena.

Enkä mä usko että ihan kaikkea voi vaihdevuosienkaan piikkiin aina pistää. Tämä on isojen muutosten ja asioiden elämänvaihetta joka tapauksessa, kun lapset ovat lähteneet pesästä, omat vanhemmat alkavat olla aika heikkona ja tukea vailla, talo remontin tarpeessa, autot paskana ja työelämäkin kovin kuormittavaa.

Ja on ne

Hienoa! Aikuisen miehen viisasta tekstiä, vihdoinkin. 

Vierailija
30/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tämä lohduttava ketju koska en ole yksin tämän ongelman kanssa. Olemme puhuneet tästä puolisoni kanssa. Sain kuulla että vaihdevuosien alkaessa naista panetaa aivan sairaasti ennenkun alkavat halut hiippua ja loppua. No, tämä on tietysti yksilöllistä. Siksi ymmärrän täysin tuon ensimmäisen kommentin. Tässä viimeisessä huipussa tapasin oman rakkaanikin ja olihan se aikamoista touhua, ei siinä kymmenen kertaa päivässä riittänyt. Nyt on hyvä jos seksiä on kymmenen kertaa vuodessa. Hormoonin korvaushoitoon hän ei halua mennä eikä sitä varmaan enää saisikaa kun siitä on jo niin monta vuotta. Onneksi meillä on hellyyttä josta hän pitää. 

Kun tässä kysytiin miehen näkökulmaa niin kyllä olen monta pettymystä kokenut kun naiseni ei haluakaan enää seksiä niinkuin alussa. En kuitenkaan halua pettä häntä ja hakea seksiä muualta. Vaikka tämä on käynyt mielessä. Omaa kivaa k

Ja hölö hölö hölö.

Vierailija
31/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen limakalvot pysyy ikääntyessään kunnossa ainoastaan käyttämällä niitä useammin kuin kerran viikossa siihen ainoaan tarkoitukseen miksi ne on naisella olemassakin. Säännöllinen spermojen lasku on naisen limakalvoille parasta mahdollista hoitoainetta, joka lisää naisen seksihaluja huomattavasti säännöllisesti nautittuna.

Käyttämättömät ja ilman spermahoitoa jäävät naisen limakalvot vaginassa ohenee ja menettää kimmoisuutensa vääjäämättä, tämä muutos on peruuttamaton. Siksi tarjoilenkin naiselleni tätä herkkua useita kertoja viikossa, saa siis kullia ja spermaa limakalvoilleen 4-8 kertaa viikossa.

Aivan samalla tavalla miehenkin paikat menee käyttämättömänä umpeen, eturauhanen innostuu kurotumaan möykyksi josta ei kulje lopulta läpi sen enempää virtsaa kuin spermaakaan. Siksikin naiseni saa seksiä aina kun haluaa ja silloin kun ei riittävän usein halua, hoidan eturauhastani runkkaamalla jottei se jää eläköitymään.

Vierailija
32/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen kokemus: aina ollut todellinen seksipeto, halut tapissa ja orgasmit, joita mies mulle eri tavoin tarjoillut huippuluokkaa! Mutta nyt leikattu rinta pois, ja kaikki naishoormoonit ajettu alas. En voi käsittää miksi en enä itse innostu kuten ennen. Olen paniikissa! Rakasteltu ollaan kyllä mutta orgasmit työn takana ja entinen matka on kuin kiipeäisi vuorelle, ja lopputulema pelkkä tussaus... Silti olen päättänyt että rakastellaan,  ei se pahaakaan tee. Olen hyvin surullinen. Miehen pidän tyytyväisenä ja hän tekee kaikkensa minun eteeni.

Vierailija
33/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt ap:n tilanteesta nyt lähes vuoden ja olen saanut siitä nyt tarpeekseni. Olen yrittänyt ymmärtää ja tukea. Keskustella ja auttaa. Vituix on männyt!

Olen ehdottanut lääkärissä käyntiä. Ei mun ole pakko, jos en halua. Olen pyytänyt lupaa käydä muualla hakemassa seksini. Ei käy tai tulee ero. Miten asia voi muka edes loukata, jos naisella ei ole minkäänlaisia haluja seksiin.

No viikon päästä torstaina tulee kiinteistövälittäjä antamaan arvion asunnon myyntihinnasta. Vaimo (pian ex-vaimo) ei sitä vielä tiedä. Saas nähä millainen itku-potku raivari tästä seuraa. Mutta aika sama tässä tilanteessa. Ei muakaan enää huvita tällainen elämä. Enkä sellaista aio enää suostua elämään. Mulla on niitä vaan yksi ja aion nyt itse päättää, miten sen käytän.

Vierailija
34/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kärsinyt ap:n tilanteesta nyt lähes vuoden ja olen saanut siitä nyt tarpeekseni. Olen yrittänyt ymmärtää ja tukea. Keskustella ja auttaa. Vituix on männyt!

Olen ehdottanut lääkärissä käyntiä. Ei mun ole pakko, jos en halua. Olen pyytänyt lupaa käydä muualla hakemassa seksini. Ei käy tai tulee ero. Miten asia voi muka edes loukata, jos naisella ei ole minkäänlaisia haluja seksiin.

No viikon päästä torstaina tulee kiinteistövälittäjä antamaan arvion asunnon myyntihinnasta. Vaimo (pian ex-vaimo) ei sitä vielä tiedä. Saas nähä millainen itku-potku raivari tästä seuraa. Mutta aika sama tässä tilanteessa. Ei muakaan enää huvita tällainen elämä. Enkä sellaista aio enää suostua elämään. Mulla on niitä vaan yksi ja aion nyt itse päättää, miten sen käytän.

Noin on, mutta vuosi on aivan liian pitkä aika odottaa ihmettä, tilanne menee vääjäämättä vain yhäti huonommaksi. Nainen vain on mitä nainen biologisesti vain on, siitä ei kannata suuttua tai kiukustua tai vihastua, mitä tahansa nainen sanookaan... eilen olit paras kaikista... ja seuravana päivä olet piru jonka kanssa ei voi edes puhua mistään. Siinä vaiheessa kun naisen vähäinen logiikka sammuu, sen korvaa silmitön sättiminen, on aika lähteä, vähin äänin.

Vierailija
35/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi mennä yhtä pitkälle kun muutama aikaisempi kommentoija; en haluaisi heittää pois sitä hyvää mitä suhteessa on, mitä ollaan vuosikaupalla rakennettu.

Itse en kuitenkaan voi olla uskomatta, etteikö parempi seksielämä veisi meidät paljon lähemmäksi toisiamme taas. Itse kaipaan ainakin todella paljon niitä joitakin (5-6?) vuosia sitten vielä säännöllisiä, iloisia, spontaaneja sänkyleikkejä.. Puoliso kyllä tietää että kaipaan, mutta en jankkaa tai painosta häntä mihinkään. Ymmärrä että seksiä ei tee mieli jos se tuntuu fyysisesti pahalta tai sattuu. 

Lähinnä ihmettelen tätä negatiivista suhtautumista lääkärikäyntiin. Ikään kun hän ei pystyisi myöntämään (itselleen? minulle?) että meillä on ongelma, ja että se ainakin osittain on hänestä johtuva, vaikka ei tietenkään hänen vikansa?

Itse uskon että hänen olisi helpompaa löytää seksualisuutensa taas jos paikat olisivat fyysisesti kunnossa, että ei tarvitsisi pelätä että yhdyntä sattuu tai on epämukavaa.

On hienoa, että on myös pareja joilla toteutuu tämä naistenlehtien toistama mantra vaihdevuosista uutena alkuna; ei lapsia pyörimässä jaloissa eikä huolia raskaaksi tulemisesta vihdoinkin meillä on aikaa toisillemme. 

Naisen ja miehen parisuhde on tietenkin paljon muutakin kuin seksi, mutta on se tärkeä osa kuitenkin, varsin kun se meillä on ollut varsin hyvää ja molemmille antoisaa, se kuuluisa parisuhteen liima.

ap

Vierailija
36/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on nykyisin suoraan kerrottuna onneton. Ei kai se itse kärsi, vaikka ruiskauttaa minuutissa. Tällaista jo usean vuoden. Mua inhottaa ja olen loukkaantunut. Ei ole mies moksiskaan. Oma nautinto. Pillu tai suu vaan eteen. Ei mulla muuta.

Vierailija
37/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisen kokemus: aina ollut todellinen seksipeto, halut tapissa ja orgasmit, joita mies mulle eri tavoin tarjoillut huippuluokkaa! Mutta nyt leikattu rinta pois, ja kaikki naishoormoonit ajettu alas. En voi käsittää miksi en enä itse innostu kuten ennen. Olen paniikissa! Rakasteltu ollaan kyllä mutta orgasmit työn takana ja entinen matka on kuin kiipeäisi vuorelle, ja lopputulema pelkkä tussaus... Silti olen päättänyt että rakastellaan,  ei se pahaakaan tee. Olen hyvin surullinen. Miehen pidän tyytyväisenä ja hän tekee kaikkensa minun eteeni.

Syöpä jyllää. Harvoin syömistä saati muuta.

Elonpäiviä sinne.

Vierailija
38/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä rouva (46 v) "menee hormonien taakse" yhä useammin todeten, että minun rakastavana aviomiehenä täytyy ymmärtää, että hänen haluttomuudessaan ei ole kyse henkilökohtaisuudesta vaan että hormonit säätelevät naisen seksuaalisuutta. Yrityskin viedä keskustelua hormonikorvaushoidon suuntaan vaikuttaa olevan massiivinen loukkaus - ja seurauksena on poikkeuksetta entistäkin viileämpi kausi makuuhuoneessa.

Mitäpä jos ihan omin pikku kätösin vatkaat pippelisi autuuteen. Ei se ole vaimon velvollisuus. Oma vika jos et ole tuohon ikään saanut riittävästi seksiä. Nyt on liian myöhäistä vinkua. 

Vierailija
39/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen kannattaisi kyllä käydä gynellä selvittämässä tilanne muunkin kuin seksin takia. Jos limakalvot on huonossa kunnossa, voi mm. joutua virtsatietulehduskierteeseen.

Vierailija
40/113 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos ihan omin pikku kätösin vatkaat pippelisi autuuteen. Ei se ole vaimon velvollisuus. Oma vika jos et ole tuohon ikään saanut riittävästi seksiä. Nyt on liian myöhäistä vinkua. 

Miten niin?

Voihan sen rouvan heivata mäkeen ja hankkia uuden.

Omastakin puolisosta kuoriutui ajan myötä seksiä vihaava ylipainoinen pirttihirmu, mitä sellaisia nurkissa pidän, varsinkin kun lapset muuttaneet jo pois.

Nyt vietän eläkepäiviä toisen vaimon kanssa. Seksiäkin on vaikka molemmilla ikä jo painaa. Ex-rouva katkeroituu ja happanee yksin ties missä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi