Palkka tuli ja tili tyhjeni. Käteen jäi 70€
Mitenkähän tässä kuussa sitten?
Kaikki laskut tuli kerralla. Lasten harrastukset, veden tasaus, auton korjauksen lasku (auto velaton) ja eläinlääkärin lasku. Puhumattakaan sitten niistä vk vaatteista, jotka tilasin tietämättä että autoon ja eläimeen tulee menemään toista tonnia.
Huhheijaa. Toki miehellä on rahaa ja ostaa tarpeelliset ruuat ja muut, mutta aika kapealta näyttää tän kuun elämä kun on 70€ tilillä, eikä me mitään kroisoksia todellakaan olla.
Menee kyllä ensi vuoden puolelle tästä palautuminen.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Katselin taas palkkakuittia ja mietin, että verottaja vei 2800 e, sillä maksetaan mukavaa elämää niille, jotka eivät halua tehdä töitä.
Mikä ihmeen oletus tää on että me tuilla olevat ei haluta tehdä töitä ja että tää elämä on mitenkään mukavaa?
Koko ajan saa laskea ja potea huonommuutta tilanteesta, mitään ei saa omistaa, ei saa "tienata" edes muutamaa kymppiä ylimääräistä ja pidetään kriminaalina jos onnistuu jostain muutaman kympin säästämään pahempien päivien varalle.
Vierailija kirjoitti:
Katselin taas palkkakuittia ja mietin, että verottaja vei 2800 e, sillä maksetaan mukavaa elämää niille, jotka eivät halua tehdä töitä.
Tai voit ajatella niin, että siinä joku loukkaantumisen vuoksi työkyvyn ja terveyden menettänyt pärjää taas eteenpäin.
Ap:lla asiat hyvin kun on puoliso laskuja jakamassa. Yksinhuoltajan rahakulu saattaa hurjimmillaan olla tuollaista että yhdelle kuukaudelle osuu monta akuuttia asiaa. Itse en jaksa koskaan kuunnella narinaa jos taloudessa on kaksi tienaajaa. Jos ei silloin tulla toimeen niin jotain pahasti vialla.
Ja kyllä. Pärjään nuo yllärikuukaudet kun säästän jatkuvasti puskuria. Suunnittelen. Ennakoin. Ostan "oikeaan aikaan" esim talvirenkaat kesällä jne.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu pahalta lukea tällaista valitusta, kun on itse OIKEASTI köyhä. Terv, minimi-eläkeläinen
70e käyttö rahaa kuukaudessa ei kuulosta kauhean luksukselta.
Terveisin toinen köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoon ja eläimeen toista tonnia...jeppistä jee
? Autoihin menee helposti paljon rahaa, remppoihin jo helposti toista tonnia.
Eläimiinkin menee tosi paljon, jos on kipeinä, tonnikaupalla. Mitä ihmettelet?
Jep, mulla on iso volvo ja hain sen tänään huollosta. Lasku oli vähän vaille 1400 euroa, että silleen.
Valtion tuloista alle 10 prosenttia tulee palkkojen verotuksesta.
Tollasta se oli aina kun kävi töissä matalapalkka-alan hommilla.
Sitten tajus sen että ei kannata ja on vaan nälässä. Helpommalla selviää ja kulutus vähenee työttömänä. Työllä et saa mitään muuta kuin selän kipeäksi ja tuntuu hyväksikäytetty olo.
Ei ole sellainen olo että olisi saanut saatavat, vaikka kaikkensa antoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu pahalta lukea tällaista valitusta, kun on itse OIKEASTI köyhä. Terv, minimi-eläkeläinen
70e käyttö rahaa kuukaudessa ei kuulosta kauhean luksukselta.
Terveisin toinen köyhä.
Aplla oli käyttörahaa yli tonni. Hän vaan... käytti ne. Nimensä mukaisesti kun ne on käyttöön tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei oo lemmikki joutunut koskaan äkillisesti hoitoon päivystysaikana? Tai autoon tullut laitettavaa? Järkevämpää on korjata auto joka palvellut monta vuotta, kun lähteä vaihtamaan. Auto on aika huono sijoitus.
Ap
Totuus: auto on vtun huono sijoitus mutta pakollinen hyvin monelle.
Auto on pirun hyvä sijoitus ainakin minulle ja tuo kustannuksiin nähden 20 kertaisesti rahaa tilille. Jollekin helsingin neukkukuutiossa asujalle se todennäköisesti on huono sijoitus ja aiheuttaa vain kuluja.
Itse tienaan n.920e/kk kahden lapsen äitinä eikä minulla ole ikinä tilannetta ettei rahaa olisi. Mies tienaa nettona n.1000e. Vuokra okt 300e/kk sähköineen eli minun osuus 150e. Puhelinliittymät 20e/hlö, sijoituksiin 200-300e, koiran tilille 60e ja lasten säästötileille 80e/kk per vanhempi. Ruokaan ja autoon molemmat käyttää n.250e/kk, loput säästöön, mihin helvettiin aloittajalla menee kaikki rahat?
Suomi on maailman kallein maa suhteessa tulotasoon, ollut etenkin 2020-2025. Tuhoisa maa, ei onnellisten maa.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on maailman kallein maa suhteessa tulotasoon, ollut etenkin 2020-2025. Tuhoisa maa, ei onnellisten maa.
kapina rikasta rahastavaa eliittiä vastaan on alettava pian
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse siirrän joka kk erilliselle laskutilille x-summan rahaa.
Esim. vuoden aikana tulee arviolta tiedossa olevia laskuja yhteensä 10 000e edestä, lisään vielä ylimääräisiin laskuihin (lääkäri,auto yms.) Esim. 5000e. Laskut yhteensä 15 000e. Jaan tuon summan joka kuukaudelle, eli siirrän laskutilille 1250e/kk. Näin ollen ei tule ongelmia jos sattuu yhdelle kuukaudelle useampi suurempi lasku.
Pienituloisen on aika hankala siirtää 1250e yhtään mihinkään.
Totta. Mutta jonkun/ osan täytyy pitää pyöriä pyörimässä, ostaa, kuluttaa, maksaa veroja ja auttaa yrittäjiäkin maksamaan veronsa.
Ei se niin mene, että kaikki saavat sossutukia, siihen meillä ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse tienaan n.920e/kk kahden lapsen äitinä eikä minulla ole ikinä tilannetta ettei rahaa olisi. Mies tienaa nettona n.1000e. Vuokra okt 300e/kk sähköineen eli minun osuus 150e. Puhelinliittymät 20e/hlö, sijoituksiin 200-300e, koiran tilille 60e ja lasten säästötileille 80e/kk per vanhempi. Ruokaan ja autoon molemmat käyttää n.250e/kk, loput säästöön, mihin helvettiin aloittajalla menee kaikki rahat?
No on teillä pienet tulot. Lapset kun kasvaa teineiksi ei rahat riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei oo lemmikki joutunut koskaan äkillisesti hoitoon päivystysaikana? Tai autoon tullut laitettavaa? Järkevämpää on korjata auto joka palvellut monta vuotta, kun lähteä vaihtamaan. Auto on aika huono sijoitus.
Ap
Noita vaatteita minä ihmettelen. Käytä vanhojasi, tuunaa, yhdistele uusiksi. Yhtään uutta vaatetta ei taatusti työikäinen suomalainen tarvitse moneen vuoteen. Kengät kuluvat kävellessä eri vuodenaikoina, mutta harvemmin ne viimeiset vaatteet kuluvat puhki, niin paljon useimmiten ihmisillä on jo valmiiksi vaatekomeroissaan.
Palkka tuli ja kaikki laskut maksettu ja jäi vielä 2200 käteen ,kyllä sillä pärjäilee.
Mitä sä valitat?
Toki miehellä... 💩
Se jättää sut, kun jää kiinni touhuistaan. 😆
Taas vaihteeks tätä. Miehellä riittää rahaa.
Itse elin pitkään työttömänä ja sitten opiskelijana, nyt pienipalkkaisessa työssä. Koskaan ei ole olleet suuret tulot, mutta menopuolen minimissään pitämällä ihan hyvin on pärjätty. Tietty parisuhteessa kun olen niin sekin osaltaan auttaa ja tasoittaa arkea.
Eli: mitään lehtiä ei tällä hetkellä tilata, mitään kalliita harrastuksia ei ole (lapsellakaan), turhia vaatteita ei osteta, lemmikkieläimiä ei voi edes harkita, jne. Joku 20-50€ saatetaan turhuuksiin kuitenkin käyttää kuukaudessa, viime kuussa käytiin kerran ravintolassa syömässä.
Nyt on runsaasti puskurirahaa, turhankin paljon ja alan rahastoihin taas pistämään kun saadaan omistusasunnon vaihto suurempaan viimeisteltyä. Minimoikaa menot, rakentakaa puskurirahasto, sijoittakaa mitä yli jää (pienikuluiset indeksirahastot maailmanlaajuisesti hajautettuina parhaita jos ei halua liikoja miettiä), kilpailuttakaa vakuutukset, sähköt (ja seuratkaa nostaako myyjä heti hintoja), mieluummin toistaiseksi voimassa oleva pörssisähkösopimus kun siitä pääsee heti irti jos hinta muuttuu, jne. Pelkästään vakuutuksissa säästin yli 100€ / vuosi kun vaihdoin parempaan tarjoukseen.
Onpa hankalaa, minä maksan vain ne laskut tililtä jotka ei ole e-laskuna
Tilillä on AINA niin paljon rahaa ettei tarvitse siirrellä muuta kuin ylimääräiset toiselle tilille.