Neljä vuotta ostin hienon pyörän, 800 e, ja nyt se on jo kelvoton. Korjaus maksaa 350 e
Eikun romuksi. Ei kannata ostaa kallista pyörää.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla kun osti tunturi tai helkama merkkisen pyörän noin 3000mk se kesti eikä hajonnut koska se tehtiin kestämään, nykyään ei enää tehdä sellaisia pyöriä.
Varsinkin Tunturi ja Helkama ovat nykyään susia jo syntyessään, nimittäin Kiinassa tms., Suomea ne eivät ole nähneetkään ennen pyöräliikettä.
Jaa miten niin ei tehdä enää? Uusissa pyörissä runko kestää sen mitä aiemminkin. Kaikki muut osat ovat vähällä vaivalla ja kohtuu kustannuksin vaihdettavissa, poislukien sähköpyörien osat. Yhtäältä tämän päivän sähköpyörää ei voi verrata ysärin lihaskäyttöiseen pyörään.
Ostin käytetyn 1-vaihteisen mummopyörän keväällä 2019 80 eurolla. On niin helppo ja halpa ylläpitää että poropeukalokin osaa tehdä tarvittavat toimenpiteet ilman ammattimiehen tuntiveloituksia. Joskus tullut kokeiltua vaihdepyöriä, ja niissä on tosiaan koko ajan jotain säätämistä. Ihan sama, oliko Helkama, Crescent tai joku muu merkki. 1-vaihteisella voit vain keskittyä ajamiseen, eikä kannata välittää, vaikka sukkahousupyöräilijät menee ylämäessä ohi.
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla kun osti tunturi tai helkama merkkisen pyörän noin 3000mk se kesti eikä hajonnut koska se tehtiin kestämään,nykyään ei enää tehdä sellaisia pyöriä.
Jep. Mulla 90 vuotiaan äitini vanha Aino. Satulassakin kivat jouset. On aarre josta en koskaan luovu. Musta sähköpyöräily ei ole edes oikea pyöräilyä. Se on puoliksi mopoilua. Ja kunto nousee. 🦵🦵. 🚴🚵
800€ ei ole kallis pyörä, se on halpa. Ja jos ei pyörää huolla, se kuluu ja hajoaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse harkinnut intin polkupyörän ostamista jostain huutokaupasta, ne on ainakin tehty kestämään.
vanha kunnon munamankeli!
sitä ei kukaan edes varasta!
Pyörät kannattaa tilata suoraan kiinasta, poika ajanut Elegliden sähköpyörällä nyt 9000km eikä tunnu millään menevän mistään rikki. Maksoi 900€ toimituskuluineen ja Suomessa vastaavat vähintään 3000€. Itselle tilasin huippupyörän maksoi 1411€ mutta se onkin sikäläisellä hintatasolla kallis, vastaava suomessa ainakin 4000€, tällä en ole vielä paljoa ehtinyt ajamaan mutt hyvä ajaa, käsikaasukin on. Kiinasta voi valita sopivan koon täällä sähköpyörät usein pienirunkoisia XXL:ä ei tahdo löytyä, ja pyörän 500w teho on sopiva tällaiselle 120kg korstolle. Takamoottorisia niin ainut huolto mitä tarvii tehdä joskus ketjun vaihto ja voitelu, takapakka kuluu vähemmän kuin luomupyörässä.
Pyörä voi taarvita huoltoa ja muutenkin kohdella hyvin. Ei saisi kaadella tai kolhia esim takavaihtajaa. Vaihteita voi säätää, jos ei toimi. Voi ostaa myös yksinkertaisemman vaihteettoman pyörän,niin kestää.
Sinun pitää huoltaa pyörääsi säännöllisesti, eihän se muuten pysy kunnossa jos sillä ajat. Ilmeisesti et osaa.
Poljin jossain vaiheeessa töihin ympärivuotisesti, työmatka yhteensä 20km päivässä. 20 astetta oli pakkasraja. Kilsoja tuli kaikkinensa yleensä 6000-8000km vuodessa, koska kesäisin tuli tehtyä 50km hupiajeluita harva se päivä. Sellainen 350€ vaihteeton mummopyörä / 3-vaihteinen Helkama kesti kohtuudella kaksi vuotta, mutta kolmas vuosi alkoi aina käydä raskaaksi polville. Yleensä tuossa vaiheessa oli vähintäänkin takanapa romuna. Heivasin sitten romupyörän aukinaisena jokun random taloyhtiön pihaan ja ostin uuden halpispyörän. Bussiin olisi mennyt helposti 600€ vuodessa.
Minulla reilu 20v vanha Crescent,maksoi napsun yli 500e aikanaan. Ajoa tulee muutama sata km kesäkeleillä ainoastaan ajaen. Hyvin on palvellut ,vain 2 kertaa huollettu tuona aikana ja renkaat vaihdettu kerran.
Vierailija kirjoitti:
Minulla reilu 20v vanha Crescent,maksoi napsun yli 500e aikanaan. Ajoa tulee muutama sata km kesäkeleillä ainoastaan ajaen. Hyvin on palvellut ,vain 2 kertaa huollettu tuona aikana ja renkaat vaihdettu kerran.
Se ei ole mikään itseisarvo, että jollakin pyörällä saattaa ajaa tuurilla tuhansia kilometrejä ilman huoltoja.
Kyllähän ketjuja pitäisi vaihtaa myös Crescentissä muutaman sadan kilometrin välein, kun ne venyy ja syö lopulta rattaat pilalle. Mutta tätä kulumista ei huomaa, jos jaloissa ei ole paljoa voimaa, tai ei käytä voimaa. Kun sitten kerran polkaisee kovaa, niin huomaa ketjujen hyppivän hampailla.
Ilman huoltoja saa vain yhdellä kerralla kalliimpia huoltoja. Esimerkiksi jos yksi pinna on poikki renkaasta, niin pyörällä kyllä voi usein ajaa. Mutta kohta on kaikki pinnat poikki, ja on kallis korjata. Sen yhden pinnan vaihto maksaa muutaman euron. Mutta koko renkaan pinnoitus voi olla jo useita kymmeniä euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä 3000 e pyörä ja kyllä huoltoon menee useampi satanen vuodessa. Pyörässä on kuluvia osia, joita pitää vaihtaa, jos paljon ajaa - aivan samalla tavalla kuin vaikka autossa. Ketjut, jarrupalat, jarrulevyt, pyörät ym.
Mutta jos minulla olisi auto, niin siihen ehkä 500 euroa yhdessä kuukaudessa, jos laskee hankintahinnan mukaan. Auton huolto on kallista lystiä.
Sitä mieltä kyllä olen, että on järjetöntä, miten paljon yksityisautoilua verotuksella tuetaan. Jos kulkee pyörällä töihin, niin verovähennyksestä ei hyödy käytännössä mitään.
Voisitko täsmentää, yksityisautoilua tuetaan? Pyöräilijät ei ät juuri maksa veroja, ainoastaan pyörän hinnan alv. Autossa on paljon erilaisia veroja, yhteiskunta romahtaisi yhdessä yössä, jos autoilijoiden verot laitettaisiin kuluja vastaavaksi.
Vanha uhriutumiben, pyöräilijät maksaa yhteiskunnan
Voin antaa esimerkin:
Olen yrittäjä, joka tekee liikkuvaa työtä. Jos käyttäisin autoa, voisin verovähentää sen kulut. Mutta käytän pyörää ja verovähennys on alle satanen vuodessa. Jolla ei kustanneta edes pyörän huoltoa.
Autot on hirveä kuluerä yhteiskunnalle. Onnettomuudet, liikkumattomuus, joka aiheuttaa sairauksia jne. Autoilun mahdollistavaan infrastruktuuriin myös käytetään hirveästi rahaa. Suosittelen tutustumaan kuinka paljon pyöräilyn osuus on kaupunkien budjetissa. Aivan mitätön verrattuna autoiluun.
Pyöräilyyn panostaminen taas maksaa ihan tutkimusten mukaan itsensä takaisin yhteiskunnalle. Pyöräteiden rakentaminen on paljon halvempaa kuin autoteiden, onnettomuuksia tapahtuu todella paljon vähemmän ja liikkuvat ihmiset ovat keskimäärin terveempiä.
"takapyörä lenksuu kahdeksikon muotoisena" onko pyöräsi napavaihteinen vai ulkovaihteinen? Takakiekon vaihtaminen on melko helppoa. Samalla voi vaihtaa ketjukin.
Elegliden sähköpyörä on Hobby Hallin kamaa.
Eihän 800e ole edes kovin kallis hinta pyörästä. Itse ostin 5 vuotta sitten 1200e maastopyörän. Ajan sillä työmatkat, kuntolenkit ja teen lisäksi pyöräretkiä. Kilometrejä kertyy muutama tuhat vuodessa.
Käytän pyörän kerran vuodessa huollossa, viimeksi maastopyörän perushuolto maksoi 95e. Edellisenä vuonna huolto oli 150e kun pyörään laitettiin uudet laadukkaammat ketjut jotka pidentää rattaiden elinikää. Ensi keväänä on edessä rattaiden vaihto ja pelkkä takarataspakka maksaa 130e eikä siihen sisälly työt.
Renkaiden kumit, sisus ja päällyskumit olen uusinut muutaman kerran. Niihinkin mennyt rahaa. Lisäksi pyörässä on laadukkaat valot ja kypärän uusin muutaman vuoden välein. Pyöräilyä varten minulla on lisäksi erityisesti siihen tarkoitukseen hankittuja vaatteita.
Pyörä kannattaa huollattaa säännöllisesti niin välttyy suuremmilta remonteilta. Riippuu käyttäjästä minkälaisen pyörän tarvitsee mutta en mitään muutaman satasen markettipyöriä suosittelisi kenellekään. Niissä on niin surkeat osat että ne ei kestä eikä niillä ole kovin miellyttävää ajaa.
Kaikki maksaa. Mutta pyöräily maksaa itsensä takaisin kun en tarvitse talvisin autoa enkä käytä julkista liikennettä. Lisäksi saan hyvän kunnon ja hyvän mielen.