Pelkään, että mua rakkauspommitetaan
Tuore suhde, ollaan oltu kuukausi yhdessä.
Oon alkanut miettimään, kohdennetaanko muhun rakkauspommitusta?
Moni klassikko on hänen suustaan tullut. Kuten "On niin ihanaa, että tapasin sut" , "oot ihana kun tein asian x, voidaanko mennä naimisiin" (tää oli semmosella vitsikkäällä sävyllä sanottu kyllä), " En oo tuntenut tämmöistä vuosiin!" "Oon sun takia alkanut taas käymään salilla ja siivoamaan kotiani paremmin!"
jne jne.
Onko nää vaa ihastuneen ihmisen puheita vai onko tässä muutakin taustalla? (Joo sitähän ei kukaan varmaksi osaa sanoa, mutta kaipaisin neuvoja tai vertaistukea )
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
No en nyt vielä huolestuisi. Kyllähän ihastuneena aina hehkutetaan, silloin ei ruokakaan maistu. Jos alkaisi tulla esiin valehtelua, manipulointia tai muuta, olisi eri asia. Hyvä, että olet puhunut epävarmuuksistasi hänelle. Ehkä voit myös kertoa, että huomionosoitukset ym. saavat sut toisinaan vähän hämmentyneeksi huonojen kokemusten jälkeen?
Olen sanonut. Sanoi, että haluaa vaan innoissaan kertoa mitä tuntee. Ei oo vaatinut multa mitään tunnustuksia takaisin. Vähän ehkä himmannut tämän jälkeen sitä enintä "Oot ihan paras" -hehkutusta
ap
Aaah, kyllä taas kannatti olla lapseton sinkku! Ei tarvitse mennä massan mukana ja pohtia kaikenmaailman piilomerkityksiä ja ihmissuhdepelejä! Suosittelen AP:llekin, jos uskaltaa.
Vierailija kirjoitti:
On se kamalaa, jos menee sanomaan mitä positiivisia asioita tuntee, jos sen tekee hituksenkin eri tavalla kuin nainen katsoo sopivaksi. Miksei miehet voi olla ajatuksenlukijoita ja tajuta, ettei naiset itsekään tiedä, mitä haluavat.
No täähän on ihan kauheeta. Tiedän sen itsekin.
Ehkä se ylitsevuotavuus on tässä se avainsana. Kun monena päivänä kuulee, että "Oot niin huippu, paras asia vuosiin, ihana, kaunis jne" niin tulee semmonen yli-imarreltu olo.
ap
Selvitä eli kysy minkälaisia aikaisempia suhteita löytyy historiasta ja miksi ne loppuivat ja kuulostaako ne tarinat uskottavilta ja järkeviltä? Kysy onko hän sinkku ja onko hän ylipäätään vapaa? Voi tuntua itsestäänselvyyksiltä, mutta ihmissuhteissa ei ole itsestäänselvyyksiä. Mitään ei pidä olettaa. Kai tuon ikäisellä sentään on suhdehistoriaa?
Vierailija kirjoitti:
Anna hänelle vielä aikaa. Voi olla rakkauspommitusta tai sitten hän on vain yli-innokas. Vaikuttaako hän siltä, että hänellä on hyvät sosiaaliset taidot? Joskus sosiaalisesti kömpelöiltä menee överiksi, kun he yrittävät liikaa.
Jos hän puhuu edes vitsillä naimisiinmenosta, niin voi häntä toppuutella sanomalla, että ei nyt mennä niin pitkälle vielä.
Hän on sosiaalinen mutta samalla kyllä näen hänessä yleistä kömpelyyttä.
Naimisiinmenovitseihin en ole regoinut muutakuin nauramalla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdotonta vielä sanoa.
Jep. Mut vihaan tätä oloa. Ei pysty luottamaan toiseen yhtään. Mulla on muilla tavoin huonoja suhteita takana ja alkaa mennä toivo. Olen vanhojen kokemusten takia todella epäluuloinen. Olen tästä sanonut miehelle mutta hän on ollut hirmu ymmärtäväinen.
ap
Ota aikaa niin kyllä se siitä selviää. Jos haluaa vielä kun homma arkipäiväistyy niin sitten voit ottaa tosissaan.
Kyse ei välttämättä ole manipulaatiosta. Jotkut on vaan tollasia 100-lasissa -tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Selvitä eli kysy minkälaisia aikaisempia suhteita löytyy historiasta ja miksi ne loppuivat ja kuulostaako ne tarinat uskottavilta ja järkeviltä? Kysy onko hän sinkku ja onko hän ylipäätään vapaa? Voi tuntua itsestäänselvyyksiltä, mutta ihmissuhteissa ei ole itsestäänselvyyksiä. Mitään ei pidä olettaa. Kai tuon ikäisellä sentään on suhdehistoriaa?
Avasi mulle lyhyesti edellistä pidempää suhdettaan. Lähinnä, että kauanko se kesti. Sit on puhuttu deittailusta yleisesti. Et millaisia tyyppejä on tavattu.
En ole itsekään puhunut omista pitkistä suhteistani hänelle. Vielä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Aaah, kyllä taas kannatti olla lapseton sinkku! Ei tarvitse mennä massan mukana ja pohtia kaikenmaailman piilomerkityksiä ja ihmissuhdepelejä! Suosittelen AP:llekin, jos uskaltaa.
Niin no. Oon ollut kyllä elämässäni pitkiä aikoja sinkkunakin. Ei parisuhde oo mulle mikään pakkopulla. Mut kyl mä haluisin jonkun kivan ihanan jakamaan elämää.
Mulla on paljon kavereita mut heillä on omat menonsa ja asuvat kaikki kauempana. Harvoin tulee nähtyä ketään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Takertuminen on tosi ahdistavaa.
Niin on. Hän haluaisi viettää kaiken ajan yhdessä, mutta on ymmärtänyt kyllä ku oon sanonut, että tarviin paljon omaa aikaa. Ei ole suuttunut tai syyllistänyt. Juuri peruin yhden tapaamisen kun yksi kaveri tuli kauempaa kaupunkiin ja halusin pitkästä aikaa nähdä. Ei suuttunut siitäkään.
ap
Hänen ympärillään olevat kaverit ja perhe kertoo myös jotain. Tsekkaa somesta, ketä kavereita hänellä on ja ketä tägäilty. Jos satut tuntemaan entuudestaan näitä ihmisiä, pystyt vähän saamaan kuvaa siitä, millaisten tyyppien kanssa viihtyy.
Narsisti on helppo tunnistaa. Ole jostain asiasta eri mieltä ja ilmaise se sanomalla "olet väärässä". Katso reaktio.
Vierailija kirjoitti:
Hänen ympärillään olevat kaverit ja perhe kertoo myös jotain. Tsekkaa somesta, ketä kavereita hänellä on ja ketä tägäilty. Jos satut tuntemaan entuudestaan näitä ihmisiä, pystyt vähän saamaan kuvaa siitä, millaisten tyyppien kanssa viihtyy.
Ainakin puheiden perusteella on muutamia hyviä ystäviä mutta paljon kavereita. Todella läheinen perheensä kanssa ja haluaa joskus esitellä minut heille. On siis puhunut tyyliin: "Äidille kerroin, että tykkäät kerätä marjoja syksyllä, niin äiti sanoi, että haluaa tehdä mustikkapiirakan sulle sitten kun joskus näätte". Määrittelemättä sen enempää milloin tämä tapahtuu.
ap
Ehkä sitten jos alkaa kiirehtiä yhteen muuttamista ja naimisiin/kihloihin menoa kannattaa olla varuillaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sitten jos alkaa kiirehtiä yhteen muuttamista ja naimisiin/kihloihin menoa kannattaa olla varuillaan.
Oon tehny selväksi, että en halua enää asua kenenkään kanssa. Enkä halua myöskään perhettä.
Hän on samoilla linjoilla. Naimisiinmenosta hän on tosiaan vitsaillut joo. Mutta... niin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Narsisti on helppo tunnistaa. Ole jostain asiasta eri mieltä ja ilmaise se sanomalla "olet väärässä". Katso reaktio.
Kyllä mä oon ollu hänen kanssaan eri mieltä. Mutta en mä kellekään koskaan sano, olet väärässä. Itseänikin ärsyttäisi. :D
Mielummin, "Mistä olet kuullut tuon? sillä, minun tietojen mukaan läpädäpädää. Tarkistetaan googlesta kumpi on oikeassa!"
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No musta olisi kyllä 1kk:n tapailun jälkeen huolestuttavaa kuulla olevani syy miksi joku huolehtii itsestään ja kodistaan. Ne asiat pitää tehdä ihan oman itse takia. Kun alkuhuuma on ohi, herra lopettaa kuntoilun ja kodin siivoamisen?
Hänen kotinsa oli ensikäynnillä ihan ok siisti. Nyt alkanut laittamaan sitä enemmän. Oli myös ihan urheilullinen, mutta nyt saanut kuulemma boostia treeneihinsä ihastuksen tunteesta.
ap
Niin no rakastuminen kiihdyttää hormonitoimintaa. Lisäksi ihan tutkitusti miehet tekevät parempia suorituksia, kun naiset katsovat. Googlaa "love hormones".
Se kuinka kestävä miehen panokiimasta johtuva innostus on, on toinen asia. Rakkauspommitus ei ole pelkästään psykopaattien suunnitelmallista juonittelua vaan ihan luonnollinen reaktio, kun puutteessa elävä siittäjä pääsee laittamaan siementään elävän naisen kohtuun. Tuon sekoilun pitäisi loppua puolessa vuodessa. Fiksu ei anna sen edes alkaa eli anna pillua miehelle.
Key Hormones and Their Roles
The "reward chemical" that creates the euphoric, exciting, and obsessive feelings associated with new love.
Oxytocin:
Known as the "love hormone," it fosters feelings of attachment, trust, and deep connection, particularly through physical touch like hugging and kissing.
Serotonin:
This hormone helps regulate mood and emotions and keeps thoughts focused on the person of affection.
Norepinephrine (and Adrenaline):
These hormones increase alertness and energy, contributing to the thrill and even sleeplessness that can accompany new love.
Testosterone and Estrogen:
The sex hormones that create desire and longing, with testosterone potentially playing a role in suppressing serotonin and increasing aggression.
How They Work Together
Attraction and Infatuation:
Early attraction triggers the release of dopamine, adrenaline, and phenylethylamine, leading to the rush of euphoria and excitement.
Attachment and Bonding:
As relationships progress, oxytocin and vasopressin become prominent, fostering deeper emotional connections, trust, and a desire for closeness and protection.
Long-Term Relationships:
Oxytocin helps maintain lasting bonds, while dopamine continues to provide motivation to invest in and enjoy the relationship.
Differences Between Genders
For Men:
Vasopressin, a hormone similar to oxytocin, is strongly associated with protective instincts and the formation of long-term pair bonds.
For Women:
Nerve Growth Factor (NGF) levels have been shown to be higher in people who recently fell in love, while Brain-Derived Neurotrophic Factor (BDNF) may help reduce avoidance in women.
Paha sanoa. Mun vaisto varoittaa nykyään kaikista ihmisistä huonojen kokemuksien takia. Myös ihan platonisista ystävistä.
ap