Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntokuplaa arvostelevat: Mikä teistä olisi sitten se vaihtoehto asunnonostolle?

12.04.2007 |


Meillähän tämä asuntotilanne on päällä. Talo ostettu hieman halvempien hintojen aikaan kuusi vuotta sitten, nyt pistetty muuton takia myyntiin ja pyynti kaksinkertainen (eikä edes pääkaupunkiseudulla.) Taidetaan saada tämä tähän hintaan myös myytyä. Olisimme siis asuntokuplan voittajia. Mutta, mutta... Meidän kun pitäisi asua tästä eteenkin päin jossakin.



Uudella paikkakunnalla talojen hinnat ovat aivan samalla tavalla katossa ja täysin mahdollista, että tulevat alas ennen kuin seuraava muutto on ajankohtainen kolmen tai neljän vuoden kuluttua. Ei siis missään nimessä " kannattaisi" ostaa taloa, mutta missä me sitten asuisimme? Vuokralla kolmiossa tai korkeintaan neliössä 13- ja 4-vuotiaiden ja kahden vauvan kanssa? Seuraavat kolme tai neljä vuotta? Saisimme toki ehkä näin enemmän rahaa jätetyksi perinnöksi, mutta samalla asumisen tason kannalta merkittävimmistä vuosista iso osa menisi läävässä. Paljon sitten lohduttaisi, että joskus sitten kun olemme mieheni kanssa kahdestaan meillä on nyt voitetuilla rahoilla varaa asua 400 neliön huoneistossa kivalla paikalla. Paljonpa siitä silloin olisikin iloa.



On helppo viisastella sillä, mikä pitkällä aikavälillä olisi edullisinta, mutta kun ihmisten asumistarve on yleensä tässä ja nyt ja vaativimmillaan silloin, kun perhe on isoimmillaan.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän asunnonostossa mitään vikaa ole, jos maksukykyä riittää korkojen noustessa tms tilanteessa. jokaisen perheen tilanne on yksilöllinen. Me taas ollaan ajateltu, että enemmän tilaa tarvitsee sitten kun lapset menevät kouluun ja niinhän teillä onkin 2 teiniä. Nyt mahdutaan hyvin kolmioon kahden vauvan kanssa.

Vierailija
2/56 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin kyllä talon suhdanteista riippumatta, jos se olisi " nappilöytö" eikä tuntuisi siltä, että siitä sillä hetkellä ihan törkeän ylihinnan maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

summalla asuu jo samantasoisessa omassa lainoja maksellen. Ja meillä tämä nykyinen on se unelmatalo. Aivan täydellinen ja olemme tähän syvästi rakstuneita. Mutta kun on pakko vaihtaa kaupunkia. Itse asiassa melkeinpä toivon, että uusi talo ei olisi niin unelma, niin ei olisi näin vaikea luopua siitä sitten taas muutaman vuoden kuluttua. Mutta kallis se uusi taloa, ja ylihintainen, melko varmasti on, koska tarvitsemme ison talon ja haluamme sen hyvältä alueelta. Todennäköisesti saamme sen kyllä ostettua nykyisestä talosta saaduilla rahoilla, joten velkaa emme varmaankaan joudu ottamaan tai emme ainakaan paljon, mutta jos asuntojen arvot tulevat alas, niin takkiinhan me silti otamme ja kunnolla.

Vierailija:


Ostaisin kyllä talon suhdanteista riippumatta, jos se olisi " nappilöytö" eikä tuntuisi siltä, että siitä sillä hetkellä ihan törkeän ylihinnan maksaa.

Vierailija
4/56 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

väliaikaiseksi asunnoksi. Siinä voi asua kuitenkin vuosia tuolla perheellä.



Katsastelisin rauhassa uuden kotiseudun kuviot ja sen, milloin hinnat laskevat.

Vierailija
5/56 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siinä sitten kun olisi rauhassa katseltu, niin olisikin taas aika muuttaa uuteen asuinpaikkaan. Eivät ne hinnat kuitenkaan ihan heti laske ja jos laskusuuntaan kääntyvät, niin laskevat todennäköisesti ainakin sen ajan, minkä uudella paikkakunnalla tulemme asumaan. Ja ihan oikeasti, minä varmaankin nirhaisin itseni, jos pitäisi asua kolmiossa seuraavat kolme vuotta tällä porukalla. Ja saattaisi henki lähteä myös muutamalta muulta perheenjäseneltä.

Vierailija:


väliaikaiseksi asunnoksi. Siinä voi asua kuitenkin vuosia tuolla perheellä.

Katsastelisin rauhassa uuden kotiseudun kuviot ja sen, milloin hinnat laskevat.

Vierailija
6/56 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ei sentään. Teinä ostaisin ehkä vähän pienemmän talon/asunnon kuin mistä unelmoitte niin, että ainakaan lisää lainaa ei tarvitsisi ottaa. Vauvat (kaksosetko?) ovat kuitenkin vielä melkein koko tuon 3-4 vuotta pieniä eivätkä tarvitse ainakaan omia huoneita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/56 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivat notkahtaa hyvinkin nopeasti. Riittää että pari firmaa irtisanoo enemmän ja taloja alkaa tippua myyntiin.



Vierailija
8/56 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutto pois Suomesta! Asumistaso on paljon parempi ja huokeampi muualla (usa, saksa, kanada jne). Palkat paremmat, verot alhaiset, ostovoima parempi ja ei tietokaan tonttipulasta!





Tämän ovat todistaneet jo kymmenet tuhannet sairaanhoitajat, insinöörit ja muut koulutetut suomalaiset!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/56 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

taloa, vaan aloittaa nuorena pienen asunnon ostamisella, niin että pääsee mukaan asuntojen hintojen nousuun, ja sitten aina vaihtaa isompaan kunnes se lopullinen löytyy. Näin lainat pysyvät pieninä, ja vaihdossa voittaa aina. Eikä se asuntojen hintojen lasku ole ongelma, asunnossahan asutaan, ja jos laina on kohtuullinen, on taas väliraha isompaankin sitten pieni.



Ap:n tilanteessa ehdottomasti ostaisin asunnon, rahan arvo siinä kuitenkin säilyy, varsinkin kun muistaa ostaessaan tinkiä.

Vierailija
10/56 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompia ei oikein voi laittaa samaan huoneeseen, kun muutto ei muutenkaan ole kovin korkealla heidän suosikkilistallaan ja nyt heillä on omat huoneet. Parasta olisi, jos vauvoillekin (odotan siis kaksosia) olisi yksi makuuhuone, en ehkä haluaisi kolmevuotiaita enää meidän makuuhuoneeseen, vaikka ensimmäisen vuoden siinä varmasti nukkuvatkin. Uusi kaupunki on samaa kokoluokkaa kuin nykyinen ja nykyinen talomme on iso ja tässä on omaa rantaa, joten jos saamme tästä edes lähelle pyynnin verran, niin lainaa emme joudu ottamaan uuteen taloon.

Sinänsä siis emme joudu taloudellisesti tiukoille, mutta on aivan mahdollista tai jopa todennäköistä, että menetämme osan nykyisen talon myynnistaä saamistamme voitoista. Huono sijoitus siis. Ja siksi juuri kirjoitinkin, kun täällä moni tuntuu ajattelevan asuntoa pelkkänä sijoituksena ja oikeasti se sitä aika harvalle on.

Vierailija:


Ehkä ei sentään. Teinä ostaisin ehkä vähän pienemmän talon/asunnon kuin mistä unelmoitte niin, että ainakaan lisää lainaa ei tarvitsisi ottaa. Vauvat (kaksosetko?) ovat kuitenkin vielä melkein koko tuon 3-4 vuotta pieniä eivätkä tarvitse ainakaan omia huoneita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/56 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

uudelta paikkakunnalta.



Paljon riippuu alueiden arvostuksesta, palvelutasosta, paikkakunnan sisäisistä kuvioista jne. Niitä ei voi tietää muualta käsin. Siinä ostaa sian säkissä, ylihintaan.

Vierailija
12/56 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä häviön talokaupoissa tekee todennäköiseksi se, että emme voi vapaasti valita myyntihetkeä, koska sen sanelevat muutot. Paikkakunta ei ole ihan pienimmästä päästä ja elinkeinorakenne sellainen, että joukkoirtisanomisten mahdollisuus ei ole suuri (toisin sanoen ei muutamaa yksittäistä suurta työnantajaa, vaan tasaisesti jakutunut työrakenne.) Asuntojen hinnat siis noudattelevat yleistä hintakehtiystä.

Vierailija:


Muutto pois Suomesta! Asumistaso on paljon parempi ja huokeampi muualla (usa, saksa, kanada jne). Palkat paremmat, verot alhaiset, ostovoima parempi ja ei tietokaan tonttipulasta!

Tämän ovat todistaneet jo kymmenet tuhannet sairaanhoitajat, insinöörit ja muut koulutetut suomalaiset!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/56 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pistäisi, vaikka olisivat innoissaan muutosta. Me emme todellakaan ole mitään perhedemokratian malliesimerkkejä, mutta kyllä lastenkin elämänlaadulla, toiveilla ja hyvinvoinnilla jotain merkitystä on.

Vierailija
14/56 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on just tyyppiesimerkki siitä, miksi nykyään kaikilla on 400 neliön talot, hervottomat vaatimukset, ehdot ja systeemit.



Luodaan semmoiset ihan omat jäykät järjestelmät, jotka järkeillään järkeviksi vaikka väkisin.











Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/56 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai monissa vähän vanhemmissa 4h+k on aika tilavat makuuhuoneet/tai osa huoneista että voisi esim. tilanjakajilla tehdä omat huoneet. Tai sitten laittaisi vanhemmille lapsille omat huoneet ja vähän myöhemmin ne nuoremmat lapset samaan huoneeseen 4-vuotiaan kanssa.

Vierailija
16/56 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinusta oikeasti käytännöllistä, mukavaa ja hyvää elämänlaatua pistää kaikki nämä lapset samaan huoneeseen? Tai vaihtoehtoisesti epäsäännöllistä työaikaa (myös yötöitä) ja vaativaa työtä tekevä isä ja kaksi taaperoa samaan huoneeseen nukkumaan. Vai onko kyse siitä, että pitäisi tehdä lapset tietyillä ikäeroilla (ja mielellään oikeita sukupuolia) eppä pääsisi asumisessa halvalla? Eikö elämänlaadulla oikeasti ole mitään väliä, vaan ainoa tärkeä asia on se, paljonko aikanaan jää perintöä? Parempi asua yksiössä ja syödä pelkästään roskiksista dyykattua ruokaa, jotta voi jättää miljoonaperinnön kuollessaan?

Vierailija:


Tää on just tyyppiesimerkki siitä, miksi nykyään kaikilla on 400 neliön talot, hervottomat vaatimukset, ehdot ja systeemit.

Luodaan semmoiset ihan omat jäykät järjestelmät, jotka järkeillään järkeviksi vaikka väkisin.

Vierailija
17/56 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dyykattua ruokaa yksiössä tai kaviaaria luksuslinnassa.



Minusta te mahdutte ihan hyvin 4 - 5 h + k -asuntoon, yhtään että menee ankeaksi.



Miehesi taitaa olla lääkäri? Vai mikä tuossa niin tökkii?

Vierailija
18/56 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmelle pienelle jää yhteen huoneeseen. Ja eipä niitä neliöitäkään niin paljon vuokralle ole tarjolla. Kaupungilta emme vuokra-asuntoa tulojen takia edes saisi ja todella vähän on tarjontaa muuten tai sitten vuokrat valtavia. Etsimme kyllä aluksi vuokra-asuntoa, mutta luovutimme aika pian huonona ideana. Yhtään siedettävimmillä alueilla neliön vuokra on pitkälle yli 1000 euroa kuussa, yleensä yli 1500 euroa. Se on paljon rahaa toisten sijoitusasuntojen rahoittamiseen.

Vierailija:


tai monissa vähän vanhemmissa 4h+k on aika tilavat makuuhuoneet/tai osa huoneista että voisi esim. tilanjakajilla tehdä omat huoneet. Tai sitten laittaisi vanhemmille lapsille omat huoneet ja vähän myöhemmin ne nuoremmat lapset samaan huoneeseen 4-vuotiaan kanssa.

Vierailija
19/56 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka voitte vaikka jättää vuokralle sijoitusasunnoksi, kun löydätte itsellenne järkevän talon. Kun teillä on noin monta lasta, joku heistä saattaa hyvinkin (ja pian) tarvita omaa perheasuntoa.

Vierailija
20/56 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä jos ei lainaakaan tarvitse ottaa! Itse en osaa elämässä koko ajan ajatella raha tai sijoituksia, mutta ettekö voisi ajatella nyt sijoittavanne hyvään asumiseen? En myöskään jaksa uskoa asuntojen hintojen laskevan ihan kauheasti ja aina ne hinnat ovat laskun jälkeen uudestaan nousseet, eikö?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän