Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Tätä kouluruokaa suomalaiset inhoavat yli kaiken - "Suorastaan kuvottava"

Vierailija
30.09.2025 |

Miten aikuiset ihmiset voivat puhua tuolla tavalla ruoasta? Vastenmielinen juttu. 

https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000011525150.html

Kommentit (142)

Vierailija
101/142 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa oli harvoin mitään sellaista että en olisi pystynyt syömään jotenkin. Yksi oli tosin ja se oli ehdoton ei. Ne Lindströmin pihvit, vai mitä ne punajuuri jauhelihapihvit oli. Ainoa mitä en kertakaikkiaan saanut alas. 4 luokalla oksensin pöytään hieman kun opettaja vaatimalla vaati  syömään. Eipä vaatinut sen jälkeen. Niiden tuoksu (tai haju se on itselleni) on vieläkin sellainen mikä aiheuttaa kakomista.

En osaa sanoa mikä siinä yhdistelmässä sen aiheuttaa. Pääraaka-aineet erillään eivät aiheuta ongelmia.

m29

Vierailija
102/142 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa oli harvoin mitään sellaista että en olisi pystynyt syömään jotenkin. Yksi oli tosin ja se oli ehdoton ei. Ne Lindströmin pihvit, vai mitä ne punajuuri jauhelihapihvit oli. Ainoa mitä en kertakaikkiaan saanut alas. 4 luokalla oksensin pöytään hieman kun opettaja vaatimalla vaati  syömään. Eipä vaatinut sen jälkeen. Niiden tuoksu (tai haju se on itselleni) on vieläkin sellainen mikä aiheuttaa kakomista.

En osaa sanoa mikä siinä yhdistelmässä sen aiheuttaa. Pääraaka-aineet erillään eivät aiheuta ongelmia.

m29

Onkohan sulla oksennustrauma niistä pihveistä? Ei välttämättä, mutta jotkut aversiot kestävät (kymmeniä) vuosia, ilman että siitä kärsivä ihminen tietää lapsena oksentaneensa kys. ruoka-ainetta ulos heti syömisen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/142 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä ruokia kaikki viisi. Tillilihaa on eniten ikävä, kun sitä ei enää saa missään.

Vierailija
104/142 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silakkalaatikko 🤢

Lihamureke 🤮

Sianlihakastike 🤢

Lihakeitto🤮

Karjalanpaisti🤢

Nämä kaikki ihania ruokia. 

Vierailija
105/142 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä ruokia kaikki viisi. Tillilihaa on eniten ikävä, kun sitä ei enää saa missään.

Ja kun sen kuuluisi olla just sen makumuiston  kaltainen. Tilliliha ihana.

Vierailija
106/142 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen kouluruoka on yksinkertaisesti noloa. Näin YouTubessa videon suomalaisesta kouluruokalasta ja ulkomaalaiset ihmettelivät kommenteissa, että mitä keskitysleirin ravintoa tämä on. Kuivahtaneita mausteettomia perunoita, joiden päälle kauhotaan jotain limaa. Ei sen vertaa voi panostaa, että edes ne perunat pyöräytettäisiin öljyssä ja mausteissa?

Luulin, että ainakin tuo kuvottava currykanaviilokki olisi jo poistunut kouluruokaloiden menusta, mutta ei kai sitten. Täsmälleen samat eväät näkyy olevan kuin meillä oli 80- ja 90-luvuilla. Kaikkea muuta kyllä kehitetään ja uudistetaan vähän väliä, mutta ei tällaista oleellisesti viihtyvyyteen vaikuttavaa asiaa kuin ruoka.

Meinaatko, että brittien perunalastupussi ja jenkkien maapähkinävoileipä, molemmat kotoatuotuina, ovat parempi vaihtoehto koulupäivän ruoaksi sellaisenaan?

Vierailija
107/142 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän saa jopa Jalostajan purkista, sitä on myynnissä myös pienimmissä marketeissa. Tokmannilla se on usein tarjouksessa.

Vierailija
108/142 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista mitään ei ole ollut kouluruokailussa ainakaan 30 vuoteen. Itse tykkäsin noista kaikista. En tajua myöskään tuota haukkumista sen vuoksi, että nuo kaikki oli oikeita ruokia, alusta alkaen valmistettuja, eikä mitään eineksiä, niinkuin koulussa nykyisin enimmäkseen tarjoillaan.

Ei todellakaan olleet alusta asti valmistettuja! T. 80- ja 90- luvun koululainen

Ehkä tässä on ollut eroa. Käymässäni koulussa ruoka valmistettiin alusta alkaen kaikki itse, ja se oli tosi hyvää. 

Vierailija
109/142 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy siihen kouluruuan huonouteen on se, että se pitää valmistaa naurettavan halvalla. Kanaviillokki ja tilliliha ovat ihan hyviä ruokia, kun ne tehdään kunnolla. Molemmat vaativat hauduttamista ja hyviä raaka-aineita, ja tietenkin mausteita. Pelkkä suola ja mustapippuri eivät riitä. Tillinä kannattaa käyttää tuoretta tilliä, mikäli sitä vain on saatavilla. Tuolta listalta itseltäni edelleenkin jäisi syömättä se kesäkeitto, kyse ei ole ruuan maussa, vaan ulkonäössä. Kerran olen syönyt kunnollista kesäkeittoa, ja se oli tehty tuoreista juuri maasta nostetuista vihanneksista. Tämä keitettiin kattilassa avotulella. Ihan hyvää mökkiruokaa.

Myös minun inhokki oli kesäkeitto. Kerran elämässäni tein sitä itse ja yllätyin, sehän oli hyvää.

Tilliliha ja kanaviillokki olivat ihan ok, vaikka kummassakin kastikkeen olomuoto on jotenkin kummallisen limainen.

Kastikkeeseen on laitettu liikaa jotain tärkkelystä, millä se on saatu sakeutettua. En tiedä ovatko käyttäneet maissi- tai perunatärkkelystä. Mikäli näitä käyttää liikaa tulee kastikkeesta kiiltävää ja klimppistä.

Vierailija
110/142 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilliliha ja kanaviillokki oli kaikkein parasta kouluruokaa. 

Vierailija
111/142 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluruoka oli aina ihan ok mitä nyt tomaattikeitto ja veriletut vähän hiinä ja hiinä.

Ainoa mitä jouduin väkisin syömään oli just toi tomaattikeitto , muistan sen maun vieläkin .

Minun piti syödä kansakoulussa kurkkua ja porkkanaraastetta. En syö kumpaakaan niistä edes nyt yli puoli vuosisataa myöhemmin. 

Vierailija
112/142 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudoin asia tuossa jutussa oli, että niin oma inhokkini kuin SUOSIKKINIkin oli päässyt listalle. :D

Itse inhosin kesäkeittoa, kun se ei ainakaan omina kouluvuosinani maistunut oikein miltään, siinä käytetyt kasvikset eivät jotenkin sopineet maitopohjaiseen keittoon ollenkaan, eikä se koskaan tuntunut tarpeeksi ruokaisalta vaikka kylkeen aina grahamlihapiirakan saikin.

Ja *varmaan kaikkien aikojen* ruokasuosikkini onkin sitten kanaviillokki! Koulun kanaviillokista haaveilen vieläkin vaikka oma koulutaipale päättyi jo n. 15 vuotta sitten. :D Olen sitä yrittänyt itsekin tehdä, ja ostaa milloin mitäkin currykanavalmisruokia ja takeawaytä, mutta se ei vain ole sama asia!

Makaronivelliä tai tillilihaa ei omana aikanani ainakaan ollut, enkä kyllä muista maksalaatikkoakaan koulussa syöneeni.

Vierailija
113/142 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noista taideta mitään nykykoulussa tarjota eli nuo äänestykset on vanhojen muisteluita. Mutta nuo olivat tosi kamalia silloin kun itse kävin koulua. Tilliliha oli limaisessa kastikkeessa olevaa jänteistä lihaa. Kai se olisi ihan syötävää kunnollisista aineksista oikein tehtynä. Jutun kuvassa oleva tilliliha on ihan erinäköistä kuin se, mitä harmaa lima, jossa oli vähän vihreää tillistä joukossa ja lihatkin olivat sen harmaan liman sisässä.

Kanaviillokki oli myöskin limaista kastiketta.

Maksalaatikko oli ihan hyvää koulussa, kuten suuri osa laatikkoruuista.

Kesäkeittoakaan ei juuri koulussa tarjottu. Inhoan lämpimässä maidossa lilluvia kasviksia ja vihanneksia.

Makaronivelliäkään ei muista koulussa syöneeni, kotona sitä oli ja se oli hyvää, kun laittoi salaa hieman sokeria joukkoon.

Vierailija
114/142 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista mitään ei ole ollut kouluruokailussa ainakaan 30 vuoteen. Itse tykkäsin noista kaikista. En tajua myöskään tuota haukkumista sen vuoksi, että nuo kaikki oli oikeita ruokia, alusta alkaen valmistettuja, eikä mitään eineksiä, niinkuin koulussa nykyisin enimmäkseen tarjoillaan.

Lol, olen itse ollut koulussa vielä 2010-luvulla, ja kyllä vain meille tarjottiin vielä ainakin kesäkeittoa ja kanaviillokkia. :D "Ei ainakaan 30 vuoteen"... Ristus.

Vierailija
115/142 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein pahinta skeidaa oli maksaviipaleita ruskeassa kastikkeessa ja perunoita. 

Vieläkin traumoja tuosta. 

Ymmärtäähän tuon. Kokki oli jättänyt rosmariinin pois, eikä sitä syönyt sitten edes naapurin laboratorionnoutaja ja tuli silti kamalan kipeäksi...

Myös pekoni auttaa asiaa varsinkin, jos kaapista löytyy kisäksi kermaa ja kaprista.

Vierailija
116/142 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilliliha on hyvää,mun suosikki.Minä pyysin keittäjältä ison annoksen silloin,muut yökki? Minulla kotona oikein syötävää koskaan ollut,leipää syötiin.Mun äiti oli aina töissä ja väsynyt yksinhuoltaja,onneksi koulussa sai ruokaa.

Vierailija
117/142 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen kouluruoka on yksinkertaisesti noloa. Näin YouTubessa videon suomalaisesta kouluruokalasta ja ulkomaalaiset ihmettelivät kommenteissa, että mitä keskitysleirin ravintoa tämä on. Kuivahtaneita mausteettomia perunoita, joiden päälle kauhotaan jotain limaa. Ei sen vertaa voi panostaa, että edes ne perunat pyöräytettäisiin öljyssä ja mausteissa?

Antaa ulkomaalaisten moukkien ihmetellä. Keitetyt perunat on ihan tavallinen lisuke paremman luokan ravintoloissa Keski-Euroopassa, erityisesti Itävallassa ja Saksassa.

Täällä jo esille tulleiden hinta-, ym. paineiden ohella pienin yhteinen yhteinen tekijä säätelee myös, eli jossain määrin on mentävä sen nirsoimman oppilaan mukaan. Monelle suomalaiselle riittäisi mausteeksi niin pastan, riisin kuin perunoidenkin kanssa puoli pulloa halvinta ketsuppia, mutta jotenkin sekään ei kuulosta tarkoituksenmukaiselta.

Ja mitä ne ulkomaalaisetkin siitä ajattelisivat. Se se vasta noloa olisi...

Vierailija
118/142 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki noista hyviä.

Tillilihasta en ole varma kyllä olenko syönyt..

T:nainen 40 plus

Vierailija
119/142 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veripalttu oli oikeasti kamalin ruoka. Verilettu toiseksi pahinta. 

Vierailija
120/142 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen kouluruoka on yksinkertaisesti noloa. Näin YouTubessa videon suomalaisesta kouluruokalasta ja ulkomaalaiset ihmettelivät kommenteissa, että mitä keskitysleirin ravintoa tämä on. Kuivahtaneita mausteettomia perunoita, joiden päälle kauhotaan jotain limaa. Ei sen vertaa voi panostaa, että edes ne perunat pyöräytettäisiin öljyssä ja mausteissa?...

Suomessa on ja on aina ollut ihan normaalia että kastikkeen kanssa syötävät perunat ovat maustamattomia (pl. suola)...

Ruokaa ei ole tarkoitus syödä kukkaraisia lautasia, vaan vain sen verran, ettei jää nälkäiseksi. Perunoiden maustaminen esim. oliiviöljyllä ja yrttimausteilla olisi yksinkertainen tapa tehdä ankeasta kouluruoasta maittavampaa.

Leikki leikkinä, mutta munat pois puurokupista, kuten maailmaa nähneellä kokkiystävälläni on tapana sanoa.

Luovuudella on ilman muuta paikkansa ruoanlaitossa, mutta kouluruokailussa kannattaisi ehkä keskittyä perusteisiin eli alkuperäisiin resepteihin ja jättää ainakin eksoottisimmat tuunaukset sivulauseisiin tai köksäntunneille.

Ruoka on mitä suurimmassa määrin kulttuuria. Siinäkin taustojen runteminen auttaa ymmärtämään tätä päivää.

You gotta learn to walk before you start to run.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme