IS: Tätä kouluruokaa suomalaiset inhoavat yli kaiken - "Suorastaan kuvottava"
Miten aikuiset ihmiset voivat puhua tuolla tavalla ruoasta? Vastenmielinen juttu.
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000011525150.html
Kommentit (73)
noi kaikki 5 kuuluu mun lempiruokiin
Nuo kaikki inhokit oikein ja hyvin tehtyinä ovat minusta herkkua.
No noi ruoat koulussa oli ne kuvottavimmat:
makaroonivelli
kesäkeitto
maksaruoat varsinkin maksakastike
Nämä ruoat ei vieläkään mene kurkusta alas!
Silakkalaatikko 🤢
Lihamureke 🤮
Sianlihakastike 🤢
Lihakeitto🤮
Karjalanpaisti🤢
Vierailija kirjoitti:
Nuo kaikki inhokit oikein ja hyvin tehtyinä ovat minusta herkkua.
No tämähän se on. Hyvät raaka-aineet, oikeanlainen kypsennys ja sopiva maustaminen, ei mitään jäänteistä lihaa eikä ylikypsiä kasviksia. Kouluruoassa nuo ei tämä taida aina toteutua. Ei sillä, söin kouluruoka tunnollisesti vaikkei se aina ihan herkkua ollutkaan.
Oho. Pidän itseäni kranttuna (en ole ylpeä siitä) mutta kyllä minä kaikkia noita pystyin koulussa syömään, joistakin jopa tykkäsin. Maksalaatikko oli siinä rajalla, mutta itselleni kaikkien kauhujen äiti koulun ruokalassa oli maksakastike, jossa oli harmaita kumimaista paloja. Olen sitä sukupolvea joka pakotettiin syömään ala-asteella. Muistan lopun ikääni kun istuin yksin ruokalassa opettajan vihaisen katseen alla ja yritin oksennusta pidätellen nieleskellä kylmiä maksakikkareita. Ei tarvinne kertoa että en ole sen jälkeen syönyt maksaa kertaakaan.
Toi oli kyllä just noin. Kun näin kuvat tuosta tillilihasta ja kanaviillokista - yrjöt nousi suuhun. Nuo oli karmeita. Vielä ne kumiperunat, ai että. Ja veriletut, se oli myös mun inhokki, se puuttui tuosta listasta. En olisi halunnut saada tätä muistutusta menneestä.
Olen samaa mieltä ap:n kanssa, että jos jokin ruokajutussa on pahaa sen julkaiseminen. On käsittämätöntä, miten ilmaiselle kouluruualle irvistellään. Ongelmia on elämässä hyvin vähän, jos ei muuta jutun aihetta keksi valitella. On koululaisia, joilla ei kotona ole riittävästi ruokaa muutenkaan. Tilanne vain pahenee.
Ehkä olisi hyvä säästää kouluruokailussakin ja käyttää rahat vaikkapa vanhusten hoivaan?
Kaalikääryle sai melkein oksentamaan.
Makaronivelliä en muista tarjotun edes 70 luvulla kun kansa- ja oppikoulua kävin. Noi neljä muuta "inhokkia" oli ihan ok, myös se tilliliha.
Eipä nuo kommunisti-äitipuolen ruoista eronneet mitenkään. Samaa oli koulussa ja kotona.
Kavereilla ja heidän kotonaan vietin paljon aikaa, niin ystävälliset vanhemmat kutsuivat pöytään ja sai kasvava lapsi väliin syödäkin kunnolla muutakin kuin vain välttämättömän.
Kouluruoka oli aina ihan ok mitä nyt tomaattikeitto ja veriletut vähän hiinä ja hiinä.
Ei ole ihmisravinnoksi luokiteltavia nuo kouluruoat. Onneksi siellä on näkkileipää, sitä voi aina syödä jos muu ei maistu
Aika hauska! Oma inhokki oli silakkapihvit. Noita tuossa lueteltuja viittä söin kouluvuosina (1977-1989) kaikkia ihan mielelläni. Ja mulla kuitenkin äiti oli oikeasti hyvä kokki, paljon parempi kuin mä oon. Eli kotona oli oikeasti hyvää ruokaa tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Makaronivelliä en muista tarjotun edes 70 luvulla kun kansa- ja oppikoulua kävin. Noi neljä muuta "inhokkia" oli ihan ok, myös se tilliliha.
Joo en mäkään kyllä mitään makaronivelliä ole ikinä missään syönyt, en edes tiedä mitä hittoa se on (koulu alkoi v. -79).
Vanhat ihmiset yökkii ruuille! Noidenkin syntyessä sodasta ja ruuan niukkuudesta ei ollut kulunut kauan aikaa. Minä tykkään kaikista noista mainituista.
Mitä helvettiä????
Kanaviillokki on hyvettiä, tilli-liha on hyvettiä ja niin on maksaloorakin.
Muistan ekalla luokalta kun piti joku velli syödä ja en saanut millään alas. Piti syödä lautanen tyhjäksi ennenkuin sai ruokalasta poistua. Istuin varmaan kolme tuntia katsellen lautasta kunnes koulupäivä päättyi.
Yäk, hyi, en syö!
Näillä sanoilla lähtee meillä välittömästi pihalle. Oli aikuinen tai lapsi.