Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Tätä kouluruokaa suomalaiset inhoavat yli kaiken - "Suorastaan kuvottava"

Vierailija
30.09.2025 |

Miten aikuiset ihmiset voivat puhua tuolla tavalla ruoasta? Vastenmielinen juttu. 

https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000011525150.html

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo listan kärkinimet olivat kyllä karmeita. Sen sijaan tuota kanaviillokki-tilliliha vihaa en ole koskaan ymmärtänyt. Olisiko laadullisia eroja. Kanaviillokista curry nimitys on kyllä rankkaa liiottelua, se ei ollut ruoassa maku-, vaan väriaine. Tilliliha meillä oli kyllä ihan ruskeakastike. Umami yhdistettynä yrttiseen makuun. Mikä ongelma?

Vierailija
22/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilliliha ja se harmaa limainen kokkareinen kastike, yök. Ja kanaa keltasen currykastikkeen kanssa en ole voinut syödä ikinä tuon kouluruoan takia. Kiva huomata etten ole ainoa traumoja saanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makaronivelliä en muista tarjotun edes 70 luvulla kun kansa- ja oppikoulua kävin. Noi neljä muuta "inhokkia" oli ihan ok, myös se tilliliha.

Oli meillä makaroonivelliä, kävin koulua Helsingissä alkaen 1977. Alakouluaikoina oli, ei sit enää yläkoulussa. Olisi voinut olla, ei ollut minusta mitenkään pahaa, parempaa kuin puuro kuitenkin.

Vierailija
24/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tulin köyhästä perheestä, äiti siivooja, isä sekatyömies, välillä työtön, lapsia yhteensä neljä, 80-90 luvun taitteessa.

Koskaan ei koulussa ollut pahaa ruokaa. Kyllä se vaan niin on että nälkä on maailman paras mauste, se saa kaiken ruuan maistumaan.

M43

Vierailija
25/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei makaronivelliin laiteta sokeria !!!! Teen välillä ja on hyvää. Miten nuo riisipuuroa syö jos se lämpimän maidon tuoksu etoo ? Tilliliha oli itsellekin inhokki, makaronivelliä sai vain kotona 

Vierailija
26/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihervassujen kuvottava ideologia on iskenyt paskaiset sormensa jo kouluruokaankin...

? Tässähän oman aikansa kouluruokaa kommentoivat 30 - 70 vuotiaat.

Vierailija
27/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä ap:n kanssa, että jos jokin ruokajutussa on pahaa sen julkaiseminen. On käsittämätöntä, miten ilmaiselle kouluruualle irvistellään. Ongelmia on elämässä hyvin vähän, jos ei muuta jutun aihetta keksi valitella. On koululaisia, joilla ei kotona ole riittävästi ruokaa muutenkaan. Tilanne vain pahenee. 

Ehkä olisi hyvä säästää kouluruokailussakin ja käyttää rahat vaikkapa vanhusten hoivaan?

Luitko jutun ? Nuo listaajat alkaa olemaan jo vanhuksia itsekin, 

Vierailija
28/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ykkönen on kirkkaasti kalapullat. Ehkä niistäkin saa siedettävän makuisia jos on osaava kokki, mutta ne koulun tarjoamat limapallerot vei innon edes kokeilla. 

Vierailija
29/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettinyt sitä, kun ihmiset vaahtoaa ruokien proteiinioitoisuudesta, miksi he ei koulujen ruuista meteliä nosta.

Vierailija
30/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessäkään koulussa en ole tavannut kaupan einesmaksalaatikon rakennetta omaavaa laatikkoa. Joten kaupan versio voittaa.

Kesäkeitto on pahaa. Kuten kaikki missä on kukkakaalia keitettynä. Kukkakaali raakana taas on tosi hyvää.

Kanaviilokki oli koulussa paksu ja lihainen. En ole tavannut vetistä enkä jänteistä. Tämä ruoka on ollut kaikissa kouluissa tosi hyvää.

Makaronivelliä en ole koulussa saanut koskaan. Kotona ja mummolassa ja tosi hyvää.

Tilliliha on ruoka jota kummastelin ala ja yläasteella. Kummastelin myös toisella asteella. Se oli siihen aikaan yksi vihatuimmista kouluruuasta. Mutta ikinä sitä ei yhdessäkään koulussa, jota olen käynyt. Ole tarjottu. Eli en ole koskaan maistanut.

Vierailija
31/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo kaikki inhokit oikein ja hyvin tehtyinä ovat minusta herkkua. 

Todellakin näin.

Vierailija
32/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronivelli ja kesäkeitto maistui koulussa.

Mutta nuo loput. Ei pysty ei kykene. Kouluruoan takia nimenomaan. Yyh. 

Vierailija
33/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makaronivelliä en muista tarjotun edes 70 luvulla kun kansa- ja oppikoulua kävin. Noi neljä muuta "inhokkia" oli ihan ok, myös se tilliliha.

Ja etenkin se tilliliha. Samaan sarjaan kuuluu vatkuli, kouluruokana sitä ei ole ehkä edes ollut, sen verran fiininpää herkkua.  Mahtaako kuka enää osaa edes lihat niihin valita, saati valmistaa?  Ymmäretä hyvän päälle enää yhtään mitään. 

Vierailija
34/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä ruokia kaikki. Teen joitain noista itsekin vielä nykyään.

Sen sijaan en kestä nykyajan nirppanokka-ihmisiä. Yök.

Vierailija
35/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo en mäkään kyllä mitään makaronivelliä ole ikinä missään syönyt, en edes tiedä mitä hittoa se on (koulu alkoi v. -79).

Minä aloitin koulun -78 enkä minäkään muista makaronivelliä, ei meidän sukupolvi ylipäätään koulussa vellejä syönyt. Sellainen makaroniruoka oli kyllä jossa oli makaronin seassa jotain vihanneksia ja olisiko ollut juustoakin. Itse tykkäsin siitä, mutta moni inhosi ehkä koostumuksen takia. Sille oli joku keksinyt lempinimen varusmiehen räkä. Lempinimi oli niin vastenmielinen että sen takia meinasi ruokahalu mennä. 

Vierailija
36/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tulin köyhästä perheestä, äiti siivooja, isä sekatyömies, välillä työtön, lapsia yhteensä neljä, 80-90 luvun taitteessa.

Koskaan ei koulussa ollut pahaa ruokaa. Kyllä se vaan niin on että nälkä on maailman paras mauste, se saa kaiken ruuan maistumaan.

M43

Samat sanat. Köyhän perheen lapsena, kouluruoka maistui.

Vierailija
37/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan noista on ihan tuttuja lapsuuden ruokia. Joku nykyinen kasvispäivän juures-linssipata jäisi syömättä.

Vierailija
38/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan ekalla luokalta kun piti joku velli syödä ja en saanut millään alas. Piti syödä lautanen tyhjäksi ennenkuin sai ruokalasta poistua. Istuin varmaan kolme tuntia katsellen lautasta kunnes koulupäivä päättyi.

Minä olen istunut lautasen kanssa tuntikausia elämästäni. En ollakseni paha ja huonosti käyttäytyvä lapsi, vaan siksi että yksinkertaisesti en kyennyt syömään mitä lautasella oli.

Opin ottamaan käsipapereita johon syljin ihraisia ja jänteisiä lihanpaloja. Näitä papereita piilottelin taskuihini. Syötin sitten koirille kotiin mentyäni. 

Ei jäänyt kyllä hyviä muistoja koulun ruokailuista. 

Vierailija
39/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä ap:n kanssa, että jos jokin ruokajutussa on pahaa sen julkaiseminen. On käsittämätöntä, miten ilmaiselle kouluruualle irvistellään. Ongelmia on elämässä hyvin vähän, jos ei muuta jutun aihetta keksi valitella. On koululaisia, joilla ei kotona ole riittävästi ruokaa muutenkaan. Tilanne vain pahenee. 

Ehkä olisi hyvä säästää kouluruokailussakin ja käyttää rahat vaikkapa vanhusten hoivaan?

Tekeekö se ilmainen siitä jotenkin parempaa? Jos joku on paskaa se on paskaa, vaikka siitä maksettaisiin.

Vierailija
40/73 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

noi kaikki 5 kuuluu mun lempiruokiin

Mulla kuuluu top2. Mutta oikein valmistettuina, ei niin kuin koulussa oli.