Ryhmätyö - en tule kuulluksi
Te joilla on enemmän kokemusta ryhmätyöstä, miten tämmöisessä pitäisi toimia? Opiskelen ammattikorkeassa ja siellä tehdään todella paljon ryhmätöitä. Pahaksi onneksi pääsen sellaiseen ryhmään usein mukaan jossa on hieman pomottavampi opiskelijakaveri. Jos ehdotan jotain joka mielestäni sopisi työhön, hän ei ota mielipiteitäni mukaan työhön. Eli hän on se joka ns päättää työn sisällön, miten tehdään ja kuka esittää ja miten.
Monesti omat mielipiteet on sellaisia mistä myöhemmin selviää että jos ne olisi ollut mukana, olisi ryhmätyö ollut parempi. Tarkoitan että opettaja itse kertoo näistä asioista töiden esittämisen jälkeen ja minulla jää harmittamaan että vaikka kerroin nämä asiat niitä ei otettu työhön mukaan.
Kommentit (28)
Sivuuttaako tämä pomottaja myös muiden ryhmäläisten ideat, vai vain sinun? Miten muut toimivat ja reagoivat näissä tilanteissa?
Tuollainen pomottelu ei ole hyvää vuorovaikutusta, eikä sillä kasvateta ryhmähenkeä. Tuollainen oppilas tarvitsee enemmän tukea, jotta oppii uusia työtapoja. Eli ole yhteydessä opettajaan.
Noita komentooria riittää näköjään joka kurssille omansa. Yleensä he ovat kovapäisiä ihmisiä, joille ei käy järkeen että olisi ehkä muitakin tapoja tehdä asioita ja lähestyä kulloistakin aihetta kuin heidän tapansa ja näkemyksensä.
Kaikista parhaat opettajat jakavat ryhmissä jokaiselle omat roolinsa ja osa-alueensa sekä kehottaa kunnioittamaan toisten ihmisten rajoja. Harvalla opiskelijalla on niin paljoa ryhmätyötaitoja, että osaisi ehdottaa roolien ja vastuualueiden jakamista ryhmässä.
Voiko kurssia suorittaa muulla tavoin? Yliopistossa lähes kaikki kurssit voi suorittaa kirjatenttinä, vaikka myös ryhmätyöskentelyä ja lukupiirejä on tarjolla.
Omasta mielestäni on ryhmän toiminnan kannalta todella tärkeää, että mukana on joku, jolla on selkeä johtajan rooli ja joka kantaa vastuun siitä, että asiat etenevät suunnitelmallisesti alusta loppuun asti. Kun tällainen henkilö puuttuu, työskentely saattaa helposti muuttua poukkoilevaksi ja jopa turhauttavaksi, kun yhteistä suuntaa tai selkeitä päätöksiä ei oikein saada aikaan.
Johtajuus ei kuitenkaan tarkoita sitä, että muiden ääni jäisi kuulematta tai että kenenkään näkemyksiä väheksyttäisiin. Päinvastoin, hyvän vetäjän tehtävä on varmistaa, että jokainen pääsee osallistumaan ja että ryhmän voimavarat käytetään mahdollisimman hyvin hyödyksi. Selkeä vastuunjako ja johdonmukainen ohjaus tuovat turvaa ja tehokkuutta, mutta samalla on tärkeää säilyttää kunnioittava ja tasavertainen ilmapiiri.
Tervetuloa työelämään. Työelämässä nuo päsmärit ovat sitten 20 vuotta vanhempia ja 5 kertaa vihaisempia kuin se luokkakaverisi.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa työelämään. Työelämässä nuo päsmärit ovat sitten 20 vuotta vanhempia ja 5 kertaa vihaisempia kuin se luokkakaverisi.
Olin juuri tulossa kirjoittamaan että tervetuloa työelämään. Erityisen kurjaa vaan että koulussa tuo vaikuttaa omiin arvosanoihin ja mahdollisuuksiin päästä sinne työelämään.
Sanokaa te muut ryhmäläiset yhdessä tuolle yhdelle, että olisi kiva jos kuunneltaisiin muitakin.
Vihasin ammattikorkeaa juuri noiden ryhmätöiden takia!
En ymmärrä, mikä osaa ihmisistä vaivaa, kun pitää vielä aikuisena ryhtyä noin lapsellisiin leikkeihin. Jos olisin itse nyt samassa tilanteessa kuin ap, kysyisin suoraa kasvotusten, mistä kiikastaa ja selittäisin itseni selkeästi, mieluiten muiden ollessa läsnä. Mutta en opiskelijana olisi varmaankaan uskaltanut, annoin periksi liian helposti.
Tsemppiä ap, tuo tuntuu varmasti kamalalta. Vihaan tuollaisia ihmisiä.
Eikö olisi sinunkin helpompi olla kotona keittiössä?
Vierailija kirjoitti:
Voiko kurssia suorittaa muulla tavoin? Yliopistossa lähes kaikki kurssit voi suorittaa kirjatenttinä, vaikka myös ryhmätyöskentelyä ja lukupiirejä on tarjolla.
Riippuu varmaan alasta, mulla on kaksi korkeakoulututkintoa eikä niissä ollut kuin ihan muutama kurssi jonka pystyi suorittamaan kirjatenttinä. Kuinka iso ryhmä teillä on - keskustele niiden muiden ryhmäläisten kanssa tilanteesta.
Tuo on juuri yksi syy miksi ryhmätyöt eivät vaan ole hyvä tapa opiskella.
Itse olin aikoinaan tällainen "pomottaja". En olisi ollut, jos ryhmissäni ei olisi ollut siipeilijöitä. Tein sitten hommia muidenkin puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on juuri yksi syy miksi ryhmätyöt eivät vaan ole hyvä tapa opiskella.
Sitten kun niitä ryhmätöitä esitellään niin ei kukaan kuuntele, varsinkaan minä kun vaan mietin ja jännitän sitä omaa esitystäni.
Olisi kyllä helpompi kirjoittaa yksin kuin ryhmässä.
Tuossa tilanteessa antaisin pomottajan tehdä kaiken haluamallaan tavalla ja jäisin ite vaan roikkumaan vapaamatkustajaks ryhmätyöhön minimieffortilla :D
Ei niillä numeroilla oo mitään väliä eikä kukaan niitä työnhaussa kysele.
T. aiemmin kympin tyttö
Itse ainakin koitin välttää kaikkia kursseja joissa oli ryhmätöitä. Mukaan kun tuli aina "lokkeja" jotka yrittivät päästä toisten siivellä. Yhden kurssin päätin lopettaa koska homma meni täysin perseelleen töiden jakamisen vuoksi. Lopuista (muutamasta) tein sen minkä ko. ryhmä pystyi tekemään.
Onneksi sentään opinnäytyön pystyi tekemään itsenäisesti ilman pelleilyä.
" Viitsisitkö sä kuunnella muitakin, kun tämä on ryhmätyö". Sano vaikka noin.
Ota yhteyttä opettajaan, selitä tilanne ja pyydä ryhmän vaihtoa.