Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikeniä vetää 😞😬

Vierailija
30.09.2025 |

Nyt tarvitaan hyviä neuvoja ja mieluusti vertaistukea.

Mikä ihme on tämmöinen oire, että hampaat _tuntuvat_ koko ajan suussa? Yhtään hammasta ei särje, ja on tarkastettu hampilääkärillä.

Mutta hampaissa, tarkemmin: koko yläleuan hampaistossa on kumma paineen/vedon tunne. Tekee mieli korostetusti pitää leukoja auki, niin että hampaat eivät kosketa yhteen. Vaikka ei tämäkään auta siihen 'tuntumiseen'. 

Tätä on ollut aiemminkin, mutta meni itsestään ohi muutaman kuukauden(!) kuluttua. 

Anyone!?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään vastaavaa? 😬

Vierailija
2/17 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ientulehdus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedä takas

Vierailija
4/17 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/17 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ientulehdus voi edetä parodontiitiksi, joka tuhoaa hampaan kiinnityskudoksia.

Vierailija
6/17 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika suuhygienistille. 

Vierailija
7/17 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri tänään hammaslääkärissä, eikä sanottu mitään ikenistä. Uskoisin, että hl olisi maininnut ientulehduksesta, jos semmoinen on?

Ap

Vierailija
8/17 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli välillä tota samaa, johtui siitä että harjasin liian kovaa ja liian kauan hampaita.

Vierailija
9/17 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa aika suuhygienistille. 

Hammaskiveä ei ole. Käyn suuhygienistillä, kun hl ohjaa sinne. Täällä julkinen hammashoiro toimii näin päin. Et saa hygienistin aikaa, ellei hl olemtodennut hammaskiven pouston tarvetta tms. syytä,

Ap

Vierailija
10/17 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli välillä tota samaa, johtui siitä että harjasin liian kovaa ja liian kauan hampaita.

No tää se vois olla. 👌🏼Harjaan sähköhammasharjalla kaksi kierrosta (antaa aikamerkin 2 min kuluttua), että varmasti tulee kunnolla harjattua. Käytän sensitive-harjapäätä, joka on pehmeä. Mutta ehkä se on liikaa! 

Menikö tuo epämukava ientuntemus ohi, kun vähensit harjaamista? 

P.s. missään ei varoitella, että hampaita voi harjata liikaa! Suositellaan harjaamaan jopa aina aterian jälkeen!  Tässä on sitten tulos... 

Vierailija
11/17 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa olet bruksaaja?

Vierailija
12/17 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla joku leuan lihasten jännitystila tai jotain sellaista.Eikös jotain purentalihasten hierontaakin ihan tehdä?

Vierailija
13/17 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poskiontelon tulehdus? Voi nimittäin aiheuttaa kipuja ylähampaissa.

Vierailija
14/17 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin joskus hampaiden valkaisussa ja sen jälkeen ikenet "tuntuivat" useamman päivän ajan. Käytännössä ne jotenkin kuivuivat siitä käsittelystä ja tunne oli epämukava. Laitoin huulirasvaa niihin, se auttoi.

Vierailija
15/17 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa olet bruksaaja?

Olen kyllä. Miten se aiheuttaa tämmöisen oireen? 

Uskon kyllä, että koko niskan alueen lihaksisto on jumissa.

Ap

Vierailija
16/17 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla joku leuan lihasten jännitystila tai jotain sellaista.Eikös jotain purentalihasten hierontaakin ihan tehdä?

Tällaista on jollain hl-käynnillä selvitetty. Mutta mun leuat liikkuu normaalisti eikä tunnu kipua, jäykkyyttä mihinkään suuntaan. Joten ei jatkettu sitä tutkimuslinjaa.

Tiedän kyllä, että mulla on lihasjumeja ja jännitystä niskassa ja leuoissa.

Ap

Vierailija
17/17 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin joskus hampaiden valkaisussa ja sen jälkeen ikenet "tuntuivat" useamman päivän ajan. Käytännössä ne jotenkin kuivuivat siitä käsittelystä ja tunne oli epämukava. Laitoin huulirasvaa niihin, se auttoi.

Kiitos vinkistä. En ole valkaissut hampuja kyllä, mutta saatan nukkua suu auki (hengittäen suun kautta), joten hampaat varmaan kuivuvat siinä missä suun limakalvotkin.

Joskus ihmettelin, miten kookosöljyä suositellaan hampaisiin siveltäväksi. Ehkä tätä voisi kokeilla. 👌🏼

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän