Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MTV Uutiset: Köyhän perheenäidin epätoivo: "Kysyin lapsilta, pärjätäänkö ilman lämmintä ruokaa" (kiitos hallitus)

Vierailija
30.09.2025 |

MTV Uutiset kertoo artikkelissa Marian perheen tarinan, jossa toimeentulotuen leikkaukset iskevät kipeästi lapsiperheeseen. THL arvioi, että jopa 30 000 lasta ajautuu köyhyyteen hallituksen päätösten seurauksena. Marian perhe elää matalapalkkatöistä huolimatta velkojen ja niukkuuden keskellä, jossa välillä pohditaan, onko varaa edes lämpimään ruokaan. Hän kuvaa, miten köyhyys periytyy ja saa lapset vähättelemään itseään. Hallitus tavoittelee 70 miljoonan euron säästöjä, mutta käytännössä hintana on lapsiperheiden arjen romuttuminen.

On vaikea lukea tätä ilman raivoa. Hallitus säästää lasten ruoasta, mutta rahaa kyllä löytyy maahan muuttajien luksushuviloille, yritystuille ja poliitikkojen kahville. Marian kertomus riisipuurosta ja maitopurkista ei ole mikään yksittäistapaus - tämä on todellisuus monille. Ja silti meillä on päättäjiä, jotka puhuvat "vastuun kantamisesta" samalla kun lapsilta viedään mahdollisuus harrastuksiin ja normaaliin arkeen. Eikö oikeasti hävetä, että Suomessa äidit joutuvat kysymään lapsiltaan, pärjätäänkö ilman lämmintä ruokaa?

Kommentit (740)

Vierailija
621/740 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisanomissuojaa heikennetään. 

Kohta tekin opitte, että kun saatte 6 kuukauden työn 1600 netto palkalla niin siitä pitää säästää 2 kuukauden ansiosidonnais odottelu rahat. 

Aina joutuu odottamaan ansiosidonnaista 2 kuukautta, kun työ päättyy. 

Eikä joudu.

Joutuu. Sun pitää odottaa kaikki lomarahat ennenkuin voit laittaa hakemuksen ja ansiosidonnaista haetaan jälkikäteen. 

No ehkä jos työsuhde loppuu 3 viikkoa ja 4 päivää ennen palkkapäivää ja odottaa ensimmäisten päivärahojen hakemista seuraavan kuukauden loppuun.

Vierailija
622/740 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sen nuoruuden olisi viettänyt vaikka AMK:ssa hankkien kunnollisen ammatin, eikä vanhojen romuautojen takapenkeillä jännisten kopeloitavana ja hässittävänä, niin tilanne voisi olla erilainen.

Työttömiä on AMK tutkinnolla työkokeilussa työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa työpäivä hyllyttämässä tavaroita kaupoissa, laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa, auttamassa osastonsihteeriä sairaaloissa, hoitamassa lapsia päiväkodeissa jne. 

No ei nää miltään rangaistukselta kuulosta. Mukavaa työtä, joista kertyy myös kokemusta. Ja vielä merkityksellisiä. Jos kukaan ei hyllyttäisi, olisi hankalaa käydä ostamassa ruokaa. Jos kukaan ei laittaisi palautettuja kirjoja paikalleen, niin kirjastossa asioiminen o

Sinun vanhuksenryöstäjän mentaliteetillahan tämä on juurikin kuten itse ilmaisit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/740 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisanomissuojaa heikennetään. 

Kohta tekin opitte, että kun saatte 6 kuukauden työn 1600 netto palkalla niin siitä pitää säästää 2 kuukauden ansiosidonnais odottelu rahat. 

Aina joutuu odottamaan ansiosidonnaista 2 kuukautta, kun työ päättyy. 

Eikä joudu.

Kolme viikkoa menee kun voi ensimmäisen lapun täyttää. Onhan se varmaan kauheaa elää kaksi viikkoa lopputilirahoilla 

En mä voinut, kun lomarahat ei ehtineet viimeisen työkuukauden palkka-ajoon. Ne tuli vasta seuraavassa kuukaudessa. 

Vierailija
624/740 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpimäksi ruoaksi kahdella kympillä alennustarrattuja eineslihapiirakoita. Osaakohan äiti itse pyyhkiä takamuksensa? Lasu tuollaisesta pitäisi jo tehdä. Lapset menevät nälkäisinä nukkumaan kun äiti ei osaa tai viitsi tehdä ruokaa.

Vierailija
625/740 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun naapurissa asuu perhe, jossa molemmat vanhemmat käyvät pienipalkkaisessa töissä, toinen lapsi on koulussa, toinen tarhassa. Eivät mitenkän ole nälkäänsä valittaneet. Varmaan tuossa lehden tapauksessa on johonkin tarkoitukseen velkaa otettu enemmänkin, ja niitä ei kai kuulu Kelan maksaa, ei kai koskaan ole kuulunut.

Toivottavasti pääsevät jaloilleen.

Vierailija
626/740 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihapiirakka, tuo ylellinen ruoka, johon ei kellään köyhällä pitäisi olla varaa. :D

Vierailija
627/740 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen tukijärjestelmässä on paha valuvika. Siihen suhtaudutaan kuin pysyvään tuloon, vaikka sen pitäisi olla väliaikaista ja viimesijaista. Suomessa on opittu ihan liian helpolle kun tukia on käytännössä voinut vain käydä hakemassa, ja siksi meillä onkin ihan liikaa sekä ulkomaisia että kotimaisia elätettäviä ihan liian pienellä elättäjäjoukolla.

Tässä täyttä asiaa.

Vierailija
628/740 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen työtön kolmen lapsen yh. En voi käydä töissä koska yksi lapsista vammainen ja kahdella Adhd. Syön itse lasten tähteitä ja jätän omat lääkkeet ostamatta, en käy hammaslääkärissä jne. Turvaan lapsille ruuan ja muun välttämättömän. Kyllä näillä pärjää kun ei itse syö paljoa ja haalii vaatteet ilmaiseksi. Talvikenkiä on vaikea löytää aina.. Mutta en valita on katto pään päällä. 

Vierailija
629/740 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun naapurissa asuu perhe, jossa molemmat vanhemmat käyvät pienipalkkaisessa töissä, toinen lapsi on koulussa, toinen tarhassa. Eivät mitenkän ole nälkäänsä valittaneet. Varmaan tuossa lehden tapauksessa on johonkin tarkoitukseen velkaa otettu enemmänkin, ja niitä ei kai kuulu Kelan maksaa, ei kai koskaan ole kuulunut.

Toivottavasti pääsevät jaloilleen.

Juu, kela ei maksa velkaa. 

Toimeentulotuessa rahoitusvastike ja asuntovelka ei ole menoja eli työttömyyskorvaus riittää, koska asumiskuluna on pelkkä yhtiövastike ja sähkö ja  vesi ja niissä on katto. 

Vierailija
630/740 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, älä ota saikkua itsestä tai lapsista ettet ole huono työntekijä. 

Jos olen sairas, olen pois töistä. Omalla ilmoituksella. Tarvittaessa lääkärintodistuksella. Tosin harvemmin tulee niin monta päivää sairastettua. Lapsi on jo sen ikäinen, että voin hyvin tehdä töitä kotoa, vaikka olisi kipeä. Ei se lapsi sillä parane, että istun vieressä ja katson kun katselee elokuvaa. Miksi kuvittelet, että työnantaja olisi jokin vihollinen, joka kyttäisi jokaista asiaa ja mahdollista virhettä ja haluaisi irtisanoa? Työnantajallani on tarve teettää tietty työ, jonka minä teen ihan hyvää korvausta vastaan. Työnantajani maksaa minulle jopa varsin hyvää tulospalkkiota palkan päälle.

Vierailija
631/740 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysin 20e lahjakortin ja ostin eineslihiksiä. Sekö on lämmintä ruokaa? Tyhmyys ei tule kello kaulassa, näköjään. Kahdellakympillä olisi tehnyt lämpimät ja sämpylät viikoksi viisihenkiselle perheelle helposti.

Mikä teitä vaivaa näissä lihiksissä. 10kpl pussi maksaa normaalisti noin 2,5e ja jos siitä on vielä saanut alennusta, niin ei senkään vertaa. Ruokaa sekin on ja tuskin syövät niitä jatkuvasti. Ehdottomasti yksi halvimmista valmisruoista kaupassa. Tuskin heilläkään on mennyt koko 20e niihin lihapiirakoihin.

Koko ketju pelkästään haukkumista, sairasta. 

Vierailija
632/740 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vittumaisia ihmisiä tässä ketjussa. Auta armias jos köyhä ostaa kerran lihapiirakkaa. Vain kausikasviksia ja kauraa saa syödä ja sekin pitäisi tehdä mukisematta. 500€ pitää pärjätä ja jos ei pärjää niin on tyhmä. Lapsia ei saa tehdä ellei ole satojen tuhansien säästöt ja sit itketään kun ei ole lapsia tarpeeksi. Köyhyys voi kolahtaa kenen tahansa teistä kohdalle ja koska hyvinvointiyhteiskunta on purettu, tulette tekin olemaan omillamme. Sairaus tai työttömyys voi kolahtaa milloin vaan. Toivottavasti sitten nautitte ilkkumisesta.

Siis mitä sinä kuvittelet ihan tavallisten perheiden syövän, jotka ei kylve rahoissa, mutta jotka ei ole köyhiäkään? Voin kertoa, että se ei ole lihapiirakkaa ja että se on niitä kausikasviksia. 

Ihan kuin köyhyydessä olisi kyse jostain vatun lihapiirakoistal IHAN OIKEASTI nyt, jos on edes muutama aivosolu, niin voisi alkaa niitä käyttää.

-eri

Miksi työttömät edelleen kuvittelevat työssä käyvien pienituloisten syövän kaikki ateriat ulkona? Olet häpeä kaikille omillaan eläville, jos kuvittelet kaikkien syövän vain ulkona aamiaisesta illalliseen.

Vierailija
633/740 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toimeentulotuen hakijalle säädettäisiin aiempaa vahvempi velvoite hakea ensisijaisia etuuksia toimeentulotuen sijaan. Ensisijaisia etuuksia ovat mm työttömyysturvaetuudet ja opintotuki. Koskee myös YRITTÄJIÄ joiden yritystoiminta ei ole kannattavaa."

https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/toimeentulotuen-kokonaisuudistus-la…

Vierailija
634/740 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä sain 2 lapsesta lapsilisää 200 + 595 työmarkkinatuen ja maksan puolet vuokrasta + ruoat."

Kai puolisosi sentään maksaa omalla työmarkkinatuellaan puolet ruuista?

Vierailija
635/740 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää koyhiin kohdistuva viha on jo sitä luokkaa, että alan kohta toivoa sotaa Suomeen. Saisivat muuta mietittävää trollit ja muut tunteettomat ihmiset, ja olisi myös heillä jotain pelkoa ja ahdistusta elämässä. Ja voisivat sitten käyttää omaa erinomaista osaamistaan, elämän- ja taloudenhallintaansa isänmaansa hyväksi. 

"Köyhiin" kohdistuva "viha" johtuu siitä ja vain siitä, että "köyhät" haluavat maksattaa elämisensä muilla.

Jos et halua asua sivistysvaltiossa, niin ole hyvä ja muuta pois. Maailmassa on paljon kehitysmaita, joissa on vallassa sun tavalla ajattelevia ihmisiä. Itse asiassa USA voisi olla sopiva. Siellähän Trumpin hallinto on alkanut tappaa köyhiä.

Vierailija
636/740 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiusväri, tupakat ja kaljat tulevat kalliiksi. Samoin kaikki nettiviritykset ja kanavat. Hiuspidennykset, tekokynnet, tatuoinnit ja tekoripset ovat myös kallista turhaketta. Kuulokkeetkin ovat kallis muotijuttu. Ja juu, älä ota mitään lemmikkieläintä. Luovu autosta jos mahdollista. 

Palauta tämä mieleesi.

Vierailija
637/740 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Hallituksen pitäisi myöntää että säästötavoite on liian kunnianhimoinen. Ei tällaisessa ole enää mitään järkeä.

Tai sitten pitää leikata jostain muusta kuin köyhimpien sosiaaliturvasta. Jotkut eläkeläisetkin ovat jo tarjoutuneet leikkausten kohteiksi.

Kansanedustajan palkkioitakin voisi hieman alentaa. 

Mitä ehdottaisit tilanteessa, jossa "köyhimpiä sosiaaliturvan saajia" on yhtäkkiä, vain vuosissa, satojatuhansia lisää. Täysin tämän yhteiskunnan ulkopuolelta. Fiksuna ihmisenä huomasitkin varmaan että Purra ehdottanut mm. puoluetukien leikkauksia, joululahjarahoista luopumista, sotehimmelin perkaamista, ministerinä toimivan kansanedustajan palkkion pienentämistä, yhdistysten ja järjestöjen tukien kautta puolueiden hillotolppien maksuun valuvien miljoonien lakkauttamista mutta aina joku muu pysäyttää nämä leikkaukset ja haluaa niihin vain lisää rahaa. Mikä tähän olisi toimivin keino? ja mikä puolue sen toteuttaisi.  

Vierailija
638/740 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, älä ota saikkua itsestä tai lapsista ettet ole huono työntekijä. 

Jos olen sairas, olen pois töistä. Omalla ilmoituksella. Tarvittaessa lääkärintodistuksella. Tosin harvemmin tulee niin monta päivää sairastettua. Lapsi on jo sen ikäinen, että voin hyvin tehdä töitä kotoa, vaikka olisi kipeä. Ei se lapsi sillä parane, että istun vieressä ja katson kun katselee elokuvaa. Miksi kuvittelet, että työnantaja olisi jokin vihollinen, joka kyttäisi jokaista asiaa ja mahdollista virhettä ja haluaisi irtisanoa? Työnantajallani on tarve teettää tietty työ, jonka minä teen ihan hyvää korvausta vastaan. Työnantajani maksaa minulle jopa varsin hyvää tulospalkkiota palkan päälle.

No, jatkossa sut voidaan irtisanoa. Keksiä joku asiallisen syy ja ottaa tilalle lapseton. 

Vierailija
639/740 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löysin 20e lahjakortin ja ostin eineslihiksiä. Sekö on lämmintä ruokaa? Tyhmyys ei tule kello kaulassa, näköjään. Kahdellakympillä olisi tehnyt lämpimät ja sämpylät viikoksi viisihenkiselle perheelle helposti.

Mikä teitä vaivaa näissä lihiksissä. 10kpl pussi maksaa normaalisti noin 2,5e ja jos siitä on vielä saanut alennusta, niin ei senkään vertaa. Ruokaa sekin on ja tuskin syövät niitä jatkuvasti. Ehdottomasti yksi halvimmista valmisruoista kaupassa. Tuskin heilläkään on mennyt koko 20e niihin lihapiirakoihin.

Koko ketju pelkästään haukkumista, sairasta. 

Silloin kun ei ole rahaa edes pakolliseen, ei osteta satunnaisia herkkuja. Eikä kallista valmisruokaa kun itse tekemällä saa pidemmän ajan ruuat.

Vierailija
640/740 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omenoita, päärynöitä, kirsikoita, viinimarjoja ym. saa ilmaiseksi kun käy soittamassa jonkun mineriittiverhoillussa tai rintamamiestalossa asuvan vanhuksen ovikelloa. Ovat vaan tyytyväisiä kun pihaa siivotaan eikä herkut mene hukkaan, kokeiltu on.

Niistä hillot ja tuoreet mehut koko talveksi, loput pakkaseen ja Eu-kassin vehnäjauhoista ja kananmunista on kiva leipasta omenapiirakkaa silloin kun haluaa.

Mutta mutta. Kun ei ymmärrä niin ei ymmärrä. "Mähän käyn jo matalapalkkatöissä".

Eu-kasseja ei enää jaeta, ei ole jaettu pitkään aikaan.