TIVI: It-alan lupaus petti: Nuorille ei löydy enää töitä, ja tekoäly on vain osasyyllinen
It-alan opiskeleminen oli ennen takuuvarma tapa löytää töitä Yhdysvalloissa, mutta maan it-ala on kokenut työkadon viime vuosina. Maan it-alan yritykset eivät enää palkkaa yhtä paljon alkutason työntekijöitä, mikä on johtanut ihmeelliseen tilanteeseen: yhdysvaltalaiset vastavalmistuneet nuoret eivät välttämättä enää työllisty it-alalle. Ilmiö saattaa johtua tekoälystä.
https://www.tivi.fi/uutiset/a/f2897590-45f1-42dd-9943-e59ec347e275
Itse olen työtön ICT-alan insinööri ja samassa tilanteessa. Mitenhän meidän käy? Opintolainaa on 20K€ ja töitä ei ole. Opiskelinko turhan ammatin ja menikö rahat hukkaan?
Kommentit (46)
Joo on se niin väärin että ysärillä kaikki vähänkin IT taitoiset revittiin suoraan koulunpenkiltä ja nyt ei enää sen alan ihmisille ole kysyntää. Liian nopea muutossykli.
Suomessa mikään ei muutu koska täällä ei ole juuri koskaan palkattu alkutason työntekijöitä ICT-alalle.
Lausuntopalvelussa oli menossa käsittelyyn asia, että tekoäly tekee jatkossa sairaaloissa työvuorolistat ja lisäksi tulee älylattia jolloin hoitajia tarvitaan vähemmän. Siis Suomessa.
Opintolainat tulee viemään monen nuoren ulosottoon. Opiskelijat on pakotettu nostamaan täydet lainat ja nyt ei sitten töitä olekaan. Tulevaisuudessa ei ole tämän vuoksi enää järkeä kouluttautua, siinä on liian suuri taloudellinen riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet softakehittäjä, niin sinun pitää osata käyttää AI-pohjaisia kehitystyökaluja. Niillä kehitys tulee tapahtumaan tulevaisuudessa.
Loin AI:llä koko softan puolessa tunnissa. Seuraavat 2 vuotta meneekin sitten siihen että siitä läjästä haetaan bugit ja korjataan se, että siihen softaan voi luottaa ollenkaan.
Hölmö, sun pitää eka tehdä unit testit yhdellä tekoälyllä, sitten toinen kirjoitaa itse softan, ja kolmas korjaa bugit. Näin ne ei pääse kusettamaan sua.
Mekö siis ei tarvitakaan koodareita afrikasta?