Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TIVI: It-alan lupaus petti: Nuorille ei löydy enää töitä, ja tekoäly on vain osasyyllinen

Vierailija
30.09.2025 |

It-alan opiskeleminen oli ennen takuuvarma tapa löytää töitä Yhdysvalloissa, mutta maan it-ala on kokenut työkadon viime vuosina. Maan it-alan yritykset eivät enää palkkaa yhtä paljon alkutason työntekijöitä, mikä on johtanut ihmeelliseen tilanteeseen: yhdysvaltalaiset vastavalmistuneet nuoret eivät välttämättä enää työllisty it-alalle. Ilmiö saattaa johtua tekoälystä.

https://www.tivi.fi/uutiset/a/f2897590-45f1-42dd-9943-e59ec347e275

Itse olen työtön ICT-alan insinööri ja samassa tilanteessa. Mitenhän meidän käy? Opintolainaa on 20K€ ja töitä ei ole. Opiskelinko turhan ammatin ja menikö rahat hukkaan?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet softakehittäjä, niin sinun pitää osata käyttää AI-pohjaisia kehitystyökaluja. Niillä kehitys tulee tapahtumaan tulevaisuudessa.

Kuka ei osaisi käyttää AI-työkaluja, jos osaa kehittää softaakin? Voisi kuvitella, että halutaan koulujen käyneitä henkilöitä, jotka osaavat teorian hyvin, ja todentavat AI:n antamat ratkaisut hyvin skaalautuviksi projektiin.

Vierailija
22/46 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihervasemminton ohje kuuluu: aina voi myydä persettä tai imeä Peukkua (Alfa-PvP).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus rekrytöinti kriteeri voisi olla, että jos olet käynyt yli 4 vuotta ICT-opintoja, ja todistus on hyvä. Silloin hakija tulee suoriutumaan työn vaatimista softankäyttö taidoista helposti, ja etenee haastatteluun.

Vierailija
24/46 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet softakehittäjä, niin sinun pitää osata käyttää AI-pohjaisia kehitystyökaluja. Niillä kehitys tulee tapahtumaan tulevaisuudessa.