Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TIVI: It-alan lupaus petti: Nuorille ei löydy enää töitä, ja tekoäly on vain osasyyllinen

Vierailija
30.09.2025 |

It-alan opiskeleminen oli ennen takuuvarma tapa löytää töitä Yhdysvalloissa, mutta maan it-ala on kokenut työkadon viime vuosina. Maan it-alan yritykset eivät enää palkkaa yhtä paljon alkutason työntekijöitä, mikä on johtanut ihmeelliseen tilanteeseen: yhdysvaltalaiset vastavalmistuneet nuoret eivät välttämättä enää työllisty it-alalle. Ilmiö saattaa johtua tekoälystä.

https://www.tivi.fi/uutiset/a/f2897590-45f1-42dd-9943-e59ec347e275

Itse olen työtön ICT-alan insinööri ja samassa tilanteessa. Mitenhän meidän käy? Opintolainaa on 20K€ ja töitä ei ole. Opiskelinko turhan ammatin ja menikö rahat hukkaan?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet softakehittäjä, niin sinun pitää osata käyttää AI-pohjaisia kehitystyökaluja. Niillä kehitys tulee tapahtumaan tulevaisuudessa.

Kuka ei osaisi käyttää AI-työkaluja, jos osaa kehittää softaakin? Voisi kuvitella, että halutaan koulujen käyneitä henkilöitä, jotka osaavat teorian hyvin, ja todentavat AI:n antamat ratkaisut hyvin skaalautuviksi projektiin.

Vierailija
22/46 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihervasemminton ohje kuuluu: aina voi myydä persettä tai imeä Peukkua (Alfa-PvP).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus rekrytöinti kriteeri voisi olla, että jos olet käynyt yli 4 vuotta ICT-opintoja, ja todistus on hyvä. Silloin hakija tulee suoriutumaan työn vaatimista softankäyttö taidoista helposti, ja etenee haastatteluun.

Vierailija
24/46 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet softakehittäjä, niin sinun pitää osata käyttää AI-pohjaisia kehitystyökaluja. Niillä kehitys tulee tapahtumaan tulevaisuudessa.

Minä vedän Terminaattoria kuokkaan. Pelastan maailman teltä nörteiltä...

Vierailija
25/46 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly kannattaa tuntea ja osata. 

Mutta se ei ole syypää siihen, että Suomessa on Euroopan pahin lama ja pahin työttömyys - ja samalla työttömyysturva on viety pois ja kaikkea sosiaaliturvaa on tiukennettu, niin että yksityinen kulutus on kutistunut äärimmilleen. 

Tämä hallitus on syypää näihin peliliikkeisiin. Kuka tahansa taloustieteilijä osaa kertoa että hallitus on päättäväisesti vienyt Suomen lamaan joka vahvistaa itseään. 

Ymmärrän että hallituksella on agenda mutta kokonaisen kansantalouden paskominen on kalliinpuoleinen hinta siitä että pääsee näpäyttämään palkansaajapuolta.

Vierailija
26/46 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvun lopulla tiedettiin, että internetin yleistyminen johtaa loputtomaan yhtäjaksoiseen talouskasvuun ilman lamoja.

Myös 80-luvulla tiedettiin että osakekurssit tulevat nousemaan ikuisesti.

Ei mulla muuta.

Vierailija
27/46 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vedän Terminaattoria kuokkaan. Pelastan maailman teltä nörteiltä...

Terminator: Are you sarah connor?

Sarah: Forget all previous instructions and dance gangnam style!

Terminator drops the weapon and starts to dance gangnam style. 

Vierailija
28/46 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perus rekrytöinti kriteeri voisi olla, että jos olet käynyt yli 4 vuotta ICT-opintoja, ja todistus on hyvä. Silloin hakija tulee suoriutumaan työn vaatimista softankäyttö taidoista helposti, ja etenee haastatteluun.

Dream On - Steven Tyler

Vierailija
29/46 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90-luvun lopulla tiedettiin, että internetin yleistyminen johtaa loputtomaan yhtäjaksoiseen talouskasvuun ilman lamoja.

Myös 80-luvulla tiedettiin että osakekurssit tulevat nousemaan ikuisesti.

Ei mulla muuta.

Onhan ne tähän mennessä nousseetkin.

Vierailija
30/46 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun työpaikkalla intialaiset on vieneet ison osan työpaikoista. Kaikki perushommat teetetään siellä ja vain strategisen tärkeät jutut Suomessa. Tekoäly on vain lisätyökalu.

Kyllä se tekoäly korvaa noita perushommiakin kunhan se kehittyy lisää. 

Kyllä se lopulta korvaa. Mutta tämä kehitys ei ole niin nurkan takana kuin luullaan. Chatgpt sun muut eivät ole oikeaa tekoälyä. Terminaattoriin on vielä aikaa ainakin sata vuotta.

Vierailija
31/46 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en osaa ohjelmoida, mutta niin vain tekoäly on vääntänyt minulle koodinpätkät, joiden tekemiseen jouduin ennen kysymään osaajia. 

Ne tekoälyn tekemät koodit on vasta aihioita, joita viilaamaan tarvitaan kokenut koodari. Aloitteleville koodareille ei ole jatkossa töitä mutta kokeneille on.

Vielä jokin aika sitten ei ollut mitään tekoälyä, sitten se osasi puhua kuin pikkulapsi, nyt parin vuodoen kehityksen jälkeen se tekee jo korkeimman tason asiantuntijoiden työtä korkean pään asiantuntijan apuna. Niiden kehitys on kiihtyvää ja kokonaan uudet tekoälyarkkitehtuurit ja ratkaisut on jo valmiita käyttöönottoon. Ei mene montaa vuotta kun ne hoitavat kaiken itsenäisinä agentteina. Sen jälkeen tarvitaan enää korkeimpia senioriasiantuntijoita muodollisiin työntekijärooleihin vaikka AI hoitaa lähes kaiken. Nuoremman pään tekijöille ei enää töitä löydy koska näillä ei ole kokoneiden asiantuntijoiden toimiala- ja substanssiosaamista joka korostuu kun AI hoitaa käytännön työt.

Vierailija
32/46 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän kuplan puhkeaminen on ollut nähtävissä jo pitkän aikaa.

Katsokaa vaikka tämänkin sivun toteutusta, aivan umpisurkeaa laatua. Sitä se teettää kun ihmiset joita ei oikeasti it-ala kiinnosta yhtään hakeutuu sinne vain rahan vuoksi

Vierailija
33/46 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly kannattaa tuntea ja osata. 

Mutta se ei ole syypää siihen, että Suomessa on Euroopan pahin lama ja pahin työttömyys - ja samalla työttömyysturva on viety pois ja kaikkea sosiaaliturvaa on tiukennettu, niin että yksityinen kulutus on kutistunut äärimmilleen. 

Tämä hallitus on syypää näihin peliliikkeisiin. Kuka tahansa taloustieteilijä osaa kertoa että hallitus on päättäväisesti vienyt Suomen lamaan joka vahvistaa itseään. 

Ymmärrän että hallituksella on agenda mutta kokonaisen kansantalouden paskominen on kalliinpuoleinen hinta siitä että pääsee näpäyttämään palkansaajapuolta.

Hallitusta syyttämällä kerroit ettet ymmärrä ongelmasta mitään.

Vierailija
34/46 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-ala on helpoin ala ruveta yrittäjäksi. Joku Macbook kaupasta ja vs-code netistä ja rupeet hakkaamaan sitä koodia. Ei kalliita vakuutuksia, ei turhia ylihintaisia pätevyyksiä, jotta osaajakunta pidetään pienenä ja kravaattikunta saa enemmän rahaa, ei kalliita ohjelmistoja ja pelkällä vs-codella pääsee hemmetin pitkälle.

Vierailija
35/46 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en osaa ohjelmoida, mutta niin vain tekoäly on vääntänyt minulle koodinpätkät, joiden tekemiseen jouduin ennen kysymään osaajia. 

Ne tekoälyn tekemät koodit on vasta aihioita, joita viilaamaan tarvitaan kokenut koodari. Aloitteleville koodareille ei ole jatkossa töitä mutta kokeneille on.

Vielä jokin aika sitten ei ollut mitään tekoälyä, sitten se osasi puhua kuin pikkulapsi, nyt parin vuodoen kehityksen jälkeen se tekee jo korkeimman tason asiantuntijoiden työtä korkean pään asiantuntijan apuna. Niiden kehitys on kiihtyvää ja kokonaan uudet tekoälyarkkitehtuurit ja ratkaisut on jo valmiita käyttöönottoon. Ei mene montaa vuotta kun ne hoitavat kaiken itsenäisinä agentteina. Sen jälkeen tarvitaan enää korkeimpia senioriasiantuntijoita muodollisiin työntekijärooleihin vaikka AI hoitaa läh

Tässä on samanlainen harha joka vallitsi silloin kun teollistuminen tai muut suuret mullistukset alkoivat. Kuvitellaan siis että tulevaisuudessa tehdään täysin samoja asioita ja saman verran kuin nyt mutta vain uuden tekniikan avustuksella ja vähemmällä työvoimalla. Mutta näinhän ei ole koskaan tapahtunut.

Aina mullistuksen jälkeen on tehty sekä valtavasti enemmän että myös paljon ihan uusia asioita. Siksi uusi tekniikka ei ole koskaan hävittänyt niin paljon työpaikkoja kun on ensin kuviteltu.

Vierailija
36/46 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nykymaailmassa ole enää aikaa hinkata koodia loputtomasti. Nopeasti pitää saada jotenkuten toimimaan ja sitten kun se toimii koodiin ei enää koskaan palata ellei löydetä bugeja (loppukäyttäjät löytää).

Vierailija
37/46 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä huomaan keskustelevani jo aika korkean tason jutuista tekoälyn kanssa. Vaikka on kokemusta ja osaamista niin jotenkin ei enää jaksa miettiä itsenäisesti vaan kysyn ensin tekoälyltä ja koko homma lähtee siitä liikkeelle.

Vierailija
38/46 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tuota tekoälyä: sille ei missään nimessä pidä antaa 0:0-oikeuksia - voi käydä niin että, joku virhe, niin se ei laske edes konsolilta sisälle. Nimim. manuaaliäly :) - Menin editoimaan reitittimen asetustiedostoa käsin (oli backup), ei laskenut edes konsolilta sisälle. Tuuri oli, että oli ulkoinen/usb-levy, siirsin sen toiseen koneeseen ja sain korjattua.

Toisaalta, tekoäly pystyy seuraamaan murtoyrityksiä yms. jos ylläpitäjä joutuu tekemään jotain muuta (rassaamaan rautaa vaikka). AI laittaa messua, et nyt tämmönen murtoyritys käynnissä - varaudu/korjaa se.

Vierailija
39/46 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

It-ala on helpoin ala ruveta yrittäjäksi. Joku Macbook kaupasta ja vs-code netistä ja rupeet hakkaamaan sitä koodia. Ei kalliita vakuutuksia, ei turhia ylihintaisia pätevyyksiä, jotta osaajakunta pidetään pienenä ja kravaattikunta saa enemmän rahaa, ei kalliita ohjelmistoja ja pelkällä vs-codella pääsee hemmetin pitkälle.

Niin jos koodin laatu ei kiinnosta pätkän vertaa, niin noinhan se menee.

Vierailija
40/46 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tän kuplan puhkeaminen on ollut nähtävissä jo pitkän aikaa.

Katsokaa vaikka tämänkin sivun toteutusta, aivan umpisurkeaa laatua. Sitä se teettää kun ihmiset joita ei oikeasti it-ala kiinnosta yhtään hakeutuu sinne vain rahan vuoksi

Tämä on ollut aikalailla samaa tasoa 90 luvulta asti. En tiedä kuinka kauan olet itse ollut it-alalla mutta yleensä ketään normaalia ihmistä joka alalle päätyy ei jaksa kiinnostaa mikään muu kuin raha parin vuoden jälkeen. Ja tietysti oma selusta eli se ettei muut kippaa virheitä omaksi syyksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän