Miten tämä nyt nykyään menee? Kannattaako minun köyhän työttömän ottaa lahjana vastaan pieni talo?
Sen arvo on alle 10 000e, mutta periaatteessa ihan asuttava. Olenko sitten suurissa vaikeuksissa jos otan sen? Se olisi vain unelmieni täyttymys.
Kommentit (30)
Onko varaa maksaa sähkö- ja vesilaskut ja kiinteistövero ym jätemaksut, että talo pysyy asuttavana jatkossakin?
Vierailija kirjoitti:
Joudut maksamaan lahjaveron
Mutta eikö se noin halvassa ole aika pieni? Tai sitten ostamme sen niin että se laitetaan minun nimiin ja ostaja maksaa sen oikeasti. Hän vain haluaisi että saisin sen.
Ei kannata, koska läthee asumistuki ja toimeentulotuki alta pois.
Vierailija kirjoitti:
Onko varaa maksaa sähkö- ja vesilaskut ja kiinteistövero ym jätemaksut, että talo pysyy asuttavana jatkossakin?
Olen nyt asunut 10v omakotitalossa vuokralla. Ja olen pystynyt maksamaan kaiken. Olen siis maksanut kiinteistöveron, jätemaksut , vuokran, sähkön ym. Nyt jäin työttömäksi ja en enää halua maksaa sijoittajalle vuokraa. Teen sellaista perustyötä, että uskoisin, että työllistyn kyllä, mutta en nyt ehkä ihan saman tien. Lainaa en ole pankilta saanut pienen palkan takia ja kun ei ole mitään vakuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö se noin halvassa ole aika pieni? Tai sitten ostamme sen niin että se laitetaan minun nimiin ja ostaja maksaa sen oikeasti. Hän vain haluaisi että saisin sen.
Maksimissaan tonni.
Suomessa ei kannata omistaa mitään. Pian olet vararikossa. Parempi vain elellä sossun tuilla tekemättä mitään.
Onko sun mahdollista vaikka pitää airbnb:tä siellä että saisit talosta jotain tuloa?
Tottakai otat sen sitten. Varsinkin jos on unelmasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt asunut 10v omakotitalossa vuokralla. Ja olen pystynyt maksamaan kaiken. Olen siis maksanut kiinteistöveron, jätemaksut , vuokran, sähkön ym. Nyt jäin työttömäksi ja en enää halua maksaa sijoittajalle vuokraa. Teen sellaista perustyötä, että uskoisin, että työllistyn kyllä, mutta en nyt ehkä ihan saman tien. Lainaa en ole pankilta saanut pienen palkan takia ja kun ei ole mitään vakuuksia.
Ei muuta kun muuttoa suunnittelemaan jos uuni/uunit lämmitykunnossa ja katto ehjä.
Mitenkäs varainsiirtovero menee tällaisessa tapauksessa?
Jos olet laskenut, että selviät kaikista, kuluista, elämisestä, ja lahjaverosta, niin ota vaan.
Ota se. Talo opettaa tekemään asioita ja kantamaan vastuuta. Se antaa tyydytystä ja onnistumisen tunnetta, se on sinun talosi ja jää jälkeesi kertomaan tarinaasi.
Vierailija kirjoitti:
Onko sun mahdollista vaikka pitää airbnb:tä siellä että saisit talosta jotain tuloa?
On niin pikkuruinen, että ei kyllä ole. Mutta kun on niin pieni, ja siellä on tulisijoja, niin ajattelin, että lämmitys ei olisi kauhean kallista.
Mitä hyötyä siitä olisi. Onko oma tontti, täysi omistus- ja hallintaoikeus. Selvitä menetätkö etuja joita talon omistaminen ei korvaa. Ja ne kulut siitä talosta, pystytkö maksamaan vaikka asunto olisi ilmainen. Sijainti, pääsetkö irti tarvittaessa. Entä jos saatkin työn kauempaa, voitko vuokrata sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niin pikkuruinen, että ei kyllä ole. Mutta kun on niin pieni, ja siellä on tulisijoja, niin ajattelin, että lämmitys ei olisi kauhean kallista.
Tuon "ajattelin ettei ole kallista" takia ei kannata ottaa.
Tämä on sinun tilaisuutesi oikeasti. Tottakai otat! Sinulla on jo pitkä kokemus omakotitalossa asumisesta. Ehdottomasti otat! Pärjäät kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä siitä olisi. Onko oma tontti, täysi omistus- ja hallintaoikeus. Selvitä menetätkö etuja joita talon omistaminen ei korvaa. Ja ne kulut siitä talosta, pystytkö maksamaan vaikka asunto olisi ilmainen. Sijainti, pääsetkö irti tarvittaessa. Entä jos saatkin työn kauempaa, voitko vuokrata sitä?
Tontti on oma. Ja uskoisin, että selviän, sillä nytkin olen maksanut kallista vuokraa. Ja osaan elää omakotitalossa. Talo on pienessä kylässä. Vähän kyllä syrjässä, että voi olla haastavaa jos haluaa myydä tai vuokrata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon "ajattelin ettei ole kallista" takia ei kannata ottaa.
Tarkoitin, että olen 10v maksanut isomman omakotitalon lämmityskulut, niin tiedän, että tässä ne olisi pienemmät. Ja puilla lämmitys on tuttua.