Äitini puhuu aina ilkeän leimaavasti "Vanhoista pojista" ja Vanhoista piioista"
Miten ihmeessä nykyinen 70-105 vuotiaiden ikäryhmä on onnistunut pariutumaan, kun leimaantuminen noilla otsikossa mainitsemillani nimityksillä on ollut niin pelottavan syrjivä. Äitini ei ole oppinut suvaitsemaan näitä naimattomia, vaikka me hänen 3 lastansakkin ollaan kaikki näitä yksin eläjiä ja lapsettomia. Juuri kertoi kuinka lapsuuden naapurin vanhapiika oli kuollut. Se asia oli se olennainen mikä piti päästä sanomaan.
Kommentit (28)
Pahaltahan se tuntuu tosiaan myös siksi, että hän aina näin puhuessaan sivaltaa myös meitä hänen omia lapsiaan. Varmaan aivan hirveä häpeä.... En tiedä mikä meissä on sitten vikana hänen mielestään. Ollaan ihan heteroja kaikki ja mielestäni ihan normaaleja ihmisiä. Kaikilla vaan suhteet karisi 3- 4 kympin tietämillä. Ennen vanhaan niitä olisi tietenkin irvishampain jatkettu.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sana vanhapiika oli ennen ihan normaali titteli jota käytettiin puhekielessä.. Ei se sanana ollut ilkeilyksi leimaava. Mutta naimattomia ei pidetty mitenkän arvostettuna. Heillä ei yleensä ollut varaa omaan kotiin tai taloon , eikä rahaa käyttää ruokaan ja vaatteisiin ennen vanhaan. Moni joutui muitten armollla elämään. Vasta jokun vaimona tai rouvana ja äitinä nainen sai arvostusta.. Arvokkaan miehen leskivaimo oli siihen aikaan arvostettu paremmaksi. Naimattomia miehiäkin pidettiin jotenkin epäonnistuneina. Eronneita yksinhuoltjia ei siihen aikaan ollutkaan ainakaan minun äitni lähipiirissä.
Miten "vanhasta ajasta" kerrot? Minulla on jo edesmenneitä, naimattomia isotätejä ja -setiä, vanhimmat syntyneet 1900 -luvun alussa. Ainakin ne, jotka olen tuntenut, olivat opiskelleet hyvän ammatin, oli työpaikka ja omistusasunto, harrastuksia ja ystäviä. En myöskään muista, että minun lapsuudessani naimattomia sinkkuja olisi jotenkin syrjitty. Poikkeuksena avioton lapsi ja varsinkin hänen äitinsä olivat jotenkin "alempaa kastia".
Äitisi saa olla sellainen kuin on, hän on oman aikansa lapsi etkö käsitä?
Sinähän se suvaitsematon nyt olet. Et saa äitiäsi omaan muottiisi vaikka mitä tekisit.
Aina haukutte ja arvostelette omia vanhempianne ja kaikkia muitakin itseänne vanhempia. He on eläneet erilaisessa maailmassa! He on lapsena ja nuorena omaksuneet ne arvot ja tavat, jotka silloin oli voimissaan. Niin sinäkin olet tehnyt ja teet. Kun tulet vanhaksi, et enää pysy ajan tasalla uusissa tuulissa vaan ajattelet omalla omaksumallasi tavalla.
Paina kalloosi.
Ootpa tyhmä. Ei se ole mitään "suvaitsemattomuutta" jos lähemmäs sata vuotias ihminen puhuu vanhoista pojista tai vanhoistapiioista. Silloin sinkkuja kutsuttiin niin.
Palstalaisten inceleille riekkuminen taas onkin ihan eri asia...vai?
Ai miten he ovat onnistuneet pariutumaan? No juuri siksi, että on kelpuutettu lähes kuka tahansa, ettei vain ole jääty vanhaksi piiaksi.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi saa olla sellainen kuin on, hän on oman aikansa lapsi etkö käsitä?
Sinähän se suvaitsematon nyt olet. Et saa äitiäsi omaan muottiisi vaikka mitä tekisit.
Aina haukutte ja arvostelette omia vanhempianne ja kaikkia muitakin itseänne vanhempia. He on eläneet erilaisessa maailmassa! He on lapsena ja nuorena omaksuneet ne arvot ja tavat, jotka silloin oli voimissaan. Niin sinäkin olet tehnyt ja teet. Kun tulet vanhaksi, et enää pysy ajan tasalla uusissa tuulissa vaan ajattelet omalla omaksumallasi tavalla.
Paina kalloosi.
Ok, boomer
Miksi et anna muorin horinoiden mennä tiisesta korvasta sisään ja toisesta ulos? Ei mua ainakaan kiinnosta ihmisten mutinat ja arvostelut yhtään eikä niitä muuttaakaan voi, niin miksi välittää.