Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

33-vuotias, kuinka kiire lapsien hankkimisella?

Vierailija
29.09.2025 |

Mies on päättänyt että 2-4 vuoden päästä voitaisiin yrittää lasta, kun molempien elämäntilanne olisi silloin toivottavasti vakaampi. Minulla on pelko, että silloin saattaa olla jo myöhäistä. Olen lukenut naisten hedelmällisyydestä ja mies samoin, mutta en saa mielenrauhaa. Pitäisikö lapsia hankkia nyt vai voiko rauhassa odottaa? Onko joku täällä jäänyt lapsettomaksi tai joutunut odottamaan raskautumista kauan lähempänä neljääkymmentä?

Tiedän faktat mutta haluaisin kuulla kokemuksia, koska en voi kenenkään kanssa tästä asiasta keskustella. 

Kommentit (139)

Vierailija
101/139 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi perustelu on ihan naurettava. Nyt kysyt haluatko lapsia vai et. Jis haluaa niin yritys heti päälle. Jos ei halua niin ei ole syytä jatkaa suhdetta.

Yksi iso syy alhaiselle syntyvyydelle on se, että miehet eivät lapsia halua. Naisia kuitenkin syyllistetään. 

Miksi ketään pitäisi syyllistää jos ei halua saada lapsia? Se on oma valinta eikä pakko.

No kyllä tuollaisesta löysässä hirrestä roikuttamisesta vähän pitääkin syyllistää. Miksei aapeen mies ole sanonut heti alussa rehellisesti ettei halua lapsia ollenkaan?

Mistä tiedät ettei ole kertonut ja ap kuvitellut eri vastauksen. Exäni teki nä

Toki voi olla että ap on vaikka lääkehuurupäissään hallusinoinut tapahtumia.

Mutta keskustelu on mahdotonta jos kierrät kaikki kirjoitetut tosiasiat hallusinoinniksi.

Vierailija
102/139 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi perustelu on ihan naurettava. Nyt kysyt haluatko lapsia vai et. Jis haluaa niin yritys heti päälle. Jos ei halua niin ei ole syytä jatkaa suhdetta.

Yksi iso syy alhaiselle syntyvyydelle on se, että miehet eivät lapsia halua. Naisia kuitenkin syyllistetään. 

Miksi ketään pitäisi syyllistää jos ei halua saada lapsia? Se on oma valinta eikä pakko.

No kyllä tuollaisesta löysässä hirrestä roikuttamisesta vähän pitääkin syyllistää. Miksei aapeen mies ole sanonut heti alussa rehellisesti ettei halua lapsia ollenkaan?

Mistä tiedät ettei ole kerto

Toki voi olla että ap on vaikka lääkehuurupäissään hallusinoinut tapahtumia.

Mutta keskustelu on mahdotonta jos kierrät kaikki kirjoitetut tosiasiat hallusinoinniksi.

Tuokin mahollista. Vauvapalstan alotuksista 90% on keksittyä tai väärinymmärrettyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/139 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ristiriitaiselta tuntuu, että moni täällä sanoo, että lapset pitäisi hankkia alle kolmekymppisenä, tai jopa ettei edes uskaltaisi hankkia esikoista enää 30 ylitettyään. Faktisesti suurin osa kuitenkin nykyään perustaa perheen vasta kolmikymppisenä. Ensin opiskellaan pitkään, sitten halutaan ehkä tehdä ensin uraa, vakiinnuttaa oma asema työelämässä ja sitten perustetaan perhe. Jokainen tuntee itse, kun aika on sopiva. Tokikaan se raskaaksi tuleminen ei aina ole itsestään selviö, eikä sitä tietenkään loputtomiin kannata lykätä, jos lapsia todella haluaa. 

Vierailija
104/139 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ristiriitaiselta tuntuu, että moni täällä sanoo, että lapset pitäisi hankkia alle kolmekymppisenä, tai jopa ettei edes uskaltaisi hankkia esikoista enää 30 ylitettyään. Faktisesti suurin osa kuitenkin nykyään perustaa perheen vasta kolmikymppisenä. Ensin opiskellaan pitkään, sitten halutaan ehkä tehdä ensin uraa, vakiinnuttaa oma asema työelämässä ja sitten perustetaan perhe. Jokainen tuntee itse, kun aika on sopiva. Tokikaan se raskaaksi tuleminen ei aina ole itsestään selviö, eikä sitä tietenkään loputtomiin kannata lykätä, jos lapsia todella haluaa. 

No ei kai se nyt mikään yleinen mielipide ole, kun valtaosa saa esikoisen yli 30-vuotiaana. Valtaosa suomalaisista tosin on käynyt korkeintaan amiksen eikä tee mitään kummoista uraa.

Vierailija
105/139 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP täällä lukemassa elämästään oletuksia. Meillä tilanne on ollut se, että itse en ole halunnut lapsia, mies taas ihan alusta asti ollut varma että haluaa. Olen nyt viimeisen vuoden aikana alkanut lämpenemään ajatukselle perheestä mutta samalla miehen elämäntilanne on muuttunut ja aloittanut (vaikeat) opinnot. Siksi haluaa odottaa vielä. Ja minä stressaan iästä.

Vierailija
106/139 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin ehtii vielä nelivitosena.

Kaikki eivät enää silloin ehdi. Lähes kukaan ei tule luonnostaan raskaaksi. Tiedän, että poikkeuksia on, mutta tätä ei voi luvata 33-vuotiaalle.

Vierailija
107/139 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies haluaa odottaa noin pitkään ja olette olleet jo pitkään yhdessä, niin kannattaa sitten jäädyttää munasoluja, jos haluaa tulla vanhemmaksi. Sitten ei harmita myöhemmin.

Käy ainakin miehen kanssa hedelmällisyysklinikalla testaamassa sun hormonitasot ja pyydä lääkäriltä mielipidettä siitä miten pitkään turvallista odottaa. Miehen pitää olla mukana käynnillä että kuulee sen suoraan.

Varmistaisin myös, että kyseessä ei ole mies, joka ikuisesti tulee siirtämään "valmiutta" tulevaisuuteen. Valitettavasti jotkut miehet tekevät tätä - eivät ole "valmiita", ja oman mukavuuden takia jää suhteeseen, vaikka jo tietää syvällä sisimmässään (jos joskus ei niin syvälläkään) että ei aio tämän puolison kanssa lapsia hankkia. Miehet siis voivat olla mukavuudenhalusta suhteessa, eivätkä ajattele naisen asemaa ja hukkaan valuvia vuosia.

Jos olette olleet pitkään yhdessä ja valinta kumppanuudesta on tehty, niin on outoa, jos hän venyttää tätä päätöstä esim. jopa 4 vuoden päähän. Toi kaksikin on jo liikaa.

Vierailija
108/139 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä turhaan kannata odotella, jos tietää että lapsia haluaa. Minä olin 34v kun mentiin naimisiin. Tulin häämatkalla raskaaksi esikoisen kanssa, ja kymmenen vuoden päästä meillä oli neljä lasta. Nyt olen 53v ja iloinen pesueestani.

Vierailija
109/139 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP täällä lukemassa elämästään oletuksia. Meillä tilanne on ollut se, että itse en ole halunnut lapsia, mies taas ihan alusta asti ollut varma että haluaa. Olen nyt viimeisen vuoden aikana alkanut lämpenemään ajatukselle perheestä mutta samalla miehen elämäntilanne on muuttunut ja aloittanut (vaikeat) opinnot. Siksi haluaa odottaa vielä. Ja minä stressaan iästä.

Tämä on keskeinen lisäys.

Käy mittaamassa sun hormonitasot ja pyydä hedelmällisyyslääkäriltä arvio tilanteesta. Muu on vain arvailua.

Nämä on niin henkilökohtaisia nämä hedelmällisyydet, että ei voi tietää ennalta. Omalta äidiltä varmaan saa osviittaa että millaiset geenit on.

Vierailija
110/139 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tätä, koska olen aloittajan kanssa samaa ikäluokkaa ja painin samankaltaisen kysymyksen äärellä.

Aloittajalle neuvoisin nostamaan asian vielä uudelleen keskusteluun. Onko mies todella tajunnut, että hedelmällisyys laskee koko ajan? Vai voisiko olla kyse siitä, että mies on aiemmin ajatellut tahtovansa lapsia "ehkä joskus", mutta nyt kun olisi "se joskus", hän ei välttämättä aidosti tahdokaan?

Minulla on nimittäin itselläni tilanne, että mies sanoo halunneensa lapsia aina ja minä en ole koskaan ollut varma. Vasta viime kuukausina ajatukseni ovat kallistuneet siihen suuntaan, että tahtoisinkin lapsia ja juuri tämän miehen kanssa. En silti uskalla ottaa asiaa puheeksi, koska pelkään, ettei hän ole enää ajatuksesta innoissaan, kun minä olen jahkaillut ja panikoinut niin paljon.

En ole ehkä paras neuvomaan aloittajaa, jota kehotan keskustelemaan miehensä kanssa, kun en näköjään itsekään osaa sitä omalla kohdallani tehdä

Vierailija
111/139 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntilanne ei tule koskaan olemaan täydellinen ja se ehtii muuttuakin vielä ennen mahdollista synnystystä. Esikoisen kohdalla kesti 1,5 vuotta ja välissä ennen kuin esikoisesta tärppäsi. Välissä oli keskenmenokin, josta palautuminen fyysisesti vei melkein puoli vuotta. Töissä olisi juuri auennut mahdollisuus päästä todistamaan kyvyt ja siirtyä haastavampaan määräaikaiseen hommaan, mutta siinä kohtaa alkoikin vanhempainvapaat. Jos olisi tärpännyt nopeammin tai keskenmenoa ei olisi tapahtunut, olisin ollut opiskelijana.

Ajateltiin sitten tehdä toinen lapsi heti perään, eikä käytetty ensimmäisen puolen vuoden jälkeen mitään ehkäisyä. Silti meni taas 1,5 vuotta ennen kuin toinen sai alkunsa. Toki imetin esikoista 1,5-vuotiaaksi, joten jos sitä aikaa ei huomioida, niin yrittämistä oli vain puoli vuotta. Pieni ikäero olikin sitten yli 2,5 vuotta. Ilmeisesti en ole niin helposti sikiävää sorttia kuin äitini.

Vierailija
112/139 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan tämä nykyinen maailmantilanne huomioonottaen, oletteko valmiita huolehtimaan lasten hyvinvoinnista vakavan sotatilanteen aikana?

Vierailija
113/139 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääketiede aivopesee tuohon, että mitä lapsempana teet lapset sen parempi. Ja sitten on tietysti 50 eri arvomaailmaa ja agendaa jotka vastustavat tätä, sillä sitten nainen ja lapset jäävät yhteiskunnan ja miehen elätettäväksi, eikä nainen teekään 5 työtä samanaikaisesti. Mitään oikeaa vastausta ei ole. 

Vierailija
114/139 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät enää silloin ehdi. Lähes kukaan ei tule luonnostaan raskaaksi. Tiedän, että poikkeuksia on, mutta tätä ei voi luvata 33-vuotiaalle.

Nimenomaan luonnollisesti tulee, mutta nykymetodeissa ei ole mitään luonnollista. Alkaen tuosta, että pannaan 10v ja syötetään naiselle steroideja, jotta tämä ei raskaudu.

Luonnossa naaras ja koiras panevat KERRAN ja naaras tiineytyy tästä. Se on jumalan suunnittelema juttu. Spermakilpailu lisää naaraan hedelmällisyyttä.

Vierailija
115/139 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan luonnollisesti tulee, mutta nykymetodeissa ei ole mitään luonnollista. Alkaen tuosta, että pannaan 10v ja syötetään naiselle steroideja, jotta tämä ei raskaudu.

Luonnossa naaras ja koiras panevat KERRAN ja naaras tiineytyy tästä. Se on jumalan suunnittelema juttu. Spermakilpailu lisää naaraan hedelmällisyyttä.

Hyvänä esimerkkinä se juuri tiineytynyt kokkare ä m m ä . Ei tullut raskaaksi lääkärien hoidoissa, mutta sitten panosuhteessa yhtäkkiä tulikin. En muista nimeä kun en ole kyseisen neidin fani, joku tilallinen blondi kokkare.

Vierailija
116/139 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Mistä tuon kerran vetäisit? Ja minkä lajin naaras ja koiras? Tiesitkö että eri eläinlajeilla, ml. ihmisellä, on erilaisia lisääntymisstrategioita (myös lajien sisällä)?

Vierailija
117/139 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en enää näin 33-vuotiaana edes uskaltaisi lisääntyä ekaa kertaa. 

Mitä ihmeen uskaltamista tuossa olisi?

Keho alkaa jo olla aika vanha, ei palaudu enää monestakaan asiasta samoin kuin nuorena. Raskaus ja synnytys ovat aika isoja fyysisiä koettelemuksia.

No kyllä kannattaa katsoa peiliin, jos jo 33-vuotiaana on noin heikossa kunnossa. Tuon ikäisen keho ei ole vielä niin vanha, että ei kestäisi raskautta. 

Monessa kestävyysurheilulajissa naiset ovat tuonikäisenä uransa kovimmassa kunnossa,en tosin tiedä voiko sitä oikein verrata lasten saamiseen.

Vierailija
118/139 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en enää näin 33-vuotiaana edes uskaltaisi lisääntyä ekaa kertaa. 

Mitä ihmeen uskaltamista tuossa olisi?

Keho alkaa jo olla aika vanha, ei palaudu enää monestakaan asiasta samoin kuin nuorena. Raskaus ja synnytys ovat aika isoja fyysisiä koettelemuksia.

No kyllä kannattaa katsoa peiliin, jos jo 33-vuotiaana on noin heikossa kunnossa. Tuon ikäisen keho ei ole vielä niin vanha, että ei kestäisi raskautta. 

Monessa kestävyysurheilulajissa naiset ovat tuonikäisenä uransa kovimmassa kunnossa,en tosin tiedä voiko sitä oikein verrata lasten saamiseen.

Harvassa kesvätyysurheilulajissa venytään, vuodetaan ja revetään samalla tavalla kuin synnytyksessä.

Vierailija
119/139 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 33-vuotias enkä kyllä jaksaisi enää mitään pikkuvauva-arkea. Oon iloinen että tuli muksu saatua nuorempana. Jos se on teidän haaveenne saada lapsi niin en suosittele vitkuttelemaan asian kanssa kovin kauaa.

Vierailija
120/139 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Mistä tuon kerran vetäisit? Ja minkä lajin naaras ja koiras? Tiesitkö että eri eläinlajeilla, ml. ihmisellä, on erilaisia lisääntymisstrategioita (myös lajien sisällä)?

Siitä että lähes kaikki yksineuvoiset lajista riippumatta toimivat näin. Mikään laji ei pane 10v ja sitten päätä, että nyt saa lapsi tulla, kun on ensin mällätty naisn keho tuusan nuuskaksi spermalla ja huumeilla. Homothan lopulta kuolevat tähän. Sperma on immunosupressantti, eikä se ole tarkoitettu miksikään jatkuvaksi nautintoaineeksi. Tuossa on kyse s eksiorjuudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme