Estonian uppoamisesta 31 vuotta
Eilen tuli täsmälleen 31 vuotta Estonian uppoamisesta, joka tapahtui vuonna 1994. Muistatko vielä missä olit kun tämä tapahtui? Itse katsoin uutiset eka kerran te-toimiston telkkarista.
Kommentit (86)
Olin juuri aloittanut yliopistossa ja asuin virlä vsnhempien nurkissa. Varmaan uutisista luin tai kuulin.
Isäni kuoli siellä, mutta koska olin 4v en asiaa sillä tavalla ajatellut. Hänen nimeä ei löytynyt mistään elossa olevien listoilta ja parin päivän päästä oli selvää että oli kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Jännä päivä oli seurata uutisia. WTC:n ja tsunamin veroinen kauhutarina. Monet kammoksui pitkään kaikkia risteilyitä.
Tsunamissa kuoli enemmän ihmisiä. Toki turistien ja varsinkin suomalaisten osuus oli hyvin mitätön siinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja vieläkään ketään ei ole vangittu koska räjähdys Estonian sisällä upotti laivan ja epäilyksenä oli etenkin armeijan asekuljetukset Estonialla
mihinkään ei voi luottaa maailmassa
Ja tsunamiakaan ei oikeasti tapahtunut?
Norjalaiset puolueettomat tutkijat todistivat että Estonian sisällä oli tapahtaunut valtava räjähdys
Se reikä vaikuttaa siltä, että on auennut kylkeen sisältä päin. Pitkään Ruotsi ja Suomi väittivät että mitään reikää ei olisi.
Olin samassa myrskyssä toisella laivalla, hytti autokannen alla. Vielä 31 vuodenkin jälkeen kaikki Estonia-uutisointi ahdistaa.
Minusta oli tullut äiti reilua viikkoa aikaisemmin ja olin vauvakuplassani kotona, kun telkkarista alkoi tulla uutisia. Kun kuulin, että laivalla oli myös pieniä lapsia ja vauvoja, niin ahdistuin ihan valtavasti. Ajatus, että ei pystyisi suojelemaan tai pelastamaan omaa lastaan, vyöryi kuin hyökyaalto ylitseni. En usko, että olisin reagoinut noin voimakkaasti vielä silloin kun olin lapseton.
Vierailija kirjoitti:
Olin samassa myrskyssä toisella laivalla, hytti autokannen alla. Vielä 31 vuodenkin jälkeen kaikki Estonia-uutisointi ahdistaa.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja vieläkään ketään ei ole vangittu koska räjähdys Estonian sisällä upotti laivan ja epäilyksenä oli etenkin armeijan asekuljetukset Estonialla
mihinkään ei voi luottaa maailmassa
Ja tsunamiakaan ei oikeasti tapahtunut?
Norjalaiset puolueettomat tutkijat todistivat että Estonian sisällä oli tapahtaunut valtava räjähdys
Kysyin tekoälyltä, ja sen mukaan netissä on pyörinyt väärennettyjä raportteja. Joten en ihan heti usko näihin "puolueettomiin" tutkijoihin.
"Kysyin tekoälyltä."
Huoh. Ihmiskunta on menossa, automaattikyniä kehystävän presidentin sanoin, suoraan helvettiin.
Minä synnyin muutama päivä ennen Estonian uppoamista.
Muistan, että kaikki ihmettelivät, miten nopeasti voi iso alus upota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä päivä oli seurata uutisia. WTC:n ja tsunamin veroinen kauhutarina. Monet kammoksui pitkään kaikkia risteilyitä.
Eipä tsunami mikään kauhutarina ole vaan luonnonilmiö.
Neljännesmiljoon kuollutta on minun kirjoissani kauhutarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Kai siinä tajusi, kuinka pienestä oma elämä voi olla kiinni. Jos omalle laivalle olisi käynyt noin, niin en olisi sieltä hengissä selvinnyt. Myrsky oli kauheaa keikutusta ja 14 vuotiaana "kuolemattomana" se oli lähinnä jännää silloin. Kun seuraavana aamuna kuulimme, mitä oli käynyt, todellisuus isku tosi lujaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ripuliin kuolee miljoonaa lasta vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joista suomalaisia 100 jotain
Erilaiset salaliittoteoriat elävät Estonian ympärillä edelleen. Mutta jos katsoo tämän päivän maailmaa missä kaasuputkia räjäytellään, kaapeleita katkotaan ja tehdään ties millaisia operaatioita valtioiden toimesta, ei voi välttyä ajatukselta oliko maailma muka erilainen ja puhtoisempi vuonna 1994?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tsunami kosketti omaakin perhettä ja sukua niin en sitä varsinaisena kauhutarinana osaa pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei päivässä.
Eikä tämä sitä paitsi ole kilpailu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei päivässä.
Eikä tämä sitä paitsi ole kilpailu.
Mitä väliä sillä päivällä on? Tsunami oli luonnonkatastrofi jolle ei ollut syyllisiä.
Vierailija kirjoitti:
Erilaiset salaliittoteoriat elävät Estonian ympärillä edelleen. Mutta jos katsoo tämän päivän maailmaa missä kaasuputkia räjäytellään, kaapeleita katkotaan ja tehdään ties millaisia operaatioita valtioiden toimesta, ei voi välttyä ajatukselta oliko maailma muka erilainen ja puhtoisempi vuonna 1994?
ei ollut, silloin ei vain päästy keskustelemaan kuten nyt voidaan tehdä netin avulla... kaikki tieto oli täysin yksipuolista mitä saatiin tuohon aikaan
Kuulin asiasta ensimmäisen kerran autoradiosta, istuessani auton takapenkillä. Pidin välivuotta lukion jälkeen ja tein töitä, oltiin juuri palaamassa kimppakyydillä yövuorosta. Muistan jopa sen, missä kohtaa tuota työmatkaa tuosta kerrottiin siellä radiossa.