Estonian uppoamisesta 31 vuotta
Eilen tuli täsmälleen 31 vuotta Estonian uppoamisesta, joka tapahtui vuonna 1994. Muistatko vielä missä olit kun tämä tapahtui? Itse katsoin uutiset eka kerran te-toimiston telkkarista.
Kommentit (86)
Tsunami oli öähinnä huvittava, siellä ne on mennä molskuneet. Samasta koulusta yksi lapsi kadotti perheensä siellä, olisiko lösähdellyt toisiaan päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä päivä oli seurata uutisia. WTC:n ja tsunamin veroinen kauhutarina. Monet kammoksui pitkään kaikkia risteilyitä.
Eipä tsunami mikään kauhutarina ole vaan luonnonilmiö.
Neljännesmiljoon kuollutta on minun kirjoissani kauhutarina.
Ja ripuliin kuolee miljoonaa lasta vuodessa.
Mutta ei päivässä.
Eikä tämä sitä paitsi ole kilpailu.
Mitä väliä sillä päivällä on? Tsunami oli luonnonkatastrofi jolle ei ollut syyllisiä.
Mitä syylliset tai niiden puute siihen liittyy, onko kyseessä kauhistuttava tai kauhutarina?
Ei jaksa tätä jankkaamista. Sinä voitit. Tsunami oli joululahja, ja Salenkin tolpassa roikkuminen vain tapaninpäivähupia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä päivä oli seurata uutisia. WTC:n ja tsunamin veroinen kauhutarina. Monet kammoksui pitkään kaikkia risteilyitä.
Eipä tsunami mikään kauhutarina ole vaan luonnonilmiö.
Neljännesmiljoon kuollutta on minun kirjoissani kauhutarina.
Ja ripuliin kuolee miljoonaa lasta vuodessa.
Mutta ei päivässä.
Eikä tämä sitä paitsi ole kilpailu.
Mitä väliä sillä päivällä on? Tsunami oli luonnonkatastrofi jolle ei ollut syyllisiä.
Mitä syylliset tai niiden puute siihen liittyy, onko kyseessä kauhistuttava
Itseasiassa aika paljonkin liittyy. Tsunamissa omaistenkaan ei tarvinut miettiä kuka oli syyllinen.
Tsunami ei olisi kiinnostanut ketään jos ei olisi ollut joulusesonki ja mukana länsituristeja.
Vierailija kirjoitti:
Tsunami oli öähinnä huvittava, siellä ne on mennä molskuneet. Samasta koulusta yksi lapsi kadotti perheensä siellä, olisiko lösähdellyt toisiaan päin.
Tunsiko edes häpeää?
Vierailija kirjoitti:
Tsunami ei olisi kiinnostanut ketään jos ei olisi ollut joulusesonki ja mukana länsituristeja.
Totta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erilaiset salaliittoteoriat elävät Estonian ympärillä edelleen. Mutta jos katsoo tämän päivän maailmaa missä kaasuputkia räjäytellään, kaapeleita katkotaan ja tehdään ties millaisia operaatioita valtioiden toimesta, ei voi välttyä ajatukselta oliko maailma muka erilainen ja puhtoisempi vuonna 1994?
ei ollut, silloin ei vain päästy keskustelemaan kuten nyt voidaan tehdä netin avulla... kaikki tieto oli täysin yksipuolista mitä saatiin tuohon aikaan
Komsii komsaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli tullut äiti reilua viikkoa aikaisemmin ja olin vauvakuplassani kotona, kun telkkarista alkoi tulla uutisia. Kun kuulin, että laivalla oli myös pieniä lapsia ja vauvoja, niin ahdistuin ihan valtavasti. Ajatus, että ei pystyisi suojelemaan tai pelastamaan omaa lastaan, vyöryi kuin hyökyaalto ylitseni. En usko, että olisin reagoinut noin voimakkaasti vielä silloin kun olin lapseton.
Vierailija kirjoitti:
Ja turistit itki että yhyy, ei ollut ketään suomalaisia lääkäreitä heti paikalla auttamassa ja palvelemassa meitä
Estonia oli traaginen Viron kannalta, muutama vuosi aiemmin itsenäistynyt valtio ja sitten tapahtuu tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin isä kuoli tsunamissa
Aihe koskee Estoniaa ja trolli tuli mölisemään tsunamista.
Estonian miehistön toiminnassa näkyi vahvasti virolainen mentaliteetti ja tapa ajatella asioista täysin erilailla kuin me suomalaiset. Neuvostoajan pelko eli syvästi virolaisten mielessä.
Yllättävässä tilanteessa kukaan miehistön jäsen ei uskaltanut toimia. Laivalla ei annettu hälytystä ja matkustajat itse ryhtyivät pelastustoimiin. Miehistö piileksi koloissaan kuin pelokkaat hiiret. Hätäkutsukin lähetettiin peloissaan vasta siinä vaiheessa, kun alus oli pimeänä ja jo aivan kallellaan. Vesivuoto oli havaittu autokannella jo paljoa aikaisemmin, mutta siitäkään ei uskallettu ilmoittaa eteenpäin vaan laivaan tulevaa vettä ihmeteltiin huuli pyöreänä.
Kun tilanne selvisi ulkopuolisille, lähti heti useita aluksia Estoniaa kohti sekä helikoptereita. Alkoi heti tapahtumaan.
Estonia ja tsunami, eihän niitä voi verrata
Oli opintojen työharjoittelujakso. Kuulin onnettomuudesta aamutv:ssä. Olihan se järkyttävää.