Asiantuntija: Potilastyössä huomaa, että varsinkin naisille on tyypillistä syödä aamulla ja aamupäivällä tosi vähän, vaikka se sitten kostau
Lääkäri ja ravitsemusasiantuntija Heidi Puharinen: Aamupäivän ateriat säätelevät loppupäivän ruokahalua ja auttavat siinä, ettei syntyisi energiavajetta, joka aiheuttaa napostelua ja nälkävelan kasautumista iltaan.
Runsaamman puoleinen aamupala ei silti ole se kaikista kehnoin vaihtoehto. Päinvastoin.Pahin virhe on se, ettei syö lainkaan, sanoi laillistettu ravitsemusterapeutti Jan Verho
Kommentit (26)
Minulla ei tee aamulla mieli syödä yhtään mitään. Ei ole nälkä ja väkisin syöminen tuntuu vastenmieliseltä. Runsas aamiainen on viimeinen asia mitä arkeen kaipaan.
Mä syön vapaapäivinä aamupalan ja arkena lounaan 10 maissa. Aiemmin ei uppoa mikään vaikka arkena olenkin hereillä jo 6 jälkeen.
Mulla ainakin aamupalasta tulee vaan tukkoisempi olo ja sit syön pitkin päivää enemmän. Eilen nousin 07 ja söin ekaa kertaa noin klo 20. Ja syömishäiriöiden kanssa kamppailleelle se pakkosyöminen laukaisee ja pahentaa oireita, kai mun pitäs saada syödä ihan ahdistusta silloin kun on nälkä ja kroppa niin sanoo.
Eikö ne ammattilaiset tajua että kehoja ja tarpeita on erilaisia?
Jokainen syö kun on nälkä, ei siinä muuta neuvoa tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin aamupalasta tulee vaan tukkoisempi olo ja sit syön pitkin päivää enemmän. Eilen nousin 07 ja söin ekaa kertaa noin klo 20. Ja syömishäiriöiden kanssa kamppailleelle se pakkosyöminen laukaisee ja pahentaa oireita, kai mun pitäs saada syödä ihan ahdistusta silloin kun on nälkä ja kroppa niin sanoo.
Ei tajua. Jokaisen uniongelmat korjaantuu kun menet 22 maate ja laitat silmät kiinni niin aamulla heräät 6 virkeänä. Siinä sitten teet aamujumpan, lenkin, vedät runsaan aamiaisen marjoilla, hedelmillä, puurolla, leivällä, litralla maitoa ja muulla niin pysyy kilotkin kurissa. Mikä siinä muka on niin vaikeaa?
Joillekin sopii mutta toisilla taas aamusyöminen laukaisee syömishalun, niin ettei sitä syömistä saa lopetettua iltaan päin vaikka olisi kylläinen. Ei ne tee sitä tahallaan tai muiden kiusaksi, koska niin suuri sosiaalinen paine on syödä kunnollinen aamiainen, vaan ihan siitä syytä että ainut toimiva keino millä säädellä syömisiään.
Luulisi että potilastyössä ymmärretään.
Pitkän yöpaaston hyödyistä on paljon tutkimusta. Itselläni on ärtyvän suolen tyyppisiä oireita, jotka pysyvät poissa, kun jätän aamiaisen väliin ja annan suolistolle rauhan pitkälle iltapäivään. Näiden nk. asiantuntijoiden lausunnoilla voi pyyhkiä persettä.
Ei mitään järkeä syödä, jos ei ole yhtään nälkä. Aamupala on minulle ainoastaan ylimääräinen ateria, joka pidemmällä aikavälillä sitten lihottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tajua. Jokaisen uniongelmat korjaantuu kun menet 22 maate ja laitat silmät kiinni niin aamulla heräät 6 virkeänä. Siinä sitten teet aamujumpan, lenkin, vedät runsaan aamiaisen marjoilla, hedelmillä, puurolla, leivällä, litralla maitoa ja muulla niin pysyy kilotkin kurissa. Mikä siinä muka on niin vaikeaa?
Ei taitais työnantaja tykätä, jos menen nukkumaan silloin kun pitäisi töihin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä syödä, jos ei ole yhtään nälkä. Aamupala on minulle ainoastaan ylimääräinen ateria, joka pidemmällä aikavälillä sitten lihottaa.
Ennen luulin noin. En enää. Aloin syödä vähän kerrallaan annosta kasvattaen aamupalaa ja kaikki, minkä syön ennen lounasta, jääkin syömättä päivällisen jälkeen. On ihanaa herätä aamulla nälkäisenä ja syödä aamupala. Painokin on hyvin normaali. Suorastaan normaalialueen puolivälissä tällä tavalla ilman kalorien laskemista.
Rakas pöydän takana pönöttävä tietotyöläinen. Ruokatauko on 20min, sinä aikana ei ehdi syödä mitään runsaita ateroita eikä ole tarkoituskaan, jos ei aio koomata loppupäivää. Jonkun pitää pysyä myös toimintakykyisenä, koska siitä voi riippua toisen ihmisen henki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä se, että töistä kotiutuu klo 22:45 ja työpaikalla pitää olla takaisin klo 7:00?
Tämä on niin kiinni ihmisestä. Istumatyöläisenä en kaivannut ruokaa ennen lounasaikaa. Nyt fyysisessä työssä syön aamulla kunnon puuron, joka pitää nälän kurissa lounaaseen asti. Lounas ei voi olla kovin raskas, koska sitten alkaa väsyttää ja tulee paha olo. Töistä päästessä onkin sitten kunnolla nälkä ja syön aika paljon. En ole silti ylipainoinen. Treenaan, joten kulutan aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä se, että töistä kotiutuu klo 22:45 ja työpaikalla pitää olla takaisin klo 7:00?
Tai vaikka se, että klo 6 pitää olla jo viemässä lasta päiväkotiin, jotta ehtii klo 6:30 lähtevään bussiin ja on klo 7:00 töissä.
Mä olen jo pidemmän aikaa syönyt aamiaisen, mutta oli vuosikymmeniä, että en syönyt. Mulla ei nimittäin ole heti herättyäni nälkä vaan vasta noin 1,5-2 tunnin päästä heräämisestä. Jos yritän väkisin syödä, oksennan. En kuitenkaan ole koskaan halunnut laittaa herätyskelloa soimaan kahta tuntia aikaisemmin kuin mitä pitää lähteä töihin. Varsinkaan silloin, kun kotoa piti lähteä jo kuudelta. Toistakymmentä vuotta etätöitä tehneenä sitten onnistuikin tuo, että aloitti työpäivänsä ihan normaalisti ja söi aamiaisen samalla, kun teki töitä.
Mä syön aamulla puuroa, jotain proteiinia, marjoja ja kahvia. Lounas mahd. kevyt, mutta proteiinia pitää olla, ettei tule nälkä. Kevyt siksi, että muuten tulee iltspäiväkooma. Illalla isompi ateria. Herkkuja pari kertaa viikossa vähän. Alkoa vain muutama lasi kuukaudessa. Normipainossa koko elämä.
N45
Töissä on yksi anorektikko, joka syö joka päivä lounaaksi sellaisen valmispuuropussin. En tajua, miten aikuinen nainen voi jaksaa sellaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen luulin noin. En enää. Aloin syödä vähän kerrallaan annosta kasvattaen aamupalaa ja kaikki, minkä syön ennen lounasta, jääkin syömättä päivällisen jälkeen. On ihanaa herätä aamulla nälkäisenä ja syödä aamupala. Painokin on hyvin normaali. Suorastaan normaalialueen puolivälissä tällä tavalla ilman kalorien laskemista.
Suorastaan normaalipainoinen? Olitko ylipainoinen, miksi?
Ei siinä nyt ole järkeä syödä jos siitä tulee huono olo, oli vuorokaudenaika mikä tahansa.
Mä olen nyt muutaman kuukauden koittanut taas sitä normaalimpaa syömistä ja oon lihonut. Olin (no olen edelleen) hoikka mutta paino on noussut ja rasvaa tullut.
Ei ole itsellä ongelmaa ruokarytmini kanssa niin miksi se on muille? Jaksan paremmin kun syön niukemmalla aikavälillä. Jotkut sut tarvii sen tasaisen syömisen.
Vierailija kirjoitti:
Töissä on yksi anorektikko, joka syö joka päivä lounaaksi sellaisen valmispuuropussin. En tajua, miten aikuinen nainen voi jaksaa sellaisella.
No jos se on anorektikko. Vai oisko vaan normaali hoikka? Kai se nyt kotonaankin syö.
Kai sä muistat kauhistella ja tiputtaa pullaa että varmasti ahdistuu vielä enemmän?
Aamuvuoroon kello soi 4.50. Ei pysty syömään paljoa. Lounaan ehtii syömään klo 13. Siinä välissä haukataan jääkaapista jotain.
Sosekeitto ei ole riittävä lounas sillä se ei sisällä proteiinia lähes ollenkaan.