Miten hoituu lapselle nimen antaminen, kun ei kuuluta kirkkoon?
Kuka sen nimen antaa ja miten lapsi ja nimi siirtyvät väestörekisterijärjestelmään?
Kommentit (8)
viet väestörekisterikeskukseen (tai postitat). Ei muuta.
Ilmoitat sinne vaan kumpi tuli ja monta etunimeä lapselle haluat, niin sieltä tulee postissa 1-4 viikon sisällä lapsen nimi.
Nimiäiset pidettiin, kun lapsi oli reilu parikuinen. Meidän perheemme näköinen tilaisuus vanhassa kahvilassa ja tunnelma mukavan rento. Isä piti puheen ja kertoi vauvan nimen ja esitteli " kummit" ja sitten kahviteltiin vanhojen lastenlaulujen soidessa taustalla.
nimiäiset on sellaset ihan vapaat juhlat,kakkua ja kaikkea ja sitten jossain vaiheessa ilmoitetaan lapsen nimi. näin meillä tehtiin.
Väestörekisterikeskukseen kuuluvilla lapsilla ei siis ole varsinaisia kummeja, mutta aika monet tuntuu kuitenkin nimeävän muutamia henkilöitä, olkoon ne sitten aikuisystäviä tai kummituksia. Ihan kiva tapa mun mielestäni.
Tai jos järjestätte, voitte tehdä niistä ihan sellaiset kuin itse haluatte.
pakko olla eikä juhliakaan. Itse pidimme pienimuotoiset kakkukahvit ja ystäväni pyysin " kummiksi" . Kaverini ei kuulu kirkkoon eikä juhlistanut mitenkään, ilmoitti vain, että nimi on annettu ja se on..
Samalla lailla kirkkoon kuuluvatkin antaa lapselleen nimen: kirjoittaa lapsen nimen siihen lappuun, mutta antavat sen papille, joka toimittaa tiedon seurakuntaan ja maistraattiin.