Vielä parikymmentä vuotta sitten kasvissyöjät söivät ihan yleisesti maitotuotteita. Oli juustot, rahkat ja kermat käytössä
Nykyäänhän tuollaista ei enää lueta kasvissyönniksi. On vain jättänyt lihan pois. Maidontuotantoa siis tuetaan edelleen.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se ongelma, jos esimerkiksi juhliin ilmoittautuu kasvissyöjäksi, saa vegeruokaa, vaikka ihanat juustot olisivat maistuneet paremmin kuin kusinen risotto.
Mikä "kasvissyöjä" se sellainen on, jos yhtä ateriaa ei voi syödä niitä kasviksikunnan tuotteita vaan kokoajan pitää olla huulet kiinni siinä lehmän utareessa
Jos ne olisikin herkullisia kasvisruokia, mutta poikkeuksetta tarjolla on jotain tofua, seitania tms, joita en nyt vaan kertakaikkiaan voi sietää.
Tykkäätkö mistään ruoasta mikä ei sisällä eläinkunnan tuotteita
Kyllä, esim intialaiset kasvisruuat ovat hyviä. Ratatouillessakaan ei taida olla kuin kasviksia ja uunijuurekset maistuvat kyllä.
Mutta noin muuten, yleensä suosikkikasvisruokani sisältävät juustoa, kermaa tai kananmunaa. Osassa vaan rakenteen vuoksi (esim kasvispihvit). Joissakin taas se juusto on oleellinen osa makua, esim aura-punajuurivuoka tai kesäkurpitsa-halloumi-paistos.
Lihaa en kaipaa, enkä tarvitse mitään sitä jäljittelevääkään, mutta maitotaloustuotteista, etenkään juustoista en pystyisi luopumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, esim intialaiset kasvisruuat ovat hyviä. Ratatouillessakaan ei taida olla kuin kasviksia ja uunijuurekset maistuvat kyllä.
Mutta noin muuten, yleensä suosikkikasvisruokani sisältävät juustoa, kermaa tai kananmunaa. Osassa vaan rakenteen vuoksi (esim kasvispihvit). Joissakin taas se juusto on oleellinen osa makua, esim aura-punajuurivuoka tai kesäkurpitsa-halloumi-paistos.
Lihaa en kaipaa, enkä tarvitse mitään sitä jäljittelevääkään, mutta maitotaloustuotteista, etenkään juustoista en pystyisi luopumaan.
Eli et oo tottunut syömään mitään palkokasveja tai sellaista, mikä oikeasti pitäis nälkää vaan otat kalorit aina siitä juustosta
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Kyllä. Olin 90-luvun lopulta 2000-luvun puoliväliin kasvissyöjä. Olin lakto-ovovegetaristi. Eläinkunnan tuotteista söin vain maitotuotteita ja kananmunaa. En syönyt mitään millä on kasvot. Silloin vegetarismi oli aika yleistä.
Muistan kuinka minua ärsytti kun jotkut jotka söivät myös kalaa ja/tai kanaa, sanoivat olevansa kasvissyöjiä!
Vähitellen sitten täysi veganismi alkoi yleistyä ja se vaikuttaa syrjäyttäneen vegetarismin. Itse en koskaan rupeaisi vegaaniksi, mutta vegetarismi oli ihan ok. Vieläkin syön paljon kasvisruokia.
90-luvulla muistan, että suurin osa kasvissyöjistä oli nimenomaan lakto-ovo vegetariaaneja. Vegaanit ovat yleistyneet aika vastikään. Oma huomioni on, että lakto-ovot on täysin ns. normaalin oloisia mutta vegaanit on pidemmän päälle aneemisen oloisia. Mm. Oma veljeni ja hänen kaveripiirissään useampi. Vähän ohi aiheen mutta itse en
Et oo väärässä. Kaikilla vegaaneilla on joko masennus, suolistosairaus, anemia tai jotain käsittämättömiä särkyjä. Useimmilla useita näistä.
Onneks suurin osa ihmisistä lopettaa kasvisruokavaliokokeilut muutamassa kuukaudessa, kun oireita alkaa tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Kyllä. Olin 90-luvun lopulta 2000-luvun puoliväliin kasvissyöjä. Olin lakto-ovovegetaristi. Eläinkunnan tuotteista söin vain maitotuotteita ja kananmunaa. En syönyt mitään millä on kasvot. Silloin vegetarismi oli aika yleistä.
Muistan kuinka minua ärsytti kun jotkut jotka söivät myös kalaa ja/tai kanaa, sanoivat olevansa kasvissyöjiä!
Vähitellen sitten täysi veganismi alkoi yleistyä ja se vaikuttaa syrjäyttäneen vegetarismin. Itse en koskaan rupeaisi vegaaniksi, mutta vegetarismi oli ihan ok. Vieläkin syön paljon kasvisruokia.
90-luvulla muistan, että suurin osa kasvissyöjistä oli nimenomaan lakto-ovo vegetariaaneja. Vegaanit ovat yleistyneet aika vastikään. Oma huomioni on, että lakto-ovot on täysin ns. normaalin oloisia mutta vegaanit on pidemmän päälle aneemisen oloisia. Mm. Oma veljeni ja hänen kaveripi
Et oo väärässä. Kaikilla vegaaneilla on joko masennus, suolistosairaus, anemia tai jotain käsittämättömiä särkyjä. Useimmilla useita näistä.
Onneks suurin osa ihmisistä lopettaa kasvisruokavaliokokeilut muutamassa kuukaudessa, kun oireita alkaa tulla.
no sieltäpä tulikin sitten taas tämmöinen anti-vegaani pahan olon purkaus
Vierailija kirjoitti:90-luvulla muistan, että suurin osa kasvissyöjistä oli nimenomaan lakto-ovo vegetariaaneja. Vegaanit ovat yleistyneet aika vastikään. Oma huomioni on, että lakto-ovot on täysin ns. normaalin oloisia mutta vegaanit on pidemmän päälle aneemisen oloisia. Mm. Oma veljeni ja hänen kaveripiirissään useampi. Vähän ohi aiheen mutta itse en
Paradoksaalisesti maitotuotteet tai kananmunat ei kumpikaan sisällä rautaa, suuri kalsiumin määrä pitemminkin estää raudan imeytymistä
Aika monella tää onkin korvien välissä. Heti kun kuulevat että joku on vegaani, näkevät tässä kaikenlaisia puutostiloja vaikka siihen asti olisivat suhtautuneet kuin keneen tahansa
Tunnen suhteettoman määrän vegaaneja koska pyörin vihervasemmistossa. Siellä tän valitettavasti näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et oo tottunut syömään mitään palkokasveja tai sellaista, mikä oikeasti pitäis nälkää vaan otat kalorit aina siitä juustosta
Syön kyllä palkokasvejakin. En syö juustoa kaloreitten vuoksi, vaan se nyt vaan maistuu hyvältä. Sen sijaan esim tofu ei maistu hyvältä. Eikä quorn.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen suhteettoman määrän vegaaneja koska pyörin vihervasemmistossa. Siellä tän valitettavasti näkee.
Miks pyörit "vihervasemmistossa" jos se on niin sietämätöntä
Vierailija kirjoitti:
Syön kyllä palkokasvejakin. En syö juustoa kaloreitten vuoksi, vaan se nyt vaan maistuu hyvältä. Sen sijaan esim tofu ei maistu hyvältä. Eikä quorn.
Miten oot syönyt tofua. Kunnolla rapeaks paistettuna se ei oikein maistu miltään, tai ehkä vähän joltain kananmunan valkuaiselta.
Eipä siinä, makuasioista on turha väitellä. Quornia en oo itse maistanut, eikä muutenkaan kaupassa myytävät ns. kasvisproteiinit oikein innosta koska niissä on aina niin vahva säilöntäaineen sivumaku. Itse tehdyt pihvit jne voi olla ihan ok
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön kyllä palkokasvejakin. En syö juustoa kaloreitten vuoksi, vaan se nyt vaan maistuu hyvältä. Sen sijaan esim tofu ei maist
Ihmiset ei oikein ylensä edes tajua miks ne tekee jotain asioita. Tupakoitsijakin saattaa sanoa että tupakka maistuu hyvältä, tai että tupakansavu tuntuu hyvältä keuhkoissa. Vaikka oikeasti kyseessä on myrkyllinen kaasu ja tunne sitä hengittäessä on jotain tukehtumisen tunteen suuntaista. Nikotiinikoukku kuitenkin saa aivot yhdistämään nämä tunteet siihen nikotiinin vaikutukseen aivoissa, jolloin käyttäjä saattaa juuri muotoilla asian niin että tupakka "maistuu hyvältä"
Juustokin on täynnä suolaa ja rasvaa. On myös teorisoitu, että sen proteiinit hajotessaan tuottaa elimistössä mielihyvähormoneita. Tän systeemin on luontoäiti luonut saadakseen poikaset pysymään emon tissillä. Nyt siinä lehmän tissillä pysyy aikuiset ihmiset, jotkut mättää kilotolkullakin juustoa joka viikko
Paljonko itse syöt juustoa?
Minä sanon edelleen olevani kasvissyöjä, vaikka käytän sekä muna-, maito- että kalatuotteita. Eli en ole vegaani. En vain syö lihaa. Paitsi kalaa. 20 vuotta sitten se oli vain että jaa okei selvä homma.
En edelleenkään näe tarvetta määritellä asiaa sen tarkemmin. Ei sitä nykyään edes tarvitse, kun joka paikassa on sopivia vaihtoehtoja muutenkin. Ja jos tarvitsee, sanon yleensä edelleen että olen kasvissyöjä. Tai sitten sanon, etten syö muuta lihaa kuin kalaa.
Minulle on sinänsä ihan sama, miten muut sen määrittelee tai kokeeko joku minun kutsuvan itseäni kasvissyöjäksi väärin perustein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjä ja vegaani on täysin eri asiat.
Perinteisiä kasvissyöjiä ei enää katsota hyvällä. Nykyisin pitää olla vegaani.
Eikä pidä olla. Jos joku vegaani ajattelee noin, ruokavalionsa on jo vaurioittanut aivotoimintaa.
Kaupoissa ja ravintoloissa on yleensä vaan vegaaniruokaa ja sitten liharuokaa. Perinteiset kasvissyöjät ovat väliinputoajaryhmä jota ei huomioida juuri mitenkään.
Minunlaiseni sekasyöjä on päätynyt syömään lounaspaikoissa enemmän liharuokia, koska kasvisruoat on korvattu jollain vegaanisilla lihankorvikeruuilla. Oi, kun vielä saisikin entisiä kasvisruokia, joissa saattoi kasvisten lisäksi olla juustoa tai sitten oli pelkkiä kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön kyllä palkokasvejakin. En syö juustoa kaloreitten vuoksi, vaan se nyt vaan maistuu hyvältä. Sen sijaan esim tofu ei maist
Ihmiset ei oikein ylensä edes tajua miks ne tekee jotain asioita. Tupakoitsijakin saattaa sanoa että tupakka maistuu hyvältä, tai että tupakansavu tuntuu hyvältä keuhkoissa. Vaikka oikeasti kyseessä on myrkyllinen kaasu ja tunne sitä hengittäessä on jotain tukehtumisen tunteen suuntaista. Nikotiinikoukku kuitenkin saa aivot yhdistämään nämä tunteet siihen nikotiinin vaikutukseen aivoissa, jolloin käyttäjä saattaa juuri muotoilla asian niin että tupakka "maistuu hyvältä"
Juustokin on täynnä suolaa ja rasvaa. On myös teorisoitu, että sen proteiinit hajotessaan tuottaa elimistössä mielihyvähormoneita. Tän systeemin on luontoäiti luonut saadakseen poikaset pysymään emon tissillä. Nyt siinä lehmän tissillä pysyy aikuiset ihmiset, jotkut mättää kilotolkullakin juustoa joka viikko
Paljonko itse syöt juustoa?
Ei kaikki maidon proteiinit vaan kaseiini
https://www.mountsinai.org/about/newsroom/2015/study-reveals-that-chees…
Hajoaa kesomorfiineiksi jonka ei ole pelkästään teoristoitu, vaan näytetty vaikuttavan aivoissa huumeen tavoin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupoissa ja ravintoloissa on yleensä vaan vegaaniruokaa ja sitten liharuokaa. Perinteiset kasvissyöjät ovat väliinputoajaryhmä jota ei huomioida juuri mitenkään.
Minunlaiseni sekasyöjä on päätynyt syömään lounaspaikoissa enemmän liharuokia, koska kasvisruoat on korvattu jollain vegaanisilla lihankorvikeruuilla. Oi, kun vielä saisikin entisiä kasvisruokia, joissa saattoi kasvisten lisäksi olla juustoa tai sitten oli pelkkiä kasviks
Jännä kun ei oo itsellä ollut ikinä vaikeuksia löytää tällaista perus kasvisruokaa
Mut joo, anti-vegaaneita ei paljon faktat kiinnosta, kun tavoitteet on puhtaan ideologiset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjä ja vegaani on täysin eri asiat.
Perinteisiä kasvissyöjiä ei enää katsota hyvällä. Nykyisin pitää olla vegaani.
Eikä pidä olla. Jos joku vegaani ajattelee noin, ruokavalionsa on jo vaurioittanut aivotoimintaa.
Minunlaiseni sekasyöjä on päätynyt syömään lounaspaikoissa enemmän liharuokia, koska kasvisruoat on korvattu jollain vegaanisilla lihankorvikeruuilla. Oi, kun vielä saisikin entisiä kasvisruokia, joissa saattoi kasvisten lisäksi olla juustoa tai sitten oli pelkkiä kasviks
Huomattavasti helpompaa on edelleen löytää perus kasvisruokaa, jossa on voita, kermaa, ehkä juusto, kuin täysin kasvipohjaista ruokaa. Mitä ihmettä oikeen selität
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:90-luvulla muistan, että suurin osa kasvissyöjistä oli nimenomaan lakto-ovo vegetariaaneja. Vegaanit ovat yleistyneet aika vastikään. Oma huomioni on, että lakto-ovot on täysin ns. normaalin oloisia mutta vegaanit on pidemmän päälle aneemisen oloisia. Mm. Oma veljeni ja hänen kaveripiirissään useampi. Vähän ohi aiheen mutta itse en
Paradoksaalisesti maitotuotteet tai kananmunat ei kumpikaan sisällä rautaa, suuri kalsiumin määrä pitemminkin estää raudan imeytymistä
Aika monella tää onkin korvien välissä. Heti kun kuulevat että joku on vegaani, näkevät tässä kaikenlaisia puutostiloja vaikka siihen asti olisivat suhtautuneet kuin keneen tahansa
Ihmiset tietää että eläintuotanto on aivan kamalaa rääkkäystä ja eläinten hyväksikäyttöä, mutta on helpompaa leimata vegaaniruokavalio epäterveelliseksi, jopa vaaralliseksi, Ja vegaanit hulluiksi. Kuin miettiä omaa kulutuskäytöstään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juustokin on täynnä suolaa ja rasvaa. On myö
Täähän menikin mielenkiintoseksi. Olen kyllä tietoinen sokeri- ja hiilarikoukusta. Mutta, että niiden lisäksi kärsinkin vielä suola-rasvakoukusta, jonka takia haluan syödä juustoa. Aina sitä oppii uutta.
Niin ja tupakka ei maistu hyvältä, eikä tunnu keuhkoissa hyvältä. Mutta se tuntuu päässä hyvältä, ainakin se ensimmäinen tupakki tauon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Täähän menikin mielenkiintoseksi. Olen kyllä tietoinen sokeri- ja hiilarikoukusta. Mutta, että niiden lisäksi kärsinkin vielä suola-rasvakoukusta, jonka takia haluan syödä juustoa. Aina sitä oppii uutta.
Niin ja tupakka ei maistu hyvältä, eikä tunnu keuhkoissa hyvältä. Mutta se tuntuu päässä hyvältä, ainakin se ensimmäinen tupakki tauon jälkeen.
Eikö suola-rasva-koukusta oo puhuttu iät ajat.
Nykyisin ihmiset ehkä paremmin ymmärtää että tupakoinnissa on kyse puhtaasti nikotiiniaddiktiosta. Aikaisemmin ihmiset selitteli sitä kaikenlaisella tavalla, tai maulla, tai millä lie "käsille tekemistä". Jostain syystä se poltettava tavara kuitenkin piti olla juuri sitä tupakka-kasvin lehteä, keinosavukkeissa ei ollut samaa makua tai tunnelmaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun ei oo itsellä ollut ikinä vaikeuksia löytää tällaista perus kasvisruokaa
Mut joo, anti-vegaaneita ei paljon faktat kiinnosta, kun tavoitteet on puhtaan ideologiset
Etkö ole oikeasti törmännyt työpaikkaruokaloiden vegaaniruokiin. Kasviskiusaus ei ole kasviskiusaus, vaan kinkkukiusaus, jossa kinkku on korvattu härkiksellä ja kerma kauramaidolla. Ts. sen sijaan, että tehtäisiin ksvisruokia, yritetään tehdä liharuokia ilman lihaa. Ennen tehtiin oikeita kasvisruokia, mutta niissä ei kuulemma ole tarpeeksi proteiiniä vegaaneiile.
Sekasyöjänä vielä helpompaa!
Miks ees oot kasvissyöjä, jos helppous on tärkein kriteeri