Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Pyhäruokaa"?

Vierailija
28.09.2025 |

Eli kysytään tämmöistä : mitä teillä syödään pyhänä? Onko jotenkin hienompaa kuin arkena tehty ruoka?

Meillä ei välttämättä ole mitenkään kalliimpaa kuin arkiruoka. 

Meillä panostetaan siihen, että ruuanlaittoon käytetään enemmän aikaa kuin arkena ja syödään koko perhe yhdessä, kaikessa rauhassa. Arkena ei tuohon aina ole mahdollisuutta. 

Tänään ruokana lihapullat ja perunamuusi, ruskean kastikkeen kera ( nämä itse alusta asti tehtynä, ei eineksiä /valmisteita). Jälkiruokana mansikkarahkaa.

Juu, uskon että palstan hengen mukaisesti joku ryntää saarnaamaan kuinka heillä AINA tehdään kaikki alusta alkaen ITSE. Nyt kuitenkin kaipaisin hyvän mielen vastauksia tuosta pyhäruuasta.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyhän Johanneksen pataa

Vierailija
2/21 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiteen lämmitetään kokoelma viikolta jääneitä tähteitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat ilmeisesti sunnuntaita, pyhäthän ovat sitten erikseen.

En tiedä, syödäänkö meillä jotain parempaa ruokaa, mutta mitään puuroja ja keittoja ei sunnuntaisin ole, vain arkisin. Tämä nyt johtuu ehkä siitäkin, että sunnuntaisin ei laiteta kuin yhden kerran ruokaa. Tänään meillä keitetään perunat, tehdään kastike ja paistetaan kalaa. Lisäksi tehdään punajuurilaatikko.

Vierailija
4/21 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuin vielä vanhemmillani, niillä oli tapana arkena tarjota jotain nopeaa ja helppoa ruokaa, myös eineksiä. Viikoloppuna tekivät aina jotain parempaa ja aikaavievää. Niiden tähteitä myös usein syötiin uudelleen alkuviikosta.

Itse syön arkena terveellisesti. Kreikkalaista salaattia ja sen kanssa joku lisuke, kuten pihvi ta broilerinkoipi. Viikonloppuna mekin teemme itse jotain suuritöisempää tai käydään ulkona syömässä. Noista itsetehdyistä jää usein yli ja pistän annosrasioissa pakkaseen. Syön niitä sitten töissä lounaaksi.

Vierailija
5/21 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä avaus!

Meidän kotona syödään usein jotain mitä tyttäret toivovat. Molemmat tulevat usein koko viikonlopuksi kotiin. Muuten ovat molemmat opiskelupaikkakunnillaan arkisin. Lauantai on usein koko perheen yhteinen päivä- käydään yhteisessä harrastuksessa. Syödään jotain helppoa ja nopeaa. Eikä pyhänäkään mitään kallista syödä. Tänään esimerkiksi itse tehtyjä hampurilaisia. 

Vierailija
6/21 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ruokalistalla: Pakaste sei (xtra alaskanseiti), pakastevihanneksia/Kasviksia (xtra broccoli mix) ja riisiä. Lounaaksi ja päivälliseksi. Aamupalalla: kahvi, pannukakkuja+maapähkinävoita+banaaneja. Iltapalaksi kaurapuuroa+raejuustoa+marjoja.

Vierailija
7/21 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat ilmeisesti sunnuntaita, pyhäthän ovat sitten erikseen.

En tiedä, syödäänkö meillä jotain parempaa ruokaa, mutta mitään puuroja ja keittoja ei sunnuntaisin ole, vain arkisin. Tämä nyt johtuu ehkä siitäkin, että sunnuntaisin ei laiteta kuin yhden kerran ruokaa. Tänään meillä keitetään perunat, tehdään kastike ja paistetaan kalaa. Lisäksi tehdään punajuurilaatikko.

Jos ihan tarkkoja ollaan niin sunnuntai ON pyhäpäivä. Ainakin kristityillä ja tilinauhan mukaan. 

Meillä nykyään tilataan usein jotain hyvää. Lapset kun eivät enää kotona asu. Esimerkiksi jouluna taas niitä perinteisiä jouluruokia. 

Vierailija
8/21 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntaina syödään usein vähän parempaa ruokaa koska meillä on aina yksi tai kaikki lastemme perheistä syömässä.

Herkullisia pataruokia, paistia, kalaa. Joskus teemme lähi-Idän mezepöydän tai italialaista ruokaa antipastoineen. Ei välttämätyä kallista mutta aina herkullista.  Hyviä viinejä ruokajuomana

Silloin on aikaa ruuanlaittoon ja ruokaa jää yli maanantaillekin. 

Vierailija
9/21 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa tänään muusi,kastike ja pullat. Aamulla oli aikaa leipoa sämpylöitä. Ehkä just, että enemmän aikaa käyttää siihen ruokaan ja voi olla jotain vähän raskaampaa kuin arkena. Esim.joka päivä en käyttäisi kuohukermaa, smetanaa tms tai syö jälkiruokaa. Pyhänä sitten voi hyvillä mielin ja ajan kanssa.

Vierailija
10/21 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Mulla on tämmönen tapa, että lämmitän lounaaksi perjantaina töistä ostamani ylijäämäruuan.

Päivälliseksi menen joskus vanhemmille syömään. Jos syödään jotain hienompaa niin vien vaikkapa pihvit tms. 

Muuten meikäläinen syö aika onnettomasti, mutta jäänyt tapa, että sunnuntain päivällinen on erityinen juttu. 

M28

Vierailija
11/21 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään sunnuntaisin sitä, mitä lauantain ilta-alesta on saatu. Joskus lauantai on tosi hyvä punalappupäivä, joskus taas ei ole paljon mitään. Eilen oli aika huono tarjonta, joten tänään syödään riisipiirakoita, verilettuja, eilisiä keitettyjä perunoita ja pakastimesta kaivettuja sekavihanneksia.

Vierailija
12/21 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos jotain edes saa. Kiitos Orpo ja Purra. 

Vierailija
13/21 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hiukan päinvastoin. Viikonloppuisin on usein niin paljon menoa ettei silloin ehdi suuremmin kokkailemaan. Sen sijaan arkena mulla on paljonkin aikaa kun en käy töissä. Eli meillä ns. parempi ruoka on usein torstaina (viimeksi itsetehtyä tuorepastaa ja lammasragu).

Vierailija
14/21 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tänään on valkosipulikermaperunat, porsaan uunifilee, punaviinikastike, rakuunaporkkanat ja tomaattisipulisalaatti. Yleensä sunnuntaisin syödään ihan mitä sattuu, tai lauantain jämiä. Tänään poikkeuksellisesti oikein teen ruokaa. Tuli sellainen fiilis.🤗

Vierailija
15/21 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostimme kesällä uuden Airfyerin. Kaksi pesällisen. Nyt on jo tullut tavaksi että teemme usein airfryerillä sunnuntain ruoan. Niin tänäänkin.  Lämpimiä voileipiä.

Vierailija
16/21 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on perinteenä nyt, että sunnuntaina mies tekee lasten kanssa päivällisen, lounasta harvemmin syödään - aamiainen kun on enemmän kuin brunssi kun herätään niin myöhään.

Mies tekee sen vuoksi mielellään kun arkisin ei kerkiä, vaikka on hyvä ruuanlaittaja ( kotona usein viiden jälkeen maissa, ja päivällinen on silloin jo syöty muun perheen osalta).

Tänään tekevät lasagnea. 

Vierailija
17/21 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä jos jotain edes saa. Kiitos Orpo ja Purra. 

Antoivatko he sinulle jotain kun kiität? Pyhäruokaa, vai?

Vierailija
18/21 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistan ulkona itse pyydystettyjä ahvenia fileinä Muurikka pannulla voissa,  lisäksi naapurin eilen paistamaa ruisleipää.

Ruisleivän vaihdoin kuhafileisiin, itse syön mieluummin ahventa.

Vierailija
19/21 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt ihmeessä arvon alapeukuttajat : miten ihmeessä tähänkin avaukseen saadaan yhteensä tämmöinen määrä alapeukkuja? Onko teillä oikeesti näin paha olla?!

Itselläni vesi herahtaa kielelle kun lukee ihmisten ruokalistoja. Itse olen niin onneton kyökissä, että luulenpa että uunipellille eksyvät tänään ranskalaiset, lihapullat ja nakit. 

Vapaat viikonloput saavat sisältöä hengenravinnosta : Valioliigaa ja bändihommia. 

Vierailija
20/21 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paistan ulkona itse pyydystettyjä ahvenia fileinä Muurikka pannulla voissa,  lisäksi naapurin eilen paistamaa ruisleipää.

Ruisleivän vaihdoin kuhafileisiin, itse syön mieluummin ahventa.

Tämä vastaa omaa käsitystä täydellisestä pyhäruuasta. 

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi