Miten opettajat tarkistaa, että koulutehtävät ei ole tekoälyllä tehty?
Käytännössä miten? Olen ammattikoulussa ja yhteisien aineiden kursseilla ohjeissa lukee, että tekoälyä ei saa käyttää, muuten kurssi hylätään. Miten ne tarkistetaan? Olen itse luova ja hyvä kirjoittamaan, ei kai siitä voida päätellä että on käyttänyt tekoälyä? Tekoäly kirjoittaa nykyään niin samanlaista tekstiä kuin ihminen.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
En tarkista mitenkään. Kyllä se sitten kokeessa näkyy.
Ei ole kokeita ainakaan minulla muuta kuin matematiikassa.
Ap
Käytän tekoälyn tarkistusohjelmaa.
t. Ope
Älä ainakaan kopio suoraan tekoälyn antamia vastauksia, et opi siitä mitään.
Näin opettajana voin kertoa, että tekoäly ei kirjoita kuin ihminen. Tekoälyteksti on aina onttoa pyörittelyä vailla sisältöä. Se on hyvin helposti erotettavissa jonkun yläkoululaisen tai amislaisen itse tuottamasta tekstistä.
Muistan omat opiskeluaikani. Joskus piti kirjoittaa joku essee, vaikka oli kiire ja väsytti. Löysin kirjastosta aiheeseen sopivan tekstin. Luin sitä kappale kerrallaan ja kirjoitin sen uudelleen omin sanoin. Kävi nopeasti ja helposti, enkä jäänyt kiinni. Tusin olisin jäänyt kiinni tekoälytarkastuksessakaan nykyaikana.
Onneksi rikokseni on vanhentuntut neljännesvuosisadassa.
Opettajien voi olla haastavaa varmuudella todistaa, että kotitehtävä on tehty tekoälyn avulla (esim. ChatGPT:llä), mutta heillä on useita keinoja arvioida ja epäillä sitä. Tässä on tapoja, joilla opettajat voivat yrittää tarkistaa, onko oppilas käyttänyt tekoälyä:
🔍 1. Sisällön tyyli ja taso
Äkillinen tason nousu: Jos oppilaan tehtävä on huomattavasti parempaa kuin aiemmat työt (esimerkiksi kieliopillisesti täydellinen tai poikkeuksellisen laaja), se voi herättää epäilyksiä.
Epätavallinen sanavalinta tai rakenne: Tekoälyllä kirjoitetut tekstit voivat käyttää hieman "epäluonnollista" tai liian muodollista kieltä.
Yleispätevyys: Tekoälyn tuottama teksti saattaa olla liian neutraalia tai vältellä tarkkoja yksityiskohtia (esimerkiksi konkreettisia esimerkkejä kurssin sisällöstä tai oppilaan omista kokemuksista).
🔄 2. Ristiriidat oppilaan suullisen osaamisen kanssa
Opettaja voi pyytää oppilasta selittämään työtään suullisesti. Jos oppilas ei pysty perustelemaan tai avaamaan vastauksia, se voi viitata siihen, ettei hän ole kirjoittanut sitä itse.
🧪 3. Vertailu aiempiin tehtäviin
Opettaja voi verrata tehtävää aiempiin tuotoksiin: tyyliin, virheisiin, rakenteeseen, sanavalintoihin.
Äkillinen muutos kirjoitustyylissä voi viitata ulkopuoliseen apuun, kuten tekoälyyn.
📚 4. Tehtävän muotoilu: tekoälyn käyttöä vaikeuttavat tehtävät
Opettajat voivat laatia tehtäviä, joita on vaikea suorittaa pelkällä tekoälyllä, esimerkiksi:
Henkilökohtaiset pohdinnat tai esimerkit omasta elämästä.
Kurssiin sidotut tehtävät, jotka vaativat kirjasta tai tunnilta opittujen asioiden käyttöä.
Vastaväitteiden arviointi tai lähdekritiikki.
Prosessikirjoittaminen (luonnos -> palaute -> uusi versio).
🧰 5. Tekoälypaljastustyökalut
On olemassa erilaisia tekoälyn tekstin tunnistamiseen tarkoitettuja työkaluja, kuten:
Turnitin (sisältää nykyisin tekoälyntunnistuksen)
GPTZero
Copyleaks
OpenAI:n omat kokeelliset työkalut (käytettävyys vaihtelee)
Huom: Nämä työkalut eivät ole täysin luotettavia ne voivat antaa vääriä positiivisia tai negatiivisia tuloksia. Tekoälyn käyttöä ei voi toistaiseksi todistaa varmasti pelkän työkalun avulla.
6. Keskustelu ja reiluus
Jos opettajalla on vahva epäilys, voi olla hyvä keskustella asiasta oppilaan kanssa:
Millaista apua hän käytti tehtävää tehdessä?
Ymmärtääkö hän itse työnsä sisällön?
Olisiko tehtävänantoon syytä lisätä tarkennuksia tekoälyn käytöstä?
Mitä opettaja voi tehdä ennaltaehkäisevästi?
Selkeä ohjeistus: "Saat käyttää tekoälyä näin, mutta näin ei."
Tekoälyn käyttö osaksi oppimista: sen sijaan, että se kielletään kokonaan, sitä voidaan käyttää kriittisesti, esim. "Tarkista tekoälyn antama vastaus onko se oikea?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kokeita ainakaan minulla muuta kuin matematiikassa.
Ap
Itse pidän jokaisen periodin päätteeksi Abitti-kokeen. Siinä ei paljoa tekoälyä käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan omat opiskeluaikani. Joskus piti kirjoittaa joku essee, vaikka oli kiire ja väsytti. Löysin kirjastosta aiheeseen sopivan tekstin. Luin sitä kappale kerrallaan ja kirjoitin sen uudelleen omin sanoin. Kävi nopeasti ja helposti, enkä jäänyt kiinni. Tusin olisin jäänyt kiinni tekoälytarkastuksessakaan nykyaikana.
Onneksi rikokseni on vanhentuntut neljännesvuosisadassa.
Niin, näinhän se meni ennen:) Toki joutui liikuttamaan niitä jalkoja, kun etsit kirjastoista ym. niitä aineistoja.
Miten paljon on opettajilla luottoa noihin tekoälyn tarkistusohjelmiin? Kokeilin laittaa noihin täysin itse kirjoittamaani tekstiä, ja tulokseksi tuli että on vahvasti tekoälyn kirjoittamia :D hylätäänkö kurssini nyt kun kirjoitan liian hyvää tekstiä? Pitääkö alkaa tarkoituksella kirjottamaan huonosti ettei luulla tekoälyksi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko opettajilla tulosvastuuta?
ei onneksi :D t. Ope
Vierailija kirjoitti:
Näin opettajana voin kertoa, että tekoäly ei kirjoita kuin ihminen. Tekoälyteksti on aina onttoa pyörittelyä vailla sisältöä. Se on hyvin helposti erotettavissa jonkun yläkoululaisen tai amislaisen itse tuottamasta tekstistä.
Olen aikuisopiskelija, ja tiedän kyllä miten tuon ikäiset kirjoittavat. Tarkoitinkin nyt erittäin hyvää, kieliopillisesti oikeaa ja luovaa tekstiä. Erotatko aikuisen kirjoittamaa kirjailijatasoista tekstiä tekoälyn kirjoittamasta?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon on opettajilla luottoa noihin tekoälyn tarkistusohjelmiin? Kokeilin laittaa noihin täysin itse kirjoittamaani tekstiä, ja tulokseksi tuli että on vahvasti tekoälyn kirjoittamia :D hylätäänkö kurssini nyt kun kirjoitan liian hyvää tekstiä? Pitääkö alkaa tarkoituksella kirjottamaan huonosti ettei luulla tekoälyksi?
Ap
Jos tavallisen amislaisen kirjoittama teksti on tasoa: "Kaijutin on niinku semmonen mist tulee musaa rispekt bro *emoji*" niin ei ehkä kannata kauheasti siitä pistää paremmaksi.
Minua kiinnostaisi sama. Tiedän tuottavani ihan erilaista tekstiä kuin nuoret toisen asteen opiskelijat.
T. Toinen aikuisopiskelija