Yle: Suojaosien poiston myötä osa-aikatyöläiset siirtyneet KOKOAIKAISESTI TYÖTTÖMIKSI
Itsekin jätin osa-aikatyön, kun suojaosat poistuivat. Kokoaikaista työtä, jonka palkalla tulisi toimeen ilman tukia, ei riitä kaikille. Se on fakta.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Avoimen työttömyyskassan pian julkaistavassa jäsenkyselyssä yli 60 prosenttia vastaajista koki suojaosan poiston heikentäneen työllisyystilannettaan.
Lähes 50 prosenttia oli aiempaa haluttomampia ottamaan vastaan osa-aikatyötä.
Varmaan valetta, koska tämän palstan mukaan kukaan ei enää tee osa-aikatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kelpaisi se osa-aikainenkin työ, jos edes 500 €/kk jäisi käteen...
Minulla on osa-aikainen työ. Palkkaa tulee 1000 €/kk ja työttömyyskorvaus vähenee 500 €/kk. Siitä saa juuri sen 500 € lisää, mutta ei se käteen jää, vaan siitä menee 25 % veroja, en tiedä miksi, eikä muutu vaikka miten päin yrittää laskea. Ehkä se nostaa myös palkan prosenttia, että tulee kuitenkin myös työttömyyskorvaustakin.
Mutta järjetöntähän tuo on, että tonnin palkasta jää 375 € käteen.
kyllä sinulle siitä PALKASTA jää käteen se 750 €.
Niin. Kyllä. Palkasta jää 750 e. Lisäksi kun sinun työttömyyskorvaus pienenee 500 e, sinulle jää vain 250 e enemmän kuin jos et kävisi töissä. Kannattaako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on osa-aikainen työ. Palkkaa tulee 1000 €/kk ja työttömyyskorvaus vähenee 500 €/kk. Siitä saa juuri sen 500 € lisää, mutta ei se käteen jää, vaan siitä menee 25 % veroja, en tiedä miksi, eikä muutu vaikka miten päin yrittää laskea. Ehkä se nostaa myös palkan prosenttia, että tulee kuitenkin myös työttömyyskorvaustakin.
Niin. Kyllä. Palkasta jää 750 e. Lisäksi kun sinun työttömyyskorvaus pienenee 500 e, sinulle jää vain 250 e enemmän kuin jos et kävisi töissä. Kannattaako?
Kyllä minä ottaisin 250 euroa enemmän kuin vähemmän.
(eri)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa koska PYSTYT 750 eurolla kattamaan ENEMMÄN omia kulujasi kuin pystyisit ilman työssä käyntiä. Se velvollisuus ON SINULLAKIN.
Minun veroprosenttinin sivukuluineen on 52,15 %, Jos laskisin samallla tavalla ja huomioisin "menetetyn työttömyyskorvauksen (ansiosidonnainen)" Veroprosenttini nousisi näin laskien YLI 100%.
Työstä kieltäytyvät pitäisi alkaa ruoskimaan niin oppivat elätit olemaan
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskassojen kyselyt kertovat, että suojaosan poistaminen työttömyysturvasta on tehnyt työnteosta usein kannattamatonta.
No tämähän oli odotettavissa. Se ei voi olla yllätys kenellekään.
Ap:lla lienee hyvin rahaa, jos on irtisanoutunut osa-aikatyöstä ja ottanut karenssin siihen päälle. Kaikki ei moiseen pysty. Tai ehkä hän tulee kohta kertomaan, että määräaikainen loppui juuri silloin kun suojaosa poistui. Mikä mäihä.
Siis vieläkö tästä itsestäänselvyydestä jaksetaan jauhaa? Ett tarvitaan joku ylen pas ka klikkiotsikko jotta kansa kommentoi itsestäänselvyyttä? Voi vi..u.
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäynnistä tulee myös kuluja
matkat
lounaat
vaatteet
Mitkä ihmeen lounaat? Kotoa eväspaketti mukaan aamulla (voileipää, ehkä omena tai kuorittu porkkana) kuten niin monilla kokopäivätyön tekijöillä tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Avoimen työttömyyskassan pian julkaistavassa jäsenkyselyssä yli 60 prosenttia vastaajista koki suojaosan poiston heikentäneen työllisyystilannettaan.
Lähes 50 prosenttia oli aiempaa haluttomampia ottamaan vastaan osa-aikatyötä.
Tietenkin. Hallitushan nimenomaan kannustaa siirtymään kokoaikatyöhön. Porukka odottelee niitä nyt sitten.
Vierailija kirjoitti:
Työstä kieltäytyvät pitäisi alkaa ruoskimaan niin oppivat elätit olemaan
Kova on syöttöporsaalla hinku saada ilmaisia työntekijöitä. Ei auta vaikka miten ruskituttaisit, et taida olla kovinkaa haluttu työnantaja, eikä kukaan kyllä ihmettele! Hyväksy se.
Vaikuttaa siltä, että valtio on ainoa, joka voittaa. Työnantajan näkökulmasta rahaa joutuu käyttämään noin 1255 euroa, jotta pystyy maksamaan työntekijälle 1000 euron palkan. Jos työntekijälle jää siitä 375 euroa, niin valtio saa loput, eli 850 euroa.