Yle: Suojaosien poiston myötä osa-aikatyöläiset siirtyneet KOKOAIKAISESTI TYÖTTÖMIKSI
Itsekin jätin osa-aikatyön, kun suojaosat poistuivat. Kokoaikaista työtä, jonka palkalla tulisi toimeen ilman tukia, ei riitä kaikille. Se on fakta.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojaosan poiston tarkoitus oli kai poistaa kannustinloukku niiltä, jotka ei halua ottaa vastaan kokoaikatyötä vaan tekivät sitten osa-aikaista ja loput tukena. Tunsin pari kaveria jotka tätä teki mutta en osaa sanoa kuinka yleistä. Oli miten oli, ihan selvästi väärä ajankohta lähtee purkamaan tätä. Idea voisi olla toimiva jos kokoaikatöitä olisi saatavilla sen osa-aikatyön tilalle mutta se ei nyt päde eikä välttämättä päde aika pitkään aikaan (1-2 vuottakin on pitkä aika olla työttömänä).
selkeästi todella yleistä koska vieläkin tekemällä töitä SAA enemmän rahaa.
Ongelma on että oikeistolaiset ajattelee että menetetty vapaa-aika voi olla arvokkampaa kuin työstä saatavat nykyisellä ostovoimalla.
vain vasemmistolainen käy nykyään töissä. Oikeistolainen voi käydä pimeästi töissä kylläkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojaosan poiston tarkoitus oli kai poistaa kannustinloukku niiltä, jotka ei halua ottaa vastaan kokoaikatyötä vaan tekivät sitten osa-aikaista ja loput tukena. Tunsin pari kaveria jotka tätä teki mutta en osaa sanoa kuinka yleistä. Oli miten oli, ihan selvästi väärä ajankohta lähtee purkamaan tätä. Idea voisi olla toimiva jos kokoaikatöitä olisi saatavilla sen osa-aikatyön tilalle mutta se ei nyt päde eikä välttämättä päde aika pitkään aikaan (1-2 vuottakin on pitkä aika olla työttömänä).
selkeästi todella yleistä koska vieläkin tekemällä töitä SAA enemmän rahaa.
Riippuu paljonko niitä töitä on ja mitkä ovat matkakulut. Helposti menee persneton puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kukaan ajatellut asiaa niin, kun firmoja kaatuu nyt hyvin tiheään tahtiin, että kun osa-aikainen pakotetaan hakemaan kokoaikaista ja onnistuu paikan saamaan, niin voikin tulla hyvin pian yt-t ja potkut?
Sitten joutuu kokonaan työttömäksi.
Eikö olis varmempaa pysyä osa-aikaisena sellaisessa paikassa, jossa vaikuttaa olevan jatkuvuutta?
ai ihan PAKOTETAAN HAKEMAAN.
Kyllä loisella on nyt suuret ongelmat. OIKEAT työttömät HAKEVAT enemmän paikkoja kuin tuo 4 paikkaa kuukaudessa. REILUSTI enemmän.
Ei kaikkien kotipaikkakunnalla ole edes tuota neljää soveltuvaa, eikä kaikilla ole mahdollisuutta paikkakunnan vaihtoon. Älähän jeesustele siinä, "oikea työtön".🤭
Niin. En minäkään työllistynyt kotipaikkakunnalle, En ole KOSKAAN työllistynyt kotipaikkakunnalle, tosin olen muuttanut kerran työpaikkakunnalle jolloin siitä tuli uusi kotipaikkakunta. Yli 25 vuotta olen tehnyt työtä muualla kuin kotipaikkakunnassa. Ja töitä voi hakea GLOBAALISTI, ei vain keskittyä siihen omaan taantuvaan kyläpahaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietovisa: Mitä työttömyysturvan suojaosan poistamisesta seuraa?
A. Työnhakijat siirtyvät osa-aikatyöstä kokoaikatyöhön?
B. Työnhakijat siirtyvät osa-aikatyöstä kokoaikaiseen työttömyyteen
Kuka arvaa oikean vastauksen?
Tuet pois tuollaisilta joille ei työ kelpaa
ja opintomatka vaikka lähialueen maihin joissa tuet ovat paljon pienempiä ja ihmiset ottavat vastuuta elämästä eivätkä ole valtiota apuun huutamassa joka välissä.
Tuet pois tuet pois tuet pois työ ei kelpaa työ ei kelpaa työ ei kelpaa... LOPETA JANKKAUS!
IHMISEN PITÄÄ PYSYÄ HENGISSÄ tekemällään työllä TÄSSÄ MAAILMASSA!
Kokoaikaista työtä ei ole, osa-aikaty
Mutta miten vaikkapa perheenäiti ottaa ja muuttaa tuosta vain työpaikan takia satojen kilometrien päähän jos on asunnot, lasten koulut ja kaikki ihan muualla? Erityisesti kun työpaikoissa ei ole mitään pysyvyyttä vaan puolen vuoden kuluttua saat olla taas muuttamassa toiselle puolen maata jonkun pätkän perässä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten vaikkapa perheenäiti ottaa ja muuttaa tuosta vain työpaikan takia satojen kilometrien päähän jos on asunnot, lasten koulut ja kaikki ihan muualla? Erityisesti kun työpaikoissa ei ole mitään pysyvyyttä vaan puolen vuoden kuluttua saat olla taas muuttamassa toiselle puolen maata jonkun pätkän perässä.
jos on haluja niin keksii kyllä keinot. Näitä tapahtuu maailmassa päivittäin valtavasti. Ihmiset muuttavat perheineen, hankkivat kämpän työpaikkakunnalta jne kuka mitenkin.
Minä olen työn perässä muuttanut 1300 kilometrin päästä kodistani, toisella kerralla muutin 840 kilometrin päähän kodistani.
"Niin. En minäkään työllistynyt kotipaikkakunnalle, En ole KOSKAAN työllistynyt kotipaikkakunnalle, tosin olen muuttanut kerran työpaikkakunnalle jolloin siitä tuli uusi kotipaikkakunta. Yli 25 vuotta olen tehnyt työtä muualla kuin kotipaikkakunnassa. Ja töitä voi hakea GLOBAALISTI, ei vain keskittyä siihen omaan taantuvaan kyläpahaseen."
Asuitko sitten eri paikkakunnalla kuin perheesi vai raahasitko heidät mukaasi, jolloin puolisosi vuorostaan jäi työttömäksi?
Toisaalta perhe-elämä onkin yliarvostettua. Ihan hyvin voi asua vaikka eri maassa.
Vierailija kirjoitti:
"Niin. En minäkään työllistynyt kotipaikkakunnalle, En ole KOSKAAN työllistynyt kotipaikkakunnalle, tosin olen muuttanut kerran työpaikkakunnalle jolloin siitä tuli uusi kotipaikkakunta. Yli 25 vuotta olen tehnyt työtä muualla kuin kotipaikkakunnassa. Ja töitä voi hakea GLOBAALISTI, ei vain keskittyä siihen omaan taantuvaan kyläpahaseen."
Asuitko sitten eri paikkakunnalla kuin perheesi vai raahasitko heidät mukaasi, jolloin puolisosi vuorostaan jäi työttömäksi?
Toisaalta perhe-elämä onkin yliarvostettua. Ihan hyvin voi asua vaikka eri maassa.
Molemmat meistä on töissä eri paikkakunnalla missä meidän kotimme on. Asumme Espoossa Eikä kumpikaan ole töissä espoossa, emmekä työskentele samalla paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietovisa: Mitä työttömyysturvan suojaosan poistamisesta seuraa?
A. Työnhakijat siirtyvät osa-aikatyöstä kokoaikatyöhön?
B. Työnhakijat siirtyvät osa-aikatyöstä kokoaikaiseen työttömyyteen
Kuka arvaa oikean vastauksen?
Tuet pois tuollaisilta joille ei työ kelpaa
ja opintomatka vaikka lähialueen maihin joissa tuet ovat paljon pienempiä ja ihmiset ottavat vastuuta elämästä eivätkä ole valtiota apuun huutamassa joka välissä.
Tuet pois tuet pois tuet pois työ ei kelpaa työ ei kelpaa työ ei kelpaa... LOPETA JANKKAUS!
IHMISEN PITÄÄ PYSYÄ HENGISSÄ tekemällään työllä TÄSSÄ MAAILMASSA!&nbs
Älä muuta sano! Yksin voisin lähteä ja varmaan aikanaan lähdenkin, mutta repiä nyt lapset juuriltaan vieraaseen kaupunkiin josta ei tunne ketään eikä mitään turvaverkkoja. Liian riskialtista ja stressaavaa jos ainoa apu on 112.
Lisäksi vuokrat paljon kalliimmat ja elinkustannukset muutenkin isommat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat meistä on töissä eri paikkakunnalla missä meidän kotimme on. Asumme Espoossa Eikä kumpikaan ole töissä espoossa, emmekä työskentele samalla paikkakunnalla.
Pääkaupunkiseutu onkin eri asia kuin muu Suomi. Ei naapurikunnassa työskentely olekaan se, mihin viittasin.
Tämä oli tiedossa jo ennen eduskuntavaaleja. Tiedossa oli myös työttömien piiskaus, vähävaraisiin kohdistuvat verojen kiristykset, rikkaiden verohelpotukset jne jne. Silti tyypöt lähtivät perskokkareiden kelkkaan. Sitä saa mitä tilaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kukaan ajatellut asiaa niin, kun firmoja kaatuu nyt hyvin tiheään tahtiin, että kun osa-aikainen pakotetaan hakemaan kokoaikaista ja onnistuu paikan saamaan, niin voikin tulla hyvin pian yt-t ja potkut?
Sitten joutuu kokonaan työttömäksi.
Eikö olis varmempaa pysyä osa-aikaisena sellaisessa paikassa, jossa vaikuttaa olevan jatkuvuutta?
ai ihan PAKOTETAAN HAKEMAAN.
Kyllä loisella on nyt suuret ongelmat. OIKEAT työttömät HAKEVAT enemmän paikkoja kuin tuo 4 paikkaa kuukaudessa. REILUSTI enemmän.
Nykyinen aktiivimalli on johtanut pikemminkin siihen että yritysten ei kannata edes laittaa työpaikkoja avoimeen hakuun, sillä niissä pelätään järjetöntä määrää hakemuksia ja niiden käsittelyyn menevää aikaa. Hesarissa on ollut esillä hyvin koulutettuja ja työkokemusta omaavia työnhakijoita, joiden työnhakurumba ei ole muuttanut tilannetta mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
minulla oli aina perinteisesti tapana 2o vuoden ajan käydä marjatiloilla tai kasvihuoneessa 2-3x viikossa töissä.
Enempä en tehnyt, koska mun keho vaatii palautumista. Kyseiset työpäivät on minulle aina olleet ns tervehenkistä kuntoilua ja työtä samassa paketissa.
Nyt on pitänyt jätää työt tekemättä. Aina on kyselty että tuletko taas tänä kesänä. Nyt en tullut.
Alankin olemaan jo liian vanha, mutta kyllähän se piristi viikkoa ja elämää kun jotain kykeni tekemään.
Kokonaista viikkoa ei kunto kestäisi tehdä. Eikä ne muualta tulleethaan jaksaisi tehdä. Olivat kauden lopussa ihan rikki. Ei ihmisen keho tuollaista kestä. Kovaa urheiluakaan ei voi joka päivä tehdä. Mielestäni se max 3 x viikossa on hyvä. Jää palautumiseen päiviä. Monihan on kertonut että nivelet kuluu ja tulee vaivoja, niin mielestäni ei edes maataloustöissä saisi samaa ihmistä pitää joka päivä töissä ter
Herättävä kannanotto. Ei paljon orjuudesta poikkea, kun palkka tosi pieni.
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseutu onkin eri asia kuin muu Suomi. Ei naapurikunnassa työskentely olekaan se, mihin viittasin.
Niin? olen myös asunut PIENESSÄ pohjois-suomalaisessa kaupungissa (alle 20 000) ja käynyt töissä 170 km päässä olevassa isommassa kaupungissa, palkan ollessa ALLE 2000 euiroa kuussa.
Työssäkäynnistä tulee myös kuluja
matkat
lounaat
vaatteet
missä ihmiset asuvat kun jäävät asunnottomina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos on haluja niin keksii kyllä keinot. Näitä tapahtuu maailmassa päivittäin valtavasti. Ihmiset muuttavat perheineen, hankkivat kämpän työpaikkakunnalta jne kuka mitenkin.
Minä olen työn perässä muuttanut 1300 kilometrin päästä kodistani, toisella kerralla muutin 840 kilometrin päähän kodistani.
Mitäs jos molemmat vanhemmat saavat pätkätöitä jotka ovat eri puolilla Suomea? Mihin ne lapset laitetaan? Ja kiskotaanko lapset aina juuriltaan kun äiti tai isi saa uuden työpaikan?
Ihmiset hinnoittelee omalle vapaa-ajalleen arvon. Mun mielestä sille pitää antaa arvoa.
No lapset asuu toisen vanhemman luona
niin tavallista menoa daa
Vierailija kirjoitti:
missä ihmiset asuvat kun jäävät asunnottomina?
Talvi on tulossa.
Todellakin tienaa. Jokaisesta tienatusta eurosta tuet tippuvat vain 50 cnt. Eli TIENAA bruttona 50 cnt. Tai no sillä tarkennuksella että jos veroprosenttisi on 42,85 niin silloin tienaat saman verran työssä ollessasi ja jos yli tuon niin tienaa vähemmän työssä ollessaan.