Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kissa tähän tilanteeseen?

Vierailija
26.09.2025 |

Olemme hieman haaveilleet kissasta, koko perhe. Minä, mies ja lapsi 5v.

Olen alkanut nyt viiden vuoden jälkeen nukkua kunnolla viime keväänä (lapsen vauva- ja taaperoaika yhtä heräilyä, sitten työstressit).

Olen ymmärtänyt, että kissa saattaa herättää aamuyöstä, vaikka oven sulkisikin. Meillä olisi mahdollisuus käyttää kissa kävelyllä vaikka pari kertaa päivässäkin ja meillä on aina joku kotona, joten kissa ei olisi koskaan yksinäinen.

Tuo nukkumisasia vain vaivaa.

Kissarotuna olemme harkinneet ragdollia, jonka pitäisi olla aika koiramainen rotu. Näkemyksiä puolesta ja vastaan?

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme kyseistä rotua. Vaatii todella paljon seuraa ja aivan mahtava luonne. Herättää nekin yöllä. Tulevat kyllä nukkumaan meidän kanssa mutta sitten viiden aikaan jo ovat hereillä. Nuoret kissat yleensä mekkaloi yöaikaan. Monet kerrat herätty noiden takia. On riitaa, on vaateita tai joku oksentaa tai ovat ruokaa vaille kun aiemmin annettu safka ei maistu.

Vierailija
62/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap kuuntele näitä hormonivajeisia ruikuttavia kiukkumammoja. Vaikutat järkevältä ihmiseltä kun mietit kissan hankintaa etukäteen monelta kantilta. Täällä nyt saa ihan ihmeellistä ripulipaskaa niskaansa vaikka kyselisi kokkausvinkkejä.

Uskon että kaikki menee ihan hyvin jos hankitte kissan. Toisaalta on olemassa riski että juuri se yksilö on öisin tosi aktiivinen. Olisiko vaihtoehtona ottaa aikuinen kodinvaihtaja? Itse tein niin, eli tiesin aika hyvin mitä sain. Ja sain kissan joka nukkuu yöt kuin tukki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kärsinyt unettomuudesta niin kauan kuin muistan ja kyllähän nuo kissat välillä herättelevät. Eivät varsinaisesti tule herättämään, mutta joskus niillä on yöllä sen verran kova ralli päällä, että siihen tulee herättyä. Havaitsevat myös herkästi jos uneni rikkoutuu ja tulevat sitten moikkailemaan.

Päivällä homma menee taas ihan päin vastoin. Jos menen nukkumaan, tulevat heti viereen nukkumaan ja ovat siinä tasan niin kauan, että nousen ylös.

Vierailija
64/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt huomautus että ragdoll masentuu helposti jos jää yksin. On rotukissa. Olen se jolla on kolme ragdoll kissaa. Yleensä tarvitsee kissakaverin ja paljon ihmisen seuraa. Nuo ovat aina meidän kanssa.

Vierailija
65/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kissan ominaisuus nyt vain se, että se herättää kaikki yöllä huvikseen? Jos on, niin en tosiaan halua kissaa. 

Ap

Kyllä se niin tekee. Ei aina mutta välillä. Nytkin meidän kolme nukkuu. 

Vierailija
66/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on semmoinen 18 vuoden sitoumus ja vakuutuslasku. Mieti vielä. Se on pitkä aika ja eläin pitää hyvin hoitaa, siivota astia joka päivä ja pestä hampaat, opettaa kynnenleikkuu...reissaaminen hankaloituu...kuka hoitaa? 

Meillä oli kissan ollessa nuori varsinkin kesäyö rallia. Hommasin pimentävät verhot. Loppu. 

Kissa kuoli 17-vuotiaana. Nyt meillä on 15 v. pappakoira, jolla on pissiongelmia, ei oo enää sisäsiisti. Yks keikka kokeineen eläinlääkärissä on 450 euroa, onneks on vakuutus. Mitään elinvikaa ei ole, papalla on dementia. Viimeiset ajat menossa 😥

Mukavaa syksyä papan kanssa. Eläkää joka päivä onnellisina.

Vierailija
67/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei sitä kestä että kissa herättelee öisin ei voi olla eläinrakas ihminen.

Kissa on kuitenkin yöeläin.

Ja niillä on runsaasti muitakin ominaisuuksia.

Ja voihan siitä olla hyötyäkin että kissa herättää.Usein eläimet on sitäpaitsi ihmistä fiksumpia.

Vierailija
68/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun kissa herättele, menee nukkumaan kun minäkin ja herää kun minä herään. Outo oletus.

Vierailija
69/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kissan ominaisuus nyt vain se, että se herättää kaikki yöllä huvikseen? Jos on, niin en tosiaan halua kissaa. 

Ap

Sinä et selvästikään ole ollenkaan kissaihminen joten unohda koko homma.

Vastaisitko kysymykseen? :)

Ap

Kun joutuu edes miettimään kestääkö kissan lajityypillistä käyttäytymistä, selkokielinen vastaus on EI eikä kukaan vastuuntuntoinen kissankasvattaja edes myisi kissaa jos tietäisi koko totuuden.

Kysymys oli siis että onko kissojen ominaisuus vain se, että he herättävät nukkuvat isäntänsä? Tämä ei vaikuta niin yksioikoiselta asialta kuin esität. Tosin aikam

Jaa. Meillä kissat nimenomaan välttivät herättämästä isäntäänsä, koska tämä saattoi käyttäytyä kuin talviunilla häiritty karhu.

Herättivät hienovaraisesti, mutta riittävän tehokkaasti, minut, emäntänsä. Laumahierarkiansa mukaisesti ensin ensimmäinen ja kun olin palannut pehkuihini, sopivan tuokion kuluttua herätti toinen.

Ota kanarialintu. Ne kaiketi nukkuvat aina, kun peität häkin - ainakin sarjakuvissa.

Vierailija
70/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on semmoinen 18 vuoden sitoumus ja vakuutuslasku. Mieti vielä. Se on pitkä aika ja eläin pitää hyvin hoitaa, siivota astia joka päivä ja pestä hampaat, opettaa kynnenleikkuu...reissaaminen hankaloituu...kuka hoitaa? 

Meillä oli kissan ollessa nuori varsinkin kesäyö rallia. Hommasin pimentävät verhot. Loppu. 

Kissa kuoli 17-vuotiaana. Nyt meillä on 15 v. pappakoira, jolla on pissiongelmia, ei oo enää sisäsiisti. Yks keikka kokeineen eläinlääkärissä on 450 euroa, onneks on vakuutus. Mitään elinvikaa ei ole, papalla on dementia. Viimeiset ajat menossa 😥

No meilläpä kissa pissii sänkyyn ja vikaa ei löytynyt. Sama syy kun teillä että on mummokissa. Meillä muovitettu koko sänky.

Vierailija
71/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein naurattaa noi kolme kun ne supisi makkarin ikkunan edessä ja yksi tuli sitten pökkimään mun miestä että avaa ikkuna että päästään kissatarhaan. Kaksi kertaa kävi että puoliso avasi ikkunan ja oli muuten yö.

Vierailija
72/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on n. 5 kk:n ikäinen pentu. Ensimmäisen yön meillä vähän huusi ja piti meteliä. Kuitenkin jo ensimmäisen yön nukkui meidän vieressä. Tämän jälkeen ei ole oikeastaan ollut mitään ongelmaa. N. Klo 23 aikaan siirrymme makuuhuoneeseen ja hän seuraa perässä omalle pedileen, joka on sängyn vieressä.  Sitten aamulla heräilee samoihin aikoihin kuin me. Joskus käynyt yön aikana myös syömässä, mutta yleensä ei. 

Tämä toki edellyttää sen, että päivät ovat aktiivisia; leikkiä ja muuta huomiota. Jos päivät on yksin, niin silloin varmaan enemmän kaipaa yöllä huomiota. Ja myöskään yöllä sitä huomiota ei pidä antaa, kun muuten tottuu tähän. 

Vierailija
73/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissat ei tykkää suljetuista ovista, ainakaan meillä. Eli älä sulje kissaa eri huoneeseen, kuin missä itse nukutte. Pentukissa riekkuu öisin, mutta rauhoittuu vanhemmiten. Meillä kohta 15-vuotias kisu nukkuu kaikki yöt ihan nätisti minun vieressäni. 

Unettomalle on kyllä iso rasite sekin, että kissa nukkuu samassa sängyssä. 

Minusta rauhoittavaa kehräystä kuunnellen ja lämmin kissa kyljessä kiiinni nukkuu paremmin. Ei kissa aina viereen tule, mutta toisinaan tulee nukuttamaan ja häviää sitten omille teilleen.

Vierailija
74/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopputulos on se ettei voi luvata hiljaista kissaa yöaikaan eli riski on. 

Vierailija
75/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kissat nukkuvat 16 tuntia vuorokaudessa ja ainakin meillä neljä kissaa ovat oppineet että noista kahdeksan nukutaan sängyn jalkopäässä silloin kun ihmisetkin nukkuvat eivätkä ole antamassa ruokaa tai leikkimässä.

Vierailija
76/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei sitä etukäteen tiedä, millaisen kissan saa. Meillä kissa on oppinut rauhoittumaan yöksi. Nukkuu aikaisin aamulla niin kuin mekin. Tosin sillä on vapaa pääsy makuutilaamme. En tiedä naukuisiko se oven takana, jos pääsy olisi estetty. Pentuna kissa oli kyllä villimpi, siihen ainakin kannattaa varautua, että aluksi kissa herättelee öisin.

Vierailija
77/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on elämäni aikana ollut 7 kissaa, kaikki ovat oppineet nukkumaan yöt. Kissoille rutiinit on tärkeitä. Eli kun kissa oppii, minä aikoina saa ruokaa, milloin leikitään, milloin mennään nukkumaan, ja milloin herätään, niin en usko, että mitään ongelmia tulee. Ja varsinkaan ragdollin kanssa. Meillä on ollut kaksi ragdollia, ja nukkuivat omassa (pienemmässä) parisängyssään yöt kuin pariskunta, ja usein vieläpä selällään, päät tyynyillä. Se oli aika huvittavan näköistä :D

Vierailija
78/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä rauhallisinkin kissa voi herättää sinut yöllä. Minulla on kissa, joka naukuu todella lujaa nukkuessaan. Herään siihen ja kissa herää vasta sitten, kun käyn katsomassa onko sillä jokin hätänä. Kissani ei pidä yhtään siitä, että se herää minun vuokseni kesken uniensa. Eli roolit voivat mennä ihan päinvastoinkin.

Toinen kissani taas on hyvin hiljainen.

Minulla on kaksi persialaista.

Jos tuntuu, että uni on tärkeää kannattaisi ehkä saada se muu elämä hallintaan ja harkita kissaa myöhemmin?

Vierailija
79/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissa ei kuulu Suomen luontoon ja voi olla haitallinen villieläimille, erityisesti pikkulinnuille, joita se saalistaa tehokkaasti. 

Tämä ei liittynyt aiheeseen.

Vierailija
80/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sinä et selvästikään ole ollenkaan kissaihminen joten unohda koko homma.

Vastaisitko kysymykseen? :)

Ap

Kyllä hän vastasi, siihen tärkeimpään, eli älä ota kissaa, mikäli et halua kissamaista kissaa! Meillä on kaksi kissaa ja nukukaan kaikki vallan mainiosti!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi