Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kissa tähän tilanteeseen?

Vierailija
26.09.2025 |

Olemme hieman haaveilleet kissasta, koko perhe. Minä, mies ja lapsi 5v.

Olen alkanut nyt viiden vuoden jälkeen nukkua kunnolla viime keväänä (lapsen vauva- ja taaperoaika yhtä heräilyä, sitten työstressit).

Olen ymmärtänyt, että kissa saattaa herättää aamuyöstä, vaikka oven sulkisikin. Meillä olisi mahdollisuus käyttää kissa kävelyllä vaikka pari kertaa päivässäkin ja meillä on aina joku kotona, joten kissa ei olisi koskaan yksinäinen.

Tuo nukkumisasia vain vaivaa.

Kissarotuna olemme harkinneet ragdollia, jonka pitäisi olla aika koiramainen rotu. Näkemyksiä puolesta ja vastaan?

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudenkodissa oli aina kissoja ja olen elänyt kissan kanssa. Kissa tulee yöllä sänkyyn jos sen opettaa siihen, että sinne saa tulla. Minut kissa herättää yleensä aamulla 10 aikoihin hyppäämällä päälle

Mutta et tosiaan kuulosta kissaihmiseltä, kissa on aika kaukana koirasta eikä hyvä lemmikki ihmiselle, joka haluaisi kouluttaa ja opettaa lemmikkiä ja ylläpitää järjestystä ja kontrollia sen menemisistä ja etukäteen suunnittelee lenkkiaikataulunkin. Mikset vaan ota koiraa

Tätä minäkin ihmettelen. Jos tarkoitus on vieläpä ulkoiluttaa kissaa useamman kerran päivässä, niin miksi ei vaan ota koiraa, jota voi kouluttaa sopeutumaan ihmisten rytmiin. 

Voi tosiaan olla, että en ymmärrä mitään eläimistä, mutta itse pidän oudompana sitä, että mikä tahansa elävä olento suljetaan sisätiloihin koko sen elämänsä ajaksi. Enkä halua kouluttaa ja opettaa eläintä, siksi en haluakaan koiraa. Mutta argumenttina se, että kaikki kissat haluaisivat olla vain sisällä on minusta outo. On varmaan sellaisiakin kissoja, mutta minusta on lajityypillisempää päästä välillä ulos kuin olla pääsemättä.

Ap

Vierailija
42/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissat voivat tartuttaa ihmisiin esimerkiksi toksoplasmoosin, salmonellan ja borrelioosin (puutiaisvälitteisenä).

Tartunnat voivat levitä suoraan kissasta kosketuksen tai ulosteen välityksellä, tai ulkoloisten, kuten kirppujen ja puutiaisten, kautta.

Oikeanlainen hygienia, ulkoloisten torjunta ja kissan rokotukset auttavat estämään tartuntoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudenkodissa oli aina kissoja ja olen elänyt kissan kanssa. Kissa tulee yöllä sänkyyn jos sen opettaa siihen, että sinne saa tulla. Minut kissa herättää yleensä aamulla 10 aikoihin hyppäämällä päälle

Mutta et tosiaan kuulosta kissaihmiseltä, kissa on aika kaukana koirasta eikä hyvä lemmikki ihmiselle, joka haluaisi kouluttaa ja opettaa lemmikkiä ja ylläpitää järjestystä ja kontrollia sen menemisistä ja etukäteen suunnittelee lenkkiaikataulunkin. Mikset vaan ota koiraa

Tätä minäkin ihmettelen. Jos tarkoitus on vieläpä ulkoiluttaa kissaa useamman kerran päivässä, niin miksi ei vaan ota koiraa, jota voi kouluttaa sopeutumaan ihmisten rytmiin. 

Eikä kissaa edes lenkitetä sanan varsinaisessa merkityksessä. Kissa saattaa kytröttää vaikka vartin paikoillaan katsellen ja kuulostellen, sitten yhtäkkiä saa hepulikohtaukseen ja säntää lähimpään puuhun jonka rungossa on kiinni kynsineen vähän aikaa. Kissan kanssa on ihan turha haaveilla mistään suunnitelmallisuudesta ja päämäärätietoisesta ulkoilusta.

Vierailija
44/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä listaa niistä zoonooseista. Tarttuu siis ihmiseen kissasta.

Kissan zoonoottiset sairaudet- mitkä sairauksista voi tarttua ihmiseen - Koirakissaklinikka https://share.google/JdmDrCvadVH6cjeHZ

Vierailija
45/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna harkitsisin ja tarkkaan, koska ei se kisu varsinaisesti paranna sun yöunia, vaikka olisikin suurimmaksi osaksi ihan nätisti.

Minä harkitsin kissaa 10 vuotta, koska olen herkkäuninen. Adoptoin juuri kaksi keski-ikäistä kilttiä kissaa, ja ne tajusi heti ekasta yöstä, että maikkarin ovi pysyy hampaiden pesun jälkeen kiinni ja aamulla se aukeaa. On iltoja, kun kisu tulee kuopimaan ovelle, mutta sen kun ignooraa täysin niin oppii olemaan. Ja mulla on iso kämppä, joten yölliset leikit ei häiritse sen kummemmin. Toki kissa tykkää rutiineista ja esim. Illalla leikittäminen ja ruokinta ennen nukkumaanmenoa saattaa rauhoittaa ainakin alkuyön menoa.

Mä varustin kotini kissaystävälliseksi, eli täällä ei ole juurikaan huonekasveja, eikä kaappien päällä ole rikki menevää tilpehööriä, niin saavat kyllä rellestää yölläkin. Helpompi pitää paikat puhtaanakin.

Vierailija
46/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se unettomalle sen paremmin sovi. Ne kun oksentaa aina öisin. Siis ei joka yö vaan silloin tällöin, mutta jos kärsii unettomuudesta, herkistyy kuuntelemaan koiran kaikkia rapinoita kun odottaa sitä oksennusta. Itse olin jossain vaiheessa siinä pisteessä, mutta päätin sitten että mikään tulipaloa vähäisempi ei saa minua evääni heilauttamaan. 

Koirien kanssa voi myös joutua menemään yöllä pihalle. Niille voi tulla ihan vaan pissahätä jos ovat sattuneet juomaan erityisen paljon, vaikka olisivat kuinka pitkillä pissaväleillä normaalisti. Samoin voipi tulla ripuli jos on syöty jotain mukavaa hirvenpaskaa tms. Ja taas uneton herkistyy ja kuuntelee rapinaa, että pitääkö mennä pihalle. Eikä varmasti nuku ulkona käytyyän. (Edelleen minulla helpotti kun päätin etten nouse, julmasti annan miehen mennä aina.) 

Vierailija
47/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tosiaan olla, että en ymmärrä mitään eläimistä, mutta itse pidän oudompana sitä, että mikä tahansa elävä olento suljetaan si

Kissaahan ei saa päästää ulos.

Sitä voi kyllä ulkoiluttaa kytkettynä.

Vierailija
48/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tosiaan olla, että en ymmärrä mitään eläimistä, mutta itse pidän oudompana si

Kissaahan ei saa päästää ulos.

Sitä voi kyllä ulkoiluttaa kytkettynä.

Kyllä, olen tietoinen. Sain vain kritikkiä siitä kytkettynä ulkoilusta kun se viittaisi siihen, että haluaisin mieluummin sittenkin koiran :D

Ap

Vierailija
49/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooo ei kissaa ap:lle :D Ottakaa pehmolelukissa, ilman ääniefektejä :)

Vierailija
50/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mnusta tuota herättämisasiaa on turha pohtia. Kissasta on niin paljon iloa ja se poistaa stressiä että aivan varmasti nukut paremmin vaikka kisu herättäisikin yöllä. Ja kyllähän kissa oppii että koska yöllä moukumista ei palkita, niin se lopettaa sen.

Olisiko kissasta ap:lle mitään iloa? Poistaisiko se stressiä, vaiko vain lisäisi sitä sotkemalla -koska pelkkä kissan olemassaolo lisää sotkua, karvan takia ja karvapalloöksujen ja hiekkalaatikon. Vaikka olisi kuinka siisti kissa. 

Jos on stressitasot tapissa, mihin unettomuus viittaa, ei kannat ottaa lisää vastuuta itselleen. Varsinkin kun ap:lla ei selvästi ole koskaan ollut eläintä, ei hän ymmärrä mihin on sitoutumassa. Eikä hän vaikuta kovinkaan eläinrakkaalta, eli on vaan jotenkin "järjellä" ajatellut että lemmikki olisi asianmukaista tässä kohtaa. 

Vierailija
51/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissa on luonnostaan yöaktiivinen eläin ja lepäilee enemmän päivällä. Tietysti jalostus, toteutettu arkirutiini ja kissan yksilöllinen luonne vaikuttaa asiaan.

Jos sinulle on kamala asia että kissa leikkii ja kirmaa öisin, älä hanki kissaa. Kuulostaa siltä että et pysty joustamaan kissan suuntaan, vaikka kissa sopeutuisikin sinun päiväaktiivisuuteen hyvissä määrin.

Minua ei haittaa leikkiminen tai kirmailukaan. Toki olisi kiva että ei tiputtelisi tavaroita kirjahyllystä öisin. Olen vain kuullut kauhutarinoita siitä, että kissa herättää suljetun ovenkin takaa raapimalla ja mouruamalla öisin.

Ap

Kissa ei siedä suljettuja ovia ja varmasti raapii ovea, jos se suljetaan ulos muun perheen yhteydestä. Meillä ei Kissa her

Älä ota lemmikkiä niin kauan, kun laiminlyöt lastasi ja miestäsikin. Se, että suljet itsesi yöksi pois muun perheen luota on aivan kauhistuttava laiminlyönti ja väärinteko lastasi kohtaan. 

Nyt haet unilääkkeitä ja menet sitten terapiaan. Unettomuudesta paranee kyllä, mutta ei tuollaisella tunnekylmyydellä ja hankkimalla lisätressiä lemmikin muodossa. 

T: aikanaan yli 10 vuotta lääkkeillä nukkunut, nykyään voin nukkua vaikka sepelillä rakettien räiskeessä. 

Vierailija
52/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni lapsi on kissalle usein kärsimystä, kissa saattaa näyttää kaapin paikan raapaisulla tai puraisulla. Lapselle täytyy opettaa kuinka kissan kanssa toimitaan, siihen ei tartuta, ei silitetä väkisin, eikä ahdisteta nurkkiin. Oman kissan lähelle en päästä lapsia valvomatta (ei ole omia lapsia enkä haluakaan).

Kissa on aktiivinen hämärän laskeuduttua ja etenkin aamuyöllä. Älä hanki kissaa, jos yölliset äänet on ongelma.

Vierailija
53/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä ap haluaisit edes kissan? Mitä lisäarvoa ajattelet, että se toisi elämääsi?

Jos et edes nuku samassa sängyssä miehesi kanssa tai lähellä lastasi, vaikuttaa vähän siltä että sinulta ei riitä emotionaalista lämpöä enää yhdellekään elävälle olennolle. 

Kissat on kyllä aika itseriittoisia, mutta kyllä niitäkin stressaisi jos perheessä on viisivuotias lapsi, (lapset on tosi raskaita eläimille, myös niille lapsirakkaille koirille, kun ovat niin arvaamattomia ja meluisia) ja kylmä äiti. Kaikki kaatuisi sitten isän niskaan. 

Opettele ensin nukkumaan ja mieti vasta sitten lisää vastuuta ja vaivaa elämääsi. 

Voi luoja, sinä se vasta empaattiselta vaikutatkin! 🤣 kylmä äiti, vain koska olen kärsinyt unettomuudesta? Emotionaalisen lämmön puute vaivaa minua? Vai niin. Olen sanaton. Kaikkea hyvää kuitenkin sinulle ja muillekin. Jätän tähän keskusteluun vastaamisen nyt.

Ap

Vierailija
54/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynsiminen on tärkeä osa kissan luontaista käyttäytymistä, jolla se huoltaa kynsiään, verryttää kehoaan ja merkitsee reviiriään hajumerkeillä. 

Kissan luontainen käyttäytyminen sisältää myös metsästystä, pientä riistaa ja saalistaessaan se käyttää kaikkia aistejaan ja taitojaan saaliin pyydystämiseksi. 

Vierailija
55/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnossa kissa elää paikoissa, joissa on suojaisia paikkoja, kuten kasvillisuutta ja pensaikkoja, joista se voi saalistaa pientä riistaa. Se metsästää ja liikkuu monipuolisessa maastossa, kuten savanneilla ja muissa elinympäristöissä. 

Yksi kissan luontaisista tavoista on tarkkailla ympäristöään korkeilta paikoilta, mikä on merkki turvallisuuden tunteesta ja halusta pitää silmällä reviiriään

Vierailija
56/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnossa kissat etsivät suojaisia ja piilossa olevia paikkoja lepäämiseen ja turvan tunteen saamiseksi, esimerkiksi  (sisällä sängyn alle) tiheään kasvillisuuteen. 

Vierailija
57/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älä ota lemmikkiä niin kauan, kun laiminlyöt lastasi ja miestäsikin. Se, että suljet itsesi yöksi pois muun perheen luota on aivan kauhistuttava laiminlyönti ja väärinteko lastasi kohtaan. 

Nyt haet unilääkkeitä ja menet sitten terapiaan. Unettomuudesta paranee kyllä, mutta ei tuollaisella tunnekylmyydellä ja hankkimalla lisätressiä lemmikin muodossa. 

T: aikanaan yli 10 vuotta lääkkeillä nukkunut, nykyään voin nukkua vaikka sepelillä rakettien räiskeessä."

Siis mitä :D Yksin nukkuminen on isolle osalle unettomista pelastus. Ei sinulle kuulu toisen perheen järjestelyt, jos asia on perheen sisällä ok, ongelmaa ei ole. Tiedän monta perhettä, jossa vanhemmat nukkuu jatkuvasti tai vuorotellen yksin.

Lääkkeet auttaa akuutissa vaiheessa ja on toki parempi kuin ei unta lainkaan. Mutta lääkeuni ei puhdista aivoja kuten luonnollinen ja lisää mm. muistiongelmien riskiä. Ensisijaisesti kannattaa käyttää muita keinoja, kuten tuota uniympäristön rauhoittamista.

Mutta joo ei kissaa ap;lle, sanoisin minäkin.

Vierailija
58/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa ei kuulu Suomen luontoon ja voi olla haitallinen villieläimille, erityisesti pikkulinnuille, joita se saalistaa tehokkaasti. 

Vierailija
59/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa on aamuyöllä aktiivisimmillaan.

Meillä oli pieni koira, joka halusi joka yö kello 4.00 ulos ihan jokaisena yönä.

Joten unohtakaa se koira samoin arvon uniongelmaiset.

Vierailija
60/86 |
26.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tosiaan olla, että en ymmärrä mitään eläimistä, mutta itse pidän oudompana si

Mistä ihmeestä tällaisen käsityksen voi saada? Ap kertoi että aikoo ulkoiluttaakin kissaa, ja sinä sanot ettei hän tiedä niistä mitään tai aio tehdä kissan kanssa mitään. Hämmentävää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan