Kissa tähän tilanteeseen?
Olemme hieman haaveilleet kissasta, koko perhe. Minä, mies ja lapsi 5v.
Olen alkanut nyt viiden vuoden jälkeen nukkua kunnolla viime keväänä (lapsen vauva- ja taaperoaika yhtä heräilyä, sitten työstressit).
Olen ymmärtänyt, että kissa saattaa herättää aamuyöstä, vaikka oven sulkisikin. Meillä olisi mahdollisuus käyttää kissa kävelyllä vaikka pari kertaa päivässäkin ja meillä on aina joku kotona, joten kissa ei olisi koskaan yksinäinen.
Tuo nukkumisasia vain vaivaa.
Kissarotuna olemme harkinneet ragdollia, jonka pitäisi olla aika koiramainen rotu. Näkemyksiä puolesta ja vastaan?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kissan ominaisuus nyt vain se, että se herättää kaikki yöllä huvikseen? Jos on, niin en tosiaan halua kissaa.
Ap
Sinä et selvästikään ole ollenkaan kissaihminen joten unohda koko homma.
Vastaisitko kysymykseen? :)
Olipa passiivis-aggressiivinen hymiö. :-(
Kuulee toisteltavan että kissa on yöeläin. Sitä se ei ole. Kissa on hämäräeläin, crepuscular. Aktiivisin hämärän aikaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mikä voi olla ärsyttävämpää?"
Tietokoneen, lehden ja kirjan päällä käveleminen kun käytät niitä, viherkasvien syönti, keittiön tasoille hyppiminen ja tahallaan astuminen taikinakulhoon, hiekkalaatikon kaivelu samoilla varpailla joilla astuu siihen taikinakulhoon, pissahiekan levittely ympäriinsä sänkyä myöden, huonekalujen tuhoaminen, paikkojen karvastus sellaisella karvalla mikä ei lähde edes kuivurilla, hyökkäily ja juoksentelu jalkoihin ja raapiminen niillä pissaisilla kynsillä, jotka kirveltävät ja tulehduttavat pienenkin naarmun, jne jne jne.
Mikään noista ei ole läheskään niin ärsttävää kuin unettoman herättäminen. Et ole tainnut kärsiä unettomuudesta.
Ap
Kissa herättää yöllä. Naukuu ja raapii
Mnusta tuota herättämisasiaa on turha pohtia. Kissasta on niin paljon iloa ja se poistaa stressiä että aivan varmasti nukut paremmin vaikka kisu herättäisikin yöllä. Ja kyllähän kissa oppii että koska yöllä moukumista ei palkita, niin se lopettaa sen.
Kissat ei tykkää suljetuista ovista, ainakaan meillä. Eli älä sulje kissaa eri huoneeseen, kuin missä itse nukutte. Pentukissa riekkuu öisin, mutta rauhoittuu vanhemmiten. Meillä kohta 15-vuotias kisu nukkuu kaikki yöt ihan nätisti minun vieressäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissa on luonnostaan yöaktiivinen eläin ja lepäilee enemmän päivällä. Tietysti jalostus, toteutettu arkirutiini ja kissan yksilöllinen luonne vaikuttaa asiaan.
Jos sinulle on kamala asia että kissa leikkii ja kirmaa öisin, älä hanki kissaa. Kuulostaa siltä että et pysty joustamaan kissan suuntaan, vaikka kissa sopeutuisikin sinun päiväaktiivisuuteen hyvissä määrin.
Minua ei haittaa leikkiminen tai kirmailukaan. Toki olisi kiva että ei tiputtelisi tavaroita kirjahyllystä öisin. Olen vain kuullut kauhutarinoita siitä, että kissa herättää suljetun ovenkin takaa raapimalla ja mouruamalla öisin.
Ap
Kissa ei siedä suljettuja ovia ja varmasti raapii ovea, jos se suljetaan ulos muun perheen yhteydestä. Meillä ei Kissa herätä öisin, mutta saakin liikkua vapaasti kotonaan missä vaan. Miksi sulkisit yhden perheenjäsenen pääsyn muiden seuraan, en tajua.
Vierailija kirjoitti:
Mnusta tuota herättämisasiaa on turha pohtia. Kissasta on niin paljon iloa ja se poistaa stressiä että aivan varmasti nukut paremmin vaikka kisu herättäisikin yöllä. Ja kyllähän kissa oppii että koska yöllä moukumista ei palkita, niin se lopettaa sen.
Oppisikin. Koskaan ikinä en ole noussut, vaikka maukuu joka yö klo 4.30, ja yhä 13 vuotta myöhemmin se maukuu joka yö klo 4.30.
Vierailija kirjoitti:
Kissat ei tykkää suljetuista ovista, ainakaan meillä. Eli älä sulje kissaa eri huoneeseen, kuin missä itse nukutte. Pentukissa riekkuu öisin, mutta rauhoittuu vanhemmiten. Meillä kohta 15-vuotias kisu nukkuu kaikki yöt ihan nätisti minun vieressäni.
Unettomalle on kyllä iso rasite sekin, että kissa nukkuu samassa sängyssä.
Meillä on yksi rotukissa, jota ei päästetä makuuhuoneisiin yöllä, koska herättää jos pääsee. Saattaa kolistella ja joskus vähän naukua öisin mutta tähän ei herätä. Eikä muutenkaan tuhoa mitään, pissi vääriin paikkoihin tms. Tulee tietysti istumaan lehden päälle, tarkkailemaan kokkailujasi jne.
Minulla on ragdoll. Jos haluat pitää yöunesi niin suosittelen odottamaan, että lapsi on vanhempi. Meidän kissa on ainakin tosi "puhelias", ja tänäkin aamuna päätti herättää "laulamalla" viideltä aamulla, ja sitten tuuppasi tyynyni viereen nukkumaan. Ihanahan se on, mutta lapsiperhearkeen en välttämättä ottaisi.
Ja se ulkoilu on ihan kissan luonteesta kiinni. Kaverini ragdoll ulkoilee mielellään perheen koiran kanssa samaa matkaa, mutta omaani ei saa ulos vaikka mikä olisi, koska ulkomaailma on suuri ja pelottava.
Koiramaisuus rodussa näkyy parhaiten siinä, että ovat isoja ja rotevia, ja viihtyvät paljon lattialla. Toki tämä aiheuttaa myöskin sen, että lempiharrastus kissalla on kävellä jalkojen eteen aina kun liikun talossa. Tämä voi alkaa jossain vaiheessa riepomaan jos pitää saada esim. lapsi kouluun ajoissa.
Mun kissat eivät tiputtele tavaroita, eivät syö huonekasveja ja yleensä ottaen eivät sekoile sen kummemmin kuin ihmisetkään. Joskus toinen leikkii yöllä, eteisestä saattaa kuulua jotain rapinaa. Toinen nukkuu tiukasti mun vieressä koko yön. Niin kuin joku mainitsikin, niin kissa paimentaa ihmisen sänkyyn illalla kellontarkasti, ja herättää aamulla niin ikään kellontarkasti. Me ulkoillaan aina kun sää suo.
Suosittelen kahta kissaa. Ragdoll on helppo rotu aloittelijalle, mutta turkin hoito pitää muistaa. Itämaisia kehuisin muuten, mutta niiden päähän tulee hullua vähän turhan usein ja helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissa on luonnostaan yöaktiivinen eläin ja lepäilee enemmän päivällä. Tietysti jalostus, toteutettu arkirutiini ja kissan yksilöllinen luonne vaikuttaa asiaan.
Jos sinulle on kamala asia että kissa leikkii ja kirmaa öisin, älä hanki kissaa. Kuulostaa siltä että et pysty joustamaan kissan suuntaan, vaikka kissa sopeutuisikin sinun päiväaktiivisuuteen hyvissä määrin.
Minua ei haittaa leikkiminen tai kirmailukaan. Toki olisi kiva että ei tiputtelisi tavaroita kirjahyllystä öisin. Olen vain kuullut kauhutarinoita siitä, että kissa herättää suljetun ovenkin takaa raapimalla ja mouruamalla öisin.
Ap
Kissa ei siedä suljettuja ovia ja varmasti raapii ovea, jos se suljetaan ulos muun perheen yhteydestä. Meillä ei Kissa herätä öisin, mutta saakin liikkua vapaasti kotonaan
Minä nukun muualla kun muut perheenjäsenet. Suljen itseni yksin nukkumaan muutenkin, kts. yllä unettomuus. Siellä on siis vielä miehen ja pojan vieressä petipaikka jos kiinnostelee.
Ap
Lapsuudenkodissa oli aina kissoja ja olen elänyt kissan kanssa. Kissa tulee yöllä sänkyyn jos sen opettaa siihen, että sinne saa tulla. Minut kissa herättää yleensä aamulla 10 aikoihin hyppäämällä päälle
Mutta et tosiaan kuulosta kissaihmiseltä, kissa on aika kaukana koirasta eikä hyvä lemmikki ihmiselle, joka haluaisi kouluttaa ja opettaa lemmikkiä ja ylläpitää järjestystä ja kontrollia sen menemisistä ja etukäteen suunnittelee lenkkiaikataulunkin. Mikset vaan ota koiraa
Meillä kissa ollut nyt reilun vuoden, on 1,5v. Ei ole asiaa meidän sänkyyn, on sen hyvin oppinut, lasten sänkyihin saa mennä, joskus herättää lapset, lähinnä kehräämällä vieressä, mutta harvemmin. Ovet on auki, ei mourua tai kerjää mitään öisin. Märkäruuan saa juuri ennen kun mennään nukkumaan. Kissaa myös leikitetään ennen nukkumaanmenoa, ja usein leikkii vielä omiaan n. klo 22 hetken aikaa, on se hämärän aika. Öisin on muutoin rauhallinen. Aamulla tulee tervehtimään vasta kun noustaan sängystä. Aiemmista kissoista samanlaisia kokemuksia.
Koen itsekin, että kissat osaa olla aika ketkuja enimmäkseen ihan päiväsaikaankin :D
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudenkodissa oli aina kissoja ja olen elänyt kissan kanssa. Kissa tulee yöllä sänkyyn jos sen opettaa siihen, että sinne saa tulla. Minut kissa herättää yleensä aamulla 10 aikoihin hyppäämällä päälle
Mutta et tosiaan kuulosta kissaihmiseltä, kissa on aika kaukana koirasta eikä hyvä lemmikki ihmiselle, joka haluaisi kouluttaa ja opettaa lemmikkiä ja ylläpitää järjestystä ja kontrollia sen menemisistä ja etukäteen suunnittelee lenkkiaikataulunkin. Mikset vaan ota koiraa
Tätä minäkin ihmettelen. Jos tarkoitus on vieläpä ulkoiluttaa kissaa useamman kerran päivässä, niin miksi ei vaan ota koiraa, jota voi kouluttaa sopeutumaan ihmisten rytmiin.
Minulla on ollut 7 kissayksilöä. Sanoisin että yöelämä on varmasti aika yksilöllistä kuten kaikki muukin.
Minulle on sattunut sellaiset kissat jotka ovat kaikki mielellään nukkuneet yöt. Olleet hyvin rytmiuskollisia, kävelleet iltapalalle 21-22 ja sen jälkeen pesäänsä nukkumaan. Tämä ei tietenkään todista vielä mitään, mutta sanoisin että tasainen rytmiikka arkeen, riittävästi toimintaa ja aktiviteetteja päiviin ja kuun asento tähtiin sopivaksi niin voi olla että kissasi huomaa että öisin on ihan kiva nukkuakin. Jotenkin muutenkin voi tietysti mennä.
Kissat ovat yöeläimiä, joten päivällä suuri osa niiden ajasta kuluu unten mailla. Aktiivisin aika on aamuyöstä
Kissat voivat olla aktiivisia yöllä, jos niiden päiväaikainen energiankulutus on ollut vähäistä.
Luontaiset tarpeet: Pimeässä metsästäminen on luonnollista kissalle, ja sen erinomainen näkö- ja kuuloaisti ovat parhaimmillaan juuri silloin.
Vierailija kirjoitti:
Onko kissan ominaisuus nyt vain se, että se herättää kaikki yöllä huvikseen? Jos on, niin en tosiaan halua kissaa.
Ap
No ei välttämättä huvikseen tai ilkeyttään. Ne vaan on yöeläimiä.
Kissalle muuten on aivan yksi lysti, onko joku kotona vai ei. Ne kun ei ole laumaeläimiä, eivät tunne yksinäisyyttä kuten koirat.
Älä muuten ota koiraakaan, nekin herättää yöllä. Periaatteessa nukkuvat yöt läpeensä, mutta aina kumminkin täytyy raapia äänekkäästi, vaihtaa asentoa ja rojahtaa uudestaan lattialle, haukkua unissaan, mässyttää kieltään tai yrjötä keskelle olohuoneen mattoa.
Jos et pysty nukkumaan kuin tukki missä hyvänsä oloissa, älä ota lemmikkiä.
Tavaroita kissa tosiaan tiputtelee. Kukkapurkit esim. lattialle tiputtaa.
Raapii sohvan rumaksi.
Nuohoaa tiskipöydällä ja muilla pöydillä jättäen leiman peräreiästä.
Lapamadon pätkiä löytyy sit sun leivän alta ja sohvalta.
Tartuttaa toksoplasmoosin ja muita zoonooseja.