Ratsastus on vaan liian kallista
Ymmärrän hyvin tallien kulurakenteen, mutta niin se vain on, että se hinta mitä ratsastustunnille joutuu pitämään, ei vain löydy niin monen kukkarosta kuin tallit toivoisivat.
Meillä on kaksi tyttöä harrastanut ratsastusta, mutta nyt kyllä tyssää, harmi homma. Kahdelle harrastajalle voisi tietysti alkaa harkita jotain vuokrahevoshommaakin, mutta ne tuntuu liian oudoilta kuvioilta.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ratsastaessa saatu orkkuli on aina hintansa väärti.
Onhan niitä sellaisia sähköllä toimivia kapineita, jotka ajavat saman asian. Hankintahinta lienee jonkinmoinen mutta sen jälkeen käyttö lähes ilmaista (ei ne varmaan paljon sähköä kuluta).
On myös miehiä jotka maksavat naiselle päin.
Näin valitettavasti on! Pitäisi maksaa itsensä kipeäksi siihen nähden että saa ratsastaa 1 tunnin viikossa. Moni muu kallis laji (esim lätkä) tarjoaa kuitenkin monet treenit viikossa.
Tähän päälle vielä vakuutus/pakollinen ratsastusseuraan kuuluminen ja ratsastusvaatteet päälle.
Valitettavasti ratsastuskouluissa on usein myös joukossa vaarallisia, kiepitä tai muuten haastavia hevosia, joilla melkein kukaan ei halua ratsastaa. On halpaa tuontitehovsta, joiden soveltuvuutta ratsastuskouluun sovelletaan asiakkailla. Noilla järkyttävillä hinnoilla toivoisi laatua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Joo, sovitaan, että on pikkurahoja, jos se saa sut lopettamaan tuon löpinän."
Onko vaikea sisäistää että kaikki ei ole persaukisia hyvinvointivaltiossa? Vaikka sinä ilmeisesti oletkin. Olet ilmeisesti tehnyt jotain väärin ja nyt haluat sitä erikseen korostaa. Minua ainakin hävetäisi.
Ehkä sun pitäisi opiskella toinenkin tutkinto, jos siltä kierrokselta tarttuisi vaikka jonkinlaista sivistystä mukaan myös.
Jos opiskelee elintason perässä vaikkapa KTM:ksi, ei tartu välttämättä juurikaan sivistystä mukaan
Ei ole hinnat yhtään kalliit. Paljonko AP ne kausikortit on sitten ?? Ehkä sun tulot on vaan pienet ?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa on varaa monella antaa lasten harrastaa ratsastusta. Ohessa myös itse ratsastaa. Aikoinaan kun tyttö kisasi ja valmentautui ja itse "tätiratsastin" kulut saattoi kesäisin olla 2600€/kk.
Koko ajan pienemmällä osalla. Yksi ratsastuskoulun omistaja, jonka valmennuksissa käy, on jo vaikeuksissa, kun moni asiakas on joutunut lopettamaan taloustilanteen vuoksi. Hän on joutunut panemaan yhden työntekijän pois ja tekee sitten kahta enemmän töitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa on varaa monella antaa lasten harrastaa ratsastusta. Ohessa myös itse ratsastaa. Aikoinaan kun tyttö kisasi ja valmentautui ja itse "tätiratsastin" kulut saattoi kesäisin olla 2600€/kk.
Suunnilleen tuon verran se maksaa. Onko kallista vai ei, riippuu minkä verran on rahaa käytettävissä. Meillä on bruttotulot yhteensä n. 18000 €/kk. Helposti irtoaa tuon verran harrastuksiin.
Riippuu tallista. Monet tallit tienaa tallipaikoilla, tunnit on vain lisä. Voi valita missä ratsastaa, talleja on erilaisia, itse suosin niitä, joissa on laadukkaat tuntihevoset, maineikkaat valmentajat. Seuramaksu ei ole kallis ja kerran kun hankkii laadukkaat ratsastusvermeet ne kestää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kallista, sinulla vaan ei ole tarpeeksi rahaa.
Kyllä ne hinnat on nousseetkin, eikä ainakaan minun palkkani ole noussut samaan tahtiin. Sinä aikana kun tytöt on harrastaneet, kausikortin hinta on noussut 30 %. Alkuun ratsastajia oli perheessä yksi, sitten kaksi, ja muutaman vuoden aikana on hinnat nousseet. Tässä on tämä yhtälö meidän perheen kohdalta. Itse kyllä kuluni ja tuloni tunnen.
Ap
Mun tyttö kävi 10v kahdessa eri pikkutallissa vähän kauempana. Olihan siinä ajomatkaa eikä tietenkään maneesia, mutta tunnit ei olleet pahan hintaisia. Lopulta tytöllä oli myös hoitohevonen.
Syyskausi 350€ onpa kallista... Ei oo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnilleen tuon verran se maksaa. Onko kallista vai ei, riippuu minkä verran on rahaa käytettävissä. Meillä on bruttotulot yhteensä n. 18000 €/kk. Helposti irtoaa tuon verran harrastuksiin.
Ymmärrät varmaan itsekin, että kuulut hyvin korkeaan tuloluokkaan.
Niin eli PALJONKO se maksaa AP? Hintoja esille.
AP, paljonko se nyt sitten maksaa jos se on kallista?
Ruotsissa ratsastus on maan toiseksi suosituin harrastus jalkapallon jälkeen
Naurettavaahan se on muutenkin. En kehtais.
Vierailija kirjoitti:
On se myös eläinrääkkäystä.
Niin on. Se että se on joidenkin mielestä kivaa, ja hevoset ovat ihkuja ja niitä hoidetaan monissa paikoissa hyvin, ei poista tätä faktaa. Jos hevoselta kysyttäis, se ei haluaisi että sen selässä pompitaan.
Suurella osalla ratsuhevosista on selkävaivoja. Totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei heppaharrastukset ole kalliita. Se vaan tuntuu kalliita jos on persaukinen.
Haha, sielläpä ihminen, jolla ei ole hajuakaan, mitä hevosenpito maksaa.
Oma hevonen vuokratallissa Espoossa alle 2000 euroa kuukaudessa. Eläinlääkärin varalta kannattaa pitää joku kymppitonni varalla. Vakuutukset tietysti korvaa jotain ja se maksaa n. 5000 euroa vuodessa. En pidä kalliina.
Höpö höpö että et pidä kalliina. Noista hinnoista nyt siis näkee, että ei tarvitse olla persaukinen, jos ei ole varaa hevosta pitää.
Itse ratsastan Norsulla. Kalliimpaa kuin hevosen pitäminen.
Ei ole hinnat noussut mitään 30% .
15 vuotta sitten ryhmätunnin hinta kortilla saattoi olla se 36 e isoissa kaupungeissa, nykyään se on 50+ e/h. 15 vuotta sitten tuolla hinnalla sai yksityistunnin.
Tosi sääli, että on niin kallis laji. Ratsastus on suuri tyttöjen liikuttaja ja laji hevostouhuineen parantaa fyysistä kuntoa ja kehittää vastuunkantoa.
Toki maaseudulla pienemmissä pitäjissä hinnat voivat olla todella paljon halvemmat. Toivoisin, että Suomessa tuettaisiin ratsastuskouluyrittäjiä, jolloin hinnat putoaisivat, useampi hevoshullu pääsisi rakkaan lajin pariin ja yrittäjät saisivat lisää asiakkaita.