Pitääkö raamattu ottaa kirjaimellisesti vai hengellisesti?
Mitä sanoo palstan tieteilijät? Moni tuntuu väittelevän näistä asioista ja vaativan tieteellistä todistusta. Onko nämä tieteilijät täysin hakoteillä?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä haluaako uskovainen kieltää multa jotain, silloin hän siteeraa raamattua kirjaimellisesti.
Mutta kun raamattu kieltää jotain kirjaimellisesti mitä uskovainen haluaakin tehdä, silloin sitä raamattua pitääkin tulkita ajan hengen mukaan
Anna esimerkki, että ymmärtäisi mitä tarkoitat.
En ole tuon kirjoittaja, mutta joskus tulee mieleen että homoliitot kielletään kun ei itse ole homo, mutta kun itse on eronnut hetero, ei Jeesuksen kielto avioitua uudestaan koskekaan itseä.
Vierailija kirjoitti:
Näköjään ihan sillä tavalla valikoiden kuin se kulloinkin sattuu uskikselle sopimaan, ja kun raamatun opit loppuvat kesken, vedetään hatusta lisää. Noin ne kaikki uskonnot tekevät.
Ei tee! Vanhan ja Uuden testamentin välille on vaan tehtävä ero. Vanha testamentti lopetti toimintansa kun Jeesus (kyllä, jopa historioitsijat ja muslimit, jossa hän on yksi profeetoista Koraanissa, tunnistavat hänet) täytti sen. Eli Mooseksen laiksi kutsuttu laki jota kukaan epätäydellinen ihminen (eli me muut) ei pystynyt eikä vieläkään pysty täyttämään. Vai pystytkö sinä? Edellisen takia (siis sen että Jeesus mainitaan Koraanissa) et näe Raamatunpolttajia missään muslimimaissa.
Uskon että molempia. Uskonto mielletään usein vain säännöiksi, kirjaimellinen tulkinta voi vapahtaa väärästä syyllisyydestä.
Riippuu Raamatun kirjasta. Osa on kirjaimellista historiaa tai profetiaa, osa runoutta ja kuvaennollista kerrontaa. Osa on selviä tapauksia, mutta osa riippuu keneltä kysyy, esim. luomiskertomus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä haluaako uskovainen kieltää multa jotain, silloin hän siteeraa raamattua kirjaimellisesti.
Mutta kun raamattu kieltää jotain kirjaimellisesti mitä uskovainen haluaakin tehdä, silloin sitä raamattua pitääkin tulkita ajan hengen mukaan
En ole tuon kirjoittaja, mutta joskus tulee mieleen että homoliitot kielletään kun ei itse ole homo, mutta kun itse on eronnut hetero, ei Jeesuksen kielto avioitua uudestaan koskekaan itseä.
Uudentestamentin aikaan elettiin Mooseksen lakien mukaan. Emme enää elä Mooseksen laissa.
Vierailija kirjoitti:
Sekä että, ja viisaudella ennen kaikkea. Pitää ymmärtää kontekstiä ja historiaa. Sen lisäksi Pyhä Henkin avaa Raamattua uskovaiselle, eli ei-uskovainen kun lukee, hän ei millään voi ymmärtää kirjaa samalla tavalla kuin uskovaiset.
Siunaus on hyvässä seurakunnan pastorissa, jolla on usko ja viisaus ja vielä taito selittää asioita ymmärrettävästi ja asioita avaavasti. Meillä on, joka kerta oppii jotain uutta :)
Itse tulkitsen Raamattua kirjain kirjaimelta. Olen nyt päässyt 9768 jakeeseen ja vielä on matkaa edessä.Jokaisen kirjaimen kohdalla hiljennyn ja pyydän johdatusta kirjaimen sanomaan ja jään odottamaan kunnes Pyhä Henki avaa minulle sen merkityksen. Eli siis varmaankin käsitän Raamatun kirjaimellisesti. En ole varma ehdinkö elinaikanani lukemaan Raamatun kokonaan ymmärtääkseni sen sanoman täysin. Odotan jännityksellä ja todella suurella kiitoksella mitä saan vielä tietääkään kun etenen kirjain kirjaimelta, jae jakeelta , ja luku luvulta. Luulen, että olen jo sitä ennen täyttynyt johdatuksesta yllinkylllin, mahdankohan kestääkään ihan kaikkea, pystynkö ottamaan sen ihan kaiken vastaan.
Jos tarkoitat oliko Joona meripedon vatsassa, niin oli.
Tekikö Aadam syntiä,niin teki.
Oliko Jeesus Jumalan poika,niin oli/on.
Kirjain on henki ja henki on kirjain ja kirjain on symboli.
Symboli on merkki, kuten kuva tai esine, joka edustaa jotakin toista asiaa, kuten ideaa, käsitettä tai ominaisuutta. Symbolien yhteys edustamaansa asiaan perustuu sopimukseen, ja niitä käytetään laajalti viestinnässä.
Luomiskertomuksen mukaan Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, joten ihminen edustaa Jumalaa, kuten palvelija edustaa Herraansa.
Joh. 4:24
Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa.
Joh. 13:16
Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.
Matt. 6:24
Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudentestamentin aikaan elettiin Mooseksen lakien mukaan. Emme enää elä Mooseksen laissa.
Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.
Miten pitäisi sitten käsittää?
Ei, kyllä se on nautittava sisäisesti. Tässä ohje:
1. Huuhtele Raamattu kossulla
2. Lohko Raamattu veitsellä pieniksi lohkoiksi
3. Laita lohkot tehosekoittimeen ja pyöräytä pari kertaa täydellä teholla, kunnes seos näyttää liisteriltä
4. Lisää vielä puoli pulloa kossua, kaada seos lasiin ja nauti
Raamattua tulee tulkita mielivaltaisesti, niin kaikki muutkin tuntuvat tekevän.
Kun olet syntynyt Jumalan perheenjäseneksi, sinulla on Pyhähenki opettajana miten edetään.
Käy köpelösti jos noudattaa väkivaltaisia Raamatun kohtia. 10 käskyä toimii.
Vierailija kirjoitti:
Käy köpelösti jos noudattaa väkivaltaisia Raamatun kohtia. 10 käskyä toimii.
Mikä on kristittyjen Uudentestamentin väkivalta?
Juutalaiset osaa handlata oman opuksensa, niillä on omat tarkat säännöt.
Pärjäättekö yleensä elämässä, niinkuin liikennevalot, ostokset jos ymmärtäminen on hakusessa?
Kuka Mooseksen lain laati? Jos ei Jumala niin miksi se on Raamatussa?
Miksihän hihhulit ottavat ne osat kirjaimellisesti, mitkä sopivat heille ja ne osat vähän sinne päin, jotka eivät ole heille suotuisia?
Ajanlasku alkoi Jeesuksesta, Se on merkki.
Miksi ei pitäisi ottaa kirjaimellisesti=tapahtunut?