Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita joiden mielestä nykyaika on kauheaa?

Vierailija
25.09.2025 |

Koen, että nykyaika, tämä 2000-luku, on kamala aika olla elossa. Älypuhelimet ovat muuttamassa ihmistä ihan pysyvästi ja minusta huonompaan suuntaan: ei keskitytä, yhdessä tekeminen ja puhuminen on vähentynyt, elintärkeä uni häiriintyy pahasti, luovuus ei kuki koska ei ole sitä luovuuden tarvitsemaa tylsää aikaa. Tässä nyt vain muutamia huonoja muutoksia, lisää varmaan voisivat luetella tutkijat roppakaupalla. Menet minne vain, ihmiset tuijottavat kyyryssä puhelimeensa. Jopa ravintolan pöydässä ihmisillä on kännykät edessään, ei tarvitse puhua toiselle.

Maailma on kahtiajakautunut. On vain ääripäitä. Konsensusta hakevien, toisiaan kuuntelevien ja kompromisseja tekevien ihmisten ääni ei kuulu, kun öykkärit huutavat täysillä uhkauksiaan molemmilta laidoilta. Väkivallan uhka leijuu ilmassa ja yhteiskunnassa. 

Mä olen niin kyllästynyt ja ahdistunut nykypäivän elämästä, että luen esimerkiksi lähes pelkästään historiallisia kirjoja ja huomaan, että niistä on tullut mulle jonkinlainen pakopaikka tästä kamalasta nykyajasta. Haaveilen myös jatkuvasti jonkinlaisesta radikaalista downshiftaamisesta maalle mökkiin - en halua erakoitua, sillä viihdyn ihmisseurassa, mutta kaiken öyhötyksen ja materialismin ja teknologian haluaisin jättää taakseni.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ahdista. Älä seuraa uutisia niin paljon, tai vietä aikaa netissä. Ulos liikkumaan, etsi harrastuksia, lue kirjoja, etsi työtä. Ei se maailma pyöri vaan älylaitteiden varassa. On vielä paljon ihmisiä jotka eivät ole näihin koukussa. Täältä sä et heitä löydä..

Haluatko kertoa, missä he sitten ovat? Asuin vastikään muutaman vuoden Helsingissä ja metrolla matkustaessa melkein kaikki ihmiset vaunussa tuijottivat ruutua.

Täälläkin usein näkee koiranulkoiluttajia, joille se koiralenkki on pelkkää ruudun tuijottanista, hihna toisessa kädessä, ruutu toisessa. Ei he edes kiinnitä huomiota koiraansa, tai ympäristöön. Myös lapsia ja nuoria leikkipaikoilla ja ulkona, jotka ovat yhdessä, mutta jokainen omalla ruudulla.

Tämä asia ei valitettavasti ole vain Ap:n henkilökohtainen ongelma, vaan suuri murros, joka on tapahtunut maailmassa. En muutenkaan usko tuohon pää pensaaseen piiloon käytösmalliin, vaan asiat rohkeasti ja reippaasti kohdataan. Silloin ei tarvitse potea ahdistustakaan.

Vierailija
62/76 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaa huomattavasti ahdistukseen, kun lopettaa iltapäivälehtien ja tämän palstan lukemisen. Itse en ole palstaa vielä onnistunut kokonaan jättämään, tämä on toisaalta hyvä keino nollata aivot kokonaan, sen verran tolkutonta on nimittäin suurin osa sisällöstä, mutta ip-lehtiä en enää lue. Silloin harvoin, kun niiden sivuille hairahdun, vtutuskäyrä kajahtaa tappiin ennen kuin olen lukenut ensimmäistäkään otsikkoa loppuun. Mitään muita aiheita niillä toimittajantekeleillä (oletteko muuten pistäneet merkille sellaisen hauskan yksityiskohdan, että he ovat enimmäkseen alle kolmekymppisiä naisoletettuja? En viitsi alkaa edes spekuloida, mikä vttu niitä mshtaa viirata nykypäivänä.) ei ole kuin pelottelu-"uutiset", aikuisviihdetyöläisten mainostaminen ja turhien julkkisten elämien ruotiminen. Täysin turhaa ja aivotonta pskaa, joka ei tarjoa kenellekään mitään muuta kuin mielipahaa.

T. Milleniaali (nainen, jos sillä on vtunkaan väliä

Tämä palsta on kuitenkin niitä harvinaisia paikkoja missä pääsee purnaamaan ja vaikka kauhistelemaan ympärillään näkemäänsä. Samaa mieltå että välillä turhauttaa ja suututtaa että kestohäiriköt saavat mellastaa mutta itseilmaisu on ainakin minulle sellainen henkireikä että olen päättänyt tuon kestää. Plus että häirikkösekoilijoista voi myös vaihtaa ajatuksia.

Ilman näitä vasta ääniä moni saattaisi olla paljon sokeampi sille miten meihin vaikutetaan ja mihin meitä työnnetään. En voi sietää ajatusta että olisin tietämätön hölmö jotain hyväksikäytetään nykyisen infoteknologian suomin mahdollisuuksin.

Näen ihmisten oman ajattelun ja mielipiteenvaihdon kaikessa kirjossaan hyvin tärkeänä vastavoimana kuvaamallesi mediasonnalle. Että vahvistamme toisissamme kykyä kieltäytyä ja etsiä vaihtoehtoja, kartuttaa ymmärrystämme nykyisestä maailmantilanteesta. Ilman omanarvontuntoa olemme pelkkiä lakaistavia roskia nykyisessä kuka tajuaa-ilmapiirissä. Missä väistämättä osa ihmisistä tulee jauhetuksi kuka mihinkin jätemyllyyn, osa sulaa ymmärtämättömyyttään, osa välinpitämättömyyttään.

Jos haluaa elää jatkossa ihmisarvoisesti nyt on tosissaan tapeltava sellaista syöttöä vastaan jonka tajuaa selkäytimellään ihmisyyttään pilkkaavana ja halventavana. Vaikka boikotoimalla. Tai tuottamalla halvennukselle vastakkaista sisältöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisipa aikamatkailla!

Olisi ihanaa päästä 1920-luvun Helsinkiin, olisin joku konekirjoittaja-virkanainen. Tai johonkin 1800-luvun herraskartanoon vaikka lastenhoitajaksi. Tai 1950-luvulle, millaista olisi ollut Tampereella tehtaantyttönä siihen aikaan? 

Minäkään en näe 2000-luvussa kovin paljon hyvää. Elämä on koko ajan helpompaa, mutta samalla myös laiskempaa ja yksinäisempää. Mieluummin eläisin vähän raskaampaa elämää ilman wolttia, verkkopankkia ja sisävessaa, mutta saisin yhteisön ja läsnäolon ja tietyn yksinkertaisuuden elämään. 

No, ikävä totuus on, että minä tuskin olisin hengissä tai ainakaan kovin hyvävointinen, jos olisin elänyt esim. 1920-luvulla. Yksi leikkaus ja oma krooninen sairaus osattiin nykypäivänä hoitaa, mutta tuolloin ei. 

Vierailija
64/76 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaa huomattavasti ahdistukseen, kun lopettaa iltapäivälehtien ja tämän palstan lukemisen. Itse en ole palstaa vielä onnistunut kokonaan jättämään, tämä on toisaalta hyvä keino nollata aivot kokonaan, sen verran tolkutonta on nimittäin suurin osa sisällöstä, mutta ip-lehtiä en enää lue. Silloin harvoin, kun niiden sivuille hairahdun, vtutuskäyrä kajahtaa tappiin ennen kuin olen lukenut ensimmäistäkään otsikkoa loppuun. Mitään muita aiheita niillä toimittajantekeleillä (oletteko muuten pistäneet merkille sellaisen hauskan yksityiskohdan, että he ovat enimmäkseen alle kolmekymppisiä naisoletettuja? En viitsi alkaa edes spekuloida, mikä vttu niitä mshtaa viirata nykypäivänä.) ei ole kuin pelottelu-"uutiset", aikuisviihdetyöläisten mainostaminen ja turhien julkkisten elämien ruotiminen. Täysin turhaa ja aivotonta pskaa, joka ei tarjoa kenellekään mitään muuta kuin mielipahaa.

T.

Tämä! Kriittinen tarkastelu ja ajatustenvaihto on ainoa keino taistella vastaan. Ei se että laitetaan pää pensaaseen ja kiistetään kaikki ongelmat, sellainen ei koskaan toimi. 

Vierailija
65/76 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen ei ole tarkoitus omaksua niin paljon turhaa tietoa kun tänä päivänä. On some, ilttis, tv, suoratoista, jatkuva tulva informaatiota. Aivoista tulee ylikuormittuneita ja tylsyydelle ei anneta tilaa. Silloinkin kun on tylsää niin tartutaan vaan helpoimpaan eli ruutuun, kierre on valmis.

Vierailija
66/76 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit täsmälleen niin kuin olen ajatellut! Onneksi en ole ainoa joka välillä pysähtyy katsomaan ympärilleen että missä mentiin pieleen. Ei sillä että ennen olisi ollut aina paremmin, mutta ei se tänäkään päivänä ole. Onko ikinä ihmiskunnan aikana?

Vierailija
67/76 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei tunnu ymmärtävän sitä, että nyky-yhteiskunta ei voisi toimia ilman teknologiaa. Puhdasta vettä ei olisi ilman teknologiaa, eikä riittävää ruokatuotantoa. Lääkäri ei pystyisi tekemään mitään diagnoosia ilman teknologiaa. Sähköä ei olisi ilman teknologiaa, joten ei olisi esim. tietokonetta, jolloin suurin osa yhteiskunnan suorittamista tehtävistä olisi mahdotonta enää suorittaa.

Teknologia ei ole ongelma. Ne ongelmat ovat ihan muualla ihmisen psykologisessa perusluonteessa kuin itse teknologiassa.

Vierailija
68/76 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaa huomattavasti ahdistukseen, kun lopettaa iltapäivälehtien ja tämän palstan lukemisen. Itse en ole palstaa vielä onnistunut kokonaan jättämään, tämä on toisaalta hyvä keino nollata aivot kokonaan, sen verran tolkutonta on nimittäin suurin osa sisällöstä, mutta ip-lehtiä en enää lue. Silloin harvoin, kun niiden sivuille hairahdun, vtutuskäyrä kajahtaa tappiin ennen kuin olen lukenut ensimmäistäkään otsikkoa loppuun. Mitään muita aiheita niillä toimittajantekeleillä (oletteko muuten pistäneet merkille sellaisen hauskan yksityiskohdan, että he ovat enimmäkseen alle kolmekymppisiä naisoletettuja? En viitsi alkaa edes spekuloida, mikä vttu niitä mshtaa viirata nykypäivänä.) ei ole kuin pelottelu-"uutiset", aikuisviihdetyöläisten mainostaminen ja turhien julkkisten elämien ruotiminen. Täysin turhaa ja aivotonta pskaa, joka ei tarjoa kenell

Tämä! Kriittinen tarkastelu ja ajatustenvaihto on ainoa keino taistella vastaan. Ei se että laitetaan pää pensaaseen ja kiistetään kaikki ongelmat, sellainen ei koskaan toimi. 

Tätä on omassa piirissäni tosi vähän, ajatustenvaihtoa. Heti kun on vähääkään puhe jostain mistä olisi hyvä keskustella ja miettiä, sanotaan ettei nyt jaksa, vaihdetaan puheenaihetta.

Vierailija
69/76 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan outo mutta minä en pidä siitä, että kaikki on koko ajan ns. helpompaa. Siinä samalla menee lapsi pesuveden mukana kun ei minkään asian takia tarvitse enää nähdä vaivaa.

Onhan se mukavaa sängyssä maaten tehdä etätöitä, tilata vaatteita ja ruokaa kotiin, varata aikoja lääkäriin, kampaajalle, ynnä muuta, maksaa kännykällä bussissa, kaupassa ja ties missä mutta samalla sitä tulee sen orjaksi ja oma aktiivisuus vähenee niin, ettei kohta enää mitään osaakaan.

Ainakin minä suren ja yritän vastustaa tätä laiskuuden lisääntymistä omassa elämässäni. Hakisin mieluummin rahani pankista tai automaatista ja maksaisin käteisellä kuin, että heiluttelen puhelinta tai muoviläpyskää.

Sehän tässä on viheliäistä, että eihän tätä kehitystä ajeta sillä ajatuksella, että ihmisillä olisi enemmän vapaa-aikaa, vaan sillä että olisi enemmän aikaa olla töissä, varsinkin siellä vähävaraisemmassa päässä. 

Ja toinen on tietenkin se, että saadaan hävitettyä töitä, joista pitää maksaa ihmisille. Aika harva ajaa esimerkiksi autolla niin paljon, että jostain itseajavasta autosta olisi joku oikea hyöty, joukko vain harvenee, kun lisätään ehdoksi, että sen ajan käyttäisi oikeasti jotenkin hyödyksi. 

70/76 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan outo mutta minä en pidä siitä, että kaikki on koko ajan ns. helpompaa. Siinä samalla menee lapsi pesuveden mukana kun ei minkään asian takia tarvitse enää nähdä vaivaa.

Onhan se mukavaa sängyssä maaten tehdä etätöitä, tilata vaatteita ja ruokaa kotiin, varata aikoja lääkäriin, kampaajalle, ynnä muuta, maksaa kännykällä bussissa, kaupassa ja ties missä mutta samalla sitä tulee sen orjaksi ja oma aktiivisuus vähenee niin, ettei kohta enää mitään osaakaan.

Ainakin minä suren ja yritän vastustaa tätä laiskuuden lisääntymistä omassa elämässäni. Hakisin mieluummin rahani pankista tai automaatista ja maksaisin käteisellä kuin, että heiluttelen puhelinta tai muoviläpyskää.

Jos nyt olisi vielä se kultainen entisaika, niin tässä olisi pitänyt lähteä ensin bussipysäkille ja sitten bussilla lähimpään terveyskeskuspäivystykseen. Siellä odotella ties kuinka monta tuntia yskien ja köhien, että pääsee lääkärin vastaanotolle. Sieltä sitten kävellä apteekkiin jonottamaan, ostaa lääkkeet ja bussilla taas kotiin. Nyt oli helppoa, kun kirjautui vain etävastaanotolle, sai e-reseptit, seuraavaksi kirjautui apteekin sivuille ja tilasi lääkkeensä. Nyt tässä villapaita päällä ja villasukat jalassa edelleen yskien ja köhien voi odotella, että apteekista toimitetaan lääkkeet kotiovelle Tässä nyt vain yksi esimerkki, miksi en kaipaa vanhoja aikoja. En myöskään kaipaa sitä, kun piti lounastauolla keretä käymään pankissa maksamassa laskuja tai nostamassa rahaa. Pankithan olivat auki vain klo 9-16. Eli just silloin, kun oli itsekin töissä. Tai jonottaa jonkun asian hoitamista verovirastossa, Kelassa tms. Kesken työpäivän tietenkin, koska eihän ne iltaisin ja viikonloppuisin olleet auki. 

Vierailija
71/76 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aika kujalla olen EUn ja Naton sotamyönteisyydestä. Diplomatian häivääkään ei ole yritetty ikiaikoihin, moni arvelee että länsi juoni false flag-iskua polkaistakseen sodan käyntiin ja syyttääkseen siitä (nytkin) Venäjää."

Hmm... no Venäjän lähtökohta Ukrainaa koskevaan diplomatiaan on Putinin mukaan se, että Venäjä ei jousta milliäkään tavoitteistaan. Siinä diplomatialle jää kaksi vaihtoehtoa: 1. Hyväksyä Venäjän ehdot, 2. Hylätä ne. 

Näetkö sinä tässä vaiheessa siis neuvotteluille edellytyksiä? Venäjä on hyökkääjä ja historia opettaa, että jos hyökkääjän ehtoihin suostutaan niin historia toistaa äkkiä itseään. 

"Suosittelen lämpimästä tutustumaan tähän keskusteluun jossa länsi ei olekaan pyhimys vaan vähintään osallinen tai jopa tarinan todellinen konna. "

Onko Venäjällä keskusteltu julkisesti vaihtoehdosta, että Venäjä ei olisikaan uhri vaan hyökkääjä ja siviilien joukkotuhontaan syyllistynyt hyökkääjä ja pakotteet ovat seurausta tästä? Eikö, mistäköhän tämä johtuu kun suurehko osa maailmaa tuntuu ajattelevan näin? Onko mukavampaa ottaa uhrin viittaa harteilleen?

Vierailija
72/76 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen ei ole tarkoitus omaksua niin paljon turhaa tietoa kun tänä päivänä. On some, ilttis, tv, suoratoista, jatkuva tulva informaatiota. Aivoista tulee ylikuormittuneita ja tylsyydelle ei anneta tilaa. Silloinkin kun on tylsää niin tartutaan vaan helpoimpaan eli ruutuun, kierre on valmis.

Tarkoitus on vain lisääntyä.

Vierailija
73/76 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa se kai, kun Doomscrollaa päivät pitkät. Laita puhelin hetkeksi kiinni ja käy koskettamassa ruohoa.

Vierailija
74/76 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep jep joka päivä tällä viikolla suhanneet jotkut hävittäjät taivaalla että onkohan niin mäihä että tässä elämän aikana pääsee vielä sodankin kokemaan.

Sitä en ymmärrä miksi sellaiset pelkää sotaa jotka ei joudu edes sinne pahimpaan räiskeeseen lähtemään ja voisivat paeta vaikka Ruotsiin. Ei meitä tykinruokalaisia ainakaan karkuun päästetä.

Vierailija
75/76 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään tarkoitusta.

Vierailija
76/76 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään tarkoitusta.

Joidenkin kuoleman rajoilla käyneiden mukaan elämän tarkoitus on vain pitää hauskaa. Sen jälkeen pääsee johonkin parempaan paikkaan heittämään kavereiden kanssa läppää miten se elämä nyt meni. Vähän kuin jotain videopeliä pelaisi ja lopuksi kavereille leuhkisi mitä sai siinä aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän