Oletko aina sisustanut väärin? Asuntostailaaja kertoo oikean tavan
Sisustatko ja elätkö väärin?
Onko sinulla sälekaihtimet? Jos, niin se on mautonta
Nostatko sälekaihtimet päivällä kokonaan ylös? Jos et, teet väärin.
Laitatko sälekaihtimet illalla kokonaan kiinni, niin ettei sisälle voi nähdä? Jos, niin se on väärin eletty.
Onko sinulla hyllyllä parillinen määrä koriste-esineitä? Jos, niin se on väärin sisustettu.
Kommentit (100)
Mun mielestä kenen tahansa tavallisesti sisustavien ihmisten kodit näyttävät yleensä paremmilta kuin sellaisten, jotka harrastavat tai tekevät työkseen sisustamista. Sellaiset kodit, joissa sisustukseen tehdään jotain näkyviä muutoksia kerran kymmenessä vuodessa, ja isompi remontti kerran elämässä, on aina paljon mielenkiintoisempia kuin tällaiset sisustajien kodit, joissa ensin laitetaan koko sisustus trendikkäästi valkoiseksi ja seuraavaksi vaihdetaankin kaikki greigen eri sävyiksi. Tällaisen sisustajan harmonisen kodin saa suunniteltua ja toteutettua yhdessä päivässä, koska siinä ei ole mitään kerroksellisuutta, ei mitään yllättävää, ei mitään harkitsematonta tai ristiriitaista.
Ei tarvi olla kummoinenkaan ennustaja, että näkee, että värikylläisemmät sävyt alkaa kohta houkuttelemaan näitä viimeisiä greigen kannattajiakin. Se vaan on jo vähän vaikeampaa ja vaatii ehkä vähän värisilmää toisin kuin tällainen täysharmonia. Jutun sisustus ja sisustaja näytti omaan silmään jopa koomiselta, kuin olisi jotkut greige-teemabileet, kun koti ja vaatteet ja kaikki oli samaa, 100 prosenttisen turvallista sävyä.
Täysin makuasia ja yksilöllistä sekin että miten tykkää sisustaa. Olen aina sisustanut oikein. Vain minä yksin sen määrittelen onko mun sisustus hyvä vai ei. Ei kukaan muu. Ei kenenkään maku ole hyvä sistiksenkaan suhteen kaikkien mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Täysin makuasia ja yksilöllistä sekin että miten tykkää sisustaa. Olen aina sisustanut oikein. Vain minä yksin sen määrittelen onko mun sisustus hyvä vai ei. Ei kukaan muu. Ei kenenkään maku ole hyvä sistiksenkaan suhteen kaikkien mielestä.
*sisustuksenkaan suhteen
On ja ei ole mautonta.
En nosta ja niiden edessä on vielä pimennysverhot 24/7. En tee väärin.
Ovat aina kiinni koska mulla ei ole tarvetta nähdä ulos eikä kenelläkään sisälle eli ei ole yhtäkään syytä pitää verhoja ja kaihtimia auki. Elän täysin oikein eli siten kuin haluan.
En tiedä montako on mutta oikein on sisustettu eli mun makuun.
Saako toisen ihmisen kodin sälekaihtimia avata, jos tämä toinen ihminen itse ei ole paikalla?
Minua häiritsee jos kaihtimet ovat kiinni ja olin lapsenvahtina tällaisessa kodissa päivän. Heillä aina kaihtimet kiinni ja valot päällä, mutta kun lähtivät, sammutin valot ja avasin kaihtimet. En sentään uskaltanut vetää niitä ylös, mutta avasin ja päästin luonnonvalon sisään.
Teinkö väärin?
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni sisustaisin kämpän hienosti, mutta ei mulla ole rahaa ostaa mitään heinäkoreja tai koristetyynyjä.
Miksi sun tekee mieli ostaa rahalla heinäkori? Kun voisi jotain järkevääkin sillä hankkia, sellaista mikä ei jatkossa laita harmistumaan rahanmenosta joka kerta, kun sen näkee? Onko tarkoitus laittaa asunto hiekanväriseksi ja heinäiseksi, jotta voi kuvitella asuvansa dyynillä?
Parillinen määrä kynttilänjalkoja näyttää paremmalta kuin että niitä olisi kolme samanlaista.
Greige on muuten kaunis väri. Beige ja luonnonvalkoinen on aina ollut lempivärejäni, joten mun silmään toi sisustus näyttää kivalle. Siis sellaiselle missä itsekin voisin asua. Joten ainakin yksi henkilö löytyi, joka tykkäsi jutusta :)
Vierailija kirjoitti:
Parillinen määrä kynttilänjalkoja näyttää paremmalta kuin että niitä olisi kolme samanlaista.
Riippuu paikasta. Yleensä pariton määrä näyttää paremmalta, siinä olen samaa mieltä tuon sisustajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Greige on muuten kaunis väri. Beige ja luonnonvalkoinen on aina ollut lempivärejäni, joten mun silmään toi sisustus näyttää kivalle. Siis sellaiselle missä itsekin voisin asua. Joten ainakin yksi henkilö löytyi, joka tykkäsi jutusta :)
Eikös se ole suomeksi maantienvärinen?
Kämppä sisustetaan just sen mukaan miten johonkin huoneeseen sattuu huonekaluja mahtumaan. Pohjasuunnittelu on nykyisin niin hanurista että pitää valita haluaako sohvan tai kirjahyllyn/televisiotason, koska molempia ei voi samaan huoneeseen saada. Ja jos katutasolla tai ykköskerroksessa nakuilee rihmassa ja kiertämässä säleverhot ylhäällä niin johan siinä piipaa-auto hakee kohta pehmoisempaan talteen.
Minä taidan sitten sisustaa oikein. Minulla ei edes ole säleverhoja vaikka melkein kaikilla muilla taloyhtiössä sellaiset ovat sekä parvekkeella että myös muissa ikkunoissa. Minulla on vain sivuverhoja ja vedän verhot ikkunoiden eteen tarpeen vaatiessa, mutta enimmäkseen pidän ne auki. Vaikka olen liki 70 v. minulla ei ole edes lasiovellista vitriinikaappia niin kuin melkein kaikilla ikäisilläni on enkä muutenkaan pidä koko omaisuutta esillä keralla vaan tasoilla on muutama harkittu sisustusesine ja loput ovat kaapeissa ja vaihtelen vuodenaikojen ja fiiliksen mukaan esillä olevia sisustusesineitä. Olen tarkka väreistä eikä kotini ole värien sekamelska. Viherkasveja minulla on usempia ja ne ovat melko isoja ja aika lailla yhdessä paikassa missä viihtyvät hyvin ja muodostavat yhden sisustuskokonaisuuden.
Tämä on ainakin huonosti suunniteltu kun on niin vähän tilaa jätetty ettei laatikoita pysty kunnolla avaamaan.
https://images.sanoma-sndp.fi/5bc7be9affe7f57981c9a0055352eadb/normal/9…
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ainakin huonosti suunniteltu kun on niin vähän tilaa jätetty ettei laatikoita pysty kunnolla avaamaan.
https://images.sanoma-sndp.fi/5bc7be9affe7f57981c9a0055352eadb/normal/9…
Tilasta tulisi heti avaramman ja tasapainoisemman näköinen, jos lipastoa siirtäisi hieman vasemmalle ja sijoittaisi kapeaan nurkkaan jalallisen lattiavalaisimen. Nykyinen asettelu näyttää melko ahtaalta. Sohva kannattaa sijoittaa hieman kauemmaksi seinästä, jolloin tilasta tulee ilmavampi. Myös suuri kukkavaasi pääsisi paremmin oikeuksiinsa runsaammalla kimpulla ja näin mittasuhteet olisivat tasapainossa ja samaten nuo katkenneet ja puolikuolleet kukat näyttää ikäviltä. Seinää kaipaa tauluja ja tuo hatara kynttilänjalka ei paloturvallisuuden vuoksi saisi missään nimessä olla noin lähellä verhoja. Värit sopivat yhteen, mutta itse kaipaisin lisäksi, jotain väripalettiin sopivaa 'color pop' väriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paikasta. Yleensä pariton määrä näyttää paremmalta, siinä olen samaa mieltä tuon sisustajan kanssa.
Tuo pariton määrä onkin yleensä se mitä ammattisisustajat suosittelevat. Toki niiden ei kaikkien tarvitse olla niitä kynttilänjalkoja vaan voi olla jokin muu esine, joka sopii siihen ryhmään. Samaten kannattaa miksailla myös eri korkuisia ja mallisia esineitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harmaasävyistä on. Ei tarvitse ihmetellä masennuksen määrää kun sisustuksessa käytettävät värit ovat valkoinen, harmaa, beige ja jos halutaan oikein repäistä niin greige!
Tummanpunainen ja vihreä ne vasta masentaakin! Niistä tulee ihan sairaaksi heti.
Olin kerran töissä paikassa missä pukuhuoneessa oli tummanpunaiset kaapit. Tulin aina ihan vihaiseksi ja ahdistuneeksi jo heti töihin päästyäni siellä pukuhuoneessa siitä väristä. Onneksi ei tarvinnut työskennellä siellä pitkään.
Tummanpunaisia ja vihreääkin on niin montaa eri sävyä. Joku toinen sävy voi näyttää kivalta ja joku toinen taas tosi mauttomalta. Sitten pitää kiinnittää myös huomiota, että huoneessa on sellainen valaistus mikä sopii hyvin niihin väreihin.
Sisustan lähinnä kirppis ja roskalavalöydöillä.
Vierailija kirjoitti:
Joo silmäilin tuossa aikaisemmin tän sisustamisen ammattilaisen kämpästä kuvia. Siis mahdollisimman väritöntä ja tylsää, se on sit maailman tyylikkäintä. Tuokin varmaan pyörtyisi jos tulisi meille kun on värejä. Tosin ei sentään ole niitä sälekaihtimia.
Meille porottaa. Sälekaihtimet on pop.
Kuka määrittää oikein-sisustamisen?
Minä, meillä!
Joku vois tulla kyl siivoomaan.🤭
Sisustan itsäni varten en ohikulkijoita varten. Verhot menee kiinni het kun valot tulee päälle.
Täällä oli ehkä vuosi sitten keskustelu, jossa joku selitti hollantilaisten logiikkaa. Ruotsissa ilmeisesti samaa meininkiä, ihmettelin jo 90-luvulla niiden näyteikkuna-asumista. Ruotsalaiset laittoivat ikkunalle pöytälampun ja sen viereen muutaman koriste-esineen, että ohikulkijat saavat ihastella. Mutta hollantilaisten tarkoitus ei ole söpöstellä, vaan osoittaa seurakunnalle, että täällä asuu kunniallista väkeä joilla ei ole salattavaa. Alakerta on julkista tilaa johon ei puolipukeissa mennä, kotiasiat varataan yläkertaan. Ymmärrettävää, mutta moniko hollantilainen ymmärtää, miksi noin on?