Oletko aina sisustanut väärin? Asuntostailaaja kertoo oikean tavan
Sisustatko ja elätkö väärin?
Onko sinulla sälekaihtimet? Jos, niin se on mautonta
Nostatko sälekaihtimet päivällä kokonaan ylös? Jos et, teet väärin.
Laitatko sälekaihtimet illalla kokonaan kiinni, niin ettei sisälle voi nähdä? Jos, niin se on väärin eletty.
Onko sinulla hyllyllä parillinen määrä koriste-esineitä? Jos, niin se on väärin sisustettu.
Kommentit (100)
Meillä on sälekaihtimet, mutta en nosta niitä koskaan ylös. Illalla kun alkaa tulla pimeää, niin suljen sälekaihtimet. Meillä on kaikissa ikkunoissa myös tuplaverhot, valoverhot ja sivuverhot. Aamulla kun herään, niin aukaisen sälekaihtimet. Makuuhuoneessa on lisäksi pimennysverhot ja tietenkin aukaisen nekin. Asun kerrostalon ensimmäiessä kerroksessa, mutta en ihan maan tasossa. Talo on suhteellisen vilkkaalla paikalla ja ihmisiä liikkuu ympäristössä kävellen ja eri kulkuvälineillä. Olisi kauheaa, jos näkisivät sisälle, siitäkin huolimatta, että nähtävää ei ole paljon, ihan vaan arkisia tekemisiä. Tykkään, että koti on "pesämäinen" paikka, suljettu vierailta katseilta. Koti on paikka, jossa pitää voida vaikka viuhahtaa alasti pesutiloista makuuhuoneeseen tms., ilman että ulkona olisi yleisöä tätä viuhahdusta katsomassa. En ymmärrä yhtään, että ulkonaliikkujilla pitäisi olla mahdollisuus nähdä sisälle kotiini.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tehköön sellaisen pesän, jossa viihtyy. Itse en viihtyisi artikkelin kodissa vaan haluaisin lisää värejä. Ihmetytti sohvan vieressä oleva lipasto, joka oli niin lähellä sohvaa ettei laatikot mahdu avautumaan. Meneekö "hieno" sisustus käytännöllisyyden ohi?
Myös minua häiritsee tuo, etteivät laatikot mahdu avautumaan lipaston ollessa niin lähellä sohvaa. Sama asia on ihmetyttänyt kaikissa sisustuksissa, joissa huonekalujen sijoittelu estää käytettävyyttä. Esimerkiksi sohva on sijoitettu selkänojan selkä aivan kiinni kirjahyllyyn, jolloin, jos niillä alimmilla hyllyillä on kirjoja, niihin käsiksi päästäkseen pitää ensin siirtää sohvaa. Samoin vaatekaappiin, jossa ei ole liukuovia, päästäkseen pitää ensin siirtää joku nojatuoli pois edestä. Toki ymmärrän, ettei nykyajan pienissä makuuhuoneissa ole aina tilaa esimerkiksi yöpöydälle niin, ettei pääsy vaatekaapille hankaloituisi.
Ai tämä Isabelle on se tyyppi joka päivittäin postailee tänne niitä "en ymmärrä miten joku voi syödä lihapullia"-tyylisiä avauksia.
No eihän sälekaihtimet mitään silmän iloja ole mutta meille näkee kadulta sisälle ilman sälekaihtimia. kuin kaupan näyteikkunassa olisi. Päivällä raollaan ja illalla/yöllä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Se ero on kyllä ainakin Tanskaan, että verhoja ei siellä vedetä ikkunan eteen.
Minäkin pidin nuorempana verhoja auki pimeällä siihen asti kunnes huomasin että naapurin mies hengaili ikkunan lähistöllä. Ei kiinnosta toimia inspiraationa kähmäsille miehille.
Sälekaihtimet ovat myös siitä kätevät, että niillä voi säädellä valon määrää ja suuntaa asunnossa.
Kyllä ja elän väärin jatkossakin. Ei kiinnosta jonkun wannabe-trendsetterin tyylivinkit. Olen tyylitön ja nautin siitä.
Vierailija kirjoitti:
Siis tuon mukaanhan ne sälekaihtimet nimenomaan pitäsi nostaa ylös. Hän siis ihmettelee sitä, että suomalaiset jättään e alas, ja "katselee sälekaihdinten raitoja"
Eipä tule sälekaihtimia katseltua, nokka näyttää olohuoneessa ihan toiseen suuntaan, kannettavan näytölle. Ja minulla on sisällä niinkin ihmeellistä teknologiaa kuin valaisimia.
En ota vakavasti kenenkään neuvoja, joka laittaa suoraan puupinnalle maljakon, jossa on vettä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sälekaihtimet jo ennestään, kun muutettiin. Aina aamuisin nostan ne kokonaan ylös, ja kun illalla on aivan pilkkopimeää, lasken ne alas ja suljen kokonaan sieltä puolelta, joka näkyy tielle.
Ihmettelen minäkin niitä jotka voivat elää päivisinkin kaihtimien sisällä, näkemättä ulos 😄 Mutta tämä siis vain siksi että itselleni on tärkeää nähdä pihalle, saada olla luonnonvalossa. En myöskään pysty katsomaan ulos kaihtimen säleiden välistä, olisi ahdistavaa 😄
Älä viitsi ihmetellä. Tuhlaat vain aikaasi, etkä pääse mihinkään sinulle järkeen käyvään lopputulokseen. Toivottavasti keksit parempaa tekemistä!
Tuo "sad beige" trendi taisi mennä jo.
Toisekseen, sisustajalla on itsellään kalusteiden mittasuhteet pielessä olohuoneessa. Siellä on tilan kokoon nähden liikaa kalusteita eikä niiden ympärillä mahdu liikkumaan. Valkoisen lipaston, joka on oudosti työnnetty nurkkaan taaimmat laatikot eivät edes mahdu aukeamaan kun sohvan käsinoja on tiellä. Parempi olisi ottaa sitä ulos nurkasta.
Ja oma käsitykseni kylläkin on ollut, että asetelmia voi tehdä parillisena, tai parittomana, kumpikin voi näyttää hyvältä ja se on makuasia. Eli ei ole väärin laittaa vaikka 2 kynttilää, tai 2 kasvia. Miksi olisi?
Minusta omassa kodissa käytännöllisyys on se lähtökohta millä kotia aletaan sisustamaan. Käytännöllisyys ei missään tapauksessa sulje pois esteettisyyttä ja kauneutta. Jutussa annetaan vähän ymmärtää, että käytännöllinen sisustus ei voi olla esteettisesti kaunis.
Juttu kertoi enemmän sisustussuunnittelijasta itsestään. Oli hyvin tyypillisen ruotsalaisen oloinen kyllä. Arvelen, ettei tule viihtymään Lahdessa. Jopa suomalaisena ihmettelen, että miksi ovat muuttaneet Lahteen. Okei, suomalainen puoliso varmaan sieltä kotoisin, ja vanhenevat äiti ja isä asuvat siellä. Mutta miten on saanut ympäripuhuttua tuon ruotsalaisvaimonsa muuttamaan sinne...
Meiltä ainakin näkyy hyvin ulos, vaikka kaihtimia ei ole nostettu ylös.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tehköön sellaisen pesän, jossa viihtyy. Itse en viihtyisi artikkelin kodissa vaan haluaisin lisää värejä. Ihmetytti sohvan vieressä oleva lipasto, joka oli niin lähellä sohvaa ettei laatikot mahdu avautumaan. Meneekö "hieno" sisustus käytännöllisyyden ohi?
Samaan kiinitin huomiota 😄. Onpa tosi näppärä nurkkaus myös siivota.
Oj ej! Tää haastattelu ei anna hyvää kuvaa ruotsalaisten osaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten harmittaa että valitsin värit 2005 oman maun mukaan. kotona on mm. paljon harmaata. Sitten se tuli muotiin. Ja meni kai jo pois muodista.
Kakkoskotia 1880-luvun taloon sisustaessa 2017 laitoin seinät murretulla vihreällä... tykkäsin väristä ja sopi mielestäni aikakauteen. Stten sekin tuli muotiin. No, sainpahan hankittua oikean värisiä kukkaruukkuja ja tekstiilejä.
Ja nyt kaikki kuvittelee mun olleen muodin orja ja sittemmin jämähtäneen vanhanaikaiseksi.
Minua odottaa sama kohtalo. Tykkään sisustaa siten, että sisustuksesta tulee hyvä mieli. Minulla on paljon värikkäitä ja hymyn huulille nostavia juttuja sisustuksessa.
Eilen kuulin sellaisesta kuin dopamiinisisustus. Nuoret kuulemma suosivat sellaista. Se näyttää ihan minun sisustukseltani 😱
Tähän asti se on vaan ollut minun outo boheemi tyyli, eikä mikään
Mitäs tää tämmöinen dopamiinisisustus tarkoittaa? Kiinnostuin.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku asuntostailaaja olisi sitä mieltä, että sisustukseni on oikeanlainen, olisin epäonnistunut sisustamisessa.
Yritin joskus mutta ne appelsiininlohkot aaltomaljakossa keräsivät valtavasti hedelmäkärpäsiä ja aamusta iltaan palavat kynttilät meinasivat polttaa koko talon kun kissa potkaisi ne nurin.
Lisäksi asunnossa on vaikea asua kun keskellä valkoiseksi maalattua tilaa on vain yksi design-huonekalu jonka suunnittelija on ilmeisesti marsilainen jolla on hyvin hatara käsitys ihmisen anatomiasta.
Molemmat sekä sisustus että pukeutuminen pelkkää greigeä :DD
Mä tykkään, kuulostaa ihanalta.