Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuki ja laskut

Vierailija
25.09.2025 |

Kelassa lukee että laskut huomioidaan laskussa näkyvän oikean eräpäivän mukaisesti toimeentulotuessa. Jos eräpäivä on lokakuussa niin haittaako jos maksan laskun jo syyskuun puolella? Huomioidaanko se silti lokakuun toimeentulotuessa vai kannattaako lasku maksaa myös vasta lokakuun puolella?

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt. Veronpalautuksen vuoksi en saa syyskuulle toimeentulotulea, mutta lokakuulle saan. Tapanani on ollut maksaa lasku heti ja lähettää se sitten kuitteineen Kelalle, mutta nyt odottelen eräpäivään, joka on lokakuun lopulla. Tavallisesti minulla on vain noin 30 euron sähkölasku, mutta nyt on yli kaksinkertaisesta vakuutusmaksusta kyse. 

Kelaan en luota vähääkään. Kuten edellinen kirjoittaja totesi, Kela on arvaamaton, epälooginen ja rankaiseva. Veronpalautuksen vuoksi jouduin 60 eurolla miinukselle, ja se on minulle valtava summa. 

Olen pudottanut ruokalaskuni puoleen kahden kuukauden ajalta, jotta rahaa olisi, jos Kela keksisi pidättää jotain muutakin. Tässä kuitenkin on se riski, että Kela katsoo minun säästäneen rahaa ja leikkaa toimeentulotukeani sen vuoksi. Se on tehnyt niin kerran aiemminkin, ja vaikka päätyikin korjaamaan virheensä, tuhoa oli jo t

Onko maailmassa näin yksinkertaisia ihmisiä? Jonkunhan pitää ne alipalkatutkin työt tehdä. Jos kaikki kouluttaisivat itsensä rahakkaisiin ammatteihin, kuka tekee esim.siivous-, kaupanalan- ja  hoitotyöt? Ja näistä pienistä palkoistako sitten säästettäisiin niin, että sairauden tms.koittaessa niillä säästöillä elettäisiin kenties vuosikymmeniä?

Vierailija
62/96 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on Kelan tukien varassa elävien ketju.pääsispä näiden loisijoiden joukkoon niin hyvin menis.

No mikä sinua estää 'pääsemästä' tukien saajien joukkoon? Sen kun vaan irtisanoudut työstäsi, ei sitä kukaan estä. Vai omistatko asunnon? Kesämökin? Luonnollisesti ne on myytävä ensin ja saat siten rahaa. Toimeentulotuki on tarkoitettu varattomille ihmisille viimesijaiseksi etuudeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tylsää trollaajilla! 

Olen ollut niin monesti Kelan toimeentulotuen asiakas, viimeksi ollessani täysin tulotta edellisten päätösten loputtua vailla uusia, sairaiden ihmisten sotebyrokratian systeemin toimimattomuuden vuoksi. Nyt on pysyvä päätös, ettei tule maksukatkoksia enää eikä tarvitse pelätä sikäli ENÄÄ sitä millä tavalliset laskut saa maksetuksi. On "ihan kiva" olla sen verran tylsempää elämää. Kyllä tässä jännityksen etsii mieluummin muualta ...

En ole kuitenkaan milloinkaan törmännyt ongelmiin väittämällänne tavalla, olen hoitanut sitten omia tai joidenkin sairaiden vanhusten asioita aikojen varrella 

Se miten olen niitä hoitanut on elintapa, missä laskut luotettavasti todistettavasti hoidetaan aina ensin tärkeimmistä alkaen mahdollisimman pian kaikesta oikopäätä kuitit toimittaen niin, siellä nähdään asiakkaan hoitavan asiansa kuten pitää.

Hakemus pitää olla tehtynä ja s

Kiitos hyvästä selityksestä, kuten myös olen tavannut maksaa laskut heti kun ne tulevat tai heti kun on niihin raha.

Kannattaa pitää kirjaa säännöllisistä tuloista sekä kiinteistä menoista, näin arjen hallinta helpottuu huomattavasti ja laskujen maksuun kykenee varautumaan.

Vierailija
64/96 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

RATAKISKOSTA:

Ihmisen nyt vain pitää opetella, vaivautua ja ymmärtää opetella systeemit joista heidän toimeentulonsa ja pärjäämisensä riippuu.

Kelaan voi jättää netissä viestiä, itse soittaa, samoin jättää soittopyyntöä sekä ihan varata Kelan sivuilta soittoajan.

Eikä kysellä Kelan käytäntöjä jossain trollaajien mekassa.

Enemmän on enemmän, myös palstalta voi yrittää kysellä. Seassa on myös rehellisesti ihmisiä ja kun keskittyy asioihin ja ymmärtää niistä niin on helpompaa myös kyseenalaistaa kommentteja. 

Vierailija
65/96 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

RATAKISKOSTA:

Ihmisen nyt vain pitää opetella, vaivautua ja ymmärtää opetella systeemit joista heidän toimeentulonsa ja pärjäämisensä riippuu.

Kelaan voi jättää netissä viestiä, itse soittaa, samoin jättää soittopyyntöä sekä ihan varata Kelan sivuilta soittoajan.

Eikä kysellä Kelan käytäntöjä jossain trollaajien mekassa.

Trollaajiahan täällä riittää, mutta se ei sulje pois sitä tosiasiaa, että joskus kannattaa tiedustella muiden kokemuksia. Niistä nimittäin voi saada sellaista tietoa, mitä Kelan asiakaspalvelijalta ei saa, koska hänellä ei ole mitään intressiä kertoa, miten tuensaaja välttyisi kukkarolleen huonoimilta vaihtoehdoilta. Kela kyllä kertoo, mutta ei varsinaisesti neuvo. 

Mikään opettelu ei auta silloin, kun eteen tulee ennennäkemätön ongelma. Kelan pyörityksessä kokeneet sosiaalityöntekijätkin ovat

Hyviä asioita kommentissasi, kannattaa kysyä rohkeasti muidenkin kokemuksia ja tietoa muilta. Vertaistuki on monessa mielessä yleishyödyllistä.

Vierailija
66/96 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tämä jännä palsta kun spekuloidaan sillä milloin laskut maksaa ! Yleensä ihmiset maksaa kun on eräpäivä ja ihan omista rahoista. Ei kyllä minua kiinnosta maksaa muiden laskuja näin on.

Sinun mielipidettäsi tai mielihalujasi ei kuunnella sillä jokaisella Suomen kansalaisella on oikeus asua ja oikeus perusturvaan jonka turvin hän kykenee elämään ihmisen arvoista elämää. 

Vierailija
67/96 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tämä jännä palsta kun spekuloidaan sillä milloin laskut maksaa ! Yleensä ihmiset maksaa kun on eräpäivä ja ihan omista rahoista. Ei kyllä minua kiinnosta maksaa muiden laskuja näin on.

Sitten, kun sinun elämässäsi koittaa vaikea vaihe, yhteiskunta pitää sinua elossa ja leivänsyrjässä kiinni maksamalla joitakin perustarpeita. Toivottavasti pääset kokemaan tämän mahdollisimman pian. 

Toivotaan että ei kuitenkaan pääse, tarvitsemme kilttejä vastuuntuntoisia veronmaksajia joiden avulla jokainen saa nauttia perusturvasta Suomessa.

Vierailija
68/96 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teettekö hakemukset aina kuun alussa jo? Mitenkäs ne laskut jotka tulevat myöhemmin samassa kuussa ja eräpäiväkin on vielä samassa kuussa?

Jos olet saanut myönteisen ttt-päätöksen ja se lasku kuuluu toimeentulotuella maksettavaksi niin lähetät laskun kelaan ja kela maksaa suoraan laskuttajalle.

Vierailija
69/96 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on Kelan tukien varassa elävien ketju.pääsispä näiden loisijoiden joukkoon niin hyvin menis.

Näinkö paljon arvostat korkeampaa asemaasi ja lisäksi kadehdit köyhiä? Arvostelet vielä lisäksi.

Vierailija
70/96 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teettekö hakemukset aina kuun alussa jo? Mitenkäs ne laskut jotka tulevat myöhemmin samassa kuussa ja eräpäiväkin on vielä samassa kuussa?

Niin jos sulle tulee vaikka lokakuussa lasku minkä eräpäivä on lokakuussa niin laitat sen Kelaan lokakuussa. 

Eli silllä missä kuussa laskun saat ei ole merkitystä. Se eräpäivä määrittää sen mille kuukaudelle lasku huomioidaan.

Jos pystyn maksamaan laskun itse niin voiko syyskuussa maksaa laskun pois jossa eräpäivä on lokakuussa? 

Jos tuo aiheuttaa sinulle päänvaivaa, niin miksi ihmeessä sinun pitäisi välttämättä maksaa se lasku jo syyskuussa, jos eräpäivä on kerta lokakuussa? Maksa lokakuussa viimei

Sitä kyselee kaikkia mieleen tulevia asioita, vaikka juuri siksi että otetaanko se lasku huomioon ollenkaan sitten. Joskus kertovat että ei huomioida kun ei ole maksettu "oikeaan" aikaan.

Vierailija
71/96 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä paljon ihmisiä, jotka eivät ole ollenkaan ymmärtäneet, mitä keskustelu koskee. 

Kyse on siitä, että toimeentulotuki ei ole samanlaista rahaa kuin palkka ja vaikka työmarkkinatuki, joilla voi tehdä, mitä haluaa ja milloin haluaa. On mahdollista menettää rahaa sen vuoksi, että maksaa laskun tai pitää rahaa tilillään vääränä päivänä. 

Jollei tämä toimeentulotuen ikioma erikoisuus ole tuttu, ei kannata ruveta neuvomaan. Nätti periaate maksaa laskut heti ja säästää rahaa pahan päivän varalle ei juuri tässä päde. 

Vierailija
72/96 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai se kela keskity muutakun eräpäiviin, eli eräpäivien mukaan on menot/kk  ja samaten tulot.. ei kai ne siellä miieti millärahalla  ja miten ja millon minkäkin lasku maksat.. 

Vierailija
73/96 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikai se kela keskity muutakun eräpäiviin, eli eräpäivien mukaan on menot/kk  ja samaten tulot.. ei kai ne siellä miieti millärahalla  ja miten ja millon minkäkin lasku maksat.. 

Periaatteessa noin. Nyt onkin kysymys poikkeustapauksesta. 

Vierailija
74/96 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten, kun sinun elämässäsi koittaa vaikea vaihe, yhteiskunta pitää sinua elossa ja leivänsyrjässä kiinni maksamalla joitakin perustarpeita. Toivottavasti pääset kokemaan tämän mahdollisimman pian. 

Toivotaan että ei kuitenkaan pääse, tarvitsemme kilttejä vastuuntuntoisia veronmaksajia joiden avulla jokainen saa nauttia perusturvasta Suomessa.

Kuulostaako tuo nälvijä kiltiltä ja  vastuuntuntoiselta?

Vierailija
75/96 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli keskustelu, missä väitettiin, ettei vuokraa huomioida menona, jos se ei ole maksettu saman kuukauden aikana (syyskuun vuokra tulee maksaa syyskuussa, ei esim. 31.8 jne.). En osaa sanoa onko näin, mutta Kelan ollessa kyseessä, kannattaa pelata varman päälle.

Vierailija
76/96 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just 😂

Vierailija
77/96 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetän ne erikseen myöhemmin, huom! pitää lähettää ajoissa. Pakko hakea alkukuusta, koska muutoin Kela katsoo tilillä olevat rahat varoiksi (vaikka ei olisi mitään ylimääräistä rahaa tilillä, tämän takia meinasin joutua kodittomaksi).

Vierailija
78/96 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin jos sulle tulee vaikka lokakuussa lasku minkä eräpäivä on lokakuussa niin laitat sen Kelaan lokakuussa. 

Eli silllä missä kuussa laskun saat ei ole merkitystä. Se eräpäivä määrittää sen mille kuukaudelle lasku huomioidaan.

Jos pystyn maksamaan laskun itse niin voiko syyskuussa maksaa laskun pois jossa eräpäivä on lokakuussa? 

Periaatteessa kyllä voit, mutta käytännössä voi käydä miten vain. 

Vierailija
79/96 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy Kelasta, tämä foorumi provosoituu kaikista yhteiskunnan tukiin liittyvistä, sattuu omaan nilkkaan. 

Vastaus (ja oikeastaan ihan kaikki muukin, kun asioit Kelan kanssa) kannattaa aina tallentaa. Joko viesteistä kuvakaappaus tai nauhoitat puhelun.

Vierailija
80/96 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa noin. Nyt onkin kysymys poikkeustapauksesta. "

Mistä "poikkeustapauksesta"? Kyllä ne iha samoilla spekseillä lasketaan.. tulot ja menot... kaikilla . 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi