Toimeentulotuki ja laskut
Kelassa lukee että laskut huomioidaan laskussa näkyvän oikean eräpäivän mukaisesti toimeentulotuessa. Jos eräpäivä on lokakuussa niin haittaako jos maksan laskun jo syyskuun puolella? Huomioidaanko se silti lokakuun toimeentulotuessa vai kannattaako lasku maksaa myös vasta lokakuun puolella?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tylsää trollaajilla!
Olen ollut niin monesti Kelan toimeentulotuen asiakas, viimeksi ollessani täysin tulotta edellisten päätösten loputtua vailla uusia, sairaiden ihmisten sotebyrokratian systeemin toimimattomuuden vuoksi. Nyt on pysyvä päätös, ettei tule maksukatkoksia enää eikä tarvitse pelätä sikäli ENÄÄ sitä millä tavalliset laskut saa maksetuksi. On "ihan kiva" olla sen verran tylsempää elämää. Kyllä tässä jännityksen etsii mieluummin muualta ...
En ole kuitenkaan milloinkaan törmännyt ongelmiin väittämällänne tavalla, olen hoitanut sitten omia tai joidenkin sairaiden vanhusten asioita aikojen varrella
Se miten olen niitä hoitanut on elintapa, missä laskut luotettavasti todistettavasti hoidetaan aina ensin tärkeimmistä alkaen mahdollisimman pian kaikesta oikopäätä kuitit toimittaen niin, siellä nähdään asiakkaan hoitavan asiansa kuten p
"Miksi olet noin ilkeä?"
Ei hän välttämättä ole ilkeä. Hän on vain tyhmä ja tietämätön, minkä vuoksi hän uskoo, että kun juuri hänelle ei ole tullut ongelmia, ei kenellekään muullekaan voi tulla. Ei samanlaisissa eikä erilaisissakaan tapauksissa.
On tämä jännä palsta kun spekuloidaan sillä milloin laskut maksaa ! Yleensä ihmiset maksaa kun on eräpäivä ja ihan omista rahoista. Ei kyllä minua kiinnosta maksaa muiden laskuja näin on.
Vierailija kirjoitti:
On tämä jännä palsta kun spekuloidaan sillä milloin laskut maksaa ! Yleensä ihmiset maksaa kun on eräpäivä ja ihan omista rahoista. Ei kyllä minua kiinnosta maksaa muiden laskuja näin on.
Sitten, kun sinun elämässäsi koittaa vaikea vaihe, yhteiskunta pitää sinua elossa ja leivänsyrjässä kiinni maksamalla joitakin perustarpeita. Toivottavasti pääset kokemaan tämän mahdollisimman pian.
Tämä on Kelan tukien varassa elävien ketju.pääsispä näiden loisijoiden joukkoon niin hyvin menis.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on Kelan tukien varassa elävien ketju.pääsispä näiden loisijoiden joukkoon niin hyvin menis.
Mikä estää pääsemästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää pääsemästä?
Käyn töissä ja maksan laskut OMILLA rahoilla.olen yrittänyt Kelalta saada rahaa mut eivät anna.
Kela huomioi laskut sen kuukauden toimeentulotukipäätöksessä missä eräpäivä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää pääsemästä?
Käyn töissä ja maksan laskut OMILLA rahoilla.olen yrittänyt Kelalta saada rahaa mut eivät anna.
Oletko tyhmä? Irtisanoudu ja ala elää yltäkylläistä tukielämää. Työpakkoa ei tässä maassa ole, joten ihan itse valitset olla kuulumatta loputtomien rahavirtojen saajiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää pääsemästä?
Onpas siinä laiska trolli.
Vierailija kirjoitti:
Täällä mietitään siis sitä, että milloin oman laskunsa voi maksaa ilman, että kela tekee siitä jonkun erikoisen tulkinnan, jonka seurauksena tulee virheellinen päätös tai tuesta tarkoituksella nipistetään tämän asiakkaan tekemän 'virheen' vuoksi ja sen seurauksena ravinnonsaanti, asuminen jne voi vaarantua, kun rahaa ei tule/tulee liian vähän sen vuoksi. Jos tämä kuulostaa 'hyvin menemiseltä', tervetuloa. Pohjalla on kyllä tilaa.
Oikeasti ..
Olen ollut elämäni sairas. Olin työkyvytön "työtön" ikiajat ennen kuin jopa lykättiin sairauslomalle asti ja ennen kuin määräaikaisilla eläkkeillä milloin edelleenkin vielä työkkärin kirjoissa - mikä vitsi ... (nyt olen pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä). Olen joutunut toimeentulotuen ym kanssa tekemisiin HYVIN PALJON vuosikymmenten aikana ja hoitanut lisäksi avuksi sairaiden, tt-tukea tarvitsevien köyhien vanhusten asioita. Nähnyt todella paljon paperia.
EN OLE IKINÄ live-elämässä itse kokenut, nähnyt sivusta tai kuullut todellisilta eläviltä todennettavissa olevilta toimeentulotuen saajilta millään tavoin tt-tuen maksajatahon suunnalta olleen mikään ongelma asiakkaiden maksaa asiallista elämäntapaa noudattaen etukäteen laskuja (niistä maksuista pitää tietty olla kuitit Kelaan, vaikka niille maksukuille ei olisi hakeassa tukea). Kaikkien koko yhteiskunnan etu on että kansalaiset yrittävät hoitaa asiansa jämptisti. -Paitsi no, perintätoimistojen jne ...
Mutta siis oikeasti:
Never ever seen IRL life.
Pics or it didn't happen.
Jos on todisteita, eikun Ilta-Sanomiin ja Hesarii juttua lujaa vauhtia miten mieletön systeemi ... mutta ei ole koskaan sattunut livenä moista bongaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ..
Olen ollut elämäni sairas. Olin työkyvytön "työtön" ikiajat ennen kuin jopa lykättiin sairauslomalle asti ja ennen kuin määräaikaisilla eläkkeillä milloin edelleenkin vielä työkkärin kirjoissa - mikä vitsi ... (nyt olen pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä). Olen joutunut toimeentulotuen ym kanssa tekemisiin HYVIN PALJON vuosikymmenten aikana ja hoitanut lisäksi avuksi sairaiden, tt-tukea tarvitsevien köyhien vanhusten asioita. Nähnyt todella paljon paperia.
EN OLE IKINÄ live-elämässä itse kokenut, nähnyt sivusta tai kuullut todellisilta eläviltä todennettavissa olevilta toimeentulotuen saajilta millään tavoin tt-tuen maksajatahon suunnalta olleen mikään ongelma asiakkaiden maksaa asiallista elämäntapaa noudattaen etukäteen laskuja (niistä maksuista pitää tietty olla kuitit Kelaan, vaikka niille maksukuille ei olisi hakeassa tukea). Kaikkien koko yhteiskunnan etu on että kansalaiset yrittävät hoitaa asiansa j
Mutta siis oikeasti:
Never ever seen IRL life.
Pics or it didn't happen.
Jos on todisteita, eikun Ilta-Sanomiin ja Hesarii juttua lujaa vauhtia miten mieletön systeemi ... mutta ei ole koskaan sattunut livenä moista bongaamaan."
Tässä keskustelussa on muutama selvästi kerrottu ongelmatapaus. Se, ettet sinä ole henkilökohtaisesti nähnyt yhtään, kertoo vain sen, että oletpa ollut tekemisissä rutiinitapausten kanssa, viis siitä, miten paljon niitä on ollut.
Mediaa eivät kiinnosta muutaman kymmenen euron tapaukset, joissa tukipäivät, tuen maksupäivät ja laskujen eräpäivät vaikuttavat toisiinsa. Ei niistä saa aikaan skandaaleja. Ihmiselle, joka tarvitsee toimeentulotukea, ne voivat olla hankalia asioita.
En usko, että kukaan viitsii sinulle toimittaa tositteita. Voit tuudittautua ihan rauhassa siihen, että tiedät kaikkien ihmisten sekä Kelan asioista enemmän kuin he itse.
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa on muutama selvästi kerrottu ongelmatapaus. Se, ettet sinä ole henkilökohtaisesti nähnyt yhtään, kertoo vain sen, että oletpa ollut tekemisissä rutiinitapausten kanssa, viis siitä, miten paljon niitä on ollut.
Mediaa eivät kiinnosta muutaman kymmenen euron tapaukset, joissa tukipäivät, tuen maksupäivät ja laskujen eräpäivät vaikuttavat toisiinsa. Ei niistä saa aikaan skandaaleja. Ihmiselle, joka tarvitsee toimeentulotukea, ne voivat olla hankalia asioita.
En usko, että kukaan viitsii sinulle toimittaa tositteita. Voit tuudittautua ihan rauhassa siihen, että tiedät kaikkien ihmisten sekä Kelan asioista enemmän kuin he itse.
Näinhän se on Näille toimeentulotukevalle asiat tosiaan monet normaalille ihmiselle helpot asiat ovat hankalia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teettekö hakemukset aina kuun alussa jo? Mitenkäs ne laskut jotka tulevat myöhemmin samassa kuussa ja eräpäiväkin on vielä samassa kuussa?
Niin jos sulle tulee vaikka lokakuussa lasku minkä eräpäivä on lokakuussa niin laitat sen Kelaan lokakuussa.
Eli silllä missä kuussa laskun saat ei ole merkitystä. Se eräpäivä määrittää sen mille kuukaudelle lasku huomioidaan.
Jos pystyn maksamaan laskun itse niin voiko syyskuussa maksaa laskun pois jossa eräpäivä on lokakuussa?
Jos tuo aiheuttaa sinulle päänvaivaa, niin miksi ihmeessä sinun pitäisi välttämättä maksaa se lasku jo syyskuussa, jos eräpäivä on kerta lokakuussa? Maksa lokakuussa viimeistään eräpäivänä jos on rahaa ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ..
EN OLE IKINÄ live-elämässä itse kokenut, nähnyt sivusta tai kuullut todellisilta eläviltä todennettavissa olevilta toimeentulotuen saajilta millään tavoin tt-tuen maksajatahon suunnalta olleen mikään ongelma asiakkaiden maksaa asiallista elämäntapaa noudattaen etukäteen laskuja (niistä maksuista pitää tietty olla kuitit Kelaan, vaikka niille maksukuille ei olisi hakeassa tukea). Kaikkien koko yhteiskunnan etu on että kansalaiset yrittävät hoitaa asiansa j
Voi olla niinkin, että sinä vain luulet hoitaneesi omiasi ja muiden asioita hienosti. Ehkäpä olet hukannut pieniä summia sinne tänne, kun et ole osannut hakea tai olet hakenut väärään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teettekö hakemukset aina kuun alussa jo? Mitenkäs ne laskut jotka tulevat myöhemmin samassa kuussa ja eräpäiväkin on vielä samassa kuussa?
Niin jos sulle tulee vaikka lokakuussa lasku minkä eräpäivä on lokakuussa niin laitat sen Kelaan lokakuussa.
Eli silllä missä kuussa laskun saat ei ole merkitystä. Se eräpäivä määrittää sen mille kuukaudelle lasku huomioidaan.
Jos pystyn maksamaan laskun itse niin voiko syyskuussa maksaa laskun pois jossa eräpäivä on lokakuussa?
Kyllä mä olen tehnyt näin, ja lasku on dilti korvattu mulle lokakuin puolella. Usein on pakko toimia näin, koska rahaa tulee 4 viikon välein, ja muutoin laskun maksu saattaa viivästyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on Näille toimeentulotukevalle asiat tosiaan monet normaalille ihmiselle helpot asiat ovat hankalia...
Huonolla tuurilla sinäkin pääset anomaan toimeentulotukea, vaikka luulet olevasi hyvinkin turvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on Näille toimeentulotukevalle asiat tosiaan monet normaalille ihmiselle helpot asiat ovat hankalia
Suurin osa ei onneksi joudu.
Riikka Purran sanoin.menkää töihin kaikki jotka pystytte töitä tekemään ja ainakin hakekaa töitä.kyllä se joskus onnistaa vaikka on yhtä suuri todennäköisyys kuin saada lotossa miljoonapotti.mut silti
Ei välttämättä tule.
Kun jättää laskun kelaan, niin voivat tehdä päätöksen 7 arkipäivässä tai myöhemminkin, jonka lisäksi maksatus tilille tapahtuu aina kahden arkipäivän kuluttua siitä päivämäärästä, jolloin tuki on myönnetty.
Mikäli laskun voi toimittaa jo hakemuksen yhteydessä, niin tuen saa könttäsummana, vaikka laskun eräpäivä olisi myöhemmin saman kuukauden aikana.
Laskun voi jättää myös siten, että kela maksaa laskun.
Kela ei huomioi laskun maksuviivästyksestä johtuvia kuluja, joten nämä lisäkulut maksetaan perusosalla.