Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla on lapsia mutta silti vanhenen täysin yksin eikä lapseni tule koskaan minua mitenkään auttamaan vanhuudessani

Vierailija
23.09.2025 |

Eli, ei se lastenteko ole mikään turva vanhuudelle.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin tänään imuroimassa ja lattiat pyyhkimässä sekä muita pikkuaskareita tekemässä äitini 89 v luona. Hoidan myös kaupassa käynnit ym, jos äiti itse ei jaksa/pysty. 

Sinä olet lämminsydäminen ihminen. Hyvyyttäkin on vielä olemassa.<3

Kiitos kauniista sanoistasi

Minun naapurin rouva käy lähes päivittäin anoppinsa luona auttelemassa ja käy myös kaupassa.

Soittelevat vielä myös toisilleen.

Anopille on hieman muistamattomuutta mutta pärjää yksin.

Hän on yli 80 v

Anoppi kehuu miniän maasta taivaaseen.

Hyvyyttä on vielä olemassa.

Vierailija
42/80 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ainoa hyvä puoli täysorpoudessa. Ei ole vastuuta vanhuksista tulevaisuudessa. N36

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin tänään imuroimassa ja lattiat pyyhkimässä sekä muita pikkuaskareita tekemässä äitini 89 v luona. Hoidan myös kaupassa käynnit ym, jos äiti itse ei jaksa/pysty.

Meidän äiti onneksi tilaa siivoojan ja kaupasta ruuat toimituksella. Toki ensin meitä yritti hyppyyttää, mutta aina oli just silloin kiire niin ymmärsi saavansa asiat joutuisammin kun vähän maksaa.

Vierailija
44/80 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen tekeminen siksi että saa niistä ilmaiset kotipiiat ja -rengit... se on väärin.

Ilmaiseksi saa hoitaa lapset ja lapsenlapset mutta sitten kun itse tarvitsee apua niin ihan kaikesta saa maksaa. 

On nähty lähipiirissä ja aikuiset lapsenlapsetkaan eivät tule mitään tekemään ilman kunnon korvausta ja rahastavat kalliita lahjoja. Ei tule halvaksi ne. 

Lapsettomalle ostopalvelutkin tulevat paljon halvemmaksi. 

Vierailija
45/80 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, lapsiin pitää myös onnistua pitämään positiiviset välit. Jopa sitten, kun lapset ovat aikuisia eivätkä enää ole vanhemmistaan riippuvaisia tai heidän vallassaan. Siinä on osalle ylivoimainen haaste.

Vaikka olisi hyvät välit, monet asuvat kaukana vanemmistaan. Harva voi jättää töitään ja ottaa vanhempiaan kotiinsa hoidettavaksi. 

Miksi se on aina muka niin että lapset asuu kaukana vanhemmistaan? Eikö se ole yhtälailla niin että vanhempi asuu kaukana lapsistaan? Ehkä jopa enemmän niin että vanha ihminen tekee siinä tietoisen valinnan eristäytyä, kun ne lapset ei voi tehdä valintaan muuttaa työpaikkojen ja muun elämän läheltä minnekään kuolleeseen kylään hoitamaan vanhempiaan jotka ihan vaan periaatteesta kieltäytyy muuttamasta lähemmäs, tai edes ajaa satoja kilometrejä töiden jälkeen heitä katsomaan päivittäin.

Vierailija
46/80 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että joku EI tee noin ei ole pahuutta tai kylmäsydämisyyttä, en vaan suostu uhraamaan koko elämääni siihen että hoitaisin äitiäni joka huumasi ja myi minua lapsena. P€dofiilit ja heidän auttajansa eivät ansaitse hyvää vanhuutta.

Vierailija
47/80 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ainoa hyvä puoli täysorpoudessa. Ei ole vastuuta vanhuksista tulevaisuudessa. N36

Kyllä me ei-orvotkin voidaan vaan katkaista välit huonoihin vanhempiin. Eli sääli heitä joilla on hyvät vanhemmat ja omatunto? Ehkä he hoitavat ihan vapaaehtoisesti.

Vierailija
48/80 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Lapset muuttavat ulkomaille asti ja tuskin sieltä asti hoitavat vanhempiaan. Tiedän kolme tapausta, joissa lapsi on löytänyt ulkomailta puolison ja sinne ovat muuttaneet. Lapset kun tuppaa tekemään mitä lystää kun itsenäistyvät. 

Vierailija
49/80 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ajatellut, että lapsieni pitäisi hoitaa minua, tai olla seurana. Outo ajatus, jos sen takia lisäännytään. 

Vierailija
50/80 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hihihii!

Miten meni noin niin kuin omasta mielestäsi?!

Oliko se ydinperheen hajottaminen ja yh-larppaus elareilla-pläni sittenkään se nohevin liikku? Olisit sinäkin vain pitänyt sen perheesi koossa ja keskittynyt rooliisi ja paikkaasi maailmassa, etkä lähtenyt demarifemakoiden agitoimaan boss lady-syöpään mukaan.

Mutta te suomi-akat kun tunnetusti ette ole niitä penaalin terävimpiä kyniä, niin teitä on ihan liian helppo agitoida milloin minkäkin vammailun kelkkaan, vaikka teille kyllä sanotaan ettei se pitkän päälle kannata.

Sanoo mies joka tarvitsee suomi-akkaa hoivaamaan kun et itse selviä edes yksinkertaisimmista kotitöistä, nainen elätti sua työllään, et osaa hoitaa lapsia kun et osaa pitää edes itsestäsi huolta. Aikuinen mies? Lapset eivät pidä sinuun yhteyttä kun hakkasit ja juopottelit, mikä johti eroon. Suomalainen mies on jopa alhaisempi kuin loinen. 😂

Vierailija
51/80 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monet auttavatkin. 

Vierailija
52/80 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä, kyllä se siitä. Itselläni yksi lapsi, joka narkkari. Harkitsen muuttamista toiseen kaupunkiin, ettei aiheudu ongelmia siinä vaiheessa, kun olen vanha ja puolustuskyvytön

Ja salaa osoitetietosi. Narkkarikin osaa kyllä etsiä sinua/rahalähdettä.

Vierailija
53/80 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, lapsiin pitää myös onnistua pitämään positiiviset välit. Jopa sitten, kun lapset ovat aikuisia eivätkä enää ole vanhemmistaan riippuvaisia tai heidän vallassaan. Siinä on osalle ylivoimainen haaste.

Eikä ne perilliset siltikään ole missään hoitovelvollisuudessa tai välttämättä edes ehdi/jaksa/pysty vaikka haluaiskin.

Luulen, että laki muuttuu ja heidät velvoitetaan jollain tavalla (kun verorahat ei riitä) tai tulee sota eikä ole resursseja hoitaa hoivalaitoksissa, vaan sysätään lapsille. (Hoivaväki hoitaa sotilaita)

Olkaa vaan eri mieltä, mutta tämä on realismia. 

Vanhukset jää silloin heitteille.

Miksi lapset jättäisivät

Koska näin on sovittu: työikäinen on työmarkkinan (EK) käytettävissä, joten yhteiskunta hoitaa lapset ja vanhukset.

Sopimuksen nimi on yhteiskuntasopimus.

Purra ja Orpo romuttavat sitä EK:n käskystä, jotta työvoima jäisi kotiin hoitohommiin ja he voisivat rahdsta maahan orjatyövoimaa muualta.

Kyse on valtion tuhoamisesta rahan takia: rikkaimman 2%:n rahan. Keskiluokalta ja köyhiltä viedään jo maksetut koditkin.

Ja Kokoomusta avustaa tuhotyössä PS.

Vierailija
54/80 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kauniista sanoistasi

Minun naapurin rouva käy lähes päivittäin anoppinsa luona auttelemassa ja käy myös kaupassa.

Soittelevat vielä myös toisilleen.

Anopille on hieman muistamattomuutta mutta pärjää yksin.

Hän on yli 80 v

Anoppi kehuu miniän maasta taivaaseen.

Hyvyyttä on vielä olemassa.

Naisissa.

Mites miehet? Rallattelevat menemään jouten kaljapäissään. Turhat syöttiläät.

Vierailija
55/80 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuuden turvaksi en ole lasta tehnyt. Jos nyt provosoitumatta mietin tätä asiaa, niin lapsista on kuitenkin apua vaikka sitten puhelimitse, teknisenä tukena :D

Vierailija
56/80 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Lapset muuttavat ulkomaille asti ja tuskin sieltä asti hoitavat vanhempiaan. Tiedän kolme tapausta, joissa lapsi on löytänyt ulkomailta puolison ja sinne ovat muuttaneet. Lapset kun tuppaa tekemään mitä lystää kun itsenäistyvät. 

Haluaisinpa tietää onko joku vaatimassa että aikuisten lasten pitää muuttaa ulkomailta takaisin Suomeen palvelustyöhön, koska "minä synnytin ja kasvatin teidät joten nyt on teidän vuoro auttaa minua!"

Vierailija
57/80 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini vanhenee yksin. Omasta syystään.

Jaa että muita läheisiä ei voi ihmisellä olla, kuin kakarat? Outo luulo.

Vierailija
58/80 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoin äitiäni hänen kuolemaansa saakka. Järjestin asumisemme niin että se oli helposti mahdollista kun asuimme samassa taloyhtiössä. Suosittelen järjestelyä muillekin. Aina ohimennen voi piipahtaa ja tehdä jotain tai käydä kaupassa samalla kuin itsellekin. Tämmöinen järjestely onnistui kun muutimme asumisoikeusasuntoihin, josta löytyi isompi ja pienempi asunto. 

Vierailija
59/80 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n aloitus toi taas minulla tunteet pintaan, ei ole minun lapsistani auttajiksi kun onnistuin saamaan kaksi nepsyä. Eli minä autan tässä vanhoja vanhempiani ja nuoria aikuisia lapsiani. On inhimillistä joskus surren todeta että kuka auttaisi minua.

ja tiedän jo mitkä tyypilliset av-vastaukset saan mutta olkoon

Vierailija
60/80 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä voi heitellä meitä ihan miten sattuu, eikä voi ennustaa millainen oma vanhuus tulee olemaan. Yksi idioottivarma keino turvata vanhuuttaan on laatia hoitotahto ajoissa. Malleja saa OmaKannasta suoraan, niin ainakin voi vaikuttaa siihen ettei väkisin pidetä enää hengissä ja rokotella kulkutauteja vastaan. Omaisille se voi olla vaikea päättää- jos omaisia on.

Vanhuuteen voi myös varautua ratkaisemalla asumisensa sellaiseksi, ettei tarvitse kompuroida pää edellä portaita alas pesulle tai vessaan. Jos haluaa turvallisuutta senioriasuntoja voi ostaa tai vuokrata, jolloin talosta voi myös ostaa palveluja pyykinpesusta kampaajaan.

Kyllä vanhuskin pärjää, haluaa olla itsenäinen, ja on aika kurjaakin, jos kaikki elämä ja tekeminen on kiinni vain lapsissa. Jo sekin, etteivät lapsetkaan osaa aivan kaikkea. Uusavuttomuus on yleistä, kädentaidot ovat  monilla  heikot ja jos vanhukselle tuotu ruoka on vain pakastepizzaa en tiedä onko sekään vanhuuden hyvinvointia.