Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla on lapsia mutta silti vanhenen täysin yksin eikä lapseni tule koskaan minua mitenkään auttamaan vanhuudessani

Vierailija
23.09.2025 |

Eli, ei se lastenteko ole mikään turva vanhuudelle.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, lapsiin pitää myös onnistua pitämään positiiviset välit. Jopa sitten, kun lapset ovat aikuisia eivätkä enää ole vanhemmistaan riippuvaisia tai heidän vallassaan. Siinä on osalle ylivoimainen haaste.

Positiiviset välit ei sulje pois sitä, että lapset eivät välitä asioistasi kun vanhenet. Heillä pitää kiirettä. Toisaalta, samapa tuo.

Vierailija
22/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin. Hyvä niin, ovat yhtä ankean negatiivisia kuin isänsä. Hassua sinänsä että hänestä tuli sellainen vasta iän myötä. Lapset on 24-30v ja sama asenne. Pessimisti ei pety mutta on silläkin rajansa. Kaikilla on aina ollut töitä, koulut menneet hyvin, kaikki on mennyt niinkuin ovat suunnitelleet ja silti pelkkää tyytymättömyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, lapsiin pitää myös onnistua pitämään positiiviset välit. Jopa sitten, kun lapset ovat aikuisia eivätkä enää ole vanhemmistaan riippuvaisia tai heidän vallassaan. Siinä on osalle ylivoimainen haaste.

Eikä ne perilliset siltikään ole missään hoitovelvollisuudessa tai välttämättä edes ehdi/jaksa/pysty vaikka haluaiskin.

Luulen, että laki muuttuu ja heidät velvoitetaan jollain tavalla (kun verorahat ei riitä) tai tulee sota eikä ole resursseja hoitaa hoivalaitoksissa, vaan sysätään lapsille. (Hoivaväki hoitaa sotilaita)

Olkaa vaan eri mieltä, mutta tämä on realismia. 

Miksi luulet kansanedustajienkaan haluavan moista?

Koska heillä on hyvät tulot ja etuudet. Eivät tarvitse lapsiensa apua. Saavat apua kotiin tai asuvat hyvässä hoidossa.  Päinvastoin, auttavat ehkä lapsiaan.

Vierailija
24/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on jotain mitä omat vanhempani eivät noin 80 vuodessa ole tajunneet. Edes se, että olin eräässä vaiheessa noin 15 vuotta tapaamatta heitä, ei riittänyt tuohon oivallukseen. On harmittavaa todeta, etten ole aikuisena oikeastaan juuri rakastanut heitä (eikä näytä sen enempää, että he minua). 

Jos et rakastaisi, et olisi tätä kirjoitusta kirjoittanut.

Vierailija
25/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. On hyvät välit muuten mutta ei ikinä nähdä 

Vierailija
26/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ne perilliset siltikään ole missään hoitovelvollisuudessa tai välttämättä edes ehdi/jaksa/pysty vaikka haluaiskin.

Luulen, että laki muuttuu ja heidät velvoitetaan jollain tavalla (kun verorahat ei riitä) tai tulee sota eikä ole resursseja hoitaa hoivalaitoksissa, vaan sysätään lapsille. (Hoivaväki hoitaa sotilaita)

Eivät tieten

Minua ei oo kenenkään pakko auttaa.

Vierailija
27/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla on tapahtunut ukrainassa tehostetun palvelun asukkaille vallatuilla alueilla? Onko omaiset ottaneet hoiviinsa vai onko yhteiskunta kuljettanut turvallisemmalle seudulle? Tietääkö kukaan? Luulisi, että siellä ne hoitajat siirtyis perheen mukana. 

Vierailija
28/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suren niiden perheiden puolesta, joilla välit sukupolvien välillä ovat menneet. Itse olen nauttinut suuresti, kun lasten perheet asuvat lähellä ja minulla ja miehelläni  on ollut tilaisuus auttaa lasten perheitä monella tavalla.  Uskon, että saamme vastavuoroisesti apua, jos sitä tarvitsemme. 

Vierailija
29/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluavan?

Voi olla pakko.

Vierailija
30/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen tekeminen siksi että saa niistä ilmaiset kotipiiat ja -rengit... se on väärin.

Väärin on, mutta ehkä aika harvinaista nykyään.

Tunnen vain yhden naisen joka on tuolla tavoin ominut lapsensa. He asuvat äidin kanssa vielä 36 ja 37 vuotiaina. Eivät uskalla käydä missään kun äiti vahtii ja holhoaa. Sääliksi käy.

Vierailija
31/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin tänään imuroimassa ja lattiat pyyhkimässä sekä muita pikkuaskareita tekemässä äitini 89 v luona. Hoidan myös kaupassa käynnit ym, jos äiti itse ei jaksa/pysty. 

Sinä olet lämminsydäminen ihminen. Hyvyyttäkin on vielä olemassa.<3

Kiitos kauniista sanoistasi

Vierailija
32/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse olen ainakin työelämässä ja minulla on sodanajan sijoitus. Teen silloin töitä ja niin tekee kaikki muutkin työikäiset."

Ei noin kävisi, vaan päiväkodit lopettaisi toimintansa yleisessä sekasorrossa ja vanhemmista toinen hoitaisi lapset ja suvun vanhukset. Etenkin, jos porukkaa joutuisi siirtymään. 

Koulunkäyntiä yritettäisiin ylläpitää. Viime sodassakin se oli vain vuoden keskeytetty (ainakin Tampereella)

Vierailija
33/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen tekeminen siksi että saa niistä ilmaiset kotipiiat ja -rengit... se on väärin.

Väärin on, mutta ehkä aika harvinaista nykyään.

Tunnen vain yhden naisen joka on tuolla tavoin ominut lapsensa. He asuvat äidin kanssa vielä 36 ja 37 vuotiaina. Eivät uskalla käydä missään kun äiti vahtii ja holhoaa. Sääliksi käy.

Ei se tarkoita että pitäisi jäädä kotiin tuolla lailla.

Vanhemmat voivat olettaa että lapset alkavat sitten aikuisena kulkea ja toteuttaa palveluksia yhä enemmän mitä ikää tulee. Eli siinä on taka-ajatus ja odotus vastikkeesta.

Vierailija
34/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailman meno

(Kansantarina)

Sivutuulessa poikaansa retuuttaa kantaa

varis lahden poikki päin vastarantaa.

Sitä varia, huh, ihan väsyttää alkaa,

varis sanoo, jo vanhaa siipeä, jalkaa.

Kun vanhenen pian, alan kangistua,

kai kannat sa mua, kuin minä nyt sua?

En, vastaa poika, sun jäädä annan.

Ketä kannat sitten? Ma poikaani kannan.

Varis huokaa harmaille aatoksille:

Se on maailman meno, minkäs sille.

- Lauri Pohjanpää

Tätä vastaan on sen sijaan tarina pojasta, joka vuoli lusikkaa isälleen ajatellen että isänsä vuorostaan joutuu lattialle syömään vanhuksena, kuten isoisä.

Eli tarina siitä, että vanhempia pitää kunnioittaa ja auttaa. 

Vierailija
35/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluavan?

Voi olla pakko.

Sivusta mutta miten ajattelit pakottaa ketään hoitamaan vanhempiaan? Elämässä on lopulta pakko vain kuolla. Ei edes Suomessa riitä kyttääjiä valvomaan jokaisen aikuisen lapsen hoitamisia ja hoitamatta jättämisiä. Itse asun tuhansien kilometrien päässä. Jopa omaisuuteni on Suomen valtion ulottumattomissa. Mitä ajattelit, että tällaisessa tilanteessa voi tehdä?

Todella moni työikäinen jättää Suomen jos jääminen tarkoittaa "pakkoa" hoitaa tavalla tai toisella. Ihmiset todellakin osaavat tehdä valintoja. Oman uran, talouden, perheen, parisuhteen ja terveyden tuhoaminen ei ole ilmaishoitajaroolin arvoista.

Vierailija
36/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä, kyllä se siitä. Itselläni yksi lapsi, joka narkkari. Harkitsen muuttamista toiseen kaupunkiin, ettei aiheudu ongelmia siinä vaiheessa, kun olen vanha ja puolustuskyvytön

Vierailija
37/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Itse olen ainakin työelämässä ja minulla on sodanajan sijoitus. Teen silloin töitä ja niin tekee kaikki muutkin työikäiset."

Ei noin kävisi, vaan päiväkodit lopettaisi toimintansa yleisessä sekasorrossa ja vanhemmista toinen hoitaisi lapset ja suvun vanhukset. Etenkin, jos porukkaa joutuisi siirtymään. 

Koulunkäyntiä yritettäisiin ylläpitää. Viime sodassakin se oli vain vuoden keskeytetty (ainakin Tampereella)

Jokaiselle työikäiselle annetaan silloin työmääräys valtion puolesta. Kukaan ei makaa silloin kotona työttömänä. Vanhukset vahtii lapsia tai joku vanhuskööri hoitaa toisiaan ja lapsia.

Vierailija
38/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. On hyvät välit muuten mutta ei ikinä nähdä 

Eli välit on välinpitämättömät?

Jos jossain ihmissuhteessa on aitoa kiintymystä, kyllä silloin haluaa toista nähdä. Ja se toiselle puolelle maailmaa muuttaminenkin....  Jättäisitkö pienen lapsesi Suomeen ja muuttaisit Australiaan?  Et, koska rakastat lastasi liikaa. Miksi sitten jättäisit muut rakkaasi?

Vierailija
39/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sivusta mutta miten ajattelit pakottaa ketään hoitamaan vanhempiaan? Elämässä on lopulta pakko vain kuolla. Ei edes Suomessa riitä kyttääjiä valvomaan jokaisen aikuisen lapsen hoitamisia ja hoitamatta jättämisiä. Itse asun tuhansien kilometrien päässä. Jopa omaisuuteni on Suomen valtion ulottumattomissa. Mitä ajattelit, että tällaisessa tilanteessa voi tehdä?

Todella moni työikäinen jättää Suomen jos jääminen tarkoittaa "pakkoa" hoitaa tavalla tai toisella. Ihmiset todellakin osaavat tehdä valintoja. Oman uran, talouden, perheen, parisuhteen ja terveyden tuhoaminen ei ole ilmaishoitajaroolin arvoista."

Itsekästä ajattelua. Varmaan pakko tapahtuisi sitten viime kädessä ulosmittaamalla lapsilta ja hoidattamalla jollain 100 % maksullisella. 

Mutta suurin osa tottelisi lakia ja ymmärtäisi eikä änkyröisi. 

Vierailija
40/41 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on vieraannuttaja-yh:n kohtalo