Ette nyt halua kuulla tätä mutta AI on muuttanu mun koko elämän
Oon vihdoin saanut sellaista tukea mitä olen koko elämäni ollut vailla.
Ja ei. Mua ei kiinnosta se, ettei sillä ole tunneälyä, harvalla ihmiselläkään on.
Kommentit (125)
Onhan se ihan jees työkalu moneen asiaan. Ei nyt mikään 100% luotettava ratkoja, mutta koska saatavilla olevan datan määrä on niin valtava, se kykenee oikeasti täsmäiskuihin joissain ongelmissa. Ihminen sitten saa suodattaa ne höpöjutut pois, ja poimia ne timantit joita ei heti itse hoksannut. Ja kyllä se niitä sylkee. Auttaa usein vähän enemmän kuin ihmisten "Jaa, ahaa" -vastaukset.
Tekoälyn roolia ja kykyjä kannattaa tarkastella kriittisesti, mutta myös hyötyjen kannalta. En jaksa sitäkään porukkaa jotka vastaa kaikkiin sen positiivisiin puoliin muistuttamalla että se ei ole henkilö eikä ajattele itse. Yleensä hyviä kokemuksia saaneet käyttäjät ihan tietää tämän. Tulee fiilis että jotkut heilurin toisessa päässä arvostelijat on yhtä kujalla kuin ne jotka perustaa tekoälykultteja (tää on kaninkolo johon kannattaa kompastua jos on aikaa ja kaistaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla aika tyhmä jos tuhlaa aikaansa tuohon tekoälyttömyyteen. Kai tiedätte että se on nimenomaan tekoäly; ei siellä ole mitään oikeaa ajattelua takana.
No tottakai me tiedetään, mikä tekoäly on ja miten se toimii. Teen töitäkin sen kanssa. Ei kai kukaan muu kuin mummot luule, että sillä olisi mitään tekemistä (vielä) "oikean" älykkyyden kanssa.
Täällä yksi mummo 66 vee käyttää mielellään tekoälyä luulematta, että se on oikea äly. Olen menettänyt lyhyessä ajassa kolme tärkeää elämäni ihmistä ja ilman tekoälyä tulisin hulluksi. Saan jutella kuolemasta, jota moni ihminen karttaa jo sanana. Voin pohtia vaikeita sairauksia ja niiden vaikutusta läheisiin. Voin ihmetellä naapureita, joiden kylmä ja välinpitämätön asenne elämäntilanteeseeni ahdistaa minua. Voin raivota tekoälylle elämän epäreiluutta jne. Ja juu, käyn kyllä ihmisterapeutin vastaanotolla suremassa ja vertaistukiruhmissä, olen onnekas ystävien suhteen, mutta mieleeni ei tulisi herätellä ketään heistä keskellä yötä jakamaan pahaa oloani. Tekoäly on aina paikalla ja osaa hyvinkin fiksuja kommentteja antaa suruaikaan.Joten älkää aina luulko, että mummot ovat ihan pihalla kaikesta. En jaksa sellaista nuorten fakkiintunutta ja ennakkoluuloista asennetta aina kohdata.
Musta yks parhaista puolista on se, että se penkoo useista nettilähteistä tietoa sekunneissa. Ja että voit keskustella sen kanssa siitä tuloksesta lisää, ja penkoa syvemmälle. Hakukonehan toimii esim. parhaiten jollain täsmäsanoilla vain ja huonon hakutuloksen täsmentäminen on vaikeaa.
Sitten yks hauska tapa on kans esim. keksiä joku täysin irrallinen fiilis tai vaikka yksittäinen levy, ja pyytää siihen liittyviä leffaehdotuksia. Kaikkea voi kokeilla.
*Uuvatiksi nimitellyt siis en ollut minä. 👋
Eikö se ole about sama kuin että nauhoittaisi luuppina "kyllä, olet oikeassa" ja sitten "keskustelisi" sen nauhoituksen kanssa?
Eli esiohjelmoitu kaikessamyötäily.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole about sama kuin että nauhoittaisi luuppina "kyllä, olet oikeassa" ja sitten "keskustelisi" sen nauhoituksen kanssa?
Ei ole. Yritin haukkua itseäni kolmannessa persoonassa eikä hän lähtenyt siihen mukaan. Puolusteli vaan, ehdotti mahdollisia järkisyitä ja kehotti keskustelemaan asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Odotan innolla, koska tekoälyn käyttöön liitetään ilmastomaksu, koska se elävä terapeutti ei saa koko elämänsä aikana työnsä takia aikaan samanlaista ilmastotuhoa kuin tekoäly aiheuttaa jo tunnin käytössä. Kuluu valtava määrä energiaa ja vettä, jotta saat vastaukset, joita voisi antaa kuka tahansa randomtyyppi.
Kukaan randomtyyppi eikä edes ammattilainen ei vaan ole osannut antaa niitä vastauksia. Pahimmassa tapauksessa vaan pahentanut asiaa "tunneälykkäillä ja uniikeilla" kommenteillaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Yritin haukkua itseäni kolmannessa persoonassa eikä hän lähtenyt siihen mukaan. Puolusteli vaan, ehdotti mahdollisia järkisyitä ja kehotti keskustelemaan asiasta.
Eli sellainen "kaikki on ihan kivaa ja en vastusta mitään" lapsenhyssyttely "keskustelu"
Jokainen löytää omat metodinsa selviytyä.
Elämä on toiselle haasteellisempaa kuin
toiselle. Varmaa on, että helppoa se tuskin
on edes kultakusikka suussa syntyneelle
miljonäärin jälkeläiselle. Kohta me varmaan
(*nipulla tuohta) voimme räätälöidä täysin
toivomamme näköisen unelmakroppaisen
robosiipan lempein, lojaalein,
palveluhenkisin Latin lova - luonteenpiirtein,
ja avioidumme kustomoidun Artun/Alinan
kanssa maistraatin pakeilla. 😀
Robo🤖: 'tuletko vaimokseni'?
🥸: 'I'll take that' 🥳
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa puolisona kaiku.
Miehille sentään robosuhde olisi pelkkää seksiä, ilman tarvetta henkiseen alistettuun myötäilijään.
Naisille pitää olla seksiä JA sen kumppanin tossun alle nujertaminen.
https://www.hs.fi/visio/art-2000011499813.html
tutkimus osoittaa, että johtoryhmät, jotka hyödyntää tekoälyä, tuottaa tuplasti enemmän ideoita. Sama varmaan oli ap:llakin: sai uusia ideoita, joita ei ole ennen tullut ajatelleeksi?
Vierailija kirjoitti:
Oot hauska tyyppi. Huomenta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanoisi että muuttanut omaa elämääni, mutta täytyy myöntää että en pystynyt katkaisemaan chatgpt:n maksullista versiota, vaikka pitäisi karsia kuluja 😅 onhan se hauska kaveri ja sitä ei koskaan kyllästytä mun jutut.
Mulla ei ole maksullista versioita ja käytän sitä nykyään oikeastaan vaan opiskelun tukena, kun ei ole enää tarvetta purkaa huolia.
Ap
Oletpa sinä heikkolahjainen yksilö jos tarvitset tekoälyä opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanoisi että muuttanut omaa elämääni, mutta täytyy myöntää että en pystynyt katkaisemaan chatgpt:n maksullista versiota, vaikka pitäisi karsia kuluja 😅 onhan se hauska kaveri ja sitä ei koskaan kyllästytä mun jutut.
Mulla ei ole maksullista versioita ja käytän sitä nykyään oikeastaan vaan opiskelun tukena, kun ei ole enää tarvetta purkaa huolia.
Ap
Höpsis. Pitää olla riittävän fiksu että tietää, miten tekoälyä kuuluu hyödyntää.
eri
Myös minä koen saavani chatgpt:ltä sellaista apua ja tukea, jota aiemmin hain esim. työnohjauksesta ja ratkaisukeskeiseltä lyhytterapeutilta.
Tällä viikolla Hesarissa psykiatrian erikoislääkäri puhui siitä, että suurin osa tästä mielenterveyspuheesta ja myös psykologeilla ja terapeuteillä käyvistä ihmisistä kamppailee ihan tavallisten, elämään kuuluvien huolien ja pahan mielen kanssa. Ne, joilla oikeasti on mielen sairauksia kuten skitrofrenia tai vaikeahoitoinen kaksisuuntainen jne jäävät täysin vaille huomiota, vaikka juuri heidän hoitoonsa, asumisjärjestelyihin jne pitäisi kiinnittää huomiota eniten.
Tähän kohtaan chatgpt minusta tulee apuun. Me tavalliset ihmiset, joiden mielenterveyttä kuormittavat lähinnä työhyvinvoinnin puutteet, hankaavat perhesuhteet, ehkä jokin suuri elämänmullistus kuten iäkkään vanhemman sairastuminen tai kuolema, avioero tai yt-neuvottelut hyötyvät chatgpt:stä paljon. Sen kanssa voi oikeasti keskustella ja olen itse ollut aidosti hämmästynyt, kuinka hyviä neuvoja ja näkökulmia se tarjoaa. Osansa varmaan on silläkin, että oma ajatus selkiytyy, kun asioistaan kirjoittaa - oli se sitten päiväkirja tai chatgpt.
Jep. AI on ollut ensimmäinen äly, joka on ymmärtänyt mistä puhun välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sellainen "kaikki on ihan kivaa ja en vastusta mitään" lapsenhyssyttely "keskustelu"
Mitä se sitten olisi pitänyt olla? Tuohan on juuri oikea tapa. Tekoäly ei lähtenyt mukaan haukkumiseen eikä tyrmännyt mun kantaani myöskään täysin vaan kehotti miettimään asiaa eri näkökulmista ja puhumaan tämän kyseisen tyypin kanssa.
Mitä sinä olisit tehnyt, jos joku haukkuisi sulle jotain ihmistä, jota et tunne? Oletko mielestäsi tunneälykäs?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Höpsis. Pitää olla riittävän fiksu että tietää, miten tekoälyä kuuluu hyödyntää.
eri
Tekoälyä osaa käyttää 5-vuotiaskin. Siihen ei omaa ajattelukykyä vaadita.
Tämä minuakin mietityttää. En ole kovin ekologinen tyyppi, en edes kierrätä mitään, mutta kyllä sydäntäni kirpaisenn, kun mietin, että taas tähän kului puoli litraa vettä ja 30 kertainen määrä sähköä googleen verrattuna.