Tilanne toivoton velkaa 48 tuhatta.
Tilanne on räjähtänyt ja oon päättäny hoitaa velkaa ja kaikkia. Mut tulot ei niin suuret ja velka ei lyhene. Saan korkeintaa minimit maksettua ja pääoma ei lyhene ja luottokortille on alle 7000€ ja maksan lyhennyksen 100 € kk. Masentaa ja pelkään että ikuisessa velkakierteessä. Mitä tehdä?
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo antaa toisten nauttia ja ajaa sillä audilla. en ymmärrä
Sinun kannattaa katsoa telkkarista Raharemontti-ohjelmaa. Siinä neuvotaan kädestä pitäen rahan käyttöä ja puhutaan velkaantumisesta.
Olen katsonut, mulla on pahempi tilanne kun noilla. toisilla vain velkaa 20 tuhatta
Moi! Mulle jäi 30 tonnia hometalosta jäännösvelkaa, kaiken muun elämisen ohella siis ylimääräisenä maksettavaa sivukulua. Alkuun ja huonoimmillaan maksoin vaan tyyliin satasen, mutta kävin töissä ja elelin suht nuukasti, ei sitä velkavuorta kannattanut siinä vaiheessa liikaa tuijotella kun se ei sillä pienene. Mutta aina parempina kuukausina (ylitöitä, veronpalautusta tms) säästin sekä lyhensin extraa. Melkein viimesen vuoden koko lyhennykset maksoin sitten lopultq kerralla niillä säästöillä, eli tämänhetkinen laina-aika ei välttämättä ole se todellinen, riippuu paljon miten itse pelaat korttisi. Tsemppiä on näitä elämän mällejä sattunut muillekin, minä en saanu edes niitä kaljottelun tai pelaamisen iloja sillä rahalla, mutta lusittu on, sinäkin onnistut!
Säästä 500/kk rahastoon jos alkaa tehdä tiukkaa? Tai hei! Toinen asunto vuokralle?
No maksan mitä pystyn ja käyn töissä
Kyllä on käynyt minullekin huonosti. Kyseessä oli asunto, joka meni alihintaan kaupaksi. Minulla oli siis asunto ja työpaikka, mies asui työn talia toisella paikkakunnalla. Hän kävi kotona viikonloput. Ei jaksettu enää. Rahat ei riittäneet mihinkään. Minulla oli asuntovelkaa, miehellä toisessa kaupungissa vuokra-asunto, molemmilla autot. Minusta tuntui, että kun tilipäivä tulee, maksan asumisen kulut ja muut laskut ja tilille jää tyyliin 300€ kuukaudeksi, mistä piti ostaa bensat. Kun tarvitsin autoon uudet renkaat, vanha isäni osti ne. Oli pakko tehdä muutos, koska rahatilanne pakotti. Muutin mieheni kanssa uuteen vuokra-asuntoon hänen työpaikkansa lähelle ja myytiin toinen auto pois. Sillä tavalla sain rahat muuttoon ja myyntikuluihin.
Minun asuntoni meni alihinnalla. Olin tehnyt remonttia, ja kun asunto oli myyty, olin edelleen 4000€ pankille velkaa plus korot. Sitten hajosi se toinen auto, ainoa mikä meillä oli. Julkisilla en päässyt töihin, asuin eri paikkakunnalla ja työmatka piteni 60 kilometriin yhteen suuntaan. Oli pakko ottaa autolainaa, koska vanhan korjaaminen olisi maksanut tonneja. Asumiskulut onneksi pieneni ja velat tuli sitä kautta maksettua pois. Se vaati suunnittelua. Oli pakko ajatella, että kun tätä jaksaa pari vuotta, sitten tilanne helpottuu ja jää enää autolainaa. Pääasia että tuli sen entisen asunnon velat lopulta maksettua pois, koska kukaan ei halua kovin pitkään maksaa sellaisesta, mitä ei omista ja mistä ei ole mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
No maksan mitä pystyn ja käyn töissä
Hyvä! Nyt on oikee asenne, sillä ei tuo velka ole sun ainut identiteetti! Tässä tulehtuneessa velan vaiheessa pitäisikin keskittyä karsimaan kuluja, kuten liikkua, asua ja syödä mahdollisimman halvalla, siivota koti viihtyisäksi joka tekee mielellekin hyvää (kenties löytyy Toriin jotain myytävääkin) jne. Avaa säästötili, ja aloita siemenestäkin (10/kk) niin sit sulla on sentään tavoitteita ja motivaatiota mennä jotain tulosta kohti :) t: se hometalon uhri
Tälle nauraa kaikki, mutta minulla on ollut yksi lisätulonlähde. Hankin esim. esikoiselle ihan uudet vaunut tällä. Joulua ennen on markkinoita. Sieltä voi varata myyntipöydän. Minulla sattuu olemaan hygieniapassi, minkä ansiosta saan myydä ja käsitellä elintarvikkeita. Leivon pipareita, tiikerikakkuja, taatelikakkuja, englantilaisia hedelmäkakkuja ja pikkuleipiä. Lähes kaikki myyty. Muistelen, että myyntipöydän vuokra oli viimeksi 30€/pv ja vuokrasin 2 päiväksi markkinaviikonlopuksi. Myynti oli jotain 600-700€ väliltä ja voittoa tarvikkeiden ja vuokrien jälkeen 400 €. Työtähän se vaatii ja uuni on kuumana monia tunteja päivässä. Pitää valita sellaista, mihin ei tule mahdottoman kalliit ainekset. Jotkut suklaamuffinsit suklaakuorrutteella ei anna hyvää katetta, mutta esim. taatelikakun ainekset lienee noin 4-5€ per kakku (voilla tehtynä) ja myyjäisissä siitä helposti voi pyytää 12-15€. Pipareista on vielä parempi kate. Jos piparkakkutalo onnistuu, helposti voi väkertää 3 euron ainesten hinnalla piparkakkutalon, josta voi pyytää vaikka 15€, jos on näyttävät koristeet. Itse en ihan niin taitava ole, mutta koristellut piparit meni hyvin kaupaksi. Ehkä tänäkin vuonna varaan myyntipöydän.
Yritin rahoittaa pienen lainani mutta sekin hylättiin vaikka vakiduuni. Tällästä se o. Jos pilaa asiat ei auteta.
Ei saa edes vakotityöllä lainaa enää. Tarvisin toisen lainan missä olisi ainaski 100€ pienempi kk erä että jäisi rahaa. Ei myönnetä!!
Vierailija kirjoitti:
Tälle nauraa kaikki, mutta minulla on ollut yksi lisätulonlähde. Hankin esim. esikoiselle ihan uudet vaunut tällä. Joulua ennen on markkinoita. Sieltä voi varata myyntipöydän. Minulla sattuu olemaan hygieniapassi, minkä ansiosta saan myydä ja käsitellä elintarvikkeita. Leivon pipareita, tiikerikakkuja, taatelikakkuja, englantilaisia hedelmäkakkuja ja pikkuleipiä. Lähes kaikki myyty. Muistelen, että myyntipöydän vuokra oli viimeksi 30€/pv ja vuokrasin 2 päiväksi markkinaviikonlopuksi. Myynti oli jotain 600-700€ väliltä ja voittoa tarvikkeiden ja vuokrien jälkeen 400 €. Työtähän se vaatii ja uuni on kuumana monia tunteja päivässä. Pitää valita sellaista, mihin ei tule mahdottoman kalliit ainekset. Jotkut suklaamuffinsit suklaakuorrutteella ei anna hyvää katetta, mutta esim. taatelikakun ainekset lienee noin 4-5€ per kakku (voilla tehtynä) ja myyjäisissä siitä helposti voi pyytää 12-15€. Pipareista on vielä parempi kate. Jos pipark
Hyvä kate varmasti jää, täytyy olla vaan tosi ahkera.
Töitä vaan tehtävä ja maksettava velat.
Yritän aina maksaa mutta sitte teen jotain paskaa ryyppään tai velka vaan kasvaa.
Kyllä jotenkin pystyn elämään budjetissa palkallani, mut aina se raha menee tai velka kasvaa.
En tiiä mikä mussa on kun ei velka vaan lyhene.
Minulla on 200 000 € lainaa ja kohta tulee vajaa 10 000 € lisää lainaa. Lisäksi on kaksi kouluikäistä lasta ja koira. Tulot vajaa 50 000 €/vuodessa. Kaikkien menojen jälkeen kuukaudessa jää noin 600 € säästöön. Sillä lyhennän lainaa.
Palastele tulosi ja menosi, tee taulukko. Voi hyödyttää, jos kirjaa kaikki menot paperille kuukauden tai parin ajan. Siitä saa hyvää vihiä mihin se raha oikeasti kuluu ja missä voisi säästää. Tee budjetti ja pysy siinä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 200 000 € lainaa ja kohta tulee vajaa 10 000 € lisää lainaa. Lisäksi on kaksi kouluikäistä lasta ja koira. Tulot vajaa 50 000 €/vuodessa. Kaikkien menojen jälkeen kuukaudessa jää noin 600 € säästöön. Sillä lyhennän lainaa.
Palastele tulosi ja menosi, tee taulukko. Voi hyödyttää, jos kirjaa kaikki menot paperille kuukauden tai parin ajan. Siitä saa hyvää vihiä mihin se raha oikeasti kuluu ja missä voisi säästää. Tee budjetti ja pysy siinä.
Yritän kyllä. Silti se rahaa kuluu jotenkin. Alkoholiin varmaa eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkki kiinni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voisi saada yhdistelylainan ja maksais vaikka 500 € kk?
Maksat vanhat velat pois ensin. Sinulla on liikaa lainaa, eikä vakuuksia mitään. Vain velkaa.
Ei tässä ole järkeä maksaa, vaikkasilti käyn töissä kun velka lyhenee 3000 € vudoessa
Velaksi pelaamisessa ei ollut mitään järkeä! Takaisinmaksussa sentään on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voisi saada yhdistelylainan ja maksais vaikka 500 € kk?
Maksat vanhat velat pois ensin. Sinulla on liikaa lainaa, eikä vakuuksia mitään. Vain velkaa.
Ei tässä ole järkeä maksaa, vaikkasilti käyn töissä kun velka lyhenee 3000 € vudoessa
Velaksi pelaamisessa ei ollut mitään järkeä! Takaisinmaksussa sentään on.
Ei niin ei tässä kyl ole. Vaatisi lisälyhennyksen 300 euroa ainaski kk. Rahaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et ole selvittänyt mihin sinun rahat menee. Sinun täytyy tehdä kuluseuranta kuluneelta vuodelta tiliotteista. Vieläpä summat ihan euron tarkkuudella.
Mitäs sanot siten minun tilanteelleni Ap; asuntolainaa on jäljellä yli 90 000. Olen 55v ja jouduin kaksi vuotta sitten tk - eläkkeelle. Asuntokauppa seisoo ja asuntojen arvot ovat romahtaneet.